چرا خودرو در ایران بیشتر کالای سرمایه‌ای است تا مصرفی؟

 

چرا خودرو در ایران بیشتر کالای سرمایه‌ای است تا مصرفی؟

چرا طی این سال‌ها خودرو در کشورمان به کالایی سرمایه‌ای بدل شده است؟ چرا خودروهای فرسوده و دودزا نه‌تنها از چرخه ترافیک کنار نمی‌روند بلکه با ارقام چند میلیونی خرید و فروش می‌شوند؟ و چرا خودروهای کهنه و دست دوم به‌ویژه انواع خارجی، با ده سال سن و یا حتی بالاتر با ارقام چند ده میلیونی و یا حتی چند صد میلیونی برچسب می‌خورند؟

شاید این سؤالات و مشابهشان برای شما خوانندگان نیز بارها و بارها پیش آمده باشد. ما در اینجا مدعی آن نیستیم که به پاسخ تمامی این سؤالات رسیده‌ایم، اما در حد بضاعت و به‌قدر دانسته‌های خود سعی می‌کنیم که در چند بند و به نحوی مختصر، پاسخی درخوری را تهیه نماییم. باشد که مقبول افتد.

 

الف) تورم مزمن: وقتی‌که سالانه و حتی گاهی اوقات هر ماهه از ارزش پول ملی یک کشور کاسته شده و در عوض به قیمت ارزهای کاربردی مثل دلار، یورو، پوند و…افزوده می‌شود، نمی‌توان انتظار داشت که کالای پر تقاضایی چون خودرو از این وضع متأثر نشده و بهای آن ثابت بماند. بی‌تردید در چنین وضعی حتی خودروهای دست دوم و کهنه هم ارزشی همسنگ «جواهرات متحرک» پیدا می‌کنند. خودروهایی که لزوماً جایشان باید در پارکینگ و سوله‌های مراکز اسقاط خودرو باشد و نه در خیابان‌ها و ترافیک شهری.

 

نکته جالب اینجاست که برخی از کارشناسان و اساتید محترم طی این سال‌ها همواره از کاهش ارزش پول ملی‌مان دفاع کرده‌اند و حتی حالا نیز، نرخ 4150 تومانی کنونی را هم برای یک دلار کافی ندانسته و ارقام بالاتری را پیشنهاد می‌دهند. طبق استدلال این دسته از عزیزان، با کاهش ارزش پول ملی کشور، خودبه‌خود حجم صادرات کالا و به‌ویژه انواع صنعتی آن روند صعودی به خود می‌گیرد. اما در واقعیت امر شاهدیم که در طی این سال‌ها، همواره از ارزش پول ملی ما کاسته شده ولی حجم صادرات صنعتی ما آن‌چنان‌که بایدوشاید رشد چشمگیری نیافته است. نگارنده مدعی هیچ قسم دانش اقتصادی نیست ولی این را به تجربه دریافته است که با بالا رفتن نرخ ارز، در وهله نخست بهای اقلام وارداتی پرمصرفی ازجمله لوازم یدکی و مواد اولیه در خودروهای داخلی به‌ویژه مونتاژی افزایش یافته و بر قیمت تمام شده آنها اثر مضاعفی می‌گذارد و در یک کلام، قیمت آنها را برای مصرف‌کننده بسی بالاتر می‌برد. خودروی تماماً ساخته شده وارداتی هم که جای خود دارد.

پس تورم مزمن و نوسان رو به صعود قیمت ارزهای خارجی، ازجمله مهم‌ترین عوامل ماندگاری خودروهای کهنه و آلاینده در خیابان‌ها و گرانی خودروهای نو در نمایشگاه‌هاست. ولی این تنها دلیل برای سرمایه‌ای شدن خودرو در کشورمان نیست.

 

ب) کمبود خودروی باکیفیت و دیوارهای بلند گمرکی: وقتی به بهانه حمایت از صنایع داخلی، خودروسازان را در یک دژ و حصار محکم مستقر نموده و تا جایی که امکان دارد با انواع ترفندهای ظاهراً قانونی در مقابل ورود خودروهای مدرن خارجی مانع‌تراشی کنیم؛ خودبه‌خود یک بازار انحصاری و بی‌رقیب را به سازندگان داخلی‌مان هدیه داده‌ایم که احتمالاً در این آشفته‌بازار نخستین چیزی که فدا می‌شود مقوله‌ای به نام کیفیت و نیازهای به‌حق مصرف‌کننده است.

 

از طرفی، با رشد اقتصادی کشور و تزریق مستمر درآمدهای نفتی در جامعه و نیز ارتقاء فزاینده ارتباطات و سطح آموزش، افراد بسیاری از حیث مالی و علمی رشد نموده و دیگر خودروهای قدیمی و کم کیفیت داخلی طبعشان را ارضاء نکرده و در پی خودروهای مدرن‌تر و به‌روزتری هستند. اگر در این بین، خودروسازان داخلی نتوانند با عرضه به‌موقع و انبوه محصولات مدرن و باکیفیت به این سیر فزاینده تقاضا پاسخ درخوری دهند و از دیگر سو، عرضه خودروهای باکیفیت و مدرن خارجی هم کمتر از تقاضای موجود باشد خودبه‌خود زمینه برای امور دلالی و رشد صعودی قیمت خودروهای پرطرفدار به‌ویژه انواع خارجی فراهم می‌شود. با بالا رفتن کاذب قیمت خودروهای خارجی، داخلی‌ها و به‌ویژه مونتاژی‌های پر تقاضا نیز از این روند پیروی نموده و قیمت آنها نیز دو چندان بالا می‌رود و در اینجا دور منحوسی شکل می‌گیرد که در نهایت ضرر اصلی آن گریبان گیر مصرف‌کننده عادی جامعه می‌شود. این وضعی است که طی این سال‌ها به تواتر در بازار کشورمان اتفاق افتاده و امید است که با تدبیر صحیح مسئولان از وقوع آن در آینده جلوگیری شود.

خلاصه کلام، اگر ورود برندهای پرطرفدار خارجی در کشور ما نظم و ترتیب صحیح و ثبات مستمری و مدونی به خود گیرد و سازندگان داخلی ما هم خودروهای باکیفیت‌تر، به‌روزتر و مدرن‌تری را تولید کنند از جنبه سرمایه‌ای یک خودرو به‌تدریج کم شده و در طی زمان به جنبه مصرفی آن در نزد خریداران افزوده می‌شود.

 

ج) ارزش‌گذاری کاذب و نمایشی: در همه‌جا دنیا حتی در اروپا و آمریکا نیز خودرو و به‌ویژه انواع تک و گران‌تر آن به‌عنوان وسیله‌ای برای نمایش و خودنمایی و یا حتی تفریح به کار می‌رود، اما اگر در جامعه‌ای، جنبه‌های حیثیتی و تفریحی یک خودرو در وجه افراطی خود به نمایش درآید و بدتر از آن، تمامی اعتبار، ارزش، خوشبختی و یا بدبختی یک فرد با خودروی زیر پای او سنجیده شود می‌توان گفت در این حالت ما با فقر فرهنگی و حتی بیماری مزمنی طرف هستیم که یک برند خودرویی، هرچند معمولی در دنیا را از کارکرد طبیعی و مصرفی آن خارج و به کالایی لوکس و نمایشی بدل می‌کند.

 

با ارزش‌گذاری بیش‌ازحد برای خودرو به‌ویژه خودروهای گران‌قیمت و مدل بالا، افراد عادی جامعه و حتی آنهایی که رغبت چندانی به تملک خودرو ندارند نیز سعی می‌کنند به هر ترتیبی که شده برای خود و بسته به توان مالی، حتی برای تک‌تک اعضای خانواده، یک خودروی نو را تهیه نموده تا از مسابقه خودنمایی و کسب حیثیت و اعتباری کاذب در جامعه عقب نیفتند. تحت چنین شرایطی، تقاضای وحشتناکی برای خودرو، به‌ویژه انواع خوش آب و رنگ خارجی ایجاد می‌شود و قیمت‌ها خودبه‌خود سیر صعودی به خود می‌گیرد و خودرو نه‌تنها از جنبه مصرفی و کاربردی خود می‌افتد بلکه به تندیسی بدل می‌شود که گویی مالکیت آن جهت کسب تشخصی دروغین برای همه افراد واجب است! شاید به همین خاطر است که می‌بینیم خودروهای خارجی کهنه و دست‌دومی که در خارج مرزهای این کشور به‌زحمت بین 5 الی 10 هزار دلار فروخته می‌شوند در اینجا با دلالی و بورس‌بازی وحشتناک با ارقام صد میلیونی و حتی بالاتر و در نمایشگاه‌های آن‌چنانی خرید و فروش می‌شوند. خودروهایی که اصولاً از بیرون دل می‌برند و از درون زهره را.. و خریدشان آغاز خرج‌تراشی مضاعف برای صاحبان عمدتاً فریب‌خورده آنهاست.

 

نتیجه‌ای که از این بحث می‌توان گرفت آن است که ما شخصاً و به دست خودمان ارزش بیش‌ازحدی برای یک خودرو به‌ویژه انواع گران‌تر آن (هرچند خودرویی معمولی و ارزان‌قیمت در اغلب نقاط دنیا) قائل می‌شویم و این خود دور تسلسل اقتصادی و فرهنگی را ایجاد می‌کند که در نهایت دودش به چشم خودمان می‌رود. در کل، برای هر کالایی که بیش‌ازاندازه ارزش قائل شویم و برای خرید آن عجله نموده و خواب و خوراک را بر خود حرام کنیم و خوشبختی و سعادت خود را منوط به داشتن آن بدانیم قیمت آن به حد غیر قابل‌تصوری جهش پیدا می‌کند حتی اگر کالای مذکور یک دوچرخه پنچر شده زیر آفتاب باشد!

 

د) بی‌توجهی به مفهوم کیفیت در سطح جامعه: شاید این مبحث چندان ربطی به سرمایه‌ای شدن خودرو در بازار ایران نداشته باشد ولی در جای خود شایان توجه است.

 

همان‌طور که خود بهتر می‌دانید کالاها و خدمات در دنیا عمدتاً در چهار سطح عرضه می‌شوند: کالای کم کیفیت با قیمت ارزان، کالای با کیفیت با قیمت ارزان، کالای با کیفیت با قیمت گران و بالاخره کالای کم کیفیت با قیمت گران. همان‌طور که خود بهتر آگاهید نه‌تنها خودرو بلکه حتی مسکن، مواد غذایی، پوشاک، نان مصرفی، خوراک رستوران، سرویس‌دهی هتل‌ها، آموزش، بهداشت و… و کلاً اکثر خدمات و کالاها در کشورمان عمدتاً در حالت چهارم خود و به‌صورت کم کیفیت و با قیمت گران و یا حتی چند برابر معادل جهانی آن به مصرف‌کننده عرضه می‌شوند و این موضوع چندان ربطی به خصوصی و یا دولتی بودن طرف عرضه کننده آن کالا و خدمت هم ندارد. مثلاً اکنون اغلب فروشندگان پوشاک در کشورمان خصوصی و شخصی هستند ولی بسیار دیده شده که لباس و یا کفشی را با مواد تقلبی و دوخت زیرپله ای ولی با نام برند معتبر و متأسفانه با چندان برابر قیمت اصلی آن به مشتریان عمدتاً ناآگاه خود می‌فروشند. کیفیت غذای عرضه شده در بیشتر رستوران‌ها نیز پایین بوده ولی قیمت آنها چه‌بسا گران‌تر از کشورهای توریستی هم‌جوار است و نوع برنج و گوشت و.. به‌کاررفته در اکثر آنها تعریفی نداشته و متأسفانه سال‌به‌سال هم بدتر می‌شود، حمل‌ونقل عمومی و شخصی ما هم همین درد مبتلاست و.. پس می‌بینیم که مشکل تنها خودرو نیست و عرضه کالا و خدمات با کیفیتی ناقص یا پایین و با قیمتی گران و گزاف، تقریباً می‌رود که به فرهنگی غالب در جامعه بدل شود. به قولی عامیانه فرهنگ غلط «بزن و دررو» مسری شده است!

پس وقتی در جامعه‌ای اغلب کالاها و خدمات با قیمتی گران و کیفیتی ناقص و یا پایین به مشتری عرضه می‌شود نمی‌توان انتظار داشت که خودرو از این رویه و فرهنگ نامطلوب پیروی نکند.

امید است که در آینده‌ای نه‌چندان دور لااقل خودرو از شمول این رویه و فرهنگ نادرست خارج شده و با سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته و اجرای به‌موقع قراردادهای منعقده با طرف‌های خارجی شاهد ارائه محصولات باکیفیت‌تر و با بهای عادلانه‌تری از طرف سازندگان وطنی‌مان باشیم. به امید آن روز.

 
 

منبع

پدال

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , واردات , صادرات , مصرفی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هیراد : آقا یوسف نه دیگه، همه که منتظر پیامک نبودن، یه عده عدم تخصیص خوردن ،احتمال زیاد این عده میتونن ماشین جدید انتخاب کنن
شاهین : ایا کسی میدونه یکشنبه واسه بهمن ماه ۴۰۲ یا نه یعنی احتمال داره بگن بجای چانگان ۵۵ خودروی دیگه ای انتخاب کنید
S5ccc : این همه لایک؟؟؟؟؟؟؟؟؟ من فقط دارم می گم بعد از اینکه به امید خدا ماشین گرفتید چکار کنید. چون خودم شش ماه تو این گروه بودم. واقعاااا. تقصیر ندارن . از ماست که بر ماست. خدانگهدار یاد اون حرف بنده خدا افتادم که می گفت تاخر هست خروارها هست
بهرام : چرا سهند از اطلس گرون‌تره؟ تو بازار هم همینطوری خواهد بود؛ آخه زه اطلس بیشتره و کراسه اطلس خیلی بهتره، دورش محافظ‌های سیاه هم داره
نعمت : سلام لطفا یه راهنمایی کنید من پیامک پیش فروش سهند s دریافت کردم و واریز کردم، ولی من چشمم اطلس رو گرفته، دوستان چطوری اطلس ریختن من فقط سهند رو برای انتخاب داشتم؟ بعضی ها ساینا هم برای انتخاب داشتن اونم فروش فوری؛ قیمت اون چند بود؟ از راهنماییتون متشکرم 🙏
سعید8 : خب دوستان، یکشنبه قراره سامانه فقط برای ثبت نام کنندگان دوره های قبلی باز بشه. دوره های قبلی هم که فقط 2 دوره بوده. انشاالله افرادی که دور دوم عدم تخصیص خوردن هم ممکنه شانس مجدد داشته باشن
عادل : دوست عزیز (تارا تیتانیوم) ماشینم تارا اتومات v2 رنگ سفید فروش فوری تحویل دی ماه
بی همتا : سایپا مگه اونایی که براشون شاهین درآمد و نوبت بهار خوردن دارین ماشینو تحویل میدین مگر ماهم همون موقع ثبت نام نکردیم برای ماهم پیامکتکمیل وجه دنده ای می‌فرستادند اگر تکمیل وجه نمیشد حق با سایپابود ولی اتومات فرستادن قیمت زیاد چرا اینقد بی اعدالتی اونا شامل هیچ افزایش قیمتی نشن ماها که زمستان ۴۰۳ خورده هم میخوای ماشین جایگزین پیشنهاد میدی هم میخوای شامل افزایش قیمت هم بشه این نهایت بی اعدالتیه
بی همتا : سایپا مگه اونایی که براشون شاهین درآمد و نوبت بهار خوردن مگر ماهم همون موقع ثبت نام نکردیم چرا اینقد بی اعدالتی اونا شامل هیچ افزایش قیمتی نشن ماها که زمستان ۴۰۳ خورده هم میخوای ماشین جایگزین پیشنهاد میدی هم میخوای شامل افزایش قیمت هم بشه این نهایت بی اعدالتیه
یوسف : بنظر میاد برای ثبت نامی های ۴۰۱ باشه. بهمن ۴۰۲ که خودرو رو انتخاب کردیم و منتظر پیامک هستیم، انشالله این هفته تکلیفمون روشن بشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
میترا پوربابا : سلام منم ثبت نامم قبل عید بود مثل شرایط بقیه ولی پرسیدیم میگن به خاطر سیل بم تحویلی ها موندن گوگل سرچ کنین کلیه محصولات مدیران خودرو زیر سیل موندن کارخانه مونتاژ زیر اب رفته ماشین ها همشون زیر اب موندن گوگل سرچ کنین فیلم گذاشتن چاره ای نداریم جز اینکه منتظر بمونیم تازه اونم ماشین سالم دستمون برسه یا نه
علی اتوماتیک اسفند 402 : به‌جای کوییک اتوماتیک یه ماشین جای گزین بدن مثلا سهند بدن که توی پارس خوردو تولید میشه
پلاک : سلام‌دوستام چند روز پلاک‌شدن طول میکشه؟
محمد : من 23اسفند خرید نقدی تا الان تخصیص نشده
رانا 29 اسفند : سلام ، هنوز فاکتور نشدی؟
سینا : منم 19 هم تکمیل وجه کردم خبری نیست
پرو مکس : سلام از دوستان کسی هست که نود روز کاری از تایید لیزینگ یا نود روز کاری از تکمیل وجه نقدی گذشته باشه و خودرو تحویل نگرفته باشه ؟؟تو سال جدید منظورم هست
207دستی ارتقا یافته ت 31 فروردین : بله متاسفانه منم‌ دقیقا مثل شما الان چند بار موعد تحویلش تغییر کرده.
محمدرضا : من هم اسفند تکمیل وجه کردم هنوز رو فاکتور شدن میچرخه
تیگو 7 پرو پرومیوم : آیا بعد از فاکتور شدن اس ام اس میاد؟