۷ دلیل برتری موتور EF7 نسبت به XU7

 

۷ دلیل برتری موتور EF7 نسبت به XU7

پیشرانه‌های سری XU در حجم‌های بین ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی از سال ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۰ میلادی در مجموعه‌ی پژو و سیتروئن به کار گرفته می‌شدند، که در این میان موتور XU7 با حجم ۱۷۶۱ سی‌سی به دلیل استفاده در پر‌تیراژ ترین خودروهای داخلی‌ برای‌مان شناخته شده‌تر است. هر چند سازنده‌ی داخلی در گذر زمان با انجام اصلاحاتی سعی در بروز نگاه داشتنش داشته، ولی هنوز موتوری پرسرو‌صدا و پُرمصرف (نسبت به حجم) است و تنها به دلیل آشنایی گسترده‌ی تعمیرکاران ایرانی و همچنین سهولت تامین قطعات یدکی محبوب است! در حدود یک دهه‌ی پیش، ایران‌خودرو با همکاری مرکز تحقیقات موتور آلمان موفق به طراحی پیشرانه‌ای جدید با حجم ۱۶۴۵ سی‌سی شد، که متاسفانه ‌(علی‌رغم مزیت‌های فراوان نسبت به XU7) به دلیل استراتژی‌های فروش سردرگم و عدم تامین گسترده‌ی لوازم یدکی و مقاومت تعمیرکاران و خریداران در مقابل کالای جدید، کم فروغ حاصل شد. در ادامه برای بررسی مهم‌ترین مزیت‌های EF7 با ما همراه باشید.
 
۱. با گاز سازگار‌تر است
 
EF7 با نسبت تراکم ۱۱.۲ سازگاری بالاتری با سوخت گاز دارد، بنابراین بدون هیچ مشکلی می‌توانید در حالت گاز استارت زده و رانندگی کنید.
 
۲. لرزش و صدای کمتر
 
در صورت نگهداری صحیح، لرزش و صدای کمتری نسبت به سایر تولیدات داخلی به داخل کابین راه می‌یابد. هر چند در دورهای بالا آوای موتور به گوش می‌رسد.
 
۳. سوپاپ‌های بیشتر با زمان‌بندی متغیر
 
اکثر XU7 های ایرانی از نوع ۸ سوپاپ هستند، ولی EF7 از نوع ۱۶ سوپاپ با دو میل بادامک در سرسیلندر است. وجود سامانه‌ی زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (VVTi) علاوه بر تزریق گشتاور بیشتر به موتور، باعث کاهش آلایندگی و مصرف سوخت شده است.
 
 
۴. بدون نیاز به فیلر
 
فیلرها از نوع هیدرولیکی هستند، یعنی فاصله‌ی بین تایپیت‌ و سوپاپ با فشار روغن در بهترین حالت خود قرار می‌گیرد و نیازی به فیلر‌گیری دستی ندارد.
 
۵. داغ نمی‌کند
 
وجود سیستم خنک‌کن روغن تاثیر مطلوبی در کاهش دمای این موتور دارد. بنابراین در شرایط استاندارد میل زیادی به جوش آوردن ندارد و دیرتر داغ می‌کند.
 
۶. کویل‌های جداگانه
 
همانند بیشتر پیشرانه‌های روز دنیا، سیستم برق EF7 از نوع کویل‌های جداگانه برای هر سیلندر (Coil-on-plug) است. از مزیت‌های این سیستم کوتاه شدن طول وایرها و افزایش قدرت جرقه‌ی شمع‌ها و تولید قدرت بیشتر است.
 
۷. حجم کمتر
 
با وجود حجم کمتر، این موتور نسبت به XU7 سیزده اسب‌بخار قوی‌تر است، بنابراین شتاب بهتر و مصرف سوخت و آلایندگی کمتری دارد. ولی برای شتاب‌گیری سریع‌تر باید دور را تا محدوده‌ی قرمز بالا برد، چرا که بیشترین قدرت و گشتاور در دورهای بالا جا‌خوش کرده‌ است!
 

منبع

دنده6

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , ef7 , xu7






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

11 نظر

امیرحسام
0

من موندم اینایی که میان نطق میکنن بعضی هاتون نظر میدید تا حالا داشتید خودرویی که موتور ef7 یا xu7 داشته باشه؟
06:53  1401/11/19
پاسخ دادن
سعید نیّری
0

حالا خب اره درسته ولی بعضی وقتا که کولر میزنم
داغ نمیشه ولی چکش روشن میشه.

یا علی
22:46  1401/06/25
پاسخ دادن
رضا
0

خیلی موتور بدرد نخور و گندیه
05:52  1400/11/06
پاسخ دادن
محمدرضا
0

از نظر منکه سمند سورن با موتور ef7 دارم فوقالعاده موتور عالی کم مصرف ، پرشتاب ، به شدت مقاوم در برابر گرما و جوش آوردن ( کاملا برعکس موتور xu7 که با کمی فشار واشر سر سیلندر میزنه و خرج رو دست صاحبش میندازه) و غیره و ذالک موتورِ ef7 در بین موتورهای ایران‌خودرو بهترینه واقعا و منکه دارم صد در صدددددددد ازش راضی هستم
15:56  1400/08/07
پاسخ دادن
مرتضی
1

موتور ماشین با کیفیت ایرانی و خرج ماشین خارجی این وصف درستی هست از این موتور به امید خدا در آینده موتورهای بهتری خواهیم ساخت
12:52  1396/10/14
پاسخ دادن
هادی
7

اقای غفار عزیز جنابعالی که میل به روندن مثل پیرمردهای فرسوده روداری این حرف رومیزنی وگرنه چ فرقی میکنه دورموتوربالا گشتاور بیشتر تولید کنه یاپایین ماکه گاز خودمونو به ماشین ef7خودمون رومیزنیم وهیچ مشکلی هم نداریم. من خودم ی سمنددارم کاملا ازش راضیم وتا حال همه ی 405هاو پارس هارو سوسک کردم
22:24  1396/10/11
پاسخ دادن
محمد علی
1

کاملا درسته موتور ای اف سون درسته پونصد دور دیر تر به حداکثر توان 159 نیوتن متر میره ولی تو همون دوری که ایکس یو سون به حداکثر توان یعنی 150 نیوتن متر یا کمتر میرسه این هم 150نیوتن قدرت داره ولی در اوج توانش نیست و پونصد دور بیشتر به 159 نیتون متر میرسه راستی موتور ای اف سون برخلاف موتور tu5 xu7 xu10 k4m نمودار توانش قلعه ای نسیت مثل همین هایی که ذکر شد به خاطر نوع طراحی و تراکم بالا و داشتن سی وی وی تی نمودار توان تا دور موتور های خیلی خیلی بالا همون قدرت رو حفظ میکنه ولی موتور های ذکر شد فوق تو دور های بالا افت توان دارن
12:32  1401/03/23

اسی
8

اولا که اینا برتری نیست ، ثانیا در قیاس با یه موتور قدیمی از رده خارج XU7
12:25  1396/10/11
پاسخ دادن
محمد علی
1

مردک حرف حساب این موتور چه هیزمی تری به شما فروخته که ایجوری امسال شما فشار میخوره شما تا حالا پات پدال ای اف سون رو لمس کرده؟؟؟
12:34  1401/03/23

جوانمرد
5

الکککککی میییییگگگی.......
07:59  1396/10/11
پاسخ دادن
غفار
0


با وجود حجم کمتر، این موتور نسبت به XU7 سیزده اسب‌بخار قوی‌تر است، بنابراین شتاب بهتر و مصرف سوخت و آلایندگی کمتری دارد. ولی برای شتاب‌گیری سریع‌تر باید دور را تا محدوده‌ی قرمز بالا برد، چرا که بیشترین قدرت و گشتاور در دورهای بالا جا‌خوش کرده‌ است!
خودت جواب خودتو دادی. شتاب و گشتاور در دوربالا ..آخه این گشتاور به چه دردی می خوره
22:49  1396/10/10
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا اتومات : سلام من تحویل ۴فرودین هستم هنوز خبری نیست
علی cs55 : سلام دوستان فکر نکنم برای کسی پیامک ماوتفاوت اومده باشه،متعجبم این ۸۵میلیون ماوتفاوت رو از کجا آوردن و پرداخت هم کردن،اینجا کسی هست پرادخت کرده باشه
جک اس ۳ دی ماه وزارت اقتصاد : من قراردادم ۵ دی هست هنوز فاکتور نشده
امیر : اسفند تکمیل وجه کردم چند روز پیش هم 85 تومن مجدد واریز کردم
ایمان (شاهین اتومات) : سلام منم واریز۲۱دی پذیرش۲۳دی طرح عادی هستم هنوز فاکتور نشدم واریز مابه‌التفاوت هم ۱۶فروردین
چان چان گان گان : رئیس جمهور با هیئت همراه در ورزقان گم شدن و شرایط ارسال پیامک برای ما سخت تر میشه.
حاج شاهین اتومات : سلام.برای من هم هنوز فاکتور نشده.تحویل فوری 90 روزه. پرداخت 20 دی ماه پذیرش 21 دی ماه
چانگان : دوستان الان نزدیک ۵۰روز ارسال به خودروساز خورده وسایپا میگه بخاطر پلاک فعال تعلق نمگیره پلاکمم بالای۵سال بود پرایدمو که فروختم الان نظرتون راجبه این خودروهای برقی که در بانک تجارت ۱۰۰میلیون پول بلوکه میکنند چی لطفا راهنمایم کنید ممنون
م : امیر آقا شما چه تاریخی پول اولیه همون ۱۴۰۰واریز کردین و کی پیامک ۸۵ملیون براتون اومد
علیرضا : سلام من وی ۴هشت فروردین هستم گفتن توی تیرماه فاکتورمیشی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دی : تحویل حضوری زدی که پلاک شدی؟
مجید : سلام دعوتنامه کی براتون اومده ؟
سحر : سلام من فروش فوری بهمن ماه بودم فاکتور شدم هروز زنگ بزنید روزی چند مرتبه من همین کارم بود وقتی ببینن زیاد تماس بگیرید به گوش مسئول مربوطه میرسه
خضیراوی : دی ماهی هستم 28 فروردین تکمیل وجه امروز 30م پلاک شد
امیدواربه آینده : سلام‌ آذرماه ها خیلی‌فعال بودن ونتیجه گرفتند مادی بهمن واسفند ماهی‌ها خیلی کم تحرکیم وهنوز بلاتکلیف
207 : سلام کسی 207 تحویل 31 تیر داره که باید فردا355واریز کنه قبلا هم 150واریز شد
tiggo7p : سلام دوستان خسته نباشید ؛دوستانی که لیزینک بانک صادرات هستن راهنمایی کنید امروز دوتا بابته انتقال مبلغ 118700و 24000هزار ت از حسابم کم شده یعنی مبلغ وام واریز شده به حساب مدیران خودرو (ثبت اولیه 21بهمن تایید لیزینک 15اسفند و 21فروردین تخصیص خورده و 24اردیبهشت فاکتور شد و امروزم این اسمس که از حسابم کم شده )
دی مبعث : دعوتنامه ب چ دردتون میخوره ؟ من دی هستم 26 فروردین تکمیل وجه کردم هنوز ب دستم نرسیده .23 اردیبهشت پلاک شد هنوز خبری از تحویل نیست .امروز 30 اردیبهشت.باید خیلی صبر داشته باشید.
جواد : سلام من نمایندگی دهلران زدم پذیرش 19 اسفند هنوز فاکتور نشدم
رضا : ماهی 3ونیم به ما تعلق میگیره