بررسی تفاوت‌های میل‌لنگ‌های تخت و ضربدری

 

بررسی تفاوت‌های میل‌لنگ‌های تخت و ضربدری

 
میل‌لنگ‌های تخت در دنیای خودرو چیز جدیدی نیستند. با این وجود، در مدل‌های شلبی GT350 و GT350R که به‌تازگی به بازار معرفی شده‌اند، توجه بیشتری به سمت طراحی میل‌لنگ‌های تخت منعطف شده است. ضمن اینکه پرسش‌های بیشتری در این زمینه مطرح شده است. سوال اساسی، همان تعریف یک میل‌لنگ تخت است. اینکه چه تفاوتی با یک میل‌لنگ ضربدری دارد؟ همچنین مزیّت‌های استفاده از یک میل‌لنگ تخت چه هستند؟ در ادامه می‌خواهیم نگاهی به ویژگی‌های میل‌لنگ‌های تخت در برابر میل‌لنگ‌های ضربدری بپردازیم. ابتدا با میل‌لنگ ضربدری شروع می‌کنیم؛ چرا که احتمالاً آشنایی بیشتری با این نوع طراحی وجود دارد.
 
میل‌لنگ‌های ضربدری
 
طراحی میل‌لنگ ضربدری تقریباً‌ در هر خودروی V8 که در امریکا امروزه به فروش می‌رسد، استفاده می‌شود. در یک میل‌لنگ ضربدری، چهار یاتاقان میل‌لنگ با زوایای ۹۰ درجه نسبت به یکدیگر قرار می‌گیرند. وقتی از هر انتهای این میل‌لنگ به سطح مقطع آن نگاه می‌کنید، یک علامت مثبت (+) مشاهده می‌کنید.
 
 
میل‌لنگ ضربدری با استفاده از ترتیب معمول انفجاری در V8 های جنرال‌موتورز، AMC، موپار و بسیاری از V8 های OHV فورد، یعنی 1-8-4-3-6-5-7-2، یک سری انفجارهای با فواصل ناهمگون در هر طرف ایجاد می‌کند. با این وجود، بالانس مناسبی بین طرفین برقرار است و این همان چیزی است که در عین فدا کردن مقداری از عملکرد گازهای خروجی از اگزوز، صدای خاص خودروهای عضلانی امریکایی را تولید می‌کند.
 
 
ویژگی دیگری که میل‌لنگ‌های ضربدری را متمایز می‌کند، وجود وزنه‌های تعادلی است. این وزنه‌های تعادلی  برای حفظ بالانس موتور استفاده می‌شوند و از تکانه‌ها به سمت بالا و پایین جلوگیری می‌کنند. همین عامل باعث می‌شود که لرزش‌ها (از مشکلات رایج در بسیاری از میل‌لنگ‌های تخت) کاهش یابند و میل‌لنگ عملکرد نرم‌تری داشته باشد. البته این وزنه‌ها موجب افزایش جرم پیچشی نیز می‌شوند و در نتیجه، این نوع میل‌لنگ چندان برای پیشرانه‌هایی که به دور موتور بسیار بالا می‌رسند، چندان مناسب نیست. بنابراین، طراحان خودرو به سراغ میل‌لنگ‌های تخت می‌روند.
 
میل‌لنگ‌های تخت
 
با اینکه میل‌لنگ تخت مورد استفاده در موتور جدید 5.2 لیتری، اولین نمونه از این نوع میل‌لنگ است که در یک مدل تولیدی از فورد استفاده می‌شود، امّا باید گفت که این میل‌لنگ‌ها سالیان زیادی است که در عرصه اتومبیل حضور دارند.
 
بررسی تفاوت‌های میل‌لنگ‌های تخت و ضربدری
 
میل‌لنگ‌های تخت دارای دو جفت یاتاقان هستند که با فواصل ۱۸۰ درجه از یکدیگر قرار گرفته‌اند. وقتی مقطع جانبی این میل‌لنگ‌ها را نگاه کنیم، حالتی تخت دارند. در این میل‌لنگ‌ها، فارغ از ترتیب انفجار، جابجایی همیشه بین دو طرف موتور، به صورت جلو و عقب صورت می‌گیرد. همین عامل باعث می‌شود که بدون نیاز به «هدر» بین دو طرف موتور، راندمان اگزوز افزایش پیدا کند. استفاده از میل‌لنگ تخت در مدل جدید شلبی GT350 باعث شده که این خودرو نسبت به سایر خودروهای پرفورمنس امریکایی، صدای متفاوتی داشته باشد.
 
مشخصه دیگری که باعث تمایز یک میل‌لنگ تخت از یک میل‌لنگ ضربدری می‌شود، نبود جرم وزنه‌های تعادلی است. بدون اضافه‌شدن وزنه‌های تعادلی، میل‌لنگ‌های تخت که سبک‌تر هستند، با سهولت بیشتری نسبت به نمونه‌های ضربدری حرکت می‌کنند و در نتیجه، شرایط ایده‌آل‌تری در دور موتورهای بالا دارند. امّا نکته ضعف میل‌لنگ‌های تخت در تمایل آنها برای ایجاد لرزش بیشتر است؛ چرا که در آنها خبری از وزنه‌های تعادلی نیست.
 
 
میل‌لنگ‌های تخت معمولاً‌ به خاطر عملکردشان در دور موتورهای بالا، در خودروهای مسابقه‌ای یافت می‌شوند. در بسیاری از موارد، رانندگان خودروهای مسابقه اهمیتی به اندکی لرزش اضافی در پیشرانه نمی‌دهند و کمپانی‌های سازنده این خودروها نیز بیشتر بر روی کاهش ویبره خودرو از طریق استفاده از متریال‌های سبک، سرمایه‌گذاری می‌کنند. از آنجایی که موتور 5.2 لیتری V8 با میل‌لنگ تخت در مدل‌های سطح بالای GT350 و GT350R استفاده می‌شود، احتمالاً بسیاری از مشکلات مربوط به لرزش‌ها توسط فورد حل شده است.
 
بسیاری از میل‌لنگ‌های تخت دارای زمان‌های کوتاهتری نسبت به طراحی‌های ضربدری هستند. در نتیجه، فضای کمتری برای محفظه میل‌لنگ موردنیاز خواهد بود. امّا این را هم باید درنظر بگیریم که زمان کوتاهتر در موتور معمولاً منجر به کاهش گشتاور خروجی می‌شود.
 
جمع‌بندی
 
مزیّت‌های میل‌لنگ‌های ضربدری
 
نرم، عملکرد بدون لرزش، صدای خاص خودروهای عضلانی امریکایی
 
معایب میل‌لنگ‌های ضربدری
 
سنگین‌تر (سرسخت‌تر برای دور موتورهای بالا)، نیاز به محفظه میل‌لنگ بزرگتر
 
مزیّت‌های میل‌لنگ‌های تخت
 
سبک‌تر، جمع‌وجورتر، واکنش بهتر (برای دور موتورهای بالا)، خروج بهتر گازهای اگزوز
 
معایب میل‌لنگ‌های تخت
 
تمایل بیشتر به لرزش، سطح پایین‌تر گشتاور
 
 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , میل‌لنگ‌های تخت , میل‌لنگ‌های ضربدری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : آقای عقاب کاربر ۵۲۵۲درست میگه قیمت جدید gl رو سایپا توی دیماه اعلام کرد نه آذرماه پس اگه بخوان تبدیل بهgl بدن برای تکمیل وجهای کامل آذرماهی ها باید قیمت قدیم حساب کنن(۴۲۰تومن)ما باید اینو مطالبه کنیم
حمید : یعنی مرد نیستم اگه باز افزایش قیمت بزنه و خودمو جلوی سایپا آتیش نزنم به حد دیوانگی رسیدم
1اردیبهشت : حالم بهم میخوره دیگه زنگ بزنم اپراتور انقد جواباشون چرته وجز منتظر باشید چیزی نیس تا چند روز پر انرژی منفی میشم اینا فازشون چیه میان میگن فاکتور شدیم الکی خدا شفا بده واقعا
حسینی تارا دستی : من تارا دستی تیتانیوم پیش فروش قراردادم را ۲۵ مرداد انجام دادم .زده تحویل ۳۰ آذر ماه .امیدی هست زودتر بدن
X5 سفید بهمن : سلام والا ما ثبت‌نام ۲۷ بهمن ماه هستیم هیچ اتفاقی نیفتاده حتی شاسی هم نشده شما اینجوری میگی
طرح فرسوده اردیبهشت : ۱۶ و ۱۷ و ۱۸ بهمن تکمیل وجه بوده؟ کسی دیگه بعد این تاریخ هست بعد این تاریخ میره برا اردیبهشتا طرح فرسوده؟ درست میگم کسی اطلاع داره
وحید x5 خاکستری : سلام دوستان من احتمالا آخرین متنی هست که تو این صفحه میذارم امروز تحویل گرفتم انشالا همه به زودی تحویل بگیرن تو اداره تحویل تهران کلی x5 و t9 بود داشتند تحویل میدادن کلی ماشین هم با تریلی داشت خالی میشد
میثم x5 : دوستان سلام.من دیروز رفتم نمایندگی پرسیدم در مورد ماشینای ثبتنام بهمن.بهم‌گفتن ثبتنام بهمن ماه دارن تا چند روز اینده بارگیری میکنن بفرستن.یه لیستم بهم نشون داد که اثم خودم و چند نفر دیگه هم داخلش بود.امروزم کارت ماشینم امد.
مهشید : آقا لطفاً جواب بدین به نظرتون دعوتنامه تبدیل به جی ال کی میاد برا شهریور؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امین ساینادوگانه27اسفند : 27اسفندکه تکمیل وجه کردم....زده بود سی روزه...یعنی اواخرفروردین باید تحویل میگرفتم ماشین رو..فعلاکه هیچ خبری ازماشین نیست..
اپشنال شهریور : به دو قلو ها دوستان دیگه مون زیاد در جریان نیستن این هفته حتما فاکتور میشیم از شانس بد ما خورد به تعطیلات نگران نباش عزیزم حتما فاکتور میشیم من اوضاع ام خیلی مشکله ولی چاره نیست باید صبر کرد
دنا اپشنال شهریور : ممنون داداش مبارکه
سر کاری 31تیرماه : سلام بچه ها امروز فاکتور شده نداشتیم
207 پانا مرداد رینگ : محمدی جون 207 پانا رینگ تحویل مرداد تعداد خیلی کمی مونده احتمالا تا آخر هفته همشون فاکتورن عزیزم
آرش : درود، 5 شنبه صبح اول وقت اونجا هستم حتما بهتون اطلاع میدم
خجسته : اینکاره نیسی فقط بنزینی یه اتفاقایی داره میفته که بنزینی بخاطر سهمیه ای که بهش تعلق میگیره براش سر میشکونن فقط صبر کنید همتون سورپرایز میشید بنزینی 100٪
معصومه : برادرعزیز هیچ کلاس انگیزشی شرکت نکردم ولی اینومیدونم همه ظرفیت روح وروان بالاروندارن امکان داره کسانی باشن توجمع ماهمین چهارخط نوشته باعث سکته اون شخص بشه یااینکه اینقدفشاربیاد روش که باخانواده خودش درگیربشه وخدای نکرده کاری روانجام بده که دیگه قابل جبران نباشه من یکیشو کنارخودم دارم همسرم بشدت عصبی میشه به محض اینکه اسمی ازجنگ میشه میگه دیگه ماشین رونمیدن جوری باروح وروانم بازی میکنه که خدامیدونه دوس دارم سربه بیابان بزنم واسه این میگم البته همسرمن هیچ کدوم ازاین پیامهارونمیبینه فقط اخبارکه گوش میده اینجوری میشه فقط خدامیدونه واسه بقیه میگم ببینیدوقتی کسی پیام میزاره التماس میکنه که کسی بیادوبگه فاکتورشده حتی به دروغ میگن ماخوشحال میشیم پس بدونیدحال هیچکس خوب نیست بهتره هوای همدیگه راداشته باشیم انشالله که خدابه همه کمک کنه
ساینا : همه فاکتور شد بجز ساینا اس فوق العاده لعنت به سایپا
Ariana تحویل مهر : به پژو 207 پانا با رینگ تحویل شهریور.من نیتم خیر بود که این خبر و گذاشتم ولی نمیدونم چرا بعضیا جبهه میگیرن حتی خیلی از ثبت نامی های جدید بعد از یک هفته واریز فاکتور شدن این تعجبی نداره و دلیل بر اینجور بازخورد تند و بی ادبانه نیست واقعا .