چگونگی عملکرد پیشرانه‌های بوکسوری و تخت

 

چگونگی عملکرد پیشرانه‌های بوکسوری و تخت

 
پیشرانه‌های احتراق داخلی طرز کار مرموزی دارند. مکانیسم اولیه شناخته شده در این پیشرانه‌ها استفاده از میله اتصالی و میل لنگی خاص است. البته تکوین پیشرانه‌های احتراق داخلی در نتیجه تلاش‌های جان جوزف اتین لنیور بود. این مهندس بلژیکی پیشرانه بنزینی را توسعه داد که از میله‌های اتصالی، پیستون‌ها، سیلندرها و فلایویل بهره می‌برد. این پیشرانه مربوط به سال 1860 می‌شود. این طراحی بدون نقص نبود اما نیکلاس اوتو اختراع بهتری داشت که می‌تواند سوخت را با راندمان بالاتری بسوزاند.
 
چگونگی عملکرد پیشرانه‌های بوکسوری و تخت
 
از آنجایی که این تغییر و تحولات در سال 1862 رخ داد بنابراین سرعت این پیشرانه کند بود اما قطعاً توجهات زیادی را به خود جلب کرد. اختراع اوتو یکی از مهم‌ترین کاربردهای همراه الکتریسیته و آب داغ بود؛ اما علیرغم اینکه این پیشرانه از اواسط قرن نوزدهم وجود دارد اما اکثر مردم و حتی ماشین بازهای مطلع هنوز هم نمی‌دانند که تفاوت بسیار کوچک اما مهمی بین یکی از خبرسازترین پیشرانه‌های تاریخ وجود دارد. پیشرانه‌های بوکسوری را نباید با پیشرانه‌های تخت اشتباه گرفت.
 
 
قطعه کوچکی به نام یاتاقان میل‌لنگ Crankpin به بخش بزرگ میل‌لنگ متصل شده و باعث ایجاد تفاوت بین پیشرانه‌های بوکسوری و تخت می‌شود. در پیشرانه بوکسوری از یک یاتاقان میل‌لنگ در هر سیلندر استفاده می‌شود درحالی‌که پیشرانه تخت (V افقی) از یک یاتاقان میل‌لنگ به ازای دو سیلندر افقی روبروی هم سود می‌برد.
 
چگونگی عملکرد پیشرانه‌های بوکسوری و تخت
 
نمونه بارز این مسئله به فراری برلینتا بوکسور مربوط است. حتی نام این خودرو نیز نشان می‌دهد که از پیشرانه‌ای بوکسوری و دو محفظه 6 سیلندر در مقابل هم استفاده می‌کند که هر یک بصورت افقی قرار گرفته ولی این خودروی ایتالیایی دهه 70 دارای یک پیشرانه 12 سیلندر با زاویه 180 درجه بوده و از یک پیشرانه بوکسوری کامل سود نمی‌برد. با وجود زاویه 180 درجه‌ای بین سیلندرها شما یک پیشرانه بوکسوری نخواهید داشت زیرا پیستون‌ها و میله‌های اتصالی هنوز هم از یک یاتاقان میل‌لنگ مشترک استفاده می‌کنند.
 
 
در تصویر سمت چپ شاهد یک پیکربندی V شکل تخت همانند نمونه بکار رفته در فراری برلینتا بوکسور هستید درحالی‌که تصویر سمت راستی یک طراحی بوکسوری کامل را با یاتاقان‌های جدا برای پیستون نشان می‌دهد.
 
چگونگی عملکرد پیشرانه‌های بوکسوری و تخت
 
اشتباه نکنید، پیشرانه تخت یک شاهکار مکانیکی بوده که انسان را به وجود می‌آورد. تمامی پیشرانه‌های 12 سیلندر صرف‌نظر از زاویه بین سیلندرها ذاتاً بالانس شده هستند زیرا از دو محفظه 6 سیلندر تخت استفاده می‌کنند. در هر لحظه از سیکل احتراق، شاهد دو پیستون در بالا، دو پیستون در پایین و دو پیستون در میانه هستیم بنابراین عدم توازنی وجود ندارد؛ اما اگر فردی به شدت علاقه‌مند به پیشرانه بوکسوری واقعی باشید تنها راه برای دست‌یابی به آن سر زدن به نمایندگی پورشه یا سوبارو خواهد بود.
 
چگونگی عملکرد پیشرانه‌های بوکسوری و تخت
 
آلفارومئو نیز برخی از پیشرانه‌های بوکسوری جذاب را در سال‌های گذشته ساخته اما هم‌اکنون این موضوع به تاریخ پیوسته است. اگر هم به موتورسیکلت علاقه دارید باید به BMW اشاره کنیم که در این زمینه واقعاً کار بلد بوده و پیشرانه آب‌خنک توانایی را ساخته که در شرایط داخل و خارج جاده می‌درخشد.
 
خب اوضاع درباره پیکربندی‌های مرسوم این روزها یعنی 4 سیلندر خطی چیست؟ این طراحی ذاتاً عدم توازن را نشان می‌دهد اما نگران نباشید. لرزش‌هایی که می‌تواند پیشرانه را به دردسر بیندازد با استفاده از قطعاتی همچون شفت توازنی یا فلایویل های خاصی که مسیر دورانی عالی را دنبال نمی‌کنند خنثی می‌شوند. البته دیگر روش‌های پیشرفته نیز برای خنثی کردن این عدم توازن وجود دارد اما در خودروهای ارزان و اقتصادی نمی‌توان آن‌ها را بکار برد.
 
 
 
 
 

source

pedal.ir

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , پیشرانه‌های بوکسوری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Nothing is for ever : سلام بر همگی دوستان تو قرارداد شاهین g نوشته اگر سانروف موجود نباشه, باید شاهین gl بردارید. اینو چکار کنیم?
ماهان : چطوری که ما که از اول شاهین جی ال هستیم هنوز فاکتور نشدیم و تیرماه تکمیل وجه کردیم چرا دروغ میگید و مردم رو فریب میدید
شاهین پلاس تکمیل وجه ۲ اردیبهشت : از کجا میدونی ؟
شاهین جی : سلام ۶ مهر فاکتور شدم دیروز هم پلاک .شاهین جی ال تبدیل ۱ مهر
X5 فروردین : 25 فروردین ثبت نام دو مرحله ای، تکمیل وجه 11 شهریور
فرشادX5 : سلام چندم فروردین ثبتنام کردید و اینکه نقد بود یا خیر؟؟
شاهین پلاس : این شماره ها که می‌زنید مختص فقط پلاس هستش یا همه ماشینهای شاهین بار من ۱۱۹۴۳۷۳۷ هستش
X5 فروردین : ممنونم از جوابتون. برای من هنوز تو تکمیل وجه زرد مونده و فاکتور نشده، نمایندگی گفت فاکتور شده، نمیدونم کدومش درسته؟
سجاد ایلام : نه داداش نیست eنمیدونم چی نوشته
مهران : توضیحات داده شده عزیز واریزی های بعد از ظهر هر روز برای روز بعد حساب میشه و اونایی که مشکل بانکی میخوره تراکنش ها روز بعد محاسبه میشه تو سیستم 27 و 28 اسفند داریم. بنده مثل یه عده که مریضن و مشکل دارن اطلاعات دروغ نمیدم حقیقت اگر تلخ هم باشه بدونی و اگاه باشی بهتره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
آریا 30مهرxu7p : درود عزیزان پیش فروش بهمن 1403 بودم امروز برام پیامک شرایط تبدیل اختیاری اومده از کلاس 58404 به کلاس 58402 با رنگ های مشکی؛خاکستری؛آبی کبود با تاریخ حداکثر 15 مهر یا تکمیل ظرفیت طرح
مهدی : سلام شمال زندگی میکنم من به خدا نیاز نداشتم برای کار دوست داشتم از بچگی نیسان تو خونه ام پارک باشه ثبت نام کردم همیشه یه وانت داشتم ولی بخاطر شما همه میام پیامها رو میخونم نمیتونم بی‌تفاوت باشم شنبه تهران ساعت 9 در خدمتم
تحویل 31 شهریور، پانا بدون رینگ : سلام الان هنوز تغییر وضعیت من نوشته تکمیل وجه نشده، البته عصری واریز کردم، برا منم شده پلاس
بدبخت : دوستان به خدا هرچی داشتم فروختم العانم بیکار تو خونه هستم منم شنبه میام ساعت 9صبح اونجام از مرند میام
ساینا فوق العاده 11/29 : فردا تعطیل هست سایپا فاکتور نمیکنن ؟؟؟
سجاد gxl : جان هر کی دوس دارین کسایی تهرانین برید اعتراض کنین ما با تهران 1000 کیلومتر فاصله داریم دستمون به جایی بند نیست
م،ع : دوستان تو قرار داد که میگیری ،زده یک ماه بعد اون بیشتر بشه سود تاخییر حساب میکنند اخر سر سر تکمیل وجه کم میکنند ،تمامی خودرو های کوییک نود روز کاری زمان میبره تحویل بدن ،حالا این وسط یکی خوش شانسه زودتر اسمش میاد ،شما رو نود روز حساب کنید نه یک ماه منم قبل خریدن پرسیدم سایت ها رو چک کردم زیر سه ماه به کسی ماشین ندادن شاید تک توک شانسی به یه سریا در امد اما میدن
اخرتیری : منم 15 ثبت نام کردم ولی بی همه چیزها 24 زدن پذیرشو
سعید : دوستان اونایی که واریز وجه به tu5p انجام دادن اگه فاکتور شدن بیان اعلام کنن که بقیه هم بدونن
دنا : سلام من دنا پلاس پیش فروش برنده شدم تکمیل وجه اولیه رو پرداخت کردم کسی می دونه وقتی تو پیش فروش در مرحله دوم واریز دعوتنامه تکمیل وجه میاد چقدر وقت داریم تا پرداخت کنیم ؟؟