قوی‌ترین ۴ سیلندرهای بازار جهانی

 

فوکوس آر اس

زمانی بود که اگر خودرویی با قدرتی بیش از ۳۰۰ اسب بخار می‌خواستید، باید حتماً به سراغ خودروهای هشت سیلندر می‌رفتید؛ اما امروزه دیگر زمانه تغییر کرده است و با افزایش راندمان خودروها، شاهد استفاده از پیشرانه‌های چهار سیلندر در بسیاری از خودروهای قدرتمند هستیم. دلیل محبوب شدن پیشرانه‌های ۴ سیلندر را باید استفاده از سیستم‌هایی همانند توربوشارژر، تزریق مستقیم سوخت و زمانبندی متغیر سوپاپ‌ها دانست که با استفاده از این فناوری‌ها تولید‌کنندگان می‌توانند از پیشرانه‌های کوچک، قدرت‌ زیادی بیرون بکشند. برای اثبات این موضوع می‌توان به مثال‌هایی همانند هوندا سیویک Type-R اشاره کرد که از رکوردداران پیست نوربرگرینگ آلمان به شمار می‌رود. اما هوندا سیویک تنها یکی از خودروهای چهار سیلندر پرقدرت است و در ادامه می‌خواهیم ۱۰ خودروی قدرتمند را که به پیشرانه‌ی ۴ سیلندر مجهز هستند به شما معرفی کنیم. این خودروها همگی در بازار ایالات متحده موجود و قابل خریداری هستند.
 
۱. مرسدس AMG GLA-45/CLA-45
 
مرسدس AMG GLA-45/CLA-45
 
از آنجایی که مرسدس بنز GLA-45 و CLA-45 دارای قوای محرکه‌ی یکسانی هستند، آن‌ها را در کنار یکدیگر قرار ‌می‌دهیم. در حال حاضر این پیشرانه تولید AMG، قوی‌ترین پیشرانه‌ی چهار سیلندر موجود در جهان است و البته در بازار اروپا این پیشرانه روی مرسدس A45 هاچبک نیز عرضه می‌شود که این مدل در بازار ایالات متحده موجود نیست. مدل CLA-45 و GLA-45 به یک پیشرانه‌ی ۴ سیلندر توربو شارژردار با حجم ۲ لیتر مجهز هستند که می‌تواند ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۴۷۴ نیوتن‌متر گشتاور  تولید کند. مدل A45 دارای قدرت ۳۵۵ اسب بخار و گشتاور ۴۵۰ نیوتن‌متر است که این خودروها را تبدیل به دو مورد از سریع‌ترین خودروهای موجود در بازار می‌کند و رقابت با آن‌ها کار بسیار دشواری است.
 
۲. ولوو S60/V60 پل استار
 
ولوو S60/V60 پل استار
 
ولوو برای این محصولات خود یک پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر در نظر گرفته و برای تقویت این پیشرانه، هم از توربوشارژر و هم از سوپرشارژ استفاده شده است و به این ترتیب موفق شده ۳۶۰ اسب بخار قدرت و ۴۷۲ نیوتن‌متر گشتاور از این پیشرانه بیرون بکشد. این خودروها که به رنگ مخصوص ولوو یعنی آبی، رنگ‌آمیزی شده‌اند، می‌توانند شتاب صفر تا صد کیلومتر را تنها در ۴.۴ ثانیه به ثبت برسانند. از آنجایی که شتاب این مدل‌ها بسیار بالا است، ولوو برای متوقف کردن این خودروها از ترمزهای برمبو و سیستم تعلیق ساخت Ohlins استفاده کرده است.
 
۳. فورد فوکوس RS
 
فورد فوکوس RS
 
این مدل به یک پیشرانه توربوشارژردار ۴ سیلندر خطی با حجم ۲.۳ لیتر مجهز است که می‌تواند ۳۵۰ اسب بخار قدرت و ۴۷۴ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این خودرو همچنین نخستین مدل فورد فوکوس به شمار می‌رود که به سیستم چهارچرخ محرک مجهز شده است. فورد همچنین فوکوس RS را به سیستم تعلیق بسیار اسپرتی مجهز کرده و در بین حالت‌های رانندگی آن، حتی یک حالت رانندگی مخصوص با نام Drift mode تعبیه کرده است که در هنگام دریفت کردن باید آن را فعال کرد. معروف‌ترین رنگ این خودرو  آبی Killer nitrous blue است.
 
۴. پورشه ۷۱۸ کایمن S/باکستر S
 
پورشه ۷۱۸ کایمن S/باکستر S
 
پورشه برای نخستین بار در مدل‌های کایمن و باکستر، پیشرانه ۴ سیلندر را معرفی کرده است. این پیشرانه ۲.۵ لیتری توربو شارژردار همانند پیشرانه‌های قبلی این خودروها، از نوع تخت یا فلت است و می‌تواند ۳۵۰ اسب‌بخار قدرت و ۴۱۸ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. در مقایسه با پیشرانه شش سیلندر قدیمی این خودروها، این پیشرانه دارای ۲۵ اسب بخار قدرت بیشتر و ۱۰۷ نیوتن‌متر گشتاور بیشتر است. پیشرانه‌ی قبلی هر دوی این خودروها از نوع تنفس طبیعی بود و این اولین باری است که پورشه در این مدل‌ها از پیشرانه‌های توربو شارژردار استفاده می‌کند. از نظر شتاب‌گیری نیز این خودرو بسیار سریع است و می‌تواند در زمان ۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. برای انتقال نیرو در این خودرو از جعبه‌دنده ۷ سرعته دوبل کلاچ با نام PDK استفاده شده است.
 
۵. ولوو XC_90
 
ولوو XC_90
 
پیشرانه‌ای که روی XC-90 وجود دارد یک پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر خطی است که به توربوشارژر و سوپرشارژر مجهز شده و می‌تواند ۳۱۶ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این پیشرانه روی مدل‌های 90S، V90 و V90 کراس کانتری و XC-60 2018 نیز نصب شده است. گرچه این پیشرانه‌ به اندازه پیشرانه‌ی مورد استفاده در مدل‌های پل استار قدرتمند نیست؛ اما یکی از جدیدترین پیشرانه‌های ولوو به شمار می‌آید و قدرت بسیار زیادی از چهار سیلندر خود استخراج می‌کند. این پیشرانه که با نام T6 شناخته می‌شود، هم به توربو شارژر و هم به سوپرشارژر مجهز است و قدرت ۳۱۶ اسب بخاری آن برای یک پیشرانه با چنین حجمی بسیار زیاد و مناسب است. برای مقایسه باید بدانید که این ولوو قدرت بیشتری از پیشرانه‌ی سوبارو WRXSTI دارد.
 
۶. فورد موستانگ اکوبوست
 
فورد موستانگ اکوبوست
 
فورد موستانگ اکوبوست جدید به یک پیشرانه ۴ سیلندر خطی، مجهز به توربو شارژر به حجم ۳ لیتر مجهز است که می‌تواند ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۴۳۳ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این اولین باری است که پورشه از پیشرانه توربو شارژردار در خودروی عضلانی خود استفاده می‌کند. اصلی‌ترین رقیب این خودرو شورولت کامارو توربو است که به تازگی معرفی شده؛ اما فورد در مقایسه با شورولت دارای ۳۵ اسب بخار قدرت و ۳۳ نیوتن‌متر گشتاور بیشتری است. البته از نظر سروصدا و هیجان پیشرانه اکوبوست به اندازه پیشرانه V8 پنج لیتری موستانگ جذابیت ندارد؛ اما در حقیقت این پیشرانه، جایگزین پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۷ لیتری موستانگ شده است و سال ۲۰۱۸، موستانگ دیگر با پیشرانه ۶ سیلندر به بازار عرضه نخواهد شد. پیشرانه‌ی اکوبوست فورد موستانگ طرفداران بسیاری در بازار دارد؛ به‌طوری که در بازار ایالات متحده ۳۸ درصد خریداران موستانگ را با این پیشرانه خریداری می‌کنند و برای مقایسه باید بدانید که تنها ۲۲ درصد خریداران مدل شش سیلندر را خریداری می‌کنند و ۴۰ درصد خریداران به مدل‌های ۸ سیلندر روی می‌آورند.
 
۷. هوندا سویک Type_R
 
هوندا سویک Type_R
 
هوندا سیویک تایپ R یکی از سریع‌ترین خودروهای چهار سیلندر به شمار می‌رود. این خودرو به یک پیشرانه ۴ سیلندر خطی با حجم ۲ لیتر مجهز شده است که با استفاده از توربو شارژر می‌تواند ۳۰۶ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. هوندا سیویک تایپ R، سریع‌ترین دیفرانسیل جلویی است که در پیست نوربرگرینگ اقدام به ثبت زمان کرده است. پیشرانه‌ی ۲ لیتری توربو شارژردار قدرتمند این خودرو، نیروی خود را با استفاده از یک جعبه‌دنده ۶ سرعته دستی به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. این خودرو همچنان به سیستم اگزوز مسابقه‌ای مجهز است که سه خروجی دارد. از دیگر امکانات خودرو می‌توان به کمک‌فنرهای فعال، ترمزهای قدرتمند و تزئینات فیبر کربنی داخل کابین اشاره کرد. این خودرو قیمتی در حدود ۳۰ هزار دلار دارد و از اواخر بهار وارد بازار خواهد شد و خطر بسیار بزرگی برای رقبای خود به شمار می‌رود.
 
۸. سوبارو WRXSTI
 
سوبارو WRXSTI
 
این سوبارو نیز یکی از پرطرفدارترین خودروهای چهار سیلندر موجود در بازار است. این خودرو به یک پیشرانه تخت به حجم ۲.۵ لیتر مجهز شده است که با استفاده از توربو شارژر می‌تواند ۳۰۵ اسب بخار قدرت و ۳۹۳ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. اگر این سوبارو را خریداری کنید، دیگر برایتان فرقی نمی‌کند که در جاده یا مسیر برفی باشید یا در مسیر خاکی؛ چون این خودرو به سیستم چهار چرخ محرک مجهز است. نسخه عادی این خودرو به یک پیشرانه ۲ لیتری با قدرت ۲۶۸ اسب بخار مجهز است که آن نیز خودروی قدرتمندی قلمداد می‌شود. سوبارو WRXSTI برای  سال ۲۰۱۸ به سیستم چهار چرخ محرک ارتقاء یافته، ترمزهای قوی‌تر و رینگ‌های ۱۹ اینچی جدید مجهز شده و قیمت آن ۹۴۰ دلار در مقایسه با سال قبل افزایش پیدا کرده است.
 
۹. پورشه ۷۱۸ کایمن/۷۱۸ باکستر
 
پورشه ۷۱۸ کایمن/۷۱۸ باکستر
 
این مدل‌ها، گونه‌ی پایه باکستر و کایمن به شمار می‌روند که به پیشرانه ۴ سیلندر تخت توربوشارژردار به حجم ۲ لیتر مجهز شده‌اند. پیشرانه‌ی پورشه می‌تواند ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۷۹ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. پورشه در حقیقت با عرضه‌ی این پیشرانه قصد داشت استفاده از پیشرانه‌های توربو شارژردار را در تمامی مدل‌های خود گسترش دهد.
 
جالب است که بدانید این پیشرانه توربوشارژر ضعیف‌ترین پیشرانه‌ی قابل سفارش روی مدل‌های کایمن و باکستر به شمار می‌رود؛ اما از پیشرانه‌ی شش سیلندر تنفس طبیعی نسل قبلی این خودروها قوی‌تر است. همچنین جایگیری این پیشرانه در وسط خودروها، نویددهنده رانندگی بسیار لذت‌بخش با آن‌ها است. بنابراین می‌توان گفت چندان فرقی نمی‌کند که پورشه باکستر به توربوشارژر مجهز باشد یا نه؛ در هر صورت این خودروها یکی از لذت‌بخش‌ترین رانندگی‌ها را ارائه می‌دهند.
 
۱۰. فولکس واگن گلف R/آئودی S3
 
فولکس واگن گلف R/آئودی S3
 
جایگاه دهم لیست ما به فولکس واگن گلف R اعطا می‌شود که البته پیشرانه ۲ لیتری آن روی مدل‌های آئودی S3 و TTS نیز نصب شده است. این پیشرانه‌ی ۴ سیلندر خطی که دارای توربو شارژر نیز هست، می‌تواند ۲۹۲ اسب بخار و ۳۸۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این پیشرانه کارکرد اسپرتی ارائه می‌دهد که در کنار سیستم چهار چرخ محرک این خودروها، می‌تواند توانایی حرکت بالایی برای خودرو‌های محصول فولکس واگن و آئودی به ارمغان بیاورد.
 
 
 
 

منبع

www.zoomit.ir

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , سیلندر , فورد , پورشه , موتور , ولوو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

سعیدیان
0

هیچی جای یک موتور 8 سیلندر پرحجم تنفس طبیعی رو نمیگیره . ما توربو داشتیم کلی تاخیر داره تا واکنش نشون بده
09:35  1396/09/18
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اکبری : سلام دوست عزیز درسته همه ما منتظر شاهینیم ولی آلان از بهار دیگه پیامک برای واریز شاهین نیومده چطور شما ماشین زیر پاتو و طلاهای خانومت رو فروختی. اینا صد درصد بازم اتومات یا جایگزین میفرستن
جواد : خضریان افزود: برخی مردم از صبح امروز با ارسال مدارکی اثباتی عنوان کرده‌اند که اولویت دریافت خودرو در بهار و تابستان ١۴٠٣ بوده‌اند، اما هنوز پیامک واریز وجه برای آنها ارسال نشده است، گویا با این وضعیت غش در معامله صورت گرفته است و خودروسازان برای اینکه قیمت خودروها را در پاییز افزایش دهند، از ارسال پیامک واریز وجه و تحویل خودرو خودداری می‌کردند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه باید ابلاغیه افزایش قیمت خودرو ابطال شود، گفت: باید دولت و وزارت صمت پیگیری کند تا تمام افرادی که اولویت دریافت خودرو تا پاییز ١۴٠٣ بوده‌اند، با همان قیمت قبلی کارخانه خودروی خود را دریافت کنند.
محمد : پس چرا ما فاکتور نشدیم ماهم ۳۰ مردادیم. کدوم شهری شما پرداخت اولیت برج چند بوده
۱۷ اردیبهشت j4 : دوستان من ۲ آبان پلاک شدم ، هنوز تحویل ندادن ، بقیه هم مثل من هستند یا زیادی طول کشیده؟؟؟
علی : اینا فقط فکر منفعت خودشونن از مردم نبودن و نیستند براشون هم مهم نیست و نبوده ک ۲سال مردم منتظر گذاشتند من اشتباه کردی ۲سال منتظر حلبییییییییی موندم.
J4سفید : سلام 17برج دو ثبت نام کردیم 60روز کاری تحویل هنوز که خبری نیست
T8 شلال : ۲ابان شاسی خورد یکماه بعد تحویل
چانگان cs55 : سلام سارا خانم من زنگ نمایندگی ک انتخاب کرده بودم زدم بهم اینو گفت
عابدی : سایپای عزیز من همه زندگی‌م رو فروختم فرش زیر پامو مبل و آینه کنار تختم رو و هالوژن های اتاق خوابمو و لباس‌های رو و زیرم رو فروختم تا بتونم شاهین ثبت نام کنم. چه بلایی بود سر زندگی ما آوردی آخه؟ انصاف نیست. به شدت من به ۳۳۰ میلیون تومن سود نیاز داشتم ۲۵۰ سود به درد من نمی خوره
اطلسg : آقا من واقعا فاز بعضیاتون نمیدونم داخل پیج خود سایپا زده نصفش حساب میشه باز میای میپرسی کلش یا ن خوشت میاد بیشتر بره تو..مون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کامیار : تقریبا 10روز فرصت دارید واسه تکمیل وجه .30روز بعد از تکمیل وجه موعد تحویله ماشینه
ساینا شهریور : سلام 30روز
الهام : منم کوییک اتومات سامانه یکپارچه تحویل پاییز 403 هستم اصلا خبری نیست و ماشینای جایگزین پیشنهاد میشه هر بار. تماس گرفتم با سایپا گفتن دیگه تولید نداریم باید ماشین دیگه بردارید ولی من فعلا منتظر هستم
محمد رحیمی : سلام پذیرش 24شهریور فاکتور شد برام
پراید : سلام نه تا پیام نیاد بهت تحویل نمی دن
رسول : سلام 24شهریورهادارن فاکتورمیشن 90روزها
جعفر : منم مثل شمام خبری شد به من هم خبر بده ممنونم.دناشش دنده پیش فروش سفیدم
جعفر : سلام شرمنده برادر پیش فروش دنا شش دنده .تحویل دی ماه که تکمیل وجه اواخر آبان کردم.تکمیل پرونده و آماده برای فاکتور تیک سبز رنگ خورده و فقط آماده برای فاکتور میچرخه . به نظر شما خیلی طول میکشه فاکتور شم؟متشکرم
بهزاد : فکر کنم کم کم شروع شد 90روزها دارن فاکتور میشن
هادی (دنا شش دنده دستی تحویل 8 آبان) : شما از کجا این اطلاعات رو داری که مشکل تامین قطعه دارن ؟