با فشار دادن پدال گاز، ورودی هوا و سوخت به موتور افزایش پیدا کرده و دور موتور بالا می رود.
بمنظور رفاه حال سرنشینان، در طراحی خودرو، مهندسان سعی می کنند که لرزشها و صداهای ناشی از کارکرد موتور به اتاق منتقل نشوند. برای این منظور:
– قسمتهایی که ارتعاشات موتور را دریافت می کنند، از طریق قطعات لاستیکی به بدنه و شاسی خودرو متصل می کنند.
– لوله اگزوز را طولانی تر و به شکلی طراحی می کنند که حداقل صدا و لرزش را منتقل کند.
– قسمت های زیرین بدنه را که در تماس با سنگلاخ است، با پوشش قیر مانند اندود می کنند.
– اتاق خودرو را با پوشش آکوستیک محافظت می کنند.
– بین قطعات فلزی که در تماس با یکدیگر هستند را با لاستیک پر می کنند.
– در صورت امکان بجای استفاده از نیروی مکانیکی موتور، از موتورهای الکتریکی برای چرخاندن فن و پروانه استفاده می کنند.
– فرکانس نواسانات و صدای موتور را اندازه گیری کرده، و با استفاده از قوانین فیزیک، آنها را مهار می کنند.
راهنمای عیب یابی صداهای غیر عادی مربوط به گاز دادن خودرو
هنگامی که موتور روشن است، با فشردن پدال گاز، در یک دور موتور خاص، صدایی شبیه به “تق تق” یا “ضربه چکش” شنیده می شود. این صدا هم در حال حرکت و هم درجا وجود دارد.
شایع ترین علل بروز آن:
– احتمالا یاتاقانهای میل لنگ موتور آسیب دیده و لاغر شده اند. این مشکل به دلایل زیر اتفاق می افتد:
الف) نبودن روغن کافی داخل موتور.
ب) نرسیدن روغن کافی به قطعاتی که نیاز به روغن کاری دارند. (بدلیل خرابی اویل پمپ، یا گرفتگی مجاری عبور روغن، یا دیر عوض کردن روغن موتور)
ج) بالا رفتن دمای روغن بصورتی که خاصیت روغنکاری آن از دست رفته باشد.
هنگامی که موتور روشن است، با فشار دادن پدال گاز، صدایی شبیه به “چلق چلق” از قسمت بالای موتور شنیده می شود.
شایع ترین علل بروز آن:
– احتمالا صدا بعلت فیلر سوپاپ، یا لقی گاید (گیت) سوپاپ، یا لقی میل سوپاپ است و تشخیص نهایی این موضوع توسط کارشناس صورت می گیرد.
خودرو، فقط در حالت حرکت، با فشردن پدال گاز و افزایش سرعت، صدای “تق تق تق” می دهد، که با رها کردن گاز و کاهش سرعت این صدا برطرف می شود.
شایع ترین علل بروز آن:
– به احتمال زیاد هوزینگ، یا دنده پینیون شفت گیربکس نیاز به تعمیر یا تعویض دارد.
-در خودرو پراید، خرابی کله بیرونی پلوس نیز چنین نشانه ای دارد.
در حالت روشن (چه ساکن و چه در حال حرکت)، با هر بار فشار دادن گاز و رها کردن آن، صدای تقه شنیده می شود.
شایع ترین علل بروز آن:
– اگر با انجام این کار، خودرو در حین حرکت به سمت چپ یا راست منحرف می شود، سیستم تعلیق یا جلو بندی نیاز به بازدید و تعمیر دارد.
– اگر با انجام این کار، خودرو در حین حرکت به سمت چپ یا راست منحرف نمی شود، یکی از دسته موتورها ایراد دارد و باید تعویض شود.
در خودرو 206، هنگام حرکت در مسیر مستقیم، با فشار دادن پدال گاز، خودرو به یک سمت کشیده می شود و با رها کردن گاز، به سمت دیگر می رود. در این حین هیچ صدای خاصی شنیده نمی شود.
شایع ترین علل بروز آن:
– بوش های لاستیکی طبق خراب شده و نیاز به تعویض دارند.
هنگام فشردن پدال گاز (در حال حرکت و درجا)، احساس لرزش زیادی در بدنه می کنید و این لرزش با صدای اضافی همراه است.
شایع ترین علل بروز آن:
– یکی از قطعات لاستیکی اتصال اگزوز یا موتور به بدنه جدا یا خراب شده اند. (برای مهار لرزشهای موتور و اگزوز، این قسمتها توسط قطعات لاستیکی به بدنه خودرو متصل می شوند). این قطعات عبارتند از: منجید اگزوز، بست ها و رابطهای لوله ها و قطعات خودرو به بدنه، دسته موتور بالا و پایین و … .