بهترین گزینه های خودرو های سبز برای ایران

 

بهترین گزینه های خودرو های سبز برای ایران

 
به نظر می‌رسد که دوره خودروها با پیشرانه‌های درون سوز به انتهای خود نزدیک می‌شود و شرکت‌ها به ساخت خودروهای سبز مانند خودروهای هیبرید و برقی روی آورده‌اند. یکی از دلایل این امر محدود بودن منابع سوخت‌های فسیلی و دیگری آلایندگی نسبتا زیاد این خودروها و تاثیر بسزای آن‌ها بر آلودگی هوای کلان شهر‌ها است.
 
بازار ایران هم از چندین سال پیش میزبان این خودروهای سبز شد. در حال حاضر شاهد تردد خودروهای هیبرید در سطح شهر‌های ایران هستیم که تعداد آن‌ها نسبت به چند سال گذشته افزایش داشته است.
 
به طور کلی خودروهای سبز به سه دسته هیبرید (HEV و PHEV)، برقی (EV) و سوخت سلولی (FCV) تقسیم بندی می‌شوند که در میان این سه دسته، در حال حاضر هیبریدها بیشترین طرفدار و سهم را در بازار جهانی را دارا هستند.
 
حال سوال اصلی این است که با توجه به زیرساخت‌های بازار ایران کدام دسته از این خودروهای سبز مناسب بازار ایران هستند؟ آیا در حال حاضر، کشور زیر ساخت‌های مناسب برای این خودروها را در اختیار دارد؟
 
جواد نفری، کارشناس حوزه خودرو در رابطه با واردات خودروهای سبز در گفتگو با خبرنگار خودروکار می‌گوید: "در میان این سه دسته از خودروهای پاک، خودروهای هیبرید بیشترین سهم را در بازار جهانی دارند، که خود به دو دسته هیبرید (HEV) و پلاگین هیبرید (PHEV) تقسیم می‌شوند."
 
او در ادامه بیان می‌کند: "در حال حاضر، با توجه به زیر ساخت‌ها، خودروهای هیبرید بهترین گزینه برای بازار ایران است به دلیل این که واردات آن‌ها نیاز به ایجاد زیرساخت و صرف هزینه خاصی ندارد. خودروهای HEV به اصطلاح خود شارژ هستند، به این صورت که خودرو به صورت ترکیبی از پیشرانه‌های بنزینی و برقی استفاده می‌کند و گاهی در هنگام توقف و سرعت‌های پایین، با استفاده مطلق از پیشرانه برقی، مصرف بنزین را به صفر می‌رساند."
 
این کارشناس حوزه خودرو تاکید می‌کند: " می‌توان با ایجاد قیمت‌گذاری‌های مناسب‌تر و تعرفه‌های منطقی‌تر عموم مردم را با این خودروها آشنا کرده و مشتریان به سمت خرید آن‌ها جذب کنیم. در این صورت پس از مدتی هم تکنولوژی این خودروها وارد کشور می‌شود و هم میانگین مصرف سوخت به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند."
 
دسته دیگر خودروهای پلاگین هیبرید هستند. این خودروها مانند دسته قبل دارای یک پیشرانه بنزینی و یک پیشرانه برقی هستند. یکی از ویژگی‌های مثبت آن‌ها که در بازار جهانی با استقبال خوبی مواجه شده‌اند، دارا بودن یک مکان تعبیه شده برای اتصال به برق شهری برای شارژ شدن از طریق پریزهای مخصوص است.
 
اما یکی از مسائلی که در رابطه با این خودروها مطرح می‌شود این است که واردات PHEVها به بازار ایران، نیازمند ایجاد زیرساخت‌های مخصوص به خود هستند. جواد نفری در این رابطه می‌گوید: "در قدم بعدی می‌توان اقدام به واردات پلاگین هیبریدها کرد. واردات خودروهای پلاگین هیبرید ملزم به ایجاد زیرساخت‌های جدید، یعنی ایجاد ایستگاه‌های شارژ برای این خودروها است."
 
او می‌افزاید: "هیبریدها در یک مسافت معین به صورت ترکیبی از پیشرانه بنزینی و برقی استفاده می‌کند اما پلاگین‌ها یک مسافت خاص را با پیشرانه بنزینی طی می‌کنند و پس از آن به طور کامل از موتور بنزینی استفاده می‌کند."
 
جواد نفری در رابطه با خودروهای برقی (EV) و سوخت سلولی (FCV) می‌گوید: "در حال حاضر امکان واردات این خودروها به هیچ عنوان در کشور وجود ندارد به دلیل این که هیچ کدام از زیرساخت‌های این دو در کشور موجود نیستند. برای مثال خودروهای برقی به دلیل داشتن ظرفیت باتری بسیار بالا، نیازمند زمان زیادی برای شارژ هستند که در حال حاضر نه ایستگاه شارژی موجود است و از طرفی ازدیاد این خودروها به دلیل مصرف برق زیاد، بر ساختار برق کشور تاثیر به سزایی دارد."
 
به نظر می‌رسد که با حرکت صنعت خودرو و خودروسازان به سوی ساخت خودروهای هیبرید و برقی، کشور ما نیز در چندین سال آینده ناگزیر به ایجاد زیرساخت‌هایی برای واردات یا حتی تولید خودروهای برقی باشد. مساله‌ای که تا کنون هیچ اقدامی برای آن صورت نگرفته و این امر کمی جای نگرانی دارد.
 
 
 
 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروهای سبز , هیبریدی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مرادی : طبق قرارداد اردیبهشت تکمیل وجه میشه.چون افزایش قیمت تو اون ماه نبوه میشه یک میلیاردو صدو چهل ‌و دو
داریوش : سلام خواستم یاد اوری کنم دروغگو دشمن خداست
V4 تیتانیدم : جالبه فردا زمان تحویل چرا فاکتور نمیکنن برای من هم ۳ شهریور زنان تحویل هنوز فاکتور نشده
Ahmad : اخرین آپدیت فاکتور جی ال ۲۴ اردیبهشت
فتانه : سلام دوستان من تحویلی خودرو ۳۱ تیر بود دنا پلاس هنوز فاکتور نشده
T9 بهمن ماه : شماره شاسی شده و فاکتور در تاریخ ۲۰ مرداد در مرحله شماره گذاری هست
شاهین جی ال بیست اردیبهشت : انشاالله هرچه سریع تر همه فاکتور بشی از دست این سایپا بی صاحب
شاهین جی ال بیست اردیبهشت : سلام 20اردیبهشت تبدیل به GL امروز فاکتورشد
,شاهین زمستان : ماشاله خوب فعالیدا. و پر کار. خسته نباشید🤣🤣🤣🤣
تاراا : سلام فروش فوری بودی؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اذر : سلام 13اسفندی ها کسی فاکتورده؟
بزرگ آقا : حداقل اول از نمایندگی بپرس ،بعد بیا گنده گویی کن.
دی ماه خاتون : امروز زنگ زدم نمایندگی شهرمون خانمی گوشی برداشت قسمش دادم جان بچه هاش گفتم خبری از فاکتور ماشین اطلس اگه دارین بهم بگین گفت والا ما اون چیزی شنیدیم تا آخر شهریوری فعلا فاکتور نمیکنن
ساینا : احتمالا واریز اولیه ات دی بوده اینا 25 آذر هستن
پژو 207پانا با رینگ تحویل شهریور : سلام دوستان فک کنم تقریبا تحویل مرداد با رینگ تموم شده و سرعت فاکتور شدن ایران خودرو زیاد شده چون با این کاری که کرد شورای رقابت و قیمت رو به خودروساز داد هم قیمت ها رو تقریبا ازاد کرد و بزودی قیمتهای جدید اعلام میشه
ارمین : من 14تیر تبدیل زدم تکمیل وجه کردم فاکتور نشدم شماچطور فاکتور شدی
اطلس بیمعرفت : فردا حتما اطلاع بدید تشکر
رانا7تیر : سلام من امروزپیگیرشدم گفتن فردابارمیزنیم 2روزدیگه دستتونه به امیدخدا.
احسان 13 تیر : فقط دروغ میگن خدا لعنتشون کنه من 13 تیرم هنوز فاکتور نشدم
سلام : تاریخ پذیرش اولیه کی بود ؟