آیا گرم کردن در جا خودرو واقعا درست است؟

 

آیا گرم کردن در جا خودرو واقعا درست است؟

بعضی‌ها می‌گویند بوگاتی هم داشته باشند در روزهای سرد نیم‌ساعت در جا می‌گذارند ماشین گرم شود. به صورت یک سنت قدیمی خیلی‌ها عادت دارند که در زمستان بعد از استارت زدن خودرو چند دقیقه‌ای را به صورت درجا برای به اصطلاح گرم کردن موتور صبر کنند. اما این کار واقعا علمی است؟
 
در این تفکر قدیمی تصور می‌شود که گرم کردن خودرو در زمستان به صورت درجا باعث می‌شود تا موتور بهتر کار کند و سلامت قلب تپنده خودرو تضمین شود. به گزارش ساینس آلرت اما تحقیقات نشان داده که این کار نه تنها سودی به حال موتور ماشین ندارد بلکه حتی می‌تواند به موتور صدمه برساند.
 
در واقع در زمان خودروهای کاربراتوری شاید این مسئله نیاز بود اما اکنون به صورت کامل باید آن را برای موتورهای انژکتوری فراموش کرد.
 
استفان سیاتی،مهندس مکانیک که ۲۶ سال است درباره موتورهای احتراقی کار می‌کند می‌گوید گرم کردن موتورهای بنزینی در جا نه تنها تلف کردن سوخت است بلکه باعث می‌شود که روغن از روی سیلندر و پیستون‌ها به اطراف پاشیده شود و اثر مخربی بر عمر موتور خودرو داشته باشد. به گفته این مهندس مکانیک در موتورهای انژکتوری یا سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری سوخت توسط یک پمپ مکانیکی یا برقی با فشار به داخل لوله‌های سوخت رسانی و ریل سوخت وارد می‌شود و از طریق انژکتورها که در واقع نوعی شیر محسوب می‌شوند به پشت سوپاپ هوا یا درون سیلندر بصورت پودر شده پاشیده می‌شود و به این ترتیب مخلوطی از هوا و سوخت برای احتراق در موتور و تولید انرژی بدست می‌آید.
 
در زمان سردی هوا بنزین به راحتی تبدیل به بخار نمی‌شود و به همین خاطر بخار سوخت به اندازه کافی تولید نمی‌شود. همین مسئله باعث می‌شود احتراق به خوبی صورت نگیرد. اما موتور خودروهای انژکتوری طوری طراحی شده‌اند که در زمان سرد بودن موتور برای احتراق مناسب مقدار بیشتری سوخت وارد محفظه می‌کند. در این وضعیت گرم کردن خودرو به صورت درجا باعث می‌شود که مقدار زیادی سوخت اضافی وارد محظه احتراق شود و بخشی از آن به دیواره‌های سیلندر برسد و روغن موجود در پیستون‌ها را با خود بشوید. این روند به تدریج کاهش عمر موتور را به دنبال دارد.
 
یک راه حل ساده: حرکت آرام به جای گرم کردن در جا
 
راه حل مقابله با این مسئله ساده است: حرکت کنید. در صورتی که پس از روشن کردن خودرو شروع به حرکت آرام کنید گرمای رادیاتور و خود موتور به چرخش در می‌آید و باعث می‌شود تا با گرم شدن تدریجی سنسور ارسال سوخت میزان تزریق سوخت را به تدریج کم کند. در ابتدای حرکت اما نباید فشار زیادی به موتور وارد کنید و سعی کنید حرکت آرام داشته باشید تا همه چیز برای موتور عادی شود.
 
 
 

منبع

خبرآنلاین

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , گرم کردن درجا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علیرضا ترک زاده : سلام بچه هرکسی امروزه شنبه۱۱وی 4فاکتورنشده
باران : سلام برای منم پیامک ساینا اومده میدونید واریزش چه جوریه؟
علی اس۵ : من زنگ زدم گفت تا اخر اردیبهشت شاسی میشه گفتم شما گفتید تا نیمه اول اردیبهشت گفت والا اینطور به ما گفتند،دوباره هم سرکاریم
سهند ساینا : سلام لطفا ولطفااااااالطفا اگه کسی از جریان مالیات برعایدی چیزی میدونه ی توضیح بده ممنون میشم
Amin : واقعا این تاخیر در تحویل ها فاجعه ست تارا v2 تحویل آبان ماه رو هنوز هیچ خبری ازش نیست بیشتر شبیه یک سیرک تا یک شرکت خودرو سازی
s5 مهر 24 : فقط با تجمع در دفتر مرکزی میتونیم به ماشینمون برسیم در غیر این صورت فقط وعده پوچ بهمون میدن
محمد : 17 آبان هستیم و منتظر فاکتور! چطوری مال شما که آذرماه هستید فاکتور شده؟ چندم آذر هستید؟ و شماره قراردادتون چنده
علی : سلام برای من هم ساینا s پیش فروش آمده نمی دونم صبر کنم فروش فوری میاد؟
تارا دستی تبدیل به V1p : فروش فوری هستم نمایندگی گفتش v1p پلاس ۴۵ روز کاری بگذره فاکتور میکنن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
جواد : از پذیرش 19 اسفند کسی فاکتور شده کوییک GXL???
دنا اتومات تحویل اسفند : دوستان عزیز دنا اتو کد 710 تحویل اسفند خصوصا 4463 کسی هست فاکتور نشده باشه؟
سهیده : اولویت اول زمستان ک شامل افزایش،قیمت نشد پارس معمولی بود یا سفارشی،الان چندتا بخشنانهرصادر شده؟
سجا : اگربگیرش بهتر بفروشی حوالت ضررنمیکنی
207 تبدیلی : شکایت کنید جواب میده حداقل میگن تاریخ تحویل کی میشه چ سقف فلز چ شیشه ای شکایت کنید
207🍂 : شکایت کنید جواب میده حداقل میگن تاریخ تحویل کی میشه چ سقف فلز چ شیشه ای شکایت کنید
یک خریدار : سلام شما کی تکمیل وجه کردید و چه مدت بعدش تحویل گرفتید؟
افزایش قیمت خودرو : افزایش قیمت خودروها در بازار این بار رکوردهای قبلی شکسته خواهند شد دلار 70الی 80 هزاری در راه بازار و در نیمه دوم سال 100هزاری
207🍂 : شکایت کنید جواب میده حداقل میگن تاریخ تحویل کی میشه چ سقف فلز چ شیشه ای شکایت کنید
ساینا دوگانه بهمن ماه : تا دی ماه ماشین تحویل نگیره نوبت بهمن نمیشه این از این وقتی بهمن ماهی ها هنوز تکمیل وجه نکردن چطور انتظار دارید برا اسفند بیاد به نوبت وقتی ما تموم بشیم ما میریم برا فاکتور شما تکمیل میکنید دی هم تحویل میگیره فک کنم الان تمام آذرماهی ها دیگه ماشین تحویل گرفتن ایشالله تا قبل از تموم شدن ماه دی هم تموم بشه ما نیمه اول خرداد ماشین بگیریم اسفند هم نمیه دوم خرداد به امید خدا و دیگه این شرکت نحس ماشین نخریم چون دوسال مارو اعلاف یه لگن کرد یاعلی