سرکشی ادامه دار عرضه کنندگان خودرو

 

سرکشی ادامه دار عرضه کنندگان خودرو

 
خودروسازان و واردکنندگان خودرو علی‌رغم الزامات قانونی و تاکیدات وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ همچنان از پرداخت خسارت خواب (توقف) خودرو در تعمیرگاه خودداری می‌کنند.
 
طبق اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، عرضه‌کنندگان این محصول در ایران موظف هستند در صورتی‌که خودروی تحت گارانتی (تضمین) آنها بیش از دو روز کاری یا مدت زمان استاندارد تعمیرات به دلیل نبود قطعه یا ناتوانی در رفع عیب در تعمیرگاه‌ آنها متوقف شود، خسارت توقف خودرو را به مالک آن پرداخت کنند.
 
در ماده ۱۷ این قانون تاکید شده است:" عرضه‌کننده خودرو موظف است چنانچه رفع عیب خودرو در دوره تضمین که ناشی از خسارت حاصل از حادثه یا تصادف نباشد، بیش از دو روز کاری یا زمان استاندارد تعمیرات تایید شده، به طول انجامد، به تامین خودروی مشابه جایگزین در طول مدت تعمیرات و در صورت عدم امکان پرداخت خسارت حق توقف خودرو اقدام کند".
 
اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب هیات دولت بوده و اوایل سال گذشته (۱۳۹۵) از سوی معاون اول رییس‌جمهوری برای اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان و واردکنندگان خودرو ابلاغ شده است.
 
بنابراین در حال حاضر تمام خودروسازان و واردکنندگان خودرو موظف هستند در صورت متوقف شدن خودروی تحت گارانتی آنها در نمایندگی‌های خدمات پس از فروش به دلیل نبود قطعات یدکی یا ناتوانی در رفع عیب، خسارت خواب خودرو را به صورت روزشمار به مالک آن پرداخت کنند.
 
با وجود این صراحت قانونی اما براساس ارزیابی‌های صورت گرفته خودروسازان و واردکنندگان خودرو همچنان از پرداخت خسارت توقف خودرو در تعمیرگاه خودداری می‌کنند.
 
در این زمینه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در ارزیابی وضعیت خدمات پس از فروش شرکتهای عرضه‌کننده خودرو در سال ۱۳۹۵ به این نتیجه رسیده که "صرفا تعداد محدودی از شرکتهای خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو تنها در صورت دریافت شکایت مبنی بر خواب خودرو، اقدام به پرداخت خسارت می‌کنند که این موضوع ناقض الزامات آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو است".
 
این وضعیت و ادامه تخلف خودروسازان و واردکنندگان خودرو از قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو در حالی است که پیش از این نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت به این شرکتها تاکید کرده بود باید قانون پرداخت خسارت خواب خودرو در تعمیرگاه را به طور کامل اجرایی کنند.
 

منبع

ایسنا

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خواب خودرو , خسارت , نمایندگی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سمانه : سلام خبری از فاکتور جدید ری را نشده ؟
رضا : تارادستی 3مردادتکمیل وجه تحویل یک شهریور،هنوزفاکتورنشده دوستان اگه کسی فاکتورشدخبربده
مشتری سابق : فکر کردی بقیه خیلی خوبن؟ همشون مثل همن
بهمن : معلوم هس چخبره، آخرش دیماه تموم نشد؟ هیچکس زنگی نزده؟
صمد🔴🔴 : خیلی بیشرف هستن ۹ماه پول گرفتن کی بشه بر گورشونو گم کنن بیشرفا
بیژن x5 : بهمن ماه سال گذشته رنگ مشکی
تارا اتومات : اتومات یا دستی؟
وحید : معلومه دنا اتومات سوار نشدی ببینی شتاب چیه
خانم افشار : منم اوایل دی واریزی اولیم بودم افتادم تحویل مرداد.۱۸خرداد تبدیل اومد قبول کردم و تکمیل وجه کردم فعلا خبری نیس
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا دوگانه 27 اسفند : 23 ایفند
محمد : من پیش فروش بودم دی ماه. 12 تکمیل وجه. سخا بعد تعطیلات با تماس نمایندگی فرستادم براشون. وای امروز ساعت 12 فکتور شدم
سورن : ماشین من از 21بارگیری شده ولی خبری از ماشین نیست
محمد : پیش فروش دی ماه بودم تکمیل وجه دوم 12 خرداد
محمد : اخر تیر
مرتضی : جی ایکس ال من نمیگم شما خدایی نکرده دروغ دارین میگی حدود دو ماه من اینجا خبرها را دارم میخونم یک ماهه دارند قطره چکونی فاکتور میکنند از 15 اردیبهشت تا الان 5 روز رفته جلو یعنی در هفته یک روز میره جلو یعنی من که 12 خرداد هستم حساب کن کی نوبتم میشه
29 مرداد : بی شر ف اتفاقا تو هستی که پدر درستی بالاسرت نبوده که چشمت انقد تنگه نمیتونی درک و فهمی از شرایط اونا داشته باشی .به ماد رت سلام ویژه برسون بگو جلوگیری بهتر از درمان💦
ساینا دوگانه مرداد : هنوز منتظریم
سورن4تیر : واسه منکه همش پیامک میومد.هم زنگ میزدن واسه بیمه اینا
غلامعلی : چرا سه شنبه گفته بودن تا25مرداد