همه چیز در مورد لکسوس، برند لوکس تویوتا

 

داستان برند لکسوس

 
برند لکسوس زیرمجموعه‌ای از شرکت تویوتا است. Lexus با هدف تولید خودروهایی لوکس ایجاد شد و اکنون به یکی از بزرگترین برندهای خودروی جهان تبدیل شده است.
 
 
لکسوس (به زبان ژاپنی レクサス) زیرمجموعه‌ای از شرکت خودروسازی تویوتا است. این برند به نوعی زیرشاخه‌ی خودروهای لوکس یا اصطلاحا لاکچری این شرکت بزرگ ژاپنی است. این برند در حال حاضر در میان ۱۰ شرکت بزرگ بین‌المللی ژاپن قرار دارد. مرکز شرکت لکسوس در شهر ناگویا ژاپن واقع است. دیگر دفاتر اصلی این برند در شهرهای بروکسل بلژیک و تورانس کالیفرنیا در آمریکا واقع هستند.
 
تاریخ رسمی تاسیس برند لکسوس را می‌توان سال ۱۹۸۹ نامید. این برند توسط مدیر وقت تویوتا یعنی ایجی تویودا (Eiji Toyoda) تاسیس شد. البته تا سال ۲۰۰۵، برند لکسوس به‌صورت مستقل در ژاپن به فروش نمی‌رفت و محصولات تولیدی آنها در وطن با همان نام تویوتا عرضه می‌شدند.
 
مرکز تولید خودورهای لکسوس، کشور ژاپن است و تمرکز کارخانه‌های این برند در مناطق چوبو (Chubu) و کیوشو (Kyushu) واقع است. از کارخانه‌های اصلی تولید محصولات این برند می‌توان به کارخانه‌ی تاهارا و منطقه‌ی صنعتی آیچی اشاره کرد.
 
کارخانه لکسوس
 
دهه ۱۹۸۰
پروژه‌ی F1
 
تاسیس برند لکسوس حدودا در همان زمانی است که دیگر رقبای ژاپنی همچون نیسان و هوندا، برندهای لوکس خود یعنی infiniti و acura را معرفی کردند. در این زمان، دولت ژاپن سیاست‌های تسهیلاتی برای صادرات به آمریکا داشت و ساخت و صادر کردن خودروهای لوکس و گران قیمت به آمریکا، سود زیادی برای خودروسازان داشت.
 
در سال ۱۹۸۳، مدیر تویوتا یعنی ایجی تویودا چالشی با نام «بهترین خودروی دنیا» ایجاد کرد. این پروژه که F1 یا پرچمدار اول (flagship One) نام داشت، محصولی با نام Lexus LS 400 را به بازار عرضه کرد. این خودرو توانست خط تولید تویوتا در زمینه‌ی خودروهای خاص را توسعه ببخشد.ls 400
 
پس از این پروژه، خودروهای لوکس دیگر تویوتا با نام‌های Supra و Toyota Mark II نیز به بازار عرضه شدند. از دیگر تولیدات خاص تویوتا در آن سال‌ها، لیموزین دست‌ساز Toyota Century بود که از موتور V8 بهره می‌برد. این خودرو، بزرگترین سدان تولیدی توسط این خودروساز ژاپنی تا آن روز بود. خودروی لوکس بعدی نیز Crown نام داشت که پس از مدتی و در سال ۱۹۸۲، صادرات هر دوی آنها متوقف شد. در این زمان بود که تیم طراحی F1 تصمیم گرفت تا سدان جدید خود را با بهره‌گیری از موتور V8 برای بازارهای جهانی طراحی کند.
 
Lexus LS 400
 
پس از آن که خودروسازان بزرگ ژاپنی همچون نیسان، هوندا و مزدا، برندهای لوکس خود را در این دهه در آمریکا و دیگر کشورهای بزرگ جهان تاسیس کردند، تویوتا نیز شروع به برنامه‌ریزی برای تاسیس برند لوکس خود کرد. محققان این شرکت در سال ۱۹۸۵ به ایالات متحده‌ی آمریکا سفر کردند تا تحقیقی روی بازار خودروهای لوکس در این کشور داشته باشند. بسیاری از طراحان تیم F1 در این تحقیقات حضور داشتند. آنها خانه‌ای در خلیج لاگونای کالیفرنیا اجاره کردند تا سبک زندگی و علایق مشتریان رده بالای آمریکایی را ارزیابی کنند. در همین زمان، نمونه‌های اولیه‌ی خودروها نیز آماده شده و در جاده‌های آمریکا و آلمان آزمایش می‌شدند. در نهایت تصمیم تیم تویوتا و طراحان F1 بر این شد که برای توسعه‌ی بازار در کشورهای بزرگی همچون آمریکا، باید برندی مستقل تاسیس شود.
 
توسعه برند
 
در سال ۱۹۸۵، آژانس مشاوره‌ی تبلیغات تویوتا یعنی Saatchi & Saatchi گروهی با نام Team One تشکیل داد تا روی تاسیس و توسعه‌ی برند جدید فعالیت کنند. برای این کار، شرکت مشاوره‌ی Lippincot & Margulies برای انتخاب اسم، استخدام شد. آنها ۲۱۹ نام را پبشنهاد دادند که Vectre، Verone، Chaparel، Calibre و Alexis در میان آنها وجود داشتند. در نهایت نام Alexis رتبه‌ی نخست را تصاحب کرد؛ اما مشاوران بر این عقیده بودند که این نام بیشتر تصوری از اشخاص را در ذهن تداعی می‌کند. به‌همین خاطر آنها حرف A را از ابتدای نام برداشته و i را نیز به u تغییر دادند تا نام Lexus برای برند جدید تویوتا انتخاب شود.
 
با ریشه‌یابی کلمه‌ی لکسوس می‌توانیم آن را ترکیبی از Luxury و Elegance بدانیم که به‌ترتیب معانی لاکچری یا خاص و باوقار دارند. دیگر تفسیری که از این نام بر می‌آید، محصولات لاکچری برای صادرات به ایالات متحده‌ی آمریکا است (Luxury exports to U.S). البته تیم طراحی F1 همیشه اعلام کرده‌اند که این نام معنی خاصی نداشته و تنها برای تصور لوکسی که ایجاد می‌کند انتخاب شده است.
 
قبل از این که نام لکسوس نهایی شود، شرکت LexisNexis از انتشار آن جلوگیری کرده و دلیل آن را نیز شباهت زیاد محصولات دانست. البته در نهایت دادگاه آمریکا رای را به نفع تویوتا صادر کرد.
 
شعار اصلی لکسوس پس از دیدار نمایندگان Team One و طراحان لکسوس انتخاب شد. این شعار،‌ «پیگیری بی قید و شرط برای رسیدن به کمال (The Rentless Persuit of Perfection)» بود. شعاری که در سال‌های بعدی انتخاب شد، The Pursuit of Perfection بود. از سال ۲۰۱۷، شعار Experience Amazing به عنون شعار اصلی لکسوس انتخاب شده است. 
 
طراحی لوگوی برند لکسوس در آن زمان به شرکت‌های مولی و هانتر سپرده شد. طراحی نهایی شکلی از حرف L به همراه یک طراحی بیضی شکل بود که طبق اعلام تویوتا، با استفاده از فرمول‌های ریاضی نهایی شد. در نهایت اولین تبلغیات تلویزیونی این برند در شیکاگو، لس آنجلس و نمایشگاه خودروی شیکاگو در سال ۱۹۸۸ به نمایش درآمد.
 
رونمایی و اولین محصولات
 
تیم پروژه F1 سرانجام در سال ۱۹۸۹ به شکل نهایی خود رسید. ۶۰ طراح، ۲۴ تیم مهندسی شامل ۱۴۰۰ مهندس و ۲۳۰۰ تکنسین، و همچنین ۲۲۰ کارگر پشتیبانی اعضای این تیم بودند. این پروژه با ۴۵۰ طرح اولیه (پروتوتایپ) و بیش از ۱ میلیارد دلار هزینه نهایی شد. نتیجه‌ی این پروژه، خودروی LS 400  بود که از نظر طراحی، هیچ شباهتی با محصولات قبلی تویوتا نداشت. این خودرو مجهز به موتور V8 و سیستم محرکه‌ی محور عقب بود. رونمایی از اولین خودروی برند لکسوس در نمایشگاه بین‌المللی آمریکای شمالی در دیترویت و در ژانویه‌ی ۱۹۸۹ انجام شد. فروش این خودرو نیز از سپتامبر همان سال و در ۸۱ نمایندگی فروش Lexus شروع شد. رونمایی از برند لکسوس، با یک کمپین تبلیغاتی مولتی‌میلیون دلاری انجام شد.
 
 
خودروی LS 400 به‌خاطر طراحی، سیستم تعلیق، مصرف سوخت پایین و کیفیت ساخت بالا، تحسین منتقدین را برانگیخت. در برخی بازارهای بین‌المللی، این خودرو با میان‌رده‌هایی از کارخانه‌های مرسدس بنز و بی‌ام‌و رقابت می‌کرد. مجله‌ی Car and Driver آن را از لحاظ تجربه‌ی رانندگی، قدرت کنترل و بازدهی برتر از خودروی گران‌قیمت مرسدس بنز 420 SEL و BMW 735i دانست. اولین محصول لکسوس، تعداد زیادی از جوایز طراحی و کارایی خودرو را نیز دریافت کرد. با عرضه‌ی این محصول، فروش محصولات بی‌ام‌و و بنز در ایالات متحده به ترتیب با کاهش ۲۹ و ۱۹ درصدری مواجه شدند. این شرکت‌ها، لکسوس را عامل افت بازار دانستند؛ این در حالی بود که اکثر خریداران برند جدید ژاپنی، آن را به‌جای خودروهای lincoln یا Cadillac انتخاب می‌کردند. 
 
در دسامبر سال ۱۹۸۹، لکسوس ۸ هزار خودروی ال‌اس ۴۰۰ را به‌خاطر شکایت چند مشتری در درتباط با سیستم برق‌رسانی فراخواند. این شرکت در یک دوره‌ی ۲۰ روزه تمام تعمیرات لازم را روی خودروها انجام می‌داد و حتی در مناطق دوردست، تکنسین‌های خود را به محل زندگی خریداران ارسال می‌کرد. این عمل Lexus تبلیغی اساسی برای سیستم خدمات مشتریان این شرکت بود.
 
در پایان سال ۱۹۸۹، فروش مدل‌های LS 400 و ES 250 در ایالات متحده به ۱۶۳۹۲ دستگاه رسید که هدف لکسوس در سال اول را برآورده کرد. این موفقیت باعث شد که آنها برای تولید یک نسخه‌ی کوپه و یک سدان ES جدید برنامه‌ریزی کنند.
 
دهه ۱۹۹۰، رشد و گسترش
 
در سال ۱۹۹۰ که اولین سال کامل حضور لکسوس در آمریکا بود، آمار فروش محصولات به ۶۳۵۹۴ دستگاه رسید که سهم عمده‌ی آنها به مدل LS تعلق داشت. در همان سال، صادرات محدود این برند به کشورهای انگلستان، سوییس، کانادا و استرالیا نیز شروع شد.
 
 
اولین خودروی کوپه‌ی لکسوس در سال ۱۹۹۱ و تحت نام SC 400 عرضه شد. این خودرو از موتور V8 مدل‌های قبلی و نیروی محرکه‌ی محور عقب بهره می‌برد. پس از آن، یک مدل سدان جدید با نام ES 300 نیز به بازار عرضه شد. این خودرو که نسل جدید ای‌اس ۲۵۰ بود، توانست به پرفروش‌ترین خودروی این شرکت تبدیل شود.
 
 
در پایان سال ۱۹۹۱، لکسوس به پرفروش‌ترین برند خودروهای لوکس در ایالات متحده‌ی آمریکا تبدیل شده بود. پس از کسب جوایز متعدد به‌خاطر کیفیت و رضایت مشتری لکسوس قیمت خودروهای خود را بالاتر برد و آن را بیشتر از مدل‌های آمریکایی تصویب کرد. البته هنوز قیمت خودروهای لکسوس از مدل‌های لوکس اروپایی کمتر بود.
 
در سال ۱۹۹۳، خودروی سدان اسپورت GS 300 به بازار آمریکا عرضه شد. این خودرو بر اساس پلتفرم S استفاده شده روی تویوتا آریستو طراحی و تولید شد. آریستو ۲ سال قبل در ژاپن به بازار عرضه شده بود. قیمت عرضه‌ی این خودرو در آمریکا کمتر از ال‌اس ۴۰۰ بود.
 
لکسوس GS 300
 
در سال ۱۹۹۴، نسل دوم از خودروی موفق LS 400 عرضه شد. در سال بعد، درگیری دولت‌های آمریکا و ژاپن و تعرفه‌ی ۱۰۰ درصدی وضع شده روی خودروهای لوکس ژاپنی، فروش این شرکت‌ها را با کاهش مواجه کرد. در پایان سال ۱۹۹۵ و با موافقت خودروسازان ژاپنی برای دریافت سرمایه‌گذاری آمریکایی و تصویب نشدن تحریم‌ها، فروش محصولات لکسوس به آمار معمول بازگشت.
 
در سال‌های بعد، لکسوس که از دوران تحریم‌ها برای توسعه‌ی یک محصول (SUV (Sport Utility Vehicle بهره برده‌ بود، اولین خودروی سری ال‌ایکس خود یعنی LX 450 راعرضه کرد.
 
لکسوس LX 450
 
دیگر خودروهای عرضه شده در این سال‌ها، نسل سوم ای‌اس ۳۰۰، نسل دوم جی‌اس ۳۰۰ و اس ۴۰۰ بود. این برند اولین خودروهای کراس‌اور لاکچری خود را نیز تحت نام RX 300 به بازار عرضه کرد. خودروی کراس‌اور برای خریدارانی که نیاز به خودروی لوکس SUV داشتند اما نیازی به قابلیت‌های آف‌رود نداشتند طراحی شده بود. این محصول لکسوس بسیار موفق بود و جایگاه اول فروش برند را از سدان‌های سری ES گرفت. در سال‌های پایانی دهه‌ی ۱۹۹۰، لکسوس کم‌کم بازار خود را به آمریکای جنوبی گسترش داد. آنها برزیل را به عنوان اولین مقصد لاتین خود انتخاب کردند.
 
lexus rx 300
 
 
 
دهه ۲۰۰۰، گسترش بازارهای جهانی
 
این دهه با عرضه‌ی خودروهای خاص و معرفی سری هیبرید لکسوس همراه بود. سری IS، خودروهای همچون SC 430 و ES 300 و نسل سوم LS 430، از محصولات سال‌های ابتدایی این دهه بودند. در سال‌های بعدی یعنی ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳، خودروهایی همچون GX 470 و نسل دوم RX 330 به بازار عرضه شدند. در سال ۲۰۰۴، لکسوس به آمار فروش مجموع ۲ میلیون دستگاه خودرو در ایالات متحده‌ی آمریکا دست یافت.
 
 
در همین سال، اولین خودروی شاسی بلند هیبریدی این شرکت با نام RX 400h به بازار عرضه شد. این خودرو از سیستم هیبریدی تویوتا با نام Synergy Drive بهره می‌برد و از ترکیب انرژی الکتریکی و سوخت بنزین برای حرکت استفاده می‌کرد.
 
سال ۲۰۰۰ سال تاثیرگذاری در تاریخ لکسوس و تویوتا بود؛ چرا که در این سال، لکسوس به صورت رسمی از تویوتا جدا شده و به برندی مستقل با طراحی، مهندسی، آموزش و مراکز تولید جداگانه تبدیل شد. این جدایی، با عرضه‌ی خودروهای لکسوس در ژاپن و بازارهای بزرگ دیگر همچون چین همراه شد. از آن به بعد مدیران این برند تصمیم گرفتند برای گسترش بازار در خارج از ایالات متحده، طراحی‌هایی بین‌المللی را در محصولات خود لحاظ کنند.
 
حضور لکسوس در بازار ژاپن، به معنای معرفی اولین برند خودروهای لاکچری در بازار داخلی بود. مدل‌هایی که در ژاپن عرضه شدند شامل نسل‌های جدیدی از سری‌های LS، IS، ES، GS و مدل‌های RX و SC 430 بودند. عرضه‌ی این مدل‌ها باعث توقف فروش مدل‌های داخلی تویوتا همچون Celsior، Altezza، Windom، Aristo، Harrier و Soarer شد.
 
در میانه‌های دهه‌ی ۲۰۰۰، فروش محصولات لکسوس در کره‌ی جنوبی و تایوان، موفقیت‌ زیادی داشت. در سال ۲۰۰۵، این شرکت در هر دو کشور به پرفروش‌ترین برند وارداتی تبدیل شد. در خاورمیانه نیز بازار روی خوشی به لکسوس نشان داد و این شرکت در بسیاری از کشورها به رتبه‌ی دوم فروش رسید. لکسوس در بازار استرالیا نیز موفق بود و در سال ۲۰۰۶ به برند سوم خودروهای لاکچری در این کشور تبدیل شد.
 
مدیران لکسوس تصمیم گرفته بودند که تا پایان این دهه، شرکت‌های هدف را از ۶۸ به ۷۲ کشور برسانند. در نهایت لکسوس در سال ۲۰۰۶ به آفریقای جنوبی، در سال ۲۰۰۷ به اندونزی، در سال ۲۰۰۸ به شیلی و در سال ۲۰۰۹ به بازار فیلیپین وارد شد.
 
لکسوس در این سال‌ها تمرکز زیادی نیز بر بازار خودروهای اسپرت داشت. آنها سری F را به بازار عرضه کردند. هدف از ورود به این بخش از بازار، رقابت با مدل‌های M شرکت BMW و مدل‌‌های AMG مرسدس بنز بود. در پایان دهه‌ی ۲۰۰۰، لکسوس از لحاظ حجم تولید به چهارمین تولیدکننده‌ی خودروهای لوکس در جهان تبدیل شد. این برند به‌مدت ۱۰ سال متوالی، پرفروش‌ترین برند خودروهای لوکس در ایالات متحده آمریکا بود.
 
دهه ۲۰۱۰، پیشرفت‌های اخیر
 
لکسوس CT200h
 
در ابتدای سال ۲۰۱۱، لکسوس شروع به تولید خودروی هاچ‌بک برای بازار اروپا کرد. CT200h نام این خودرو بود که برای چند بازار اروپایی طراحی شده بود. از اتفاقات ناگوار این دهه برای لکسوس، سونامی توهوکو بود که خسارات زیادی به زیرساخت‌های کارخانه‌ای این شرکت وارد کرد. این زلزله و سونامی باعث کاهش تولید محصولات این شرکت شد و مدیران آن در آمریکا اعلام کردند که به احتمال زیاد، رتبه‌ی اول را مرسدس بنز، بی‌ام‌و یا آئودی واگذار خواهند کرد. همین اتفاق هم افتاد و پس از ۱۱ فرمانروای لکسوس، BMW به رتبه‌ی اول و Mercedes-Benz به رتبه‌ی دوم فروش در آمریکا دست یافتند.
 
در آوریل سال ۲۰۱۴، لکسوس یک کراس‌اور خاص مجهز به توربوشارژر معرفی کرد. این خودرو از سری NX بود. در آگوست این سال، لکسوس اعلام کرد که قصد دارد قیمت قطعات یدکی خودروهای خود در چین را تا ۳۵ درصد کاهش دهد. مدیران این شرکت اعتراف کردند که این تصمیم برای حل سیاست و انتقادات چینی‌ها در مورد قیمت بالای قطعات یدکی و خدمات پس از فروش بوده است.
 
در سال ۲۰۱۶، لکسوس اعلام کرد که پرچمدار جدیدی تحت نام LC 500 عرضه خواهد کرد. این خودرو که تا پایان ۲۰۱۷ عرضه خواهد شد، از موتور V8 با ۴۶۷ اسب بخار بهره می‌برد. نسخه‌ی هیبرید این خودرو یعنی LC 500h نیز تا اوایل سال ۲۰۱۸ به بازار عرضه خواهد شد.
 
انواع خودروهای لکسوس
 
خطوط تولیدی خودروهای لکسوس، دامنه‌ی وسیعی از انواع خودروها را شامل می‌شود. مدل‌های سدان در ابعاد مختلف همچون مدل‌های IS و HS در کلاس کامکپت، سری‌های ES و GS در کلاس متوسط و سری‌های بزرگ LS، انواع خودروهای سدان لکسوس هستند. خودروهای شاسی بلند یا SUV این برند نیز در انواع ابعاد از NX و RX در کلاس کراس‌اور تا GX در سایز متوسط و LX در ابعاد کامل عرضه می‌شوند. سری‌ بسیار ویژه‌ی این برند نیز تحت نام مدل F به بازار عرضه می‌شود که نسخه‌هایی پیشرفته شامل سدان GS، کوپه‌ی RC و LFA در لیست آنها قرار دارند.
 
مدل F
 
لکسوس مدل F
 
لکسوس برترین خودروهای خود را تحت نام F به بازار عرضه می‌کند. این حرف به کلمه‌ی Flagship به معنای پرچمدار و جاده‌ی مسابقاتی Fuji Speedway در ژاپن اشاره دارد. نقشه‌ی این پیست اتومبیلرانی، الهام‌بخش طراحی لوگوی F شرکت لکسوس بوده است. اولین محصول این سری، IS F بود که در سال ۲۰۰۷ عرضه شد. آخرین محصلات این سری نیز RC F و GS F بوده‌اند.
 
نامگذاری خودروها
 
نامگذاری خودروهای لکسوس، نظم خاصی دارد. نام مدل‌های محصولات این شرکت، شامل ۲ حرف الفبا و ۳ عدد است. اولین حرف بیان‌گر نوع خودرو در کلاس خودروهای لکسوس و دومی نشان دهنده‌ی مدل بدنه‌ی خودرو است. به عنوان مثال LS به معنای Luxury Sedan است. ۳ عددی که پس از این حروف می‌آیند برابر با حجم موتور ضربدر ۱۰۰ هستند. به عنوان مثال ۳۵۰ نشان‌دهنده‌ی یک موتور ۳.۵ لیتری است. برای خودروهای SUV از حرف X در نام آنها استفاده می‌شود. ۳ عدد استفاده شده در مدل‌های هیبرید، نشان‌دهنده‌ی خروجی ترکیبی بنزین-برق آنها است. در برخی مدل‌ها از حروف کوچک بعد از اعداد برای نشان دادن نیروی محرکه استفاده می‌شود. به عنوان مثال h در برخی مدل‌ها به معنای Hybrid بودن خودرو است.
 
 
طراحی و فناوری تولید
 
طراحی و تولید خودروهای لکسوس همواره جزو برترین فرآیندهای تولید بوده‌اند. از ابتدای شروع به کار این شرکت، همواره مسائلی همچون فاکتورهای آیرودینامیکی، کیفیت رانندگی و ارگونومی فضای داخلی مدنظر بوده‌اند. در فرآیند توسعه‌ی خودروهای لکسوس، استانداردی با نام IDEAL که مخفف کلمات Impressive، Dynamic، Elegant، Advanced و Lasting است به کار گرفته می‌شود. این استاندارد به معنای طراحی محصولاتی چشمگیر، دینامیک، باوقار، پیشرفته و پایدار است. طراحی هر خودروی لکسوس باید ۵۰۰ استاندارد داخلی را رعایت کند که با نام "Lexus Musts" شناخته می‌شوند. یکی از ساده‌ترین این استانداردها، دوخت چرمی داخل خودروهای این شرکت است.
 
 
فناوری‌های خاص زیادی در داخل خودروهای لکسوس استفاده می‌شوند. کلیدهای هوشمند، سیستم استارت پیشرفته، گیج‌های نمایشی پیشرفته، ماوس کنترلی با بازخوردهای لرزشی و بسیاری ویژگی‌های صوتی و تصویری، از امکانات خودروهای لکسوس هستند.
 
lexus mouse
 
 
از فناوری‌های خاصی که لکسوس آنها را عرضه کرده است، می‌توان به سیستم جعبه دهنده‌ی ۸ سرعته‌ی اتوماتیک اشاره کرد. سیستم‌های ایمنی خودروهای این شرکت نیز از نرم‌افزاهای پیشرفته‌ی فرمان‌پذیری تا دوربین‌های پشتیبان، هدلایت‌های چرخان تا سیستم‌های هشدار و ناوبری صوتی اشاره کرد.
 
 
طراحی L-finesse
 
این اصطلاح که به معنای ظرافت L است، در میانه‌ی دهه‌ی ۲۰۰۰ از طرف لکسوس معرفی شد. معنای این استاندارد طراحی لکسوس، از کاراکترهای Kanji زبان ژاپنی گرفته شده است. L-finesse بیانگر خصوصیات طراحی شامل ظرافت جذاب، سادگی شگرف و پیش‌بینی خالی از اشکال است. اولین خودروهایی که از این استاندارد استفاده کردند، سری LF و GS بودند.
 
درباره‌ی ایجی تویودا، موسس لکسوس
 
موسس لکسوس ایجی تویودا
 
موسس برند لکسوس را باید ایجی تویودا، مدیر وقت تویوتا نامید. تویودا در سال ۱۹۱۳ در ناگویا ژاپن به دنیا آمد. او در دانشگاه سلطنتی توکیو مهندسی مکانیک خوانده و پس از فارغ‌التحصیلی به شرکتی که پسرعمویش Kiichiro Toyoda تاسیس کرده بود، یعنی تویوتا پیوست. پس از سال‌های فعالیت، او به عنوان پنجمین مدیر تویوتا انتخاب شد و طولانی‌ترین مدت مدیریت عاملی را در این شرکت داشت. در سال ۱۹۸۱ او از سمت خود کنار رفته و به‌عنوان رئیس هیات مدیره کار خود را ادامه داد. تصمیم برای گسترش بخش لوکس در سال ۱۹۸۳ توسط او گرفته شد اما نهایی شدن و معرفی رسمی برند لکسوس، تا سال ۱۹۸۹ به طول انجامید. تویودا در سال ۱۹۹۴ و در سن ۸۱ سالگی پست مدیریتی خود در تویوتا را واگذار کرد. در نهایت او ۵ روز بعد از جشن تولد ۱۰۰ سالگی در ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۳ از دنیا رفت.
 
 
چالش‌های تاریخی برند لکسوس
 
لکسوس در تمام سال‌های فعالیت، برندی پرفروش در بازار ایالات متحده بوده است. اما در کشور چین، شرایط فرق می‌کند. این شرکت در بازار بزرگ چین، رقابت را به بی‌ام‌و، مرسدس بنز و آئودی واگذار کرده است. منتقدان دلیل اصلی این شکست را خدمات ضعیف یا معمولی لکسوس در چین عنوان کرده‌اند و بر این باورند که این شرکت، نمی‌تواند خدماتی متمایز از رقبا در این کشور بزرگ ارائه کند. دلیل دیگر تاسیس نکردن کارخانه در داخل چین است که قیمت محصولات وارداتی لکسوس را در این کشور بسیار بالا برده است.
 
از مشکلات همیشگی لکسوس نیز، فراخوانی‌های متعدد برای محصولات دارای اشکال بوده است. اگرچه این رفتار نشان‌دهنده‌ی اهمیت بالای خدمات مشتری از طرف این شرکت است، اما این فراخوانی‌ها، ترس از کیفیت پایین و مشکلات خودرو را در دل خریداران سختگیر اروپایی نهادینه کرده است.
 
 
 
 

منبع

زومیت


 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بررسی , برند , لکسوس , تاریخچه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

کاربر: نوید جهرمی
6

تلفظش اینه: لِکسِس
در ایران همیشه پشت سر رقبای آلمانیش قرارگرفت. اگر ایرتویا بهتر کار میکرد با توجه به محبوبیت ژاپنی ها میتونست خیلی نتیجه بهتری بگیره.
18:10  1396/09/07
پاسخ دادن
نادری
2

تویوتا اعلام کرده هیچ نمایندگی در ایران نداره..معلوم نیس این ایرتویا چچوری فعالیت میکنه....
11:51  1396/09/09

یاشار
0

لکسوس از نظر کیفیت و داوم ، بهترین خودروساز دنیاست و بنز و ب ام و از این منظر خیلی از لکسوس عقب هستند.
15:59  1396/09/09

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
B : سلام تحویل۱۵ مهر کسی خبر داره کی فاکتور میشه
سلام جناب خوب هستین قربان : چه خبر خانواده خوبن سلامتی والده محترم خانم بچه ها راستی چکار کردین وام جور شد؟ اقساطی که سنگین نیست؟ حالا مدارکش میفرستم واست ممنون میشم رفتید مدارک منم تحویل بدین شاید تا قبل از عید نوبت ما هم شد با نیت خیرتون منم خبر سلامتی چی بگم والا همش گرفتار تعمیرات و بازسازی خونم هرچی پس انداز بود خرج کردم واسه نوسازی خونه حالا اگه بشه تا قبل از عید تموم بشه زنده باشی سلام برسونید تشریف بیارید خوشحال میشیم شبتون بخیر خدانگهدار
T8امیر : سلام ۱۵ آبان پلاک شد مدارک ماشینم رسید دستم ولی خدشه تحویل ندادن نمایندی رستمی شیراز
محیا : سلام چطورشما۲ابان شاسی شدید و الان تحویل گرفتید ومن ۲۳مهر پلاک شدم هنو تو مرحله ی حمل هست ؟تی۸مشکی ثبت نام ۲۵خرداد
X5 اردیبهشت : با سلام ثبت نام اردیبهشت هنوز تو تکمیل وجه مونده من نمیدونم چه فرقی هست که بعضیها میگم ما تحویل هم گرفنیم
حسین... : بازهم یک شیرین کاری بی مزه از مزدوران وجیره خوران سایپا! پس شما آشغالهای مواجب بگیر سایپا که سالی چند بار ماشینهای متفاوت از شرکتتون میگیرین بعداز فروش لباسای خودتون و خانوادتون چی چی تون را خرج تهیه پیش پرداخت ماشینتون میکنید؟
مهسا : دوستان خبری از دعوتنامه آذر ماه ندارید؟؟؟؟؟؟؟؟
ناصر محب نژاد : J4سفید ثبت نام۱۸ اردیبهشت از نمایندگی سلیمانی پور از شهر ری ۶اردیبهشت شاسی ۲۸ارسال مدارک وامروز هم کارت ماشین رافرستادن ماشینو کی تحویل میدن خدا میدونه خسته شدیم
حسین : روزی ۷۵۰ هزار تومان
Mr.p : کسی هست تحویل گرفته باشه از 90 روزه ها
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید33 : سلام 33اتومات قرارداد 2/29 وام و ریختن مدارک اومده.تاریخ تحویل سیستمی 16 مهر بود.که فعلا خبری نیست
رانا : منم تحویل 4بهمن بودم الان شدم 30 بهمن . امروز هم دعوتنامه تکمیل وجه اومد واسم
یاسین : سلام پیام واریز براتون اومد چقدر بوده
سورن دوگانه : سلام ، فاکتور شدم ولی پلاک نشده چند روز طول میکشه پلاک بشه؟
محمد رحیمی : سلام بعد از فاکتور چند روز طول می کشه پلاک شه
قاسم رشیدی : من لیفان 620 1600خریدم بیشتر از 200کیلو بار میزنم داخلش عقب ماشین رو زمین می‌خوابه دلیلش چیه
نیما : سلام برداران وحواله داران عزیزیه تجمع بذاریم سازمان استاندارد که بهانه ایرانخودروتمام بشه مطمئنم ربطی به سازمان استاندارد نداره فقط ما بایدازطرف سازمان استاندارد پیگیری یاتماس بگیریم
حمید x33 cross : پاسخ به مهساfx من تایید لیزینگ 7 تیر تحویلی 17 شهریور مدارکم مشکلی نداره پس چرا وام منو نمیریزه بانک سگ مال شمارو ریخته عجب گیری افتادیم
X33 cvt : سلام دوستان ، کسایی که x33 cvt تاریخ قراردادشون بین اردیبهشت تا خرداد بوده تحویل گرفتن؟ من تقریبا تاریخهای ثبت نامهارو بررسی کردم و از خرداد تا مرداد ثبت نام ایکس33 نبوده . میخوام ببینم اونایی که قبل خرداد ثبت نام کردن تحویل گرفتن؟ میخوام ببینم کی نوبت میرسه به ثبت نامی های بعد مرداد . من تاریخ قراردادم 6شهریور1403 هست و تحویل سیستمی 18دی و همه مدارک هم اومده
ساینا استاندارد 85 گانه ارومیه : 90روز عادی