با توجه به اهمیت و تأثیر سیستم ترمز اضطراری در تصادفات، پارلمان اروپا اعلام کرده است که این سیستم باید بهصورت استاندارد در خودروها وجود داشته باشد.
پارلمان اتحادیه اروپا اعلام کرده است که تمام خودروها باید بهصورت استاندارد با سیستم ترمز اضطراری خودکار همراه باشند. بر اساس پیشنهاد کمیتهی حمل و نقل پارلمانی و تأیید مجلس بروکسل، این لایحه به کمیسیون اروپا تقدیم خواهد شد تا پس از بررسی تجهیزات مورد نیاز ایمنی در خودروها، نتیجه به اتحادیهی اروپا اعلام شود.
در گزارش کمیتهی حمل و نقل بروکسل، چند تغییر در خودروها همچون اجباری بودن سیستم ترمز اضطراری خودکار آورده شده است. یک عضو اتحادیهی اروپا، اعلام کرده است که در طراحی کامیونها باید دید راننده بهتر باشد تا شناسایی عابران پیاده و دوچرخهسواران آسانتر شود و سیستم ترمز اضطراری خودکار جهت کنترل بهتر سرعت، باید در خودروهای سواری وجود داشته باشد.
پس از گزارش مؤسسهی ایمنی و تحقیقاتی دتکم (Thatcam) مبنی بر نبود سیستم ترمز اضطراری خودکار در ۷۰ درصد خودروها، توجه به این قابلیت ایمنی بیشتر از همیشه شده است. مؤسسهی دتکم که از سال ۲۰۰۴ در برنامهی ارزیابی خودروهای جدید اروپایی (Euro NCAP) حضور داشته، پرچمدار تست ایمنی و تصادف در اروپا است. در سالهای اخیر چندین ویژگی ایمنی جدید به خودروها اضافه شده است؛ اما پارلمان اروپا قصد دارد سیستم ترمز اضطراری خودکار را بهعنوان یک ویژگی ایمنی استاندارد در خودروها تعریف کند.
پیتر شاو، رئیس اجرایی مؤسسهی ایمنی و تحقیقاتی دتکم، گفت:
ما کاملا از تصمیم پارلمان اروپا، مبنی بر وجود فناوریهای ایمنی مهم مانند ترمز اضطراری خودکار بهصورت استاندارد در خودروها حمایت میکنیم. با اعلام پارلمان اروپا، حالا کمیسیون اروپا ملزم است پیشنهادهای خود را منتشر کند و آن را در یک قرارداد قانونی با حمایت دولت بریتانیا قرار دهد.
ترمز اضطراری خودکار میتواند تا ۳۸ درصد در کاهش برخورد با عقب خودروها سهیم باشد؛ اما با در نظر گرفتن اینکه فقط ۳۰ درصد از خودروهای در حال فروش بریتانیا بهصورت استاندارد به این سیستم مجهز هستند، به نظر میرسد که فقط از طریق قانونگذاری میتوان فناوریهای نجاتدهندهی جان انسانها، مانند سیستم ترمز اضطراری خودکار یا سیستمهای هوشمند محدودکنندهی سرعت را بهصورت استاندارد در خودروها قرار داد.
شرکتهای خودروسازی آمریکا، بهطور داوطلبانه توافق کردهاند که سیستم ترمز اضطراری خودکار، از سال ۲۰۲۲ بهصورت استاندارد در خودروهای تولیدی آنها وجود داشته باشد. اما با وجود تغییرات اخیر قانون اروپا همچون الزامی بودن وجود سیستم کنترل پایداری و سیستم آگاهیدهندهی فشار تایرها بهصورت استاندارد در خودروها، سیستم ترمز اضطراری خودکار در اتحادیهی اروپا همچنان بهصورت یک آپشن در نظر گرفته شده است.
یورو NCAP پس از اعلام نتایج تستهای انجامشده روی خودروهایی که ترمز اضطراری خودکار نداشتند و مشخص شدن تأثیر مهم این سیستم در تصادفات، اخطاریه منتشر کرد.