برخورد صحیح با پیچ چرخ ها

 

برخورد صحیح با پیچ چرخ ها

 
پیچ یا مهره های چرخ در هر خودرو بر اساس نوع کاربردی، وزن و توان تولیدی پیشرانه آن خودرو مهندسی شده است. با آگاهی از این مطلب به سادگی می توان دریافت که این پیچ یا مهره ها کاری فراتر از نگه داشتن چرخ بر عهده دارند.
 
یک سری رفتارهای اصولی در بر خورد با پیچ و مهره چرخ ها به هنگام هر بار باز و بسته شدن باید رعایت شود در غیر این صورت در دراز مدت و یا حتی بعضی وقت ها در کوتاه مدت نیز می تواند دردسرساز و خطر آفرین باشد. در ادامه پاره ای از رفتارهایی که در مواجهه با پیچ و مهره چرخ خودرو باید رعایت شود را بیان می کنیم.
 
 
1-برای باز یا بستن پیچ و مهره چرخ هرگز بر آچار چرخ آویزان نشوید. پیچ و مهره چرخ همه خودرو ها با گشتاور محاسبه شده و منطقی سفت و یا شل می شود. وارد آوردن فشار مضاعف بر پیچ و مهره به هنگام باز یا بستن آن ها می تواند به دیواره یا رزوه ها آسیب برساند. همچنین بیش از حد سفت بستن پیچ ها در خودروهای مجهز به ریم های (یا همان رینگ های) آلیاژی می تواند موجب ترک خوردن ریم به هنگام بالا و پایین شدن ناگهانی دمای ریم ها به هنگام ترمز زدن های زیاد و ورود به گودال آب شود. همچنین بریدن پیچ ها نیز محتمل است.
 
 
2-پیچ و مهره چرخ باید در وضعیت کاملا خشک و عاری از زهر گونه رطوبت و گرد و غبار در جای خود بسته شود. دیده شده است بسیاری از افراد به منظور سادگی در بسته شدن پیچ و مهره چرخ به آن ها گریس یا روغن می زنند. این کار اشتباه محض است و در هنگام حرکت به دلیل تنش و لرزه های بسیار می تواند باعث باز شدن تدریجی پیچ ها و شل شدن چرخ شود. هیچ گاه پیچ و مهره را چرب نکنید و همیشه از تمیزی پیچ و مهره چرخ به هنگام بسته شدن اطمینان حاصل کنید.
 
 
 
3-به هنگام بستن مهره های چرخ به جهت صحیح بسته شدن آن ها توجه کنید. تکلیف پیچ روشن است اما مهره های دو طرفه چرخ خودرو باید در جهتی بسته شود که قسمت کونیک مانند (قسمت گوه و نوک تیز پیچ) رو به ریم و در جای شیبدار خود در سوراه های ریم بسته شود تا ضمن نگهداشتن چرخ، آن را به درستی و در جای دقیق خود نگه دارد. سر و ته بستن پیچ چرخ یهنی بستن آن در حالی که بخش تخت و صاف آن رو به ریم است موجب افتادن وزن نا متعارف خودرو بر پیچ و رزوه های آن شده و به سرعت باعث خراب شدن رزوه های پیچ و در نتیجه بریدن آن ها و بیرون زدن چرخ از جای خود می شود.
 
 
4-به هنگام بستن پیچ و مهره چرخ ها، همه آن ها را ابتدا به انتهای رزوه رسانده تا کف پیچ با تنه ریم مماس شود. سپس یک به یک و به صورت رو در رو اقدام به سفت کردن مرحله ای آن ها کنید تا همه آن ها در نهایت صفت شوند. به این معنا که ابتدا پیچ یا مهره اول را در حدی سفت کنید که به ریم را در جای خود نگه داشته و خود نیز در محل شیبدار خود بنشیند. سپس پیچ مقابل را به همین اندازه سفت کنید  تا تمام پیچ ها به صورت قرینه به همین شیوه سفت شوند. در نهایت می تواند با فشار بازو به میزان متناسب بر مهره ها آن ها را تا حد استاندارد سفت کنید.
 
 
 
 

منبع

خودروکار


 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , پیچ






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اهورا : سلام ببخشید شما چه تاریخی تبدیل زدین و چند روز بعد ماشینتون تحویل دادن
مهدی شاهین پلاس : چرا کسی چیزی نمیگه فاکتور میشن یا نه
شاهین gl : تو قسمت وضعیت خودرو فقط چراغ فاکتور روشنه مرحله بعدیش هم تحویل خودرو چیزی به عنوان پلاک وجود نداره من تبدیلی ام g بودم تبدیل زدم تکمیل وجه 2 اردیبهشت
Azim : خدا آدمای کثافتی مثل شمارو نعلت کنه که از به خاک سیاه نشستن کسی خوشحال میشی عوضی
Azim : سلام من واریز ۱۴ آذر هستم دیگه واقعا نمیدونم چیکار کنم دارو ندارمو از دست دادم دیگه هیچ امیدی نیست چیکار کنم راهنماییم کنید
شاهین جی ال : سلام شما فاکتور شدین؟ تکمیل وجه چه تاریخی بودین
سعیدجی ال هفته ۴ مهر : نه بابا بخدا مهر هستم
شاهین جی : تو وضعیت خودرو بری مشخصه
محمد j7 اردیبهشت : دقیقا درست می فرمایید
شاهین جی هفته چهارم شهریور : سلتم..متاسفانه بخاطر بی لیاقتی مدیران سایپا هنوز برا مرداد و شهریور هم هنوز پیامک تکمیل وجه نیومده عین خیالشونم نیست بی شرفا
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مسعود : داداش قالپاقه یا تبدیل به رینگ زدی؟؟؟
ساینا بهمن : سلام پیش فروش دهه فجر بهمن ماه تحویلی هفته چهارم مرداد هم تحویل گرفتن الان شهریوری ها دارن فاکتور مبشن . اصفهان هستم
یوسف.. : شنبه ساعت 9 صبح منم هستم درب شرکت
یوسف.. : شنبه ساعت 9 صبح منم هستم
ساینا بهمن : سلام شما نیمه اولی بودین قیمت 413تومنی بخاطر همین به افزایش قیمت شهریور نخوردین بجاش تحویلتون را طولانی کردن . صبر صبر صبر
اخرتیری : 15 بهمن ثبت نام 24 پذیرش تکمیل وجه اردیبهشت هنوززززز تو تخصیص خودرو گیر کرده و فاکتور نشده چجوی میگین فاکتور شده. تحویل خودرو هم تیر بوده خدا لعنت اون مسول سایپا و سایبری های بی فانوسو
حسین : راس میگه شرکت قطعات ترمز خیلی بده کاره سایپا بهش اونم قطعه نمیده.این تازه یکی از شرکتا هست.خدا میدونه دیگه به کجاها بدهکارن
پیمان : تو تحویل گرفتی
نگی نگفتم ها : دروغ بودن قیمت سایتهای خودرو از اینجا معلومه برای مثال امروز قیمت طلا و ارزو دلار و تورم افزایش یافته قیمتهارو بصورت دروغین پایین درج کردند واقعا چقدر اینها احمقند دیگه به این سایتهای قلابی قیمت گذاری اعتمادی نیست
کوییک GXL : دوستان زود باور و ساده واقعا باور کردین کمبود قطعه دارن؟ چطور ایران خودرو که کیفیت خودروهاش صدبرابر بهتر از سایپا کمبود قطعه نداره و داره خوردوهارو تحویل مشتری میده . سایپا که لگن و آشغال تولید میکنه کمبود قطعه داره چطور ایران خودرو تحریم نیست ولی سایپا تحریمه . این سایپا پولامونو گرفته داره باهاش کار میکنه هر وقت عشقش کشید تحویل میده و از اونجایی که مملکت بی صاحابه ما هیچ کاری نمیتونیم بکنیم تنها راهش تجمع اعتراضی هست که متاسفانه ملت بی بخاری داریم