سازمان ملی استاندارد: پراید استاندارد دارد؛ اما هیوندای i10 خیر

 

سازمان ملی استاندارد: پراید استاندارد دارد؛ اما هیوندای i10 خیر

 
بر اساس اعلام سازمان ملی استاندارد، پراید تا سال آینده مجوز تولید کسب کرده است؛ اما خودرویی مثل هیوندای i10 به دلیل رعایت نکردن استانداردهای جدید، اجازه فروش ندارد.
روز گذشته سازمان ملی استاندارد خبری مبنی بر توقف تولید ۲۵ نوع خودرو از ابتدای دی‌ماه سال جاری منتشر کرد که با واکنش‌های مختلفی از سوی اهالی صنعت خودرو، خودروسازان داخلی و مردم روبرو شد. بر اساس ابلاغیه جدید سازمان استاندارد و با توجه به الزامی شدن ۵۵ استاندارد جدید برای خودروهای تولید داخل و همچنین وارداتی از ابتدای دی‌ماه سال جاری، ۲۵ دستگاه خودرو که قادر به پاس کردن این استانداردها نبودند، مجوز شماره‌گذاری نخواهند داشت و باید از چرخه تولید خارج شوند. خودروهای سواری مشمول این ابلاغیه عبارتند از:
 
گروه سایپا
سایپا 131، سایپا 132 دوگانه سوز، سایپا 141 بنزینی و دوگانه سوز، آریو 1500 سی سی،
 
گروه ایران‌خودرو
پژو پارس با موتور XUM
 
مدیران خودرو
MVM 315 سدان،MVM 550 ، تیگو 5
 
کرمان موتور
لیفان 620، لیفان X50، لیفان X60 ، جک J5، هیوندای i10 
 
گروه بهمن
بسترن B 50F، وانت تک کابین و دو کابین مزدا 1700
 
از همان ساعات ابتدایی انتشار این خبر، تقریبا همه خودروسازانی که برخی از خودروهای آن‌ها مشمول این قانون شده بود واکنش نشان دادند و به‌نوعی در راستای اطمینان خاطر بیشتر مشتریان خود، اعلام کردند که این خبر صحیح نیست و محصولات آن‌ها همچنان مجوز شماره‌گذاری دارد. خبرها و تکذیبیه‌هایی که واکنش مجدد پیرایش، مدیر کل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران را درپی داشت و وی اعلام کرد که در لیست اعلامی از سوی این سازمان هیچ‌گونه اشتباهی رخ نداده است و از ابتدای دی‌ماه سال جاری، خودروهای مذکور به دلیل پاس نکردن استانداردهای لازم، شماره‌گذاری نخواهند شد.
 
یکی از جالب توجه‌ترین واکنش‌ها به این خبر از سوی گروه خودروسازی سایپا صورت گرفت. گل محمدی معاونت کیفیت سایپا پس از این خبر در مصاحبه‌ای اعلام کرد که این شرکت بسته جامع پایش استانداردهای اجباری را به مقامات ارائه کرده و موفق شده است مجوز شماره‌گذاری خودروهای سایپا 111، سایپا 131، سایپا 132، سایپا 151، سراتو، ساینا دنده‌ای، چانگان 35CS، تیبا صندوقدار، تیبا 2 و آریو را تا اول دی‌ماه سال آینده تمدید کند.
 
با استناد به صحبت‌های گل‌محمدی درمی‌یابیم که خودروی پراید توانسته است حداقل تا ۱ سال دیگر، مجوز شماره‌گذاری دریافت کند و به‌نوعی استانداردهای لازم را کسب کند. اما سؤال بزرگی که این میان مطرح می‌شود و ذهن بسیاری از مردم را به خود درگیر کرده، آن است که چگونه خودروهایی مانند جک J5 و هیوندایی i10 فاقد استانداردهای لازم به شمار می‌روند؛ اما پراید با وضعیتی که همه ما به‌خوبی از آن آگاه هستیم توانسته است این استانداردهای جدید را پاس کند و از خودرویی مانند هیوندایی i10 پیشی بگیرد؟
 
مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران درباره این سؤال به تسنیم گفت:
 
خودروی پراید ۱۳۱ موفق به دریافت استانداردهای جدید شده است؛ اما کرمان موتور به‌عنوان شرکت تولیدکننده هیوندای i10 هیچ اقدامی در جهت افزایش سطح استانداردهای این خودرو انجام نداده است. دلایل عدم ارتقاء استاندارد این خودرو را باید از مسئولان این شرکت سؤال کرد؛ اما با توجه به شرایط حال حاضر، سازمان استاندارد خط تولید این خودرو را متوقف کرده و هر زمان که استانداردهای لازم در این خودرو اعمال شود تولید مجدد آن بلامانع خواهد بود.
 
اینکه استانداردهای مد نظر سازمان ملی استاندارد چه هستند که خودرویی مانند پراید موفق به پاس کردن آن‌ها می‌شود و هیوندای i10 خیر، جای بسی تأمل دارد.
 
 

منبع

زومیت

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , پراید , هیوندا , هوندا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

رضا
2

خودمونیم ولی مملکت خیلی باحالی داریم والا حیات وحش هم کمی قانون داره ولی اینجا فقط کافیه متصل به منبع قدرت باشی همه چی حله با یه رشوه ساده
20:38  1396/10/05
پاسخ دادن
سعید
0

استانداردها کمی زیرمیزی از طرف طرف شرکت تولید کننده به سازمان ملی بازرسی کیفیت هست. سایپا زیر میزی رو داده استاندارد شده ولی بقیه هنوز ندادن استاندارد نشدن
12:50  1396/10/05
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مصطفی : بله برای ماهم این جوری شد
عباس : کسی ازروند کارایران خودروخبرنداره ببینیم این علت برگشت روی اماده براصدورفاکتوربراچی هست؟؟ واگه برامابه التفاوت بیمه هست چرانمیشه واریزوجه کرد؟؟
مهدی صدرا : سلام مجدد ما هم همین را گفتیم . زنگ زدم نمایندگی شیراز ، گفتن احتمالا از آخر اردیبهشت . زنده باشید شهاب عزیز ممنونم
ری را سفید : سلام کسی فاکتور نشده
الناز : مابه التفاوت واریز کردید؟
محمودرضا : قاعدتا باید 2500 از سود تاخیر کم می شده. چون تفات بیمه جدید و قدیم> 2500 هست ظاهرا
محمودرضا : مبارکتون باشه. ما به التفاوت چیزی واریز کردید؟
احمد : سلام دوستان امروز فاکتور شدم تارا v4رنگ تیتانیوم تحویل ۳۰اسفند تکمیل وجه ۱۳ دی
طاهاطاها طرح فرسوده : سلام دوستان امروز واسه من تفاوت ۷۸۰۰فعال شد که تماس گرفتم نمایندگی گفت چند روز صبر کن از سود تاخیر کم میکنن نیاز به واریز نیس .تحویل ۲۳ بهمن بود فوری تیتانیوم
حاج علی : من بهمن ماه یه j7 کرمان موتور ثبت نام کردم با قیمت قطعی. دیروز زنگ زدن و به دروغ گفتن بیا برای تایید شماره شاسی. من رفتم، یه اقرارنامه گذاشتن جلوم برای پذیرفتن افزایش قیمت بر اساس افزایش قیمت ارز مبنا و گمرک. میخاستن با کلک ازم امضا بگیرن. معلوم نیست با این کلک ها از چند نفر امضا گرفتن.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس اذر : دعوتنامه بیاد یا نیاد این دزدان ماشین ده نیستن
امیر پانا اسفند : از منم از صبح همین جوری بود الان با لبتاب رفتم باز شد
صدرا : میز خدمت منم همینجور هست از صبحی باز نمیشه پیامک میاد ولی باز نمیشه
رانا فوق : فردا دوباره چک کن فکر کنم 275 تومن هم باید بریزی حدودا 7900میشه
محمد : سلام من میخوام برم تو میز کارم فقط پیامک اعتبار سنجی میاد برام باید چیکار کنم که بتونم برم داخل
کوییک پیش فروش تحویل آذر : منم دقیقا همینجوری شده
حمیدرضا : سلام دقیقا منم همینطور هستم یکی دوستی دارم داخل شرکت زنگ بهش زدم رفت پرسید مابالتفاوت بیمه و جعبه کمک‌های اولیه رو از سود تاخیر ماشین کم میکنن به احتمال زیاد شنبه فاکتور میشیم
میکائیل : تاریخ تحویلتون چه تاریخی هست؟؟
کوییک پیش فروش تحویل آذر : سلام دوستان قسمت وضعیت قرداد من امروز خورده تعهد شده و از قسمت اماده تخصیص برگشته یه مرحله قبل تکمیل وجه کوییک پذیرش مرداد تحویل آذر. اگ کسی مثل منه لایک کنه.
امیر پانا 30 اسفند : سلام واریزی چند دی هستی؟