این طور که شواهد نشان می دهد، طی سال های پیش رو باید منتظر جدال خودروسازان در بازار فروش خودروهای تمام اتوماتیک باشیم. اوایل هفته گذشته کمپانی نیسان رسماً اعلام کرد که قصد دارد مدل های تمام اتوماتیک خود را در سال 2020 روانه بازار کند. این در حالی است که بی ام و و چند خودروساز مطرح دیگر و کمپانی گوگل نیز پیش از این مشغول به توسعه سیستم های تمام اتوماتیک شده بودند.
اما از آن جایی که کمپانی جنرال موتورز به طور کلی کارها را به شکل دیگری انجام می دهد، به جای این که به ساخت ماشین های خودکار روی آورد، در حال حاضر تمرکز خود را روی ساخت مدل های نیمه-اتوماتیک معطوف کرده است و در تلاش است تا سیستم نیمه-اتوماتیک "سوپر کروز" (Super Cruise) را اصلاح کند؛ سیستمی که اولین بار در سال 2012 آزمایش شد. در حال حاضر "سوپر کروز" در مدل کادیلاک SRX مراحل تست را پشت سر می گذارد. لازم به ذکر است که این سیستم کنترل کامل خودرو را به دست نمی گیرد، بلکه تنها در شرایط خاصی در مسیر بزرگراه و با کمک گرفتن از سیستم هایی مانند هشدار عبور از خط و کروز کنترل تطبیقی، خودرو را هدایت می کند. البته این سیستم شباهت زیادی به تکنولوژی به کار رفته در مرسدس بنز کلاس S سال 2014 دارد.
به گفته "جان کپ" (Jogn Capp) مدیر بخش سیستم های الکترونیکی و ایمنی فعال جنرال موتورز، "سوپر کروز" هم چنان در مرحله توسعه قرار دارد و با کامل شدن سیستم فرمان دهی اتوماتیک، مهندسان این شرکت تمرکز خود را بر روی آموزش سیستم برای وقف دادن خود با وضعیت مسیر حرکت و میزان دید در مسیر گذاشته اند. چالش اصلی مهندسان جنرال موتورز این است که "سوپر کروز" در شرایطی که دید خودرو کم است یا خط کشی های مسیر واضح نیستند، با مشکل مواجه می شود و عملکرد مطمئنی ندارد. "چارلز گرین" (Charles Green) یکی از مهندسان جنرال موتورز برای کسانی که نگران بد عادت شدن رانندگان و اشتباه گرفتن آن با سیستم خودروهای اتوماتیک هستند، در مصاحبه ای با روزنامه "USA Today" بیان کرد: ""سوپر کروز" به شکلی طراحی خواهد شد که راننده همواره چشم از مسیر برندارد. اما برای مشخص شدن چگونگی عملکرد آن باید صبر کرد تا این ویژگی را در نسخه اصلاح شده "سوپر کروز" مشاهده کنیم".
با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.