طرح دو فوریتی کاهش تعرفه خودروهای وارداتی به جریان افتاد

 

طرح دو فوریتی کاهش تعرفه خودروهای وارداتی به جریان افتاد

 
رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، با انتقاد نسبت به طرح‌های حمایتی دولت از خودروسازان داخلی، مفاد طرح دو فوریتی ۲۱۷ نماینده برای کاهش تعرفه خودروهای وارداتی را تشریح کرد.
 
دکتر بهرام پارسایی، رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس؛ در گفت و گو با خانه ملت، با بیان اینکه در واردات خودرو و همچنین تولید خودروهای داخلی انحصار به وجود آمده است، گفت:
 
در حال حاضر تاوان این انحصار را مردم پرداخت می کنند، یعنی فضای رقابتی به بهانه حمایت از تولید داخل و یا سایر بهانه‌ها گرفته شده است. حمایت از تولید داخلی خوب است اما باید مشخص شود که چند سال ۱۰ سال، ۲۰ سال، ۳۰ سال و ۴۰ سال، قرار است حمایت صورت گیرد.
 
قرار نیست مردم تا مادام تاوان حمایت از تولید داخل را پس دهند که هیچ تغییری و تحولی نمی خواهد در آن به وجود آید و نمی‌خواهد مطابق با صنعت مشابه خود در دنیا حرکت کند.
 
پارسایی با بیان اینکه بر اساس تهیه طرح دو فوریتی پیشنهاد شده که تکلیف وضعیت صنعت خودرو در کشور مشخص شود، ادامه داد:
 
دولت امسال تعرفه واردات خودرو را بین ۱۵ تا ۶۱ درصد افزایش داده و هیچ دلیل منطقی پشت این افزایش تعرفه وجود نداشت که در نهایت قرار است مردم هزینه آن را پرداخت کنند، لذا بر اساس این افزایش تعرفه و پرونده ای که در کمیسیون اصل ۹۰ وجود دارد به این نتیجه رسیدیم که طرحی ارائه شود تا قانون در این باره وضع شود.
 
رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با تاکید بر اینکه دو چالش ملی کشور مربوط به بحث خودرو است، یادآور شد:
 
عامل ۸۰ درصد آلایندگی هوای کلانشهرها مربوط به خودرو است و همچنین دلیل بخشی از تصادفات جاده ای که سالانه بالغ بر ١٧ هزار کشته و حدود ٣٠٠ هزار مجروح و مصدوم برجای می‌گذارد ناشی از ناامن بودن خودروها است، البته ممکن است که این تصادفات ناشی از خطای انسانی باشد اما خطای  انسانی سبب تصادف می‌شود اما خودروی ناامن سبب کشته شدن و مصدومیت افراد می‌شود.
 
 
نماینده مردم شیراز  و عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان به این نتیجه رسیده اند که قانونی در این باره وضع شود تا هر روز با بخشنامه شاهد وضعیت نابسامان این بازار نباشیم افزود:
 
این طرح دو فوریتی در معاونت قوانین مجلس در حال سپری کردن مراحل قانونی خود است تا به هیئت رئیسه ارجاع شود. یکی از مفاد این طرح این است که سقف تعرفه خودروهای وارداتی ۵۵ درصد باشد و بسته به قیمت و حجم موتور و مابقی مولفه هایی که باید در نظر گرفته شود حداکثر ۵۵ درصد باشد اما هم اکنون دولت ۷۵ درصد را پیشنهاد داده است.
 
 
 
گویی شان و منزلت مردم کشور تنها استفاده از پراید و خودروهای چینی است
 
پارسایی با بیان اینکه بخش دیگر این طرح ایجاد فضای رقابتی است، اظهار داشت:
 
مردم ایران نباید از استفاده از خودروهای ایمن محروم شوند و همانند تمام دنیا باید حق انتخاب داشته باشند، اما گویی شان و منزلت مردم کشور تنها استفاده از پراید و خودروهای چینی است در حالی که این بی حرمتی به جایگاه مردم است.
 
تا پایان سند چشم انداز این تعرفه به  ۲۰ درصد کاهش یابد
 
عضو کمیسیون اصل ۹۰ با اشاره به یکی از مواد دیگر این طرح افزود:
 
پیشنهاد دیگر این بود که سالیانه ۵ تا ۱۰ درصد از عوارض وارداتی خودرو کاهش یابد که تا پایان سند چشم انداز این تعرفه به  ۲۰ درصد کاهش یابد که البته باز این تعرفه ۲۰ درصدی از تمامی کشورها بیشتر است، اما این کاهش تعرفه سبب می‌شود که خودروسازان داخلی به خودشان بیایند و اگر احساس فضای رقابتی کنند، کیفیت افزایش، قیمت کاهش و یا اینکه خدمات بیشتر می شود.
 
خودروسازان هر ساعتی که دلشان می خواهد ثبت نام می کنند
 
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه خودروسازان در حال حاضر هر ساعتی که دلشان می خواهد ثبت نام کرده و هر زمان که می خواهند خودرو را با تاخیر تحویل می دهند، ادامه داد:
 
صدها شکایت از نحوه خدمات ارائه شده در کمیسیون اصل ۹۰ وجود دارد که این شکایت ها به دلیل اینکه این است که فضای رقابتی وجود ندارد و شرایط انحصاری است.
 
تعرفه خودروهای هیبریدی باید صفر و کلا حذف شود
 
بهرام پارسایی با اشاره آلودگی کلانشهرها و اندیشیدن به کاهش این آلودگی ها در این طرح، بیان کرد:
 
تعرفه خودروهای هیبریدی باید صفر و کلا حذف شود، البته اعتقاد ما بر این است که دولت باید واردات خودروهای هیبریدی را تشویق کند اما اگر تشویق  نمی‌کند، نباید عوارضی بر واردات آن وضع کند.
 
تولید خودروهای با کیفیت برای صادرات به کشورهای خاورمیانه
 
رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه ماده دیگر این است که دولت باید زیرساخت ها را فراهم کند تا تکنولوژی و فناوری به روز دنیا بتواند در کشور سرمایه گذاری کند، افزود:
 
این سرمایه گذاری می تواند با مشارکت سرمایه گذاران و تولید کنندگان داخلی انجام شود که به اشتغال و صادرات در کشور کمک می کنند و اگر بتوانیم خودروهای با کیفیت و با تکنولوژی روز دنیا تولید کنیم می توانیم این تولیدات را به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس صادر کنیم و به ارزآوری و اشتغالزایی کشور کمک کنیم. ٢١٧ نماینده مجلس، خواهان ساماندهی بازار خودروی کشور هستند
 
 

منبع

زومیت

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , طرح دو فوریتی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

سید صادق حسین
0

والله شهدای عزیز به خاطر امنیت و آبادانی کشور فدا شدند. وزرا محترم یه کم فکر کنند و بعد دستورالعمل صادر کنند. این بنده خدا رئیس کمیسیون کاملا راست میگه باید حرفش مثل عملش باشه. از ایثارگران هستم والله این مملکت حیفه خرابش نکنید.
19:57  1396/11/29
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
akbar : ن داداش هیچ خبری نیست فاکتور هم نمیکنن.
شاهی : بهی. شرایطمون مثل همه گفتم ببینم جی ال تا چه تاریخی فاکتور شده
علی هستم از بابل : اردیبهشت۱۴۰۳ مبلغ ۲۳۱ ملیون سهند ثبت نام کردم قرار بود دیماه تحویل داده بشه و در تاریخ ۳۱ فروردین ۴۰۴ بقیه مبلغ و واریز کردم الان که ۱۱ تیر هست هنوز خبری از تحویل ماشین نشد کی تجویل می دهند
علی ریرا : سلام دوستان خبری جدید ندارین از تولید ری را؟ جدیدا فاکتور شده واسه کسی عایا
شاهی : بهی. شرایطمون مثل همه گفتم ببینم جی ال تا چه تاریخی فاکتور شده
شاهین جی ال : دوستان الان زنگ زدم میگن شاهین جی ال تا ۲۸ فروردین فاکتور شده
شاهین پلاس : با سایپا تماس بگیرید داخلی سیصد و دوازده ازشون بپرسید که ماشین کجاس الان شاید رسیده باشه نمایندگی و باهاتون تماس نگرفته باشن هنوز منم همینطور شد یه هفته بعد پلاک شدن سند رسید زنگ زدم سایپا گفتن که ماشین سه روز پیش رسیده نمایندگی باید تا الان بهتون زنگ میزدن
شاهین پلاس : تکمیل بیست و دو اسفند دیروز ده تیر تحویل گرفتم
شاهین پلاس : کرمانشاه هستم از نمایندگی همین جا تحویل گرفتم ماشین هم زود رسید تقریبا 8ام رسید ولی دیر تماس گرفتن و خودم تماس گرفتم با سایپا که گفتن رسیده و میتونم برم تحویل بگیرم
Mina : سلام مبارکتون باشه، پلاک من هم ثبت شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فوق العاده بهمن 6بهمن : 6 بهمن هستم دروغه
شایان 7 اسفند : منم 7 اسفند تکمیل وجه کردم ولی احراز سکونت رو 11م ثبت کردم.به نظرتون فاکتور میشم؟
شایان 7 اسفند : احراز سکونت رو چندم انجام دادین؟
فوق العاده تکمیل وجه 11 بهمن : 🔴توقف فاکتور از سوی سایپا و کند شدن روند فاکتور توسط ایرانخودرو ▪️طبق بررسی بعمل آمده از روند فاکتور خودروسازان شرکت سایپا حتی در فاکتور تعهدات کوئیک و ساینا دچار تاخیر در تحویل شده است و شرکت ایرانخودرو هم روند کندی را نسبت به اوایل سال طی می کند که به نظر می رسد امسال سال سختی را خودروسازان برای تحویل خودرو مشتریان درپیش دارند و مشتریان این نکته را در خرید از شرکت ها مدنظر قرار دهند. ▪️به نظر می رسد خودروسازان از فرصت پیش آمده برای ارسال دعوتنامه و برنامه فروش برای رفع بحران نقدینگی و تامین مالی استفاده می کنند .مردم نیز باید پیش از هر اقدامی نسبت به عملکرد گذشته شرکت و توانایی واقعی برای تحویل خودرو آگاه باشد . ❌️نکته آخر اینکه در بند قرارداد خودروسازان بندی تحت عنوان فورس ماژور وجود دارد که به شرایطی اشاره دارد که در صورت بروز حوادث غیرمنتظره و خارج از کنترل (تحریم ،جنگ؛اعتصابات ،بلاهای طبیعی و غیره....)امکان تعلیق یا فسخ قرارداد بدون اعمال خسارت وجود دارد..
علیزاده : خوردو تحویل وجع شده گفتن 14 خرداد تحویل میدن هنوز تحویل نگرفتیم
. : شرکت خودرو سازی سایپا غلط اضافی کرده برای ساینا اس فوری قول 3 ماهه داده و حالا عهده ی هیچ کاری برنمیاد ای کاش این شرکت بی حساب کتاب،هرج و مرج ،بدبخت گدا وجود نداشت لعنت خدا و.... بر شیخ زاده
امید : سلام دوستان ساینا من دو روزه فاکتور شده پلاک هم شده ،زنگ زدم نمایندگی گفت از کاشان باید بیاد تا کرج،گفت باید خودرو بر تکمیل شه بفرستن چند روزه میاد و تحویل میدن
سمندسورن 19اسفند : سلام پرداخت کل وجه 13ماه 12
نیما : تبدیل اجباری هست یااختیاری
رانا : اگه قرارباشه تبدیل کنن پیامک میفرستن روسایت مهم نیست که پیامکی برای مانیامده