کلید اشتباه دولت در قفل صنعت خودرو

 

کلید اشتباه دولت در قفل صنعت خودرو

 

شش ماه است که سایت ثبت سفارش خودرو در خواب به سر می برد. در این راستا آخرین دلیلی که برای بسته بودن آن اعلام شد حمایت از تولید داخلی بود. مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت در این باره به صراحت اعلام کرد که بازار خودرو کشور مفت به دست نمی آید و به این راحتی ها در اختیار محصولات خارجی قرار نمی گیرد چرا که صنعت خودرو کشور باید ارتقا یابد و تقویت شود. از این رو حالا با افزایش چشمگیر تعرفه واردات خودرو اینطور به نظر می رسد که بازار خودرو کشور در سیطره خودروهای چینی و داخلی قرار بگیرد.

 

نیم نگاهی به محدودیت های مشابه در دهه 70 شمسی که با نیتی تقریبا مشابه انجام شده بود نشان می دهد که خودروسازان داخلی کشور پیشتر نیز با چنین شرایطی مواجه شده بودند. آن ها ثابت کردند که فرصت های طلایی را به سادگی از دست می دهند و حتی با ایجاد انحصار در بازار فروش به نفع آن ها نیز نتوانسته اند مسیر توسعه را در پی گیرند چراکه این رقابت است که موجب ارتقا و پیشرفت می شود و نه انحصار.

 

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در رابطه با محدودیت واردات خودرو به کشور در دهه 70 شمسی می گوید: "محدودیت های واردات خودرو که در دهه 70 اتفاق افتاد به منظور اعمال تغییرات زیر ساختی، افزایش تیراژ تولید، ارائه مدل های جدید، ایجاد زنجیره تولید و قطعه سازی و ایجاد شبکه گسترده خدمات پس از فروش و مقوله هایی مشابه بود که تا حد قابل توجهی به وقوع پیوست و تیراژ تولید خودرو در کشور از رقم حدودی 80 هزار دستگاه در سال به حدود 900 هزار دستگاه در سال 84 رسید."

 

او ادامه می دهد: در این راستا تنوع مدل از حدود سه دستگاه به حدود  10تا 12 دستگاه ارتقا یافت و قطعه سازی و شبکه خدمات پس از فروش نیز به خوبی راه اندازی شد. از آن پس صنعت خودرو کشور برنامه صادرات محصولات خود را نیز آغاز کرد که قدم بزرگی به شمار می آمد اما متاسفانه با تغییر دولت این سیاست ها نیز رفته رفته تغییر جهت داد و نه تنها نظام کاهش تعرفه های خودروهای وارداتی به منظور ایجاد بازار رقابتی اجرا نشد، بلکه کم کم عوارض های جانبی نیز به قیمت آن ها افزوده شد.

 

زاوه می افزاید: اجرای طرح این چنین در حدود 10 سال اول اجرا آن تقریبا موثر واقع شد و رشد همه جانبه و قابل توجه صنعت خودرو کشور را به همراه داشت. اما تغییر جهت دولت به بهانه حفظ و حمایت از صنعت تولید داخلی و در پس آن تحریم ها باعث شد که صنعت خودرو کشور بسیار درجا زده و حتی با از دست دادن کیفیت، رکورد تیراژ تولید و ثبات قیمت، پس رفت شدیدی کند و با سرکوب نرخ ارز، تولید از داخل کشور به سمت چین و واردات به اسم تولید داخل پیش رفته و در کل همه دستاوردهای این طرح بر باد رود.

 

این کارشناس صنعت خودرو در خصوص بی اثر شدن این طرح در طی سال های بعدی اجرا می گوید: هر جای دنیا اگر صنایع را در دراز مدت در فضای بسته نگهدارید، انگیزه خود برای صادرات  و در پس آن انگیزه حفظ کیفیت و نوآوری را از دست می دهند. زمانی که دولت با وجود این کاهش انگیزه همچنان حمایت های کامل خود را ابراز می کند  نتیجه آن می شود که سرعت افول کیفی در همه زمینه ها تشدید می شود.

 

او می افزاید: خودروسازان دریافتند که هرچه انجام دهند، دولت به منظور حفظ صنعت داخلی مجبور به حمایت از آن ها است. از این رو زمانی که تولید از چرخه عرضه و تقاضا خارج می شود، تنها تامین و جلب رضایت عوامل بالا دستی در اولویت قرار می گیرند و حلقه آخر این زنجیره بزرگ که همان مصرف کننده باشد دیگر اهمیتی ندارد چرا که مجبور است به هر آنچه که خودروساز به بازار تزریق می کند بسنده کند.

 

فربد زاوه در رابطه با تغییرات اخیر در زمینه واردات خودرو، از بسته شدن ثبتارش تا افزایش تعرفه واردات خودرو می گوید: این تغییرات به هیچ وجه جدید نیستند و سخنانی که در این رابطه زده می شود بیش از چهل سال است که تکرار می شوند. ذات اقتصاد کشور چهل سال است که دولتی است و اقتصاد دولتی نیز نتیجه ای جز این به همراه ندارد. زمانی که یک راه حل پاسخ مطلوب در پی نداشت هیچ دلیلی برای تکرار آن وجود ندارد چرا که پاسخ جدیدی به ارمغان نخواهد آورد. اگر دولت به رفتار فعلی خود ادامه دهد بدون شک موجب بالندگی و پیشرفت صنعت نخواهد شد همانطور که تا کنون نیز چنین نتیجه ای را به تصویر نکشیده است.

 

پرواضح است که محدودیت های گذشته و حال هواره به نفع خودروسازها است چرا که بازار فروش را به صورت انحصاری در اختیار آن ها قرار می دهد. تجربه خودروسازی پیشرفته جهانی به وضوح نشان می دهد که پیشرفت و توسعه تنها در بازار رقابتی حاصل می شود و نه در بازار انحصاری.

 
 
 
 

منبع

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت , ماشین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
mina : سلام. دوستان عزیز، لطفا اگر خبر جدیدی درخصوص تحویل خودروی sr3 ثبتنام 1403 دارید بفرمایید؟ یکسال هم تموم شد...........
حسین : در جواب دوست عزیزمان آنا .والا منم موندم چرا اینجوری فاکتور کردن.بلاخره ما که 2 تیر بودیم.فاکتورشدیم
احسان شاهین دستی : تکمیل وجه کی انجام دادی تاریخدتکمیل وجه کی بوده
ناشناس : سلام در جواب شاهین شما چه تاریخی تبدیل زدید و چه تاریخی تحویل گرفتید جی ال؟؟؟
مهدی : تکمیل وجه 25 اسفند کسی فاکتور شده؟ نمی دونم به چی فکر میکنه سایپا تا 22 اسفند فاکتور شده ولی 23 تا 26 ام فاکتور نمیکنه اسفند تموم بشه.مردیم از بی ماشینی..
Ahmad : از زمان تبدیل تا تحویل خودرو چند ماه گذشت؟؟
شاهین : من دیگ از خیرش گذشتم تبدیل زدم جی ال تحویل گرفتم
شاهین G : تورو خدا بیایید یه کاری بکنیم الان سه ماهه ماشین زیر پامون فروختیم بخدا حیرون شدیم غیراز 096550هیچ راه دیگه آیی نیست بشه پیگیری کنیم
شاهین G : الان چرا فاکتور نمیکنه یک ماهه تو همون حالت فاکتور قدیم مونده
صدرا : سلام خدمت همه لطفا کسانی که تحویل گرفتن تجربه رانندگی و بررسی اینکه آیا گیربکس ماشین DAEاست یا مدل LANDAI رو بررسی کنید چو یه تعداد از دوستان گفتن تقه میزنه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک : سلام منم همینکارو کردم برید تو سایت 20:30 یا هرجایی که صدامونو بشنون اعلام بکنید که ماشینامون رو تحویل نمیدن
اطلس : خاک تو سر تمام مسئولین سایپا دو سال مارو بدون ماشین داره
حامد خوب : دقیقا همینه
فروش فوق العاده 11 بهمن : سلام من الان رفتم خود شرکت سایپا میگن قطعه نداریم معلوم هم نیست کی قطعه بیاد تولید کنیم همه بیاد جلو شرکت سایپا شاهید حداقل تبدیل کردن بهون کوییک دادن شک نکیند تا یکسال دیگه خبری از ساینا نیست
نیلوفر : برا دوستم باهم ماشین دراومده بود برا من رانا برا اون سورن من تحویل 25 خرداد دوستم تحویل 28 خرداد دوستم اردیبهشت ماه سورن رو گرفت حالا تیرماه هست من هنوز فاکتور نشده چه برسه تحویل هردو طرح مادران هر دو فوق العاده هردو رنگ سفید بودیم
ساینا تکمیل 7 اسفند : امروز زنگ زدم تلفن و روم قطع کردن باید چیکا کنم کجا شکایت کنم 4 ماه گذشت
حامد فرسوده واریز اردیبهشت فوری207فلز : نهایتا برمی گردانند.ماشین رو تحویل بگیرید و الفرار
27پانامرداد : الان ایران خودرو دیدم بخشنامه فروش گذاشته ولی قیمت نزده فکر کنم همه قیمت ها برگرده به قبل چون ایران خودرو بدون اجازه وزارت صمت قیمتاشو برده بالا تازه شرکت های دیگه مثل سایپا فقط15درصد محصولاتشون گرون کردن ولی ایران خودرو بالای25درصد خداکنه همه قیمتا برگرده به قبل
سورن xup : سلام دوستان دعوتنامه شهریور چه مبلغی زدن ؟
محمد : برید تو صفحه اخبار 20تو30 موضوع را بنویسید شاید تعداد زیاد شه پخش کنن من رفتم تاخیر کوییک 4ماه و نیم را گفتم