ما ایرانی‌ها گران‌ترین ماشین‌های دنیا را سوار می‌شویم!

 

ما ایرانی‌ها گران‌ترین ماشین‌های دنیا را سوار می‌شویم!

 
شنیدن قصه‌ی خرید آسان خودرو در اروپا و شنیدن خبر گرانی‌های پشت‌سر هم ماشین در ایران مرا دقایقی به فکر واداشت. همین شد که دست به قلم شدم و خواستم یک مقایسه‌ی خیلی ساده از شرایط خرید یک خودرو در ایران و آلمان بنویسم.
 
سایپا بازهم ماشین‌هایش را گران کرد، آن هم نه دویست سیصد هزار تومان، بلکه بین یک تا ۵ میلیون تومان ناقابل! بعد از آن شنیدیم که این افزایش قیمت کاملا طبیعی است؛ چون همه‌چیز گران شده، چرا ماشین چند میلیون تومان گران نشود!؟
 
البته گرانی ماشین، قصه‌ی جدیدی نیست و قبل این هم ماشین در ایران اصلا ارزان نبود. حالا به لطف رشد صعودی و غیرقابل بازگشت قیمت خودرو که هر چند وقت یک‌بار شاهدش هستیم، یک کارمند ساده به تلاش، پول و عمر بیشتری نیاز دارد تا صاحب یک خودروی ارزان‌قیمت شود.
 
چند ماه پیش، یکی از دوستانم به آلمان رفته بود و برایم از شرایط آن‌جا تعریف می‌کرد؛ از این که یک کارمند ساده می‌تواند با حداقل حقوق ماهیانه ظرف چند ماه به راحتی صاحب یک خودروی صفر روز شود. حالا بماند که یک کارمند معمولی و بالارده در یکی از شرکت‌های مهندسی، می‌تواند با کم‌تر از یک‌سال کار کردن، یکی از جدیدترین مدل‌های مرسدس‌بنز، بی‌ام‌و و آئودی را بخرد. ماشین‌هایی که برای من و شما وسوسه‌ برانگیز است و اکثر ما ایرانی‌ها از تجربه‌ی رانندگی لذت‌بخش با چنین ماشین‌های جذابی محروم هستیم!
 
با یک جستجوی ساده در گوگل، متوجه می‌شویم که حداقل حقوق یک شهروند آلمانی حدود ۱۵۰۰ یورو در ماه است؛ این یعنی اگر یک کارمند ساده‌ کم‌تر از ۵ ماه به پولش دست نزند، می‌تواند جدیدترین مدل ساندرو استپ‌وی را با قیمت ۶٫۹۹۰ یورو (حدود ۳۳ میلیون تومان) بخرد. حالا اگر بیاییم دستمزد پایه‌ی اعلام شده‌ی ۹۲۹ هزار و ۹۳۱ تومانی توسط وزارت کار را درنظر بگیریم، یک کارمند ساده در ایران باید بجای ۳۳ میلیون تومان برای خرید مدل جدید ساندرو استپ‌وی، ۵۵ میلیون تومان برای تهیه‌ی مدل قدیمی‌تر هزینه کند! نکته‌ی جالب اینجاست که برای خرید همان مدل قدیمی‌تر این ماشین با میزان درآمد گفته شده، بجای ۵ ماه به ۵ سال زمان نیاز است؛ یعنی کارمند ساده‌ی داستان ما باید از امروز کار کند و به پول خود دست نزند تا در سال ۱۴۰۱ صاحب ساندرو استپ‌وی مدل قدیمی و از رده‌خارج بازار جهان شود.
 
خب این شرایط آرمان‌گرایانه بود، چراکه به خاطر هزینه‌های سنگین زندگی یک کارمند نمی‌تواند برای چند سال پولش را برای خرید یک ماشین جمع کند. بنابراین بیاییم انتظارمان را با نگاهی واقع‌بینانه کم کنیم و حداقل خودروی صفر ارزان‌قیمت در ایران را درنظر بگیریم؛ پراید! پراید صفر در بازار امروز با قیمت بیشتر از ۲۱ میلیون تومان به فروش می‌رود. کارمند ساده‌ی داستان ما بازهم به بیش از ۲۲ ماه زمان (عمر) نیاز دارد تا بتواند یک پراید صفر بخرد. تمام این شرایط برای وقتی است که شخص به درآمد خود اصلا دست نزند تا بعد چند سال صاحب حداقل ماشین بازار شود.
 
پراید طراحی ۳۷ سال پیش است. ما برای ماشین تقریبا ۴۰ ساله، ۲۱ میلیون تومان هزینه میکنیم که برای خرید همین ماشین با حقوق گفته شده به ۲ سال عمر و پس‌انداز حقوق نیاز است!
 
اگر دلار را ۴ هزار تومان فرض کنیم و هزینه‌ی تعرفه‌ها را صفر درنظر بگیریم، ما می‌توانستیم با کم‌تر از ۶۰ میلیون تومان صاحب ماشین‌های برند، روز و شیکی مثل تویوتا یاریس و هیوندای اکسنت شویم، نه این که با همین قیمت مجبور شویم به سراغ خرید ماشین‌های قدیمی و مونتاژ داخل مثل دنا و ساندرو برویم. هرچند ماه یک‌بار همین ماشین‌ها هم گران می‌شوند و بعد از آن می‌شنویم که این گرانی خیلی هم طبیعی است!
 
به هرحال می‌توانست یک شوخی خنده‌دار باشد یا یک جوک کوتاه در یکی از هزاران کانال‌ تلگرامی ولی حالا تبدیل به واقعیت تلخ برایمان شده: ما در ایران با کم‌ترین حقوق، گران‌ترین ماشین‌های دنیا را می‌خریم! اما ایرادی ندارد، اگر روزی توریستی را دیدید که به شما گفت، این چه ماشین‌های قدیمی، ناشناخته و تکراری هستند که شما در شهرتان دارید ؟ در جواب بگویید، ماشین‌های ما را دست کم نگیر؛ این‌ها گران‌ترین ماشین‌های دنیا هستند!
 

منبع

دیجیکالا


 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , ایرانی , گران‌ترین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی 5X : امروز هر چه زنگ زدم کرمان موتور کسی جوابگو نبود کسی اطلاع دارد از شاسی شدن ثبت نام اردیبهشت ماهی ها؟؟؟ آخه کی میخوان انجام بدن
امیر : دوستان شاهین جی که سایپا میخواد تحویل بده سانروف داره؟
نفس : سلام خسته نباشید ببخشید شماره شرکت سایپا رو میفرستین
Nima : شلام دمت گرم.تو قسمت اسناد خودرو تاریخ ارسال مدارک واسه ناجا چه تاریخی بوده؟
تارا تحویل ده بهمن : سلام دوستان امکان داره تحویل ده بهمن رو همین چند روز پیامک تکمیل وحه بدن ؟
علی اهواز 13 مهر : امروز کسی فاکتور نشد؟
شاهین زمستان : دوستان آیا قیمت شاهین سانروف دار 596 هست یا شاهین معمولی بدون سانروف؟
فرزاد : من تحویل گرفتم. از این شش تا آپشن ک شما میگین. فقط سیستم کمک در سربالایی را ما میتونیم چک کنیم ک ماشینی ک من تحویل گرفتم اصلا این مورد را نداشت. فک کنم بقیه ۵ مورد هم مث همینه. فقط نوشتن ک داره. واقعا باید تاسف خورد.
Parsa sha : سلام پیام اومد براتون واسه بیمه ؟ چطوری متوجه شدین ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا پیش فروش آذر : من 28 فاکتور شد 30 پلاک وهنوز تحویل نزده
محمد : آقای مجمد حسین نماینده دزدیران خودرو خواهشن مردم گمراه نکن من الان 100 روز از تحویل سیستمی میگذره از ماشین خبری نیست همه مدارک ماشین هم اومده چه قدر از دزذیرا ن حقوق میگیری حرام در حرام چطور میخوری این پولها
امین : سلام من دعوتنامه رو پرداخت کردم یه هفته اس روی دریافت پرونده میچرخهمدارک رو هم دادم نمایندگی عادیه آیا ؟؟
محمد : منم 29 فاکتور شدم ولی هنوز پلاک نشدم
Fred : سلام منم همینو ثبت نام کردم؛هنوز خبری از دعوتنامه نیست
امیر x22 : سلام انگار دیگه هیچ خبری از افرادی که x22 ثبتنام کردن نیست پیامها را که چک میکنی کسی دیگه پیگیر x22 نیست. لطفا افرادی که تاریخ تحویلشون پاییز هست یعنی تا آخر آذر باید تحویل بگیرن مثبت سبز رنگ سمت چپ را بزنید تا ببینیم چند نفره تعداد . X22........ ممنون میشم اگه همکاری کنید
مرتضی : شما چه تاریخی پیش پرداخت کردید آیا خردادماه بود
علی : سلام دوستان حواله من تو هیچ کدوم از نمایندگی ها ی شهر نیست گفت بردن چطوری یه خبر بگیریم شماره ارتباط با پارس خودرو کسی داره
فاطمه : سلام،ساینا اس 85گانه،پیش فروش اسفند402, موعد تحویل آذر 403, تکمیل وجه 23 آبان ، الان فاکتور شد
تیگو8پرومکس : من دو ماهی هست که اینجا هستم ندیدم کسی بگه که تیگو هشت تحویل گرفتم