بهترین گزینه های خودرو های سبز برای ایران

 

بهترین گزینه های خودرو های سبز برای ایران

 
به نظر می‌رسد که دوره خودروها با پیشرانه‌های درون سوز به انتهای خود نزدیک می‌شود و شرکت‌ها به ساخت خودروهای سبز مانند خودروهای هیبرید و برقی روی آورده‌اند. یکی از دلایل این امر محدود بودن منابع سوخت‌های فسیلی و دیگری آلایندگی نسبتا زیاد این خودروها و تاثیر بسزای آن‌ها بر آلودگی هوای کلان شهر‌ها است.
 
بازار ایران هم از چندین سال پیش میزبان این خودروهای سبز شد. در حال حاضر شاهد تردد خودروهای هیبرید در سطح شهر‌های ایران هستیم که تعداد آن‌ها نسبت به چند سال گذشته افزایش داشته است.
 
به طور کلی خودروهای سبز به سه دسته هیبرید (HEV و PHEV)، برقی (EV) و سوخت سلولی (FCV) تقسیم بندی می‌شوند که در میان این سه دسته، در حال حاضر هیبریدها بیشترین طرفدار و سهم را در بازار جهانی را دارا هستند.
 
حال سوال اصلی این است که با توجه به زیرساخت‌های بازار ایران کدام دسته از این خودروهای سبز مناسب بازار ایران هستند؟ آیا در حال حاضر، کشور زیر ساخت‌های مناسب برای این خودروها را در اختیار دارد؟
 
جواد نفری، کارشناس حوزه خودرو در رابطه با واردات خودروهای سبز در گفتگو با خبرنگار خودروکار می‌گوید: "در میان این سه دسته از خودروهای پاک، خودروهای هیبرید بیشترین سهم را در بازار جهانی دارند، که خود به دو دسته هیبرید (HEV) و پلاگین هیبرید (PHEV) تقسیم می‌شوند."
 
او در ادامه بیان می‌کند: "در حال حاضر، با توجه به زیر ساخت‌ها، خودروهای هیبرید بهترین گزینه برای بازار ایران است به دلیل این که واردات آن‌ها نیاز به ایجاد زیرساخت و صرف هزینه خاصی ندارد. خودروهای HEV به اصطلاح خود شارژ هستند، به این صورت که خودرو به صورت ترکیبی از پیشرانه‌های بنزینی و برقی استفاده می‌کند و گاهی در هنگام توقف و سرعت‌های پایین، با استفاده مطلق از پیشرانه برقی، مصرف بنزین را به صفر می‌رساند."
 
این کارشناس حوزه خودرو تاکید می‌کند: " می‌توان با ایجاد قیمت‌گذاری‌های مناسب‌تر و تعرفه‌های منطقی‌تر عموم مردم را با این خودروها آشنا کرده و مشتریان به سمت خرید آن‌ها جذب کنیم. در این صورت پس از مدتی هم تکنولوژی این خودروها وارد کشور می‌شود و هم میانگین مصرف سوخت به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند."
 
دسته دیگر خودروهای پلاگین هیبرید هستند. این خودروها مانند دسته قبل دارای یک پیشرانه بنزینی و یک پیشرانه برقی هستند. یکی از ویژگی‌های مثبت آن‌ها که در بازار جهانی با استقبال خوبی مواجه شده‌اند، دارا بودن یک مکان تعبیه شده برای اتصال به برق شهری برای شارژ شدن از طریق پریزهای مخصوص است.
 
اما یکی از مسائلی که در رابطه با این خودروها مطرح می‌شود این است که واردات PHEVها به بازار ایران، نیازمند ایجاد زیرساخت‌های مخصوص به خود هستند. جواد نفری در این رابطه می‌گوید: "در قدم بعدی می‌توان اقدام به واردات پلاگین هیبریدها کرد. واردات خودروهای پلاگین هیبرید ملزم به ایجاد زیرساخت‌های جدید، یعنی ایجاد ایستگاه‌های شارژ برای این خودروها است."
 
او می‌افزاید: "هیبریدها در یک مسافت معین به صورت ترکیبی از پیشرانه بنزینی و برقی استفاده می‌کند اما پلاگین‌ها یک مسافت خاص را با پیشرانه بنزینی طی می‌کنند و پس از آن به طور کامل از موتور بنزینی استفاده می‌کند."
 
جواد نفری در رابطه با خودروهای برقی (EV) و سوخت سلولی (FCV) می‌گوید: "در حال حاضر امکان واردات این خودروها به هیچ عنوان در کشور وجود ندارد به دلیل این که هیچ کدام از زیرساخت‌های این دو در کشور موجود نیستند. برای مثال خودروهای برقی به دلیل داشتن ظرفیت باتری بسیار بالا، نیازمند زمان زیادی برای شارژ هستند که در حال حاضر نه ایستگاه شارژی موجود است و از طرفی ازدیاد این خودروها به دلیل مصرف برق زیاد، بر ساختار برق کشور تاثیر به سزایی دارد."
 
به نظر می‌رسد که با حرکت صنعت خودرو و خودروسازان به سوی ساخت خودروهای هیبرید و برقی، کشور ما نیز در چندین سال آینده ناگزیر به ایجاد زیرساخت‌هایی برای واردات یا حتی تولید خودروهای برقی باشد. مساله‌ای که تا کنون هیچ اقدامی برای آن صورت نگرفته و این امر کمی جای نگرانی دارد.
 
 
 
 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروهای سبز , هیبریدی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عباسی : تحویل ۲۹مهر آماده برای فاکتور
مهدی پلاس : سلام و عرض ادب به دوستان عزیز دوست عزیزمون(شاهین پلاس )که گفتن شاهین پلاس از نظر قطعه و همه چیز کیفیت افتضاح است واقعا حالم خراب شد هی میگفتن شاهین پلاس عالی هست اینجور،اونجور حالا واقعا اینقدر کیفیت شاهین پلاس خراب شده
V1p تیتانیوم : احتمالا بین بعداز 4 شهریور تا 20شهریور به غیراز تارا های طرح فرسوده که خیلی هم زیاد نیستن دیگه موردی نباشه
پلاس ۳ اردیبهشت : من جای شما بودم همین الان انصراف میدادم تا به روز ما نیفتادی ما دیگه کاری از دستمون بر نمیاد
حمید رضا : سلام با تشکر از نویسنده مطلب بسیار آموزنده و مفید و کاربردی بود
مسعود T9 : تاریخ قراردادت ۲۸ اسفند خورده ؟ تو سایت ببین اولین پرداختی رو چه تاریخی نشون میده؟ اگه نود روزه بودی باید تا الان شاسی میشد برو نمایندگی بگو نامه بزنن پیگیری بکنن
بهرام : مدیریت فروش و بازاریابی سایپا جمعه ها هم هستند؟
داریوش 2 اردیبهشت : شهریور 403 ثبت نام شدم اردیبهشت امسال تکمیل وجه انجام دادم شش ماه گذشته هنوز خبری از این بی عرضه ها و دزدا نیس امیدوارم زود زود پیام تکمیل وجه براتون بیاد و تحویل خودرو هم براتون زود انجام بشه
Arash : سلام دوستان بلاخره از ۲۶ اسفند گذشتیم یا نه؟؟ کسی خبر داره؟
t9 : بزار دی ماه برسه بعد سوال کن از الان پیگیری یوقت سکته نکنی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مندلی ایسپره : سلام ظلم میشه به دی ماه 100درصد افزایش قیمت میدن دی ماه بدبخت یتیم زلیل مسل زربی تو فیلم مختارنامه
30مهر : سلام یک سری میگن تبدیل نزنی دریچه سیمی میدن
سجاد : جلو شرکت زامیاد تو بزرگراه فتح
207 پانا 31 مرداد : تا زمانی پول ندید فاکتور نمیشید.مگر اینکه جریمه تاخیرتون اندازه پول تبدیل بشه که در این صورت خودشون براتون تبدیل میکنن
نادری 30 مهر : سپاسگزارم، پس مهم نیست تبدیل زدن برای فاکتور شدن
محیا : سلام برادر الان میتونم واریز کنم رفتم روی سایت فکر کنم موعدش تمام شده چکارکنم
ارکک : ما 4 نفر میام.
ساندرو استپ وی دنده : سلام راهنمایی کنید من بفروشم کجا زنگ بزنم
علی بی پلاک : اقا همه شرکت زامیاد سایپا ربطی به نیسان نداره
اطلس بهمن : وقتی چراغ تحویل من روشن میشه که چراغ خودم خاموش شده لعنت بر مسئولین شیطان صفت