قیمت خودرو افزایش می یابد؟

 

قیمت خودرو افزایش می یابد؟

 
در طرح روی میز دولت، آمده است که واردکنندگان قطعات خودرو نیز در خروج خودروهای فرسوده سهمی دارند. کلیات این طرح بدین صورت است که واردکنندگان قطعات خودرو ملزم خواهند شد تا در ازای واردات قطعات، درصد مشخصی از ارزش قطعات را برای خروج خودرو فرسوده به دولت پرداخت کنند.
 
 اگر  از این موضوع  گذر کنیم که تصویب چنین تصمیمی با عنوان اینکه محدودیت در ترخیص قطعات از گمرکات محسوب شده و  به منزله نقض ماده 22 قانون لایحه احکام دائمی است، با توجه به نرخ دلاری که این روزها سر به افلاک کشیده، قطعا شاهد افزایش قیمت تمام شده بسیاری از قطعات که توان تولید آنها در کشور وجود ندارد و در نتیجه افزایش قیمت خودرو خواهیم بود. حال پرسش اینجاست که مگر تولید کنندگان قطعات خودرو داخل کشور تا چه میزان توان تولید همه قطعات لازم را دارند و در صورت اجرای این طرح، قیمت تمام شده خودروها تا چه میزان افزایش خواهد یافت؟ 
 
در همین رابطه نیز حسن کریمی سنجری- کارشناس صنعت خودرو به خبرنگار خودروکار می گوید: « وقتی می خواهیم هم صنعت قطعه سازی و هم صنعت خودروسازی را توسعه دهیم، با مغایرت هایی همراه می شویم که یکی از آن ها نیز ایجاد محدودیت ها است. اما باید تصمیم گیران بدانند که ایجاد این محدویت ها موجب اختلال در بازار، ایجاد شرایط رقابتی و افزایش غیر منطقی خودروها می شود». 
 
 او می افزاید: «نباید این چنین طرح های ناگهانی، شامل همه قطعات شوند. بلکه باید این چنین محدودیت هایی که بیشتر جنبه حمایتی دارند، بومی سازی  و داخلی سازی شوند.  به طور مثال شاید تولید یک قطعه به لحاظ تیراژ و تولید اولیه توجیه اقتصادی نداشته باشد؛ از این رو واردات آن به دلیل قیمت مناسب و تولید انبوه آن به نفع خودروساز باشد.» 
 
کریمی سنجری معتقد است: «باید دید که این سیاست در موضوع توسعه خودروسازی گنجانده شده یا خیر. زیرا زمانی نیز کره ای ها و چینی ها هم واردات خودرو را ممنوع کردند اما در قبال آن واردات قطعات مجوعه های اصلی آن ها از شمول محدودیت های واردات خارج بود.» 
 
او اظهار می کند: «اینکه فکر کنیم یک شرکت خودروساز این توان را دارد که مجموعه صفر تا صد یک پروسه خودروسازی، از طراحی و قطعه سازی و مونتاژ و مجموعه سازی را خودش به تنهایی و بدون مشارکت با سایرین انجام دهند، امکان پذیر است یا خیر و اینکه اصلا توجیه اقتصادی دارد یا خیر، در دنیا تعریف شده است. در تعریفی از خودروسازی جهانی آمده که مجموعه ای از تولیدات در نقاط مختلف دنیا با حداقل قیمت تمام شده تحت عنوان قیمت رقابتی به مشتری تحویل داده می شود.»
 
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه اگر موضوع واردات قطعه هم وزن واردات خودرو با محدودیت همراه شود، جای بررسی کارشناسی بیشتری دارد، تصریح می کند: « شاید نیاز باشد تا واردات قطعات دسته بندی شوند. همچنین برخی قطعات تولیدی برای صنعت قطعه سازی و خودروسازی توجیه اقتصادی و زیست محیطی ندارد. همچنین برخی قطعات ساخته شده نیز دانش فنی مورد نیاز را ندارد.»
 
او در پاسخ به اینکه اکنون راهکار جلوگیری از افزایش قیمت ها چیست، اظهار می کند:« باید در برخی شرایط دست خودروساز باز گذاشته شود تا برخی قطعات را با قیمت های مناسب تر از طریق واردات مصرف کند.  اتفاق دیگری که می تواند اجرایی شود، ادغام قطعه سازان با یکدیگر است. به گونه ای که ایجاد هلدینگ های بزرگ خودروسازی و مشارکت با شرکای خارجی می تواند موجب پیشرفت قطعه سازان شود.»
 
او می افزاید: «ممکن است درباره برخی قطعات خاص که توان تولید داخلی وجود دارد و تولید انبوه آن ها توجیه اقتصادی دارد، ایجاد محدودیت ها به توسعه و رشد آن بخش بیانجامد. البته رشد و توسعه ای بدون اثر گذاری در قیمت تمام شده محصول. از این رو باید قطعات محدود شده طبقه بندی شوند زیرا ممکن است این سیاست ها برای برخی قطعات مفید و برای برخی با ضرر همراه باشد.» 
 
کریمی سنجری تاکید می کند: «بهتر است صنعت خودروسازی در داخل پکیج و مجموعه مرتبط سیاستگذاری شود. از این رو ابتدا باید آرمان ها از صنعت خودروسازی مشخص شود و اهداف و مسیر به صورت شفاف دنبال شوند. چرا که در حال حاضر ممکن است، سیاست های از هم گسسته در بخشی تاثیر مثبت و در بخشی دیگر تاثیر منفی داشته باشد.»
 

منبع

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی : فعلا تا 9 مهر اومده بعدش مشخص نیس چونکه 5 مهر توی اسفند اومد بعدش رفت تا مرداد یعنی 5 ماه بعد
جواد : اینا از این ما نیستن از این ملت نیستن از این کشور نیستن مشتی منافق که خون مردم رو بخاطر منافع خودشون الان ۹ماهه کردن تو شیشه
جواد : اینا مشتی خیانت کار و منافقند ک خون مردم رو کر دن تو شیشه
جواد : کثافت های بی وجدان من فوق العاده بودم قرار بود ۳ماهه خودرو تحویل بدید الان۹ماهه
جواد : کثافت های بی وجدان من فوق العاده بودم قرار بود ۳ماهه خودرو تحویل بدید ن۹ماهه .
ایگل بهمن : سلام منم مثل شما هرچی زنگ میزنم میگن مجوز باید صادر بشه خب اینا نمیتونن زودتر مجوز ترخیص صادر کنن از من یکماه شد و هنوز ندادن
مملی شاهین جی : این بیشرفارو باید دار بزنن خیلی پست وبیوجدان هستن ۹ماه ۶۰۰میلیون گرفتن هیچ خبری هم نیست
دنا پلاس : یعنی خدا لعنتشون کنه ماشین زیرپام فروختم دنا پلاس فوری تحویل 19 مرداد هنوز روی فاکتور می‌چرخه. واقعا که
مریم : دوستان قیمت های جدید ایران خودرو به دستور اقای حیدری ریس شعبه دوم بدوی تعزیرات حکومتی تهران که زیر نظرسازمان تعزیرات حکومتی و وزارت دادگستری هستش همه لغو شده و به قیمت قبل بر گشته شدند همگی باید بریم شاکی بشیم از سال 1402 ثبت نام کردم تحویل زمستان 1403 بود که حتی هنوز تکمیل وجه دوم هم نشدم الان که دیگه شده 1404
كريميان : سلام پس تكليف كساني ك توي دوره قبل افزايش قيمت جديد كارخونه بهشون خورد و تكميل وجه انجام دادند چي ميشه،نميشه ك فقط كسانيكفقط تو ايندوره افزايش قيمت بهشون خورد مضرر بشند كه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : شانسیه
سعید : پول اضافه رو پس بدن خوبه من 60میلیون 6ماهه گرفتم باید70ملیون پس بدم پول هم هیچی ندارم از 6ماه مهلت دوماهش گذشته😭😭😭😭😭
مهدی : اقا 27 بهمن 90 روزه کی فاکتور میشه
علی : فکر نکنم فاکتور کنن هم تعطیله هم دعوا
سارا : انشاالله امیدواریم
بهمن : من یازده بهمن تکمیل وجه کردم خبری نیست همشون دستشون تویه کاسه است وگرنه با این حجم شکایت وانتقادکسی پاسخگومیشد
رانا7تیر : 21تیرفاکتوروهم پلاک شدم الان روصدوراسنادمیچرخه.
دنا 5دنده14مرداد تحویل : سلام هنوز فاکتور نشدم امیدوارم امروز فاکتور بشه
رضا : اینها کسانی بودن که سایپا به راحتی لبخند بهشون کلک زد بجای دوگانه تک سوز قالب کرد تمام
افشار لطفی : دوستان بنظر شما امروز فاکتور میشه یا نه