سالهای خوش ال نود سواری؛ بررسی ویژگی های دلچسب رنو لوگان

 

سالهای خوش ال نود سواری؛ بررسی ویژگی های دلچسب رنو لوگان

 

آخرین روزهای سال ۸۸ بود که تصمیم گرفتم ماشین جدیدی در محدوده قیمتی دوازده تا چهارده میلیون تومان خریداری کنم. انتخابهای چندان زیادی پیش رو نداشتم و از آنجائیکه ضرورتا قصد خرید ماشین صفرکیلومتر را داشتم تنها پژو ۴۰۵، سمند، پژو ۲۰۶، کیا ریو و رنو لوگان یا همان ال نود در فهرست انتخابهایم جای داشتند، پژو ۴۰۵ و سمند به دلیل تکنولوژی قدیمی همان ابتدای کار از فهرست خط خوردند، کیا ریو هم به لحاظ مشخصات فنی به اندازه ۲۰۶ و ال نود یا همان لوگان جذاب نبود و بنابراین تنها پژو ۲۰۶ و رنو لوگان در فهرست باقی ماندند.

با توجه به اینکه در آن سالها واپسین روزهای جوانی را تجربه می‌کردم نگاه و قضاوت دیگران برایم از انتخاب و سلیقه و معیارهای خودم مهمتر بود و با این وصف باید پژو ۲۰۶ را انتخاب می کردم چون در آن روزگار مردم هنوز قابلیتهای ال نود را کشف نکرده بودند و تنها بر اساس طرح خارجی و داخلی این ماشین را قضاوت می کردند که در نگاه عمومی از این حیث پژو ۲۰۶ به مراتب زیباتر بود.

چند روزی بیشتر تا تعطیلات نوروزی باقی نمانده بود، ماشین قبلی را فروخته بودم و ضرورتا باید برای نوروز ماشین در اختیارم بود، پژو۲۰۶ صفرکیلومتر پیدا نکردم یا اینکه اگر موردی بود قیمتهای کاذب و غیر واقعی داشتند این بود که وقتی برادرم یک دستگاه ال نود تیپ E1 نقره ای رنگ صفر کیلومتر را به خانه آورد تا از نزدیکتر با آن آشنا شوم با این پیش شرط که بعد از چند ماه تبدیل به پژو ۲۰۶ شود پذیرفتم که همان ماشین را بخرم و با قیمت ۱۲/۸۰۰/۰۰۰ تومان خودرو خریداری شد.

چند ساعت اول مثل دامادی که به زور با دختری ازدواج کرده باشد با اکراه به ال نود نگاه می کردم، البته این واقعیت را باید بگویم که خودم شخصا با طرح خارجی ال نود هیچ مشکلی نداشتم چون کلا با طرحهای مبتنی بر صفحات و خطوط صاف و زوایای تند و تیز خیلی راحت تر ارتباط برقرار میکنم تا طرحهای مبتنی بر کمانها و منحنی ها از جنس طراحی کیا ریو و البته این یک قاعده اثبات شده است که خطوط صاف و زوایای شارپ دوام بصری بسیار بالاتری از کمانها و منحنی ها دارند، اما مشکل اینجا بود که اکثریت مردم طرح ال نود را مسخره می کردند و مواردی را با گوشهای خودم شنیدم که با القاب زشتی مثل فرغون از آن یاد می کردند و حتی نویسنده محترم مجله ماشین اتاق آنرا « آکواریومی » توصیف کرده بود.

با این همه ماشین را خریده بودم و ناچار بودم به قول روباه شازده کوچولو آنرا اهلی کنم یعنی در دلم نسبت به آن علاقه ایجاد کنم. هرچند طرح خارجی ماشین را مجموعا می پسندیدم هنوز هم می پسندم ولی واقعا با طراحی و متریال کابین مشکل داشتم و البته هنوز هم دارم، ارگونومی کابین به شدت افتضاح است و بهترین مثال آن محل استقرار کنترلرهای شیشه های جلو است، ایرکاندیشن مانند بیشتر خودروها با این تعداد سیلندر و حجم موتور به نحو واضحی برقدرت و کشش موتور تاثیر گذاراست ضمن اینکه صدای فن آن در دورهای بالا زیاد و اعصاب خرد کن است.

تنها جزء قابل تحمل داخل کابین برای من غربیلک فرمان بود که طرح آنرا به شدت دوست دارم هرچند لاغر بودن بیش از اندازه محیط آن و فقدان بوق روی فرمان حتی این نقطه مثبت را هم از عیب مبرا نمی کند. از دیگر ضعفها در این ناحیه بوق ناهنجاری است که هنگام روشن کردن چراغ راهنما به جای آن تیک تاک زیبای ۲۰۶ به گوش میرسد و راننده را از روشن کردن راهنما پشیمان می کند، تکی بودن چراغ دنده عقب هم که داستان خود را دارد و معلوم نیست که اگر راننده شب هنگام و به هزار و یک دلیل ناچار شود که تخلف کرده و ماشین را درسمت چپ خیابان پارک کند، چگونه باید پشت سرش را ببیند!

اما همه این احساسات بد موقتی بودند و به محض اینکه ماشین را استارت زدم و حدود یکساعتی با آن رانندگی کردم اوضاع کلا تغییر کرد، اولین ویژگی مثبتی که مرا علاقمند کرد قدرت ترمزهای لوگان بود، به خاطر دارم براساس تجربه رانندگی های پیشین با خودروهایی مانند پراید، پژو۲۰۶، پژو ۴۰۵ و سمند اقدام به فشردن پدال ترمز لوگان کردم و ماشین میخکوب وسط خیابان ایستاد و کمی طول کشید تا عادت کنم با فشار بسیار کمی بر پدال ترمز هم میتوان لوگان را در زمان و مسافت قابل قبول متوقف کرد و جالب اینکه چندسال بعد که پیش آمد با همان ماشینها رانندگی کنم اینبار براساس ذهنیت و عادتی که به ترمزهای ال نود داشتم نزدیک بود با خودروهای جلویی برخوردکنم و این کارایی شگفت انگیز در غیاب سامانه ترمز ضد قفل فراهم بود و به احتمال قریب به یقین تیپها و مدلهای مجهز به این سامانه کارایی بهتری هم دارند.

دومین ویژگی مثبت ال نود گیربکس استثنائی آن بود که به جرات عرض میکنم در هیچیک از خودروهای این محدوده قیمتی و شاید حتی در خودروهای باقیمت بالاتر، این مقدار هماهنگی گیربکس با موتور و امکان تعویض دنده نرم و سریع و بی سر و صدا نصیب راننده نخواهد شد، در هر دور موتور و درهر سرعتی که باشید این گیربکس معرکه به شما این امکان را میدهد که با اشاره سرانگشتی بدون احتمال یک درصد خطا، لیور دنده را در موقعیت جدید دلخواه قرار دهید، سومین ویژگی مثبت ال نود موتور نسبتا قدرتمند، مدرن و کم مصرف آن است که ضمن اینکه در بزرگراهها و حتی جاده های کوهستانی کاملا از عهده وزن ماشین به همراه بار و سرنشینان آن برمی آید، در صورت رعایت اصول اولیه نگهداری از موتور یک ماشین و همچنین استفاده از روغن موتور، فیلترها و سایر اقلام مصرفی توصیه شده، تا سالها گذر شما را به تعمیرگاه نخواهد رساند، البته قوای محرکه لوگان ایرادی دارد و آن اینکه قدرت و گشتاور لازم برای دستیابی به سرعتهای بالای صدو چهل کیلومتر در ساعت را در دورهای بسیار بالای موتور عرضه میکند که این امر چندان برای عاشقان سرعت خوشایند نیست.

اولین مسافرت جدی که پیش آمد چهارمین امتیاز ال نود هم دستگیرم شد، این ماشین تا دلتان بخواهد فضا دارد، حتی برای چهار نفر آرنولد هم فضای کافی را فراهم کرده است، سرنشین جلو وعقب هیچ محدودیتی برای فضای پا و سر نخواهد داشت، البته صندلیها چندان ارگونومیک نیستند ونمیتوان انتظار ارگونومی صندلیهای پژو را از آن داشت،خصوصا مدل E1 که فاقد پشت سری برای ردیف عقب هم هست و از این جهت در سفرهای طولانی واقعا خسته کننده است، صندوق بار هم برای ماشینی با این ابعاد کافیست و چیزی از اسباب و وسایل شما روی زمین نخواهد ماند.

به جاده که میزنید موتور ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ ۱۰۵ اسب بخاری لوگان رضایت شما را جلب میکند ولی مستقل نبودن تعلیق عقب داغ یک هندلینگ بی نقص را به دل راننده میگذارد مضافا اینکه بالا بودن مرکز ثقل ماشین هم ورود به پیچها باسرعت بالا را باچنان ترس و دلهره ای همراه میکند که این هیجان خواهی به راننده زهر می شود البته در مقام مقایسه با پژو ۲۰۶ ال نود یک امتیاز بزرگ دارد و آن هم سیستم فرمانی است که در سرعتهای بالا سفت و محکم و اطمینان آور است به نحوی که مثلا در بزرگراهها تغییر مسیر ناگهانی حتی با سرعتهای بیشتر از ۱۲۰ کیلومتر درساعت هم حس واژگونی را به راننده منتقل نمیکند در حالیکه سست بودن فرمان پژو ۲۰۶ تغییر مسیر با سرعتهای بالا را با ترس و احساس واژگونی همراه میکند و بالاخص نمونه های هاچبک بعضا این ترس و احساس را به فعلیت هم می رسانند و دوتن از دوستان بنده قربانی این نقص سیستم فرمان ۲۰۶ شدند.

ال نود تدبیر رنو بود برای ماشین دار کردن مردمی در اروپای شرقی که می‌خواستند ماشینی ساده و ارزان قیمت داشته باشند که بتواند جانشین شایسته ای برای آن لادا – فیات های سگ جانشان باشد و الحق رنو به خوبی به این هدف رسیده است، چراکه ال نود هم بی نهایت ساده است و هم بی نهایت سخت جان، این را وقتی فهمیدم که بی مبالات به داخل کوچه ای پیچیدم و نمیدانستم آن سوی پل نقص دارد، کف ماشین با چنان صدای دلخراشی با جدول بتونی برخورد کرد که تصور کردم باید نابود شده باشد، به تعمیرگاه که رفتم و شرح واقعه را که دادم مسئول مربوطه گفت خیالت راحت باشد چون ال نود اینجوری بلایی سرش نمی آید، به اصرار من ماشین را با جک بالا برد و خوب وارسی اش کردیم و دیدیم که اتفاقی نیفتاده است و بعد از آن هم چهار سال دیگر که ماشین همچنان در اختیار من بود از آن ناحیه با مشکلی مواجه نشدم.

کسانی که لوگان دارند و با آن تصادفات خفیفی داشته اند میدانند که ضخامت ورق استفاده شده در آن باعث میشود که به خوبی ماشینهایی مثل ۴۰۵ و ۲۰۶ از صافکاری بدون رنگ خارج نشود و همیشه کمی تا قسمتی موج برای شما به یادگار خواهد ماند. در آخر لازم به ذکر میدانم که این ماشین از اسفندماه ۸۸ تا شهریورماه ۹۴ تحت تملک بنده بود و در این مدت حدود ۵۲۰۰۰ کیلومتر کارکرد داشت و هزینه هایی که روی دستم گذاشت به غیر از اقلام مصرفی مثل لاستیک، روغن موتور و روغن ترمز و… تنها محدود شد به خرید یک عدد باطری در سال چهارم، خرید یک جام شیشه جلو «به علت ترکی که در اثر برخورد سنگ پیدا کرده بود» در سال سوم، اندک هزینه هایی برای آچارکشی سیستم فرمان و جلوبندی، ونهایتا خرید یک رشته سیم کلاچ در سال آخر، ماشین در حالت صفرکیلومتر به قیمت ۱۲/۸۰۰/۰۰۰ تومان خریداری و باقریب شش سال و ۵۲۰۰۰ کیلومتر کارکرد با قیمت بیست و شش میلیون تومان فروخته شد.

 
 
 
 

منبع

نت نوشت

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , ال نود , l90






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

11 نظر

پوریا
1

من در مدت ۱۰سال که النود دشتم والانم دارم ، حتی یکبار ان را به تعمیرگاه نبردم. فقط ظاهر خوبی ندارد اما همه چی ان حتی از بهترین ماشین ها بهتر است
12:45  1399/02/28
پاسخ دادن
مهرداد
0

با شرایط اقتصادی داغون کشورمون بهترین گزینه همین ال نود هست به نسبت پولی که میدی آش خوبی میخوری
04:34  1398/11/15
پاسخ دادن
رضا
6

من ال نود داشتم مدل 87 ماشین خوبی از لحاظ موتوریت و ترمز بود منتها چند تا ایراد اساسی داشت اصلا راحتی خودروهایی دیگر مثل سمند و ... اینا رو نداشت گرد گیر پلوس اون یک فاجعه در طراحی بود و معلوم نبود کی پاره میشه و ووقتی پاره میشه و خبر نداشته باشی چه بلایی سر گیربکس میاد .اینه ها بغل بسیار ضعیف طراحی شده بودن چند بار جمعش کنی پین دتخل میشکنه و اینه اویزون میشه از لحاظ اپشن و کولر هم ضعیف بود در تصاف از جلو به خاطر نزدیکی و حای کم اجزای موتور خسارت سنگینی بهش وارد میشه .کوئل های اونم بسیار به شمع ها و باطری حساسه و برای من هر چهارتاش و با وجود دقت در تعویض شمع سوختند از لحاظ تعلیق و فنر بندی هم تا 80هزار تای اول خوبه ولی بعدش مثل پیکان کل ضرباتو به بدن منتقل میکن ال نود فقط موتور و صندق و ترمز خوبی داره قرار بود جای پیکانو بکیره ولی قیمتش به خاط مونتازی بودنش خیلی بالا رفت پیشنهاد من سمند ای اف سونه که هیچ کدوم از مسکلات بالا رو نداره و پول کمتری هم برای خرید و هم برای مگهداریش میدید
23:42  1398/06/12
پاسخ دادن
تندر
0

در تندر از ارگونومی و راحتی خبری نیست . ضمنا این ماشین در اصل رنو نیست . بلکه داچیا هست و فقط از موتور و گیربکس رنو استفاده میکنه . داچیا از زیر مجموعه های رنو هست ولی در رومانی ماشین تولید میکنه . تندر یک ماشین شهری ارزان قیمت بیشتر نبوده و نیست حالا اینکه قیمتش بالا رفته دلیل نمیشه که مثلا هندلینگش بهتر بشه یا کولر ضعیفش بهتر بشه . اگر یک ماشین اقتصادی شهری میخواید بله تندر ماشین خوبی هست ولی چیزی به اسم لذت سواری و راحتی اتاق مخصوصا در جاده با این ماشین بی معنی است . اولین هدف در طراحی و تولید تندر از روز اول ساخت یک ماشین ارزون قیمت اقتصادی بوده و تا جایی که شده از ارگونومی و امکانات راحتی و حتی صندلی های این ماشین زدن تا قیمت پایین بیاد . این ماشین دقیقا یک جعبه است که فقط راه میره همین .
08:04  1398/04/27
پاسخ دادن
علی
0

ال90 کیفیت قطعات خوبی داره ولی چند مشکل بزرگ داره که که در قیاس با سایر خودروهای داخلی هم کاملا نمایان هست :
تعادل ضعیف در سرعت های بالا در جاده . سیستم تعلیق ساده ال90 در محور عقب و ابعاد خاص این خودرو دلیل ناپایداری و عدم تعادلش در سرعت های بالا هست . این ضعف در قیاس با 405 و سمند و پارس کاملا مشهود هست .
کولر ضعیف ال90 که علیرغم عدم کارایی مناسب در خنک کردن به شدت هم به موتور فشار میاره و این کاملا چشمگیر هست . در بین خودروهای این رده بدون شک از این نظر ال90 در رده آخر قرار میگیره .
سواری و اتاق نه چندان دل چسب که اصلا حس یک سواری راحت رو حتی در قیاس با 405 و سمند هم به راننده و سرنشینان منتقل نمیکنه

ال90 ماشین بدی نیست ولی چون از اول به هدف یک ماشین ساده و ارزان قیمت برای کشورهای با قدرت خرید کم اروپای شرقی و روسیه طراحی شده هرگز نباید ازش انتظار یک ماشین جاده ای راحت رو حتی در قیاس با 405 قدیمی داشت . سیستم تعلیق و پایداری و کولر و سواری و اتاق 405 به طرز چشمگیری بهتر از ال90 هست که به طراحی اولیه این خودروها بر میگرده . کیفیت قطعات هم تنها برگ برنده ال 90 بوده.
07:56  1398/04/27
پاسخ دادن
امیر
0

بناژم تورم را..‌. عجب مملکتی داریم. ۱۱ میلیون شده ۲۴ میلیون بعد از ۴سال برا یه ماشین قراضه
17:40  1396/10/26
پاسخ دادن
fff
0

ببین کار ما بکجا رسیده که ال 90 میشه بهترین ماشین ما.درصورتی که بااین قیمت باید ما تویوتا یا هیوندا یا حتی بعضی از مدل های کارکرده بنز رو سوار بشیم.نه اینکه به ماشین رنو و پژو که هیچجای دنیا بجز ایران افغانستان جنوب روسیه و چین سوار نمیشن ، ما بخریم و کلی به به و جچخ چه هم کنیم واسه این اشغاله بدریخت
11:01  1396/10/24
پاسخ دادن
unknown
3

ال نود واقعا ماشین عالی ای هست.من خودم از سال 88 ال نود دارم تا الان 130هزارتا کار کرده هنوزم اخ نگفته.کیفیتش عالیه و تنها مشکلی داره اینه که یکم امکاناتش کمه اگه امکانات بیشتری هم داشت یک ماشین عالی توی این رنج قیمت میشد
15:33  1396/10/22
پاسخ دادن
امیر
3

خواستم این جمله را تصحیح کنم: ان سال بنده انرا (تند 90 ای یک فول) را 11 میلیون
تومان خریدم .ضمنا الان سمند ای اف 7 دارم به مدت دوسال و هندلینگ و لذت رانندگی
به مراتب بهتری از تندر دارد.
11:04  1396/10/22
پاسخ دادن
مهدی
4

سلام یک جوری عنوان کرد که من چندین ساله ال نود دارم که گفتم ۲۰۰هزار تا باهاش رفته مشکلی نداشته من سال ۹۰ ۲۰۶اس دی ۳۰تا کار خریدم الان با ۱۲۰ کار فقط خرج روغن و سرویس دادم
09:31  1396/10/22
پاسخ دادن
امیر
0

بنده این خودرو را در سال 87 خریدم و دو سال بعد فروختم.نه هندلینگ
داشت و نه لذت رانندگی با تریم داخلی در حد پراید.ان سال بدنه
انرا 11 میلیون خریدم و تعجب. می کنم بعضی افراد 40 میلیون
تومان بابت ان پرداخت می کنند!!
20:02  1396/10/21
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
B : سلام تحویل۱۵ مهر کسی خبر داره کی فاکتور میشه
سلام جناب خوب هستین قربان : چه خبر خانواده خوبن سلامتی والده محترم خانم بچه ها راستی چکار کردین وام جور شد؟ اقساطی که سنگین نیست؟ حالا مدارکش میفرستم واست ممنون میشم رفتید مدارک منم تحویل بدین شاید تا قبل از عید نوبت ما هم شد با نیت خیرتون منم خبر سلامتی چی بگم والا همش گرفتار تعمیرات و بازسازی خونم هرچی پس انداز بود خرج کردم واسه نوسازی خونه حالا اگه بشه تا قبل از عید تموم بشه زنده باشی سلام برسونید تشریف بیارید خوشحال میشیم شبتون بخیر خدانگهدار
T8امیر : سلام ۱۵ آبان پلاک شد مدارک ماشینم رسید دستم ولی خدشه تحویل ندادن نمایندی رستمی شیراز
محیا : سلام چطورشما۲ابان شاسی شدید و الان تحویل گرفتید ومن ۲۳مهر پلاک شدم هنو تو مرحله ی حمل هست ؟تی۸مشکی ثبت نام ۲۵خرداد
X5 اردیبهشت : با سلام ثبت نام اردیبهشت هنوز تو تکمیل وجه مونده من نمیدونم چه فرقی هست که بعضیها میگم ما تحویل هم گرفنیم
حسین... : بازهم یک شیرین کاری بی مزه از مزدوران وجیره خوران سایپا! پس شما آشغالهای مواجب بگیر سایپا که سالی چند بار ماشینهای متفاوت از شرکتتون میگیرین بعداز فروش لباسای خودتون و خانوادتون چی چی تون را خرج تهیه پیش پرداخت ماشینتون میکنید؟
مهسا : دوستان خبری از دعوتنامه آذر ماه ندارید؟؟؟؟؟؟؟؟
ناصر محب نژاد : J4سفید ثبت نام۱۸ اردیبهشت از نمایندگی سلیمانی پور از شهر ری ۶اردیبهشت شاسی ۲۸ارسال مدارک وامروز هم کارت ماشین رافرستادن ماشینو کی تحویل میدن خدا میدونه خسته شدیم
حسین : روزی ۷۵۰ هزار تومان
Mr.p : کسی هست تحویل گرفته باشه از 90 روزه ها
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایران خودرو : حدود 350 میلیون
حمید33 : سلام 33اتومات قرارداد 2/29 وام و ریختن مدارک اومده.تاریخ تحویل سیستمی 16 مهر بود.که فعلا خبری نیست
رانا : منم تحویل 4بهمن بودم الان شدم 30 بهمن . امروز هم دعوتنامه تکمیل وجه اومد واسم
یاسین : سلام پیام واریز براتون اومد چقدر بوده
سورن دوگانه : سلام ، فاکتور شدم ولی پلاک نشده چند روز طول میکشه پلاک بشه؟
محمد رحیمی : سلام بعد از فاکتور چند روز طول می کشه پلاک شه
قاسم رشیدی : من لیفان 620 1600خریدم بیشتر از 200کیلو بار میزنم داخلش عقب ماشین رو زمین می‌خوابه دلیلش چیه
نیما : سلام برداران وحواله داران عزیزیه تجمع بذاریم سازمان استاندارد که بهانه ایرانخودروتمام بشه مطمئنم ربطی به سازمان استاندارد نداره فقط ما بایدازطرف سازمان استاندارد پیگیری یاتماس بگیریم
حمید x33 cross : پاسخ به مهساfx من تایید لیزینگ 7 تیر تحویلی 17 شهریور مدارکم مشکلی نداره پس چرا وام منو نمیریزه بانک سگ مال شمارو ریخته عجب گیری افتادیم
X33 cvt : سلام دوستان ، کسایی که x33 cvt تاریخ قراردادشون بین اردیبهشت تا خرداد بوده تحویل گرفتن؟ من تقریبا تاریخهای ثبت نامهارو بررسی کردم و از خرداد تا مرداد ثبت نام ایکس33 نبوده . میخوام ببینم اونایی که قبل خرداد ثبت نام کردن تحویل گرفتن؟ میخوام ببینم کی نوبت میرسه به ثبت نامی های بعد مرداد . من تاریخ قراردادم 6شهریور1403 هست و تحویل سیستمی 18دی و همه مدارک هم اومده