کلیپهای کلکل ۲۰۶ های ایرانی با پرشتابهای بازار را دیدهاید؟ مهم نیست چه ماشینی در کنارشان است، بامو ۵۲۸i باشد یا مرسدسبنز C ۳۵۰ یا هیوندای جنسیس کوپه، همین که اراده میکنند این ماشینها را در آینه میبینند.
دوست دارید اینبار شما در پشت فرمان یکی از آنها نشسته باشید و دیگران از شما فیلم و کلیپ بگیرند؟! اگر نظرتان مثبت است با ما همراه باشید. امروز از رمز و رازهای این خودروهای آتشین خواهم گفت.
چرا پژو ۲۰۶ ؟
برای شروع به یک ۲۰۶ تیپ ۵ سرحال و تر و تمیز نیاز دارید، توصیه میکنم بیشتر در جستجوی مدلهای ساخت ۱۳۸۵ به پایین باشید، در صورتی که از لحاظ فنی و شاسی سلامت باشند، به چند دلیل برای تقویت مناسبتر هستند. پژو ۲۰۶ به دلیل بوش خشک بودن سیلندرها، قابلیت خوبی برای توربو شدن دارد و به گفتهی dp-engineering (یکی از بهترین تیونرهای پژو) موتور TU5 با ۱.۶ لیتر حجم، توانایی پرخوران تا ۳۰۰ اسببخار را به همراه پیستون و شاتون استاندارد کارخانه دارد! اوه پسر، با چنین قدرتی نسبت وزن به اسببخار ۲۰۶ حتی بهتر از جاگوار F Type S، شورولت کوروت استینگری یا مرسدس E63 AMG S خواهد بود! بیایید توربو کردن این بچه شیر را در دو استیج بررسی کنیم.
استیج یک- مخصوص دیوانهگان شتاب
در استیج یک ماشین را با هزینهی کمتری تقویت و سعی میکنیم بیشتر از قطعات فابریک کارخانه استفاده کنیم تا قطعات افترمارکت.
باکس مکش هوا دیگر کارایی ندارد و با فیلتر هوای اسپرت مرغوب تعویض میشود.
مانیفولد دود استاندارد در سطلزباله جای میگیرد و از هدرز و داون پایپ توربو استفاده میشود.
بهتر است کل خروجی دود، از هدرز تا انتها با استیل قطورتر تعویض شود، در غیر این صورت با یک گله اسببخار وحشی خداحافظی کنید!
بسته به مقدار بوست نیاز به شمع موتور با درجهی متفاوت دارید.
نیاز به رگلاتور تنظیم شوندهی فشار سوخت دارید.
انژکتور با پاشش قویتر و پمپ بنزین با خروجی بیشتر که بسته به مقدار بوست تعیین میشود.
دیسک و صفحه با انواع گرافیتی تعویض میشود.
در این استیج برای کاهش هزینه ترجیح بر این است که از ای سی یو فابریک بهره ببرید، کامپیوتر استاندارد ۲۰۶ قابلیت تنظیم و تطبیقپذیری را برای بوستهای پایین دارد. میماند پاشنهآشیل ۲۰۶ برای تغییر به پرخوران، که همان تراکم ۱۰.۵ به ۱ این پیشرانه است. توصیهی من برای کاهش تراکم استفاده از کیت (Decompression) دی پی است، علاوه بر این میتوانید از الگوی واشر سرسیلندر فابریک کارخانه، چندین لایه واشر مسی (قطر این واشر بسته به مقدار بوست متغییر است و باید آنالیز و محاسبه شود) با واترجت بسازید که فقط برای بوستهای پایین کاربرد دارد. قسمتی اصلی را که یادتان نرفت؟ کیت توربو!
این کیت شامل:
توربو، مدل GT25 برای این استیج مناسب است.
اینترکولر
BOV
وست گیت
شیلنگهای روغن توربو
کانکشنهای هوا
کلیهی پیچها، بستها، واشرهای فلزی
گیجهای دما و فشار روغن و بوستتوربو
انجام پروژهای شبیه به این در صورتی که با قطعات اصلی و نزد تیونر دلسوز انجام شود، میتواند بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ اسببخار به قلب کوچک ماشینتان تزریق کند. هزینهی حدودی آن را بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان در نظر بگیرید.
استیج دو- اگر از زندگی سیر شدید
پژو ۲۰۶ TU5 شرکت دی پی، بالغ بر ۲۸۰ اسببخار قدرت دارد!
برای استیج شماره دو علاوه بر موارد بالا به اقلام زیر نیاز دارید:
توربوی GT30 برای این منظور بهتر است. ECU تنظیم شونده به همراه سیمکشی کامل (توجه کنید سیستم مولتی پلکس ۲۰۶ با این ECU ها هم خوانی ندارد و احتمالا بعضی از تجهیزات مانند کولر را از دست خواهید داد)
سنسور اکسیژن واید بند.پیستونهای فورج با تراکم پایینتر، شرکت WISECO از این پیستون برای TU5 ساخته است.
دریچه گاز برقی استاندارد با دریچه گاز مکانیکی با دهانهی بزرگتر تعویض میشود.
مانیفولد هوای پلاستیکی ۲۰۶ در بوستهای بالا تَرک میخورد. بهرهگیری از مانیفولد هوای افترمارکت.
سرسیلندر مطابق با شرایط، نزد متخصص پورت و پولیش میشود.
میللنگ و شاتونها بالانس میشوند.
پیچهای سرسیلندر ARP.
بهتر است از رادیاتور افترمارکت و فنهای خنککنندهی دوربالا استفاده شود.
اضافه کردن رادیاتور روغن.
انجام این پروژه در حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان از جیبتان خالی میکند، ولی در عوض بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ اسببخار دریافت میکنید که بدون شک با اولین تختهگاز خواهید گفت “ارزشش را داشت”. البته هزینهی تیونینگ سیستم تعلیق، سیستم ترمز، رینگ و لاستیکهای جدید و… را جداگانه حساب کنید.