واردات خودرو سهمیه‌بندی می‌شود؟

 

واردات خودرو سهمیه‌بندی می‌شود؟

 
پس از توقف چهار ماهه ثبت‌سفارش خودرو در حالی روز گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت از ارسال اصلاحیه ثبت‌سفارش خودروهای خارجی به هیات دولت خبر داد که به‌نظر می‌رسد سهمیه‌بندی واردات در اصلاحیه جدید گنجانده شده است.
واردات خودرو سهمیه‌بندی می‌شود؟ 
روز گذشته در حاشیه مراسم روز جهانی استاندارد، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی‌بر برنامه‌ریزی این وزارتخانه برای ساماندهی خودروهای وارداتی و گشایش ثبت‌سفارش عنوان کرد که تغییرات ثبت‌سفارش خودرو با اصلاحاتی به کمیسیون زیربنایی هیات دولت ارسال شده و قرار است این موضوع بررسی و تصویب شود. همانطور که گفته شد ثبت‌سفارش واردات خودرو همزمان با روند صعودی واردات برندهای خودرویی ازسوی وزارت صنعت و معدن و تجارت متوقف شد. هرچند مسوولان صنعتی و بازرگانی کشور دلایل متفاوتی در مورد توقف ثبت‌سفارش عنوان کردند اما گفته‌های آنها مشخص می‌کرد که دغدغه اصلی این مسوولان، روند خروج ارز از کشور است. از سال گذشته تاکنون، واردات خودرو روند بی‌سابقه‌ای به خود گرفته و این در شرایطی است که این حجم واردات با توجه به حذف نمایندگان غیرمستقیم توجیه منطقی نداشت. در این بین برخی مسوولان دولتی اذعان کردند که نمایندگان رسمی به‌ازای دریافت هزینه‌ای قابل توجه مبادرت به ثبت‌سفارش برای نمایندگان غیرمستقیم کردند که همین امر آمار ثبت‌سفارش و به‌دنبال آن واردات خودرو را افزایش داده است.
 
به این ترتیب دولت که خود زمینه حذف وارد‌کنندگان غیرمستقیم را فراهم و بازار انحصاری را در اختیار رسمی‌ها گذاشته بود، هم‌اکنون در شرایطی قرار گرفته که مجبور به وضع مقرراتی برای محدودیت در عملکرد این نوع از وارد‌کنندگان است. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد که هم‌اکنون وزارت صنعت بار دیگر قصد بر هم زدن مقررات تدوین شده ازسوی این وزارتخانه را دارد؛ به‌طوری‌که طبق برخی اخبار غیررسمی دولت قصد دارد نمایندگان غیرمستقیم را دوباره وارد بازار کند با این تفاوت که سهمیه‌ای برای آنها و نمایندگان غیررسمی در نظر بگیرد.
 
بنابراین اگر اصلاحیه ثبت‌سفارش واردات خودرو که چندی است وزارت صنعت به هیات دولت ارسال کرده، ‌مورد توافق قرار بگیرد فعالیت شرکت‌های غیرمستقیم بار دیگر از سر گرفته خواهد شد که این موضوع از یک سو انحصار رسمی‌ها را در بازار وارداتی‌ها  از بین خواهد برد و ازسوی دیگر سهم آنها را نیز در سقف معینی قرار می‌دهد. بر این اساس در صورت اجرای دستورالعمل مورد نظر وزارت صنعت، واردات خودرو در همان سقفی خواهد بود که وزارت صنعت برای آن تکلیف می‌کند. این دستورالعمل اگرچه زمینه ورود وارد‌کنندگان غیرمستقیم را فراهم و رقابت را به این بازار بازمی‌گرداند، اما در هر صورت اقدامی دستوری از جانب دولت خوانده می‌شود، این در شرایطی است که نتایج اقدامات دستوری همیشه از پیش مشخص بوده و مسیر درستی برای راه‌حل چالش‌های این چنینی نیست. در این زمینه برخی از کارشناسان عنوان می‌کنند که دولت مسیرهای زیادی را برای ساماندهی واردات خودرو طی کرده حال آنکه مسیرهای یاد شده هیچ کدام نتوانسته به سرانجام برسد. در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو تاکید می‌کند که با توجه به انحصاری که هم‌اکنون در بازار خودروهای داخلی است و همچنین عدم عرضه محصولات کیفی، دولت باید جوابگوی بخشی از تقاضای مشتریان خودروهای وارداتی باشد.
 
وی همچنین عنوان می‌کند که پاسخگویی به این خواست مشتریان هم‌اکنون دردسرهایی برای دولت به‌وجود آورده و از طرف دیگر خودروی مورد تقاضا نیز با صرف هزینه‌ای زیاد به دست مشتری می‌رسد. این کارشناس صنعت خودرو در نهایت تاکید می‌کند که اقدامات دستوری همچون توقف واردات از سوی غیرمستقیم‌ها، ممانعت از ثبت‌سفارش و یا حتی سهیمه‌بندی واردات نمی‌تواند جوابگوی خواست دولت در بازار وارداتی‌ها باشد و در این زمینه باید به‌دنبال راه‌حل اساسی بود. وی تاکید می‌کند که واقعی شدن نرخ ارز، می‌تواند جذابیت ورود و خرید خودروی خارجی به کشور را کاهش دهد؛ به‌طوری‌که این مسیر می‌تواند یکی از بخش‌های کنترل واردات بی‌رویه بسیاری از کالاها از جمله خودرو باشد. وی عنوان می‌کند از آنجا که با افزایش نرخ ارز قیمت خودرو نیز روند صعودی به خود خواهد گرفت و این امر منجر به کاهش تقاضا در بازار داخلی خواهد شد؛ بنابراین دولت باید یکی از مسیرهای کنترل واردات خودرو به کشور را واقعی شدن نرخ ارز قرار دهد؛ چراکه این موضوع موجب بالا رفتن قیمت نهایی خواهد شد، مساله‌ای که برای واردکنندگان مطلوب نیست؛ بنابراین در صورتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه مناسبی برای کنترل واردات خودرو به کشور داشته باشد، واقعی شدن نرخ ارز می‌تواند کمک جدی در این زمینه باشد؛ اما تصمیم دولت در مورد سهمیه‌بندی واردات اگر شکل عملی به خود بگیرد چه مزایا و معایبی برای وارد‌کنندگان رسمی و غیررسمی خواهد داشت؟ در این مورد سه دست‌‌اندرکار بازار خودروهای وارداتی پاسخگوی سوال «دنیای‌اقتصاد» بودند.
 

منبع

 دنیای اقتصاد


 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات , سهمیه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

کاربر: امیر(سابق)
9

آخ آخ باز پسرخاله هایی که بزرگ شدن و وارد بازار کار شدن دنبال سهم میگشتند که پدران و بستگان بانفوذ و دلسوزشان یک قانون تصویب کردند و مثل همیشه بدون در نظر گرفتن مردم یه سهمی از بازار خودرو هم برایشان تصویب نمودند که خدای ناکرده از زور بیکاری به کارهای خلاف کشیده نشوند . همین که پا روی مردم بگذارند و حقشان را بخورند بهترین راه است چون میدانند از ما مردم سیبزمینی تر پیدا نمیشود
13:17  1396/07/26
گزارش
پاسخ دادن
مرتضی
2

دور نوشته ات رو باید قاپ طلا گرفت مخصوصا مقوله سیب زمینی که عالی گفتی خود سیب زمینی ها هم چند دسته هستند که ما جز پشندیها هستیم
14:11  1396/07/26

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شیرازی : سلام دوستان کسی امار از اخرین تحویل داره؟ شاهین جی یا جی ال
جمال : سلام بعد اردیبهشت .خرداد هم تکمیل وجه بوده یانه لطفا من. مرداد ش پ ۱۲۱۴۲۰۱۱
رضا : سلام دوستان من شاهین پلاس ثبت نام کردم بهمن ۴۰۳ حدود ۴۲۳ تومن پول واریز کردم قرار بوده مهر پیامکش بیاد ولی هنوز خبری نشده و پیامک تکمیل وجه نیومده ،کسی هست این شرایط و داشته باشه
میثم : خب مریم خانم شما قبلا چقدر پرداخت کرده بودی؟ جی ال تیر ۶۵۱ بوده اگه ۴۱۳ باز پرداخت کردی که شامل افزایش آبان هم شدی می‌بایست ۳۲۰ پرداخت میکردی و سود هم ازت کسر میشد بی زحمت پرداخت اولیه و سود مشارکت هم توضیح بدی ببخشید
پاسخ به مریم خانم : ببخشید خواهرم شما چند بار براتون پیامک اومد آخر بار چه تاریخی بود؟ حواله من خرداد بوده یه بار تو اردیبهشت یه بار خرداد آخر بار هم 20مرداد تبدیل اومد الان کارشناس میگه مال مرداد اجبار بوده من افزایش تیر هم شاملم نشد و به قیمت خرداد حساب کردن الان بخدا گرفتار شدم به حرف زنم گوش دادم پرداخت نکردم اون موقع با قیمت 573 برام حساب کردن و سود مشارکت هم کم کردن ولی الان میگن سود هم حذف میشه و قیمت جدید آبان ببخشید برای شما پیام اومد اواخر مهر افزایش شاملتون نمیشه آخه واسه من همچین پیامی نیومد ممنون میشم جواب بدی بخدا زندگیم بهم ریخته
امیر حسین : سلام دوست عزیز سود تاخیر چقدر پرداخت کردند
مريم : من مثل شما بودم ٣١٤ شد
مريم : شما كه خردادي يعني دو ماه هم از من جلوتري، من مرداد جي بودم كه ٢٠ آبان تبديل به جي ال زدم و فقط افزايش قيمت تير شامل من شد، ٤١٣ واريز كردم
میثم : سلام برادر منم شرایط شمارو دارم در جواب به منم گفتن فعلا باید صبر کنی و پیام جی ال بیاد افزایش میخوره ولی جی نه دیگه خودشون و خدای خودشون غیب که نداشتیم اجبار بوده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ابوالفضل آر اس : سلام آر اس تکمیل وجه دی ماهش به نظرتون کی میاد با چه مبلغی؟؟
متین : ثبت نام چه ماهی بودید؟ من اردیبهشت ثبت نام کردم هنوز نیومده
علیرضا 207اتومات پانا تحویل دی : برای من سوال بود چرا رنگ مشکی رو مشکلی به اشتباه تایپ کردی تا الان تصحیحش نکردی داداش 🤔😂😂
علی اهواز : با شماره 02182272727 داخلی صفر رو بگیر بهت میگه که مشکل از کجاست
دنا 6 دنده دیماه : سلام اره 25 وفیزیک پلاک 28 منتظرم بیاد نوشته حمل خودرو به نمایندگی
افسوس : من الان خودرو نیاز دارم، شمایی که نمیتونی جوابگو باشی چرا نمیزاری واردات آزاد باشه، هر چند وقت یه با یه دو تا ماشین میزارن برا فروش کسی صداش در نیاد
رادوین : دوستان ما دوگانه آذر ماه مرحله اول رو ریختیم دعوتنامه هفته چهارم آذر قرار بود بیاد برای کسی تبدیلی اومد؟
سیاوش : مرسی ممنونم دمت گرم
a : منظورتون ابانه؟ذ
مبینا : فوق العاده یا پیش فروش ، مادران یا عادی ؟