نقطه جدایی خودروسازی کره از ایران

 

نقطه جدایی خودروسازی کره از ایران

 
خودروسازی کره‌جنوبی در شرایطی تقریبا همزمان با صنعت خودرو ایران فعالیت خود را آغاز کرد که کره‌ای‌ها حالا یکی از غول‌های دنیای خودرو به‌شمار می‌روند و توانسته‌اند علاوه‌بر جلب رضایت مشتریان داخلی، به بسیاری از بازارهای مهم و استراتژیک دنیا نیز نفوذ کنند.
 
نقطه جدایی خودروسازی کره از ایران
با این شرایط، این پرسش پیش می‌آید که چرا خودروسازی کره توانست طی کمتر از نیم قرن به چنین جایگاه رفیع و قدرتمندی در جهان خودرو برسد، اما خودروسازی ایران به‌نوعی هنوز در الفبای این صنعت مانده است.برای پاسخ به این پرسش، سراغ تحقیق و پژوهشی خودرویی در این زمینه می‌رویم که در آن به روند خودروساز شدن کره و مسیری که این کشور در راستای مواردی مانند داخلی‌سازی، قدرت طراحی، تعرفه‌گذاری منطقی و صادرات، برای رسیدن به جایگاه فعلی طی کرده، پرداخته شده است.
 
 تفاوت سیاست‌های تعرفه‌ای در خودروسازی ایران و کره
اولین پرسشی که در این پژوهش، مطرح شده، این است که صنعت خودرو کره‌جنوبی با چه شرایطی و از کجا آغاز به کار کرد؟ بر این اساس، کره‌ای‌ها در ۱۰ سال ابتدایی آغاز به کار در صنعت خودرو، اقدام به تاسیس ۵ شرکت به اصطلاح مونتاژکار کردند، آن هم در شرایطی که بازار این کشور، کوچک بود و محدودیت‌های زیادی (به‌خصوص به لحاظ نقدینگی جامعه) برای فروش خودرو وجود داشت. البته بعدها دولت‌های مختلف اقدام به اصلاحات ساختاری در خودروسازی این کشور کردند که در نهایت سبب ایجاد شرکت‌های جدید و حتی ادغام در این صنعت شد. هرچند در حال حاضر نیز ۵ شرکت بزرگ خودروساز در کره وجود دارد، اما ماهیت این خودروسازها طی نیم قرن گذشته کاملا تغییر کرده است؛ به‌طوری‌که برخی ادغام و برخی دیگر نیز حذف شده‌اند.  اما یکی از سیاست‌های ابتدایی کره در سال‌های اولیه شکل‌گیری خودروسازی در این کشور، محافظت سرسختانه از بازار داخلی در برابر واردات بود.
 
 بر این اساس، کره‌ای‌ها به‌طور مقطعی ابتدا ممنوعیت واردات را لحاظ و سپس از حربه تعرفه برای محافظت از بازار خودرو و به‌عبارت بهتر، شرکت‌های خودروساز نوپای خود استفاده کردند.طبق این سیاست، واردات خودرو به کره برای مدت ۲۵ سال (از سال ۱۹۶۲ میلادی تا ۱۹۸۷) ممنوع بود و همچنین تا سال ۱۹۹۹ نیز خودروهای ژاپنی حق ورود به به بازار این کشور را نداشتند.پس از رفع ممنوعیت اما کره‌ای‌ها تعرفه‌ای ۶۰ درصدی را برای واردات خودرو به این کشور در نظر گرفته و طی ۱۰ سال، این رقم را به‌صورت پلکانی کاهش داده و به ۸ درصد رساندند. البته این موضوع نیز سبب نشد سهم خودروهای وارداتی در بازار کره به شدت افزایش یابد؛ به‌نحوی‌که موانع غیر تعرفه‌ای مانند انواع و اقسام مالیات، استانداردهای سختگیرانه ایمنی و زیست محیطی، محدودیت در ایجاد شبکه فروش و مسائلی از این دست، سبب شد سهم واردات در بازار خودرو این کشور، از ۳ درصد تجاوز نکند.
 
در نهایت اما با امضای قراردادهای تجارت آزاد میان کره و اتحادیه اروپا و آمریکا، واردات به این کشور تسهیل و سهم واردات افزایش یافت؛ به‌نحوی‌که در سال ۲۰۱۳، این سهم به ۱۰ درصد رسید. سیاست تعرفه‌ای کره در خودروسازی اما در حالی یکی از عوامل موفقیت این کشور در صنعت خودرو به‌شمار می‌رود که خودروسازی ایران هنوز هم با تعرفه بالای واردات مواجه است. البته در ایران نیز برنامه‌های مختلفی برای تعرفه واردات خودرو در مقاطع مختلف لحاظ و حتی قرار شد با کاهش پلکانی به حداقل برسد، با این حال به‌دلیل آماده نبودن خودروسازان داخلی برای رقابت با خارجی‌ها، برنامه‌های موردنظر عملی نشد.
 
در حال حاضر نیز ایران در جمع کشورهایی است که تعرفه بالایی را برای  واردات خودرو در نظر گرفته و این موضوع خود به تنهایی نشان‌دهنده یکی از تفاوت‌های مهم میان خودروسازی ایران و صنعت خودرو کره است. به‌عبارت بهتر، کره‌ای‌ها با توجه به افزایش قدرت رقابت‌پذیری خودروسازان خود، رفته‌رفته واردات را تسهیل کردند، چون مطمئن بودند صنعت خودرو این کشور با وجود واردات محصولات خارجی نیز می‌تواند به حیات خود ادامه دهد و حتی به رقابت با آنها بپردازد. این در حالی است که این اطمینان خاطر هنوز در مورد خودروسازی ایران به‌وجود نیامده و از همین رو فعلا دیوار تعرفه واردات خودرو به کشور بلند است. البته در صنعت خودرو کره اتفاق مهم دیگری نیز رخ داد و آن، جایگزینی واردات همراه با توسعه صادرات بود.
 
طبق این سیاست، خودروسازان کره‌ای از رقابت با خودروهای وارداتی به‌نوعی معاف و همزمان، صادرات با ابزارهای انگیزشی گوناگون، جایگزین این رقابت شد. به‌عبارت بهتر، خودروسازان کره‌ای ماموریت یافتند در بازارهای جهانی پیشروی و صادرات را تقویت کنند، این در حالی است که عکس این اتفاق در خودروسازی کشور رخ داده و تامین نیاز داخل، اولویت خودروسازان ایرانی است. از طرفی، دولت نیز نه به لحاظ سیاست‌های اقتصادی (به‌خصوص در مساله نرخ ارز) و نه از جنبه تمهیدات تنبیهی و تشویقی، خودروسازان را به سمت صادرات سوق نداده و حتی با حمایت‌های گاه و بیگاه‌اش نگذاشته این صنعت روی پای خود ایستاده و در عرصه رقابت، کاری از پیش ببرد.
 
 استقلال و وابستگی در صنعت خودرو
اما سیاست دیگری که کره‌ای‌ها در خودروسازی به کار بردند، «توسعه مستقل» بود. بر این اساس، کره‌ای‌ها اجازه نمی‌دادند خودروسازان جهانی اختیار شرکت‌های خودروساز این کشور را در دست بگیرند و از همین رو سهم خارجی‌ها در این صنعت، بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بود. البته این سیاست دائمی نبود، چه آنکه پس از بحران مالی آسیایی‌ها در ۱۹۹۷، سهام برخی خودروسازان کره‌ای به‌دلیل ورشکستگی، به خارجی‌ها فروخته شد.در سال‌های قبل از توسعه یافتگی صنعت خودرو در کره، این کشور به فناوری خارجی وابسته بود، با این حال در بیشتر موارد، دانش فنی مورد نیاز را از طریق قراردادهای تحت لیسانس تامین می‌کرد و نه پذیرش سرمایه‌گذاری منتج به سهامداری. هرچند خودروسازی ایران نیز تا همین یکی دو دهه پیش به‌نوعی به‌دنبال توسعه مستقل بود، با این حال به‌دلیل ضعف‌های ساختاری و دور ماندن از دانش فنی و تکنولوژی روز دنیا، چاره‌ای جز همکاری مشترک با خارجی‌ها نداشت. از همین رو، صنعت خودرو ایران تا به امروز چند مدل همکاری مختلف را (از مونتاژ گرفته تا جوینت ونچر) تجربه کرده است. بدون شک اگر خودروسازان ایرانی نیز از جنبه توانمندی فنی و دانش طراحی و قدرت رقابت، در شرایط مناسبی قرار داشتند، می‌توانستند به‌صورت مستقل بدون نیاز به خارجی‌ها، فعالیت کرده و ضمن تامین نیاز داخل، به یکی از بازیگران اصلی در بازارهای جهانی خودرو نیز تبدیل شوند. با این حال، ضعف‌های بزرگ فنی و دور ماندن از تکنولوژی روز، خودروسازی ایران را به جایی رسانده که نه‌تنها آینده‌اش با مشارکت‌های خارجی ترسیم شده، بلکه تصمیم‌سازان به‌دنبال واگذاری اختیارات مدیریتی آن به بزرگان صنعت خودرو دنیا نیز هستند.
 
نقطه قوت و ضعف خودروسازی ایران و کره
اما سیاست مهم دیگر کره‌ای‌ها در صنعت خودرو، به داخلی‌سازی مربوط می‌شود، سیاستی که سبب شد خودروسازان این کشور به سرعت مسیر ساخت داخل قطعات را پیش ببرند. بر این اساس، دولت کره با وجود ممنوعیت واردات خودرو کامل، ورود قطعات و مجموعه‌ها به این کشور را آزاد و بدون تعرفه اعلام کرد، با این حال به‌واسطه در نظر گرفتن سیاست‌های کلی به‌خصوص در حوزه ارزی، خودروسازان داخلی را به سمت داخلی‌سازی سوق داد.این در شرایطی است که در خودروسازی ایران اگرچه شاهد روندی رو به رشد در ساخت داخل بوده‌ایم، با این حال به‌دلیل بالا بودن هزینه‌های تولید و سرمایه‌گذاری ضعیف قطعه‌سازان طی سال‌های گذشته، در حال حاضر واردات قطعه به صرفه تر از تولید شده است. شرایط به شکلی پیش رفته که گاهی حتی قطعه‌سازان نیز روی به واردات آورده‌اند و از همین رو سرمایه‌گذاری و تحقیق و توسعه برای ساخت قطعات به‌روزتر و باکیفیت‌تر، عملا در محاق رفته است. هرچند دولت ایران برای واردات قطعه به کشور تعرفه لحاظ کرده تا از این راه به ساخت داخل قطعات کمک کند، با این حال تاثیر این موضوع بیشتر خود را در قیمت تمام شده خودروهای مونتاژی نشان داده و سبب نشده قطعه‌سازان داخلی در راستای ساخت قطعات به روز و با کیفیت، چندان ارتقا یابند.
 
همزمان با این اتفاق (رویکرد داخلی‌سازی) اما دولت کره خودروسازان این کشور را ملزم کرد تا به سمت طراحی خودرو بروند و نتیجه این الزام، تولید محصولی به نام پونی بود که بعدها به بازار آمریکا نیز صادر شد. این اتفاق (دستیابی به قدرت طراحی) یکی از مولفه‌های اصلی در رشد و توسعه خودروسازی کره به‌شمار می‌رود و این در حالی است که اتفاقا یکی از نقاط ضعف اصلی صنعت خودرو ایران به همین حوزه (طراحی) مربوط می‌شود. این نقطه ضعف سبب شده خودروسازان داخلی همچنان بخش اعظم تولیدات خود را به محصولات قدیمی اختصاص داده و همچنین نتوانند چندان به بازارهای صادراتی راه پیدا کنند. البته در حال حاضر اقداماتی در راستای دستیابی به قدرت طراحی در خودروسازی کشور انجام شده و طبق آن قرار است این صنعت صاحب پلت فرمی اختصاصی شود. هرچند اصل این اتفاق را باید به فال نیک گرفت، اما زمانی به یک موفقیت دنباله دار تبدیل خواهد شد که مانند خودروسازی کره، صنعت خودرو ایران نیز بتواند به قدرت طراحی دست پیدا کرده و اولین قدم مهم را برای پیوستن به جمع بازیگران اصلی خودروسازی جهان بردارد.
 
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروسازی , کره‌جنوبی , صنعت , اتحادیه اروپا , تجارت آزاد






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

مسعود
0

فرق کره جنوبی و شمالی اینه که اولی خودرو و صنایع مختلف می سازه و به کل دنیا صادر می کنه، اما دومی موشک می سازه و آمریکا را نهدید می کنه!
به عبارتی اولی سازشکاره، اما دومی انقلابیه!

ما هم قراره انقلابی باشیم و انقلابی بمانیم، پس الگویمان کره شمالی است نه کره جنوبی!!!!
حالا فهمیدید داستان چیه؟
18:00  1396/08/19
پاسخ دادن
1
5

مان از ولوو بهتره
16:50  1392/07/16

حمیدرضا
4

دوست عزیز شما مثل اینکه از سابقه و ارزش برند المانیMANخبر نداری
MANبسیار ازVolvoقابل اعتماد تره
15:48  1392/07/17

کاربر: نوید جهرمی
9

نقطه جدایی همون نقطه جدایی اقتصاد کره شمالی و جنوبی از همدیگس.
نه آقازاده دارن نه رانت دارن نه مافیای اقتصادی. توی اون بازار رقابتی باید با تلاش در صدر بمونن. بازار انحصاری دستشون نیس هر جور خواستن خون مشتری رو توی شیشه کنن.
20:42  1396/08/15
پاسخ دادن
رضا
10

واقعا جواب این سئوال
" نقطه جدایی خودروسازی کره از ایران "
رو نمی دانید یا .....
جواب ساده هست تو کشور ما انقلاب شد تو کشور اونها نه فرقش همینه به همین راحتی.
20:25  1396/08/15
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امین : سلام بر دوستان کسی اطلاع نداره حواله شاهین پلاس موعد اسفند کی میاد؟؟ آخه دوماه پیش دعوتنامه بهمن اومد با موعد ۳۰ روزه ولی از اسفند خبری نیست زنگ زدم سایپا میگه ۲۰ تا ۳۰ درصد بهمن ماهی ها رو فرستادیم هنوز اونها هم تحویل نشدن همشون کسی خبر نداره
حامد : من امروز تماس گرفتم با سایپا، گفت شاهین دنده مشخص نیست کی پیام میاد ، ولی میاد، از امروز تا زمستون، و خودرو چیز دیگه ای هم نیست ، همون شاهین دنده.
شاهین اتومات تحویل زمستان 403 : درجواب این دوست عزیز سامانه یکپارچه درست هست الان توی پروفایلم بودم
بیژن : سلام من 13 مهر هستم تارا v1 پلاس هنوز فاکتور نشدم
علی احمدی : سلام دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک آپشنال تحویل ۳۰ مهر ۱۴۰۳ کی فاکتور میشه ؟
آریو : تورو خدا یکی اینه پیدا کنه من کتکش بزنم دلم خنک بشه
Sh : سلام آقای هادی اون لینک فکر کن مشکل داره مجددأ خدمتتون فرستادم https://www.saipacorp.com/fa/salepage/customercarstatus
حسین... : در اینکه بعضی از افراد این صفحه منسوبین به سایپا هستند هیچ شکی نیست.بالاخره این شرکت‌ها هزینه های خاصی رو برای فضای مجازی منظور میکنن وهدفشون اینه که اقدامات شرکتشون رو توجیه کنن ولی اگه منظورتون از جیره خور من بودم بدونین که سخت در اشتباهید اگه وقت داشتی کامنتای قبلیمو بخون ولی خوب یکسری چیزا واقعیت هستن منجمله اینکه ما تا پایان زمستون هیچ حقی برا شکایت از سایپا نداریم . حالا اگه میگین میشه ازش شکایت کرد راهشو به منم نشون بدین(البته مستدل وحقوقی)منم پابه پاتون میام
یاری : اطلاعیه اصلاح اطلاعات برگشتی خودرو ساز 21 / 04 / 1403 به اطلاع کلیه متقاضیان سامانه یکپارچه عرضه خودرو داخلی که سفارش ایشان بر اساس اطلاعات ارسالی خودروساز لغو شده است می رساند، اطلاعات ارسالی توسط شرکت خودروساز در حال اصلاح می باشد . لازم به ذکر است پس از اصلاح و ارسال مجدد اطلاعات توسط شرکت خودروساز در اسرع وقت پروفایل متقاضیان در سامانه بروز رسانی خواهد شد. بستن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمدرضا : اطلاعات ضعیف و نادرست باعث عذاب آدم هاست،قطعات به وفور هست
محمد : سلام .بله امروز
علی : دنا پلاس 5 دنده 16 م واریزی کسی داریم ؟؟؟؟؟ تا 15 همه فاکتور شدن ؟؟؟
207 : بنده خدا واقعیت رو گفته الان اگه کسی حرفی نزنه کیفیت 207 شما با مزدا یکی میشه،تو دلت خالی نشه بانو 207 خود بنزه
آریزو 5 همدان : در پاسخ به آریزو 5 من تحویلم 3 مهر . ثبت نام 20 اسفند
آریزو 5 همدان : منم ثبت نام 20 اسفندماه و تحویلی 3 مهر
دنا توربو 6 دنده 403 : مال منم 4 دی بود شد 30 دی . پیروز 356دادم 5 مرداد 280
رضا دنا اپشنال پیش فروش 30مهر : دوستان تکمیل وجه 11 شهریور تحویل 30 مهر هنوز فاکتور نشدم
مرتضی دوگانه : سلام آقای ویسی یعنی شما بغیر کارت طلایی مبلغ 52میلیون اضافه تر پرداخت کردید
نادر غالبی : تا 25شهریور ساینا اس فاکتور شد