دریفت، رقص خودروها در جاده دریفت (بخش دوم)

 

دریفت، رقص خودروها در جاده دریفت (بخش دوم)

 
آموختن دريفت يك كار ساده نيست. دريفت يكي از شكلهاي رانندگي است كه در اکثر رشته هاي اتومبيلراني از قبيل race ، rally و Off road و ... ميتوانيد آنرا ببينيد. اینبار به انواع تکنیک‌های دریفت می‌پردازیم
 
تكنيكهاي دريفت (Drifting techniques) عبارتند از :
 
Heel Toe Shifting
E-Brake Drift , Side Brake Drift , hand brake drift
Clutch Kick
Shift Lock Drift
Dirt Drop Drift
Feint Drift - Faint Drift
Jump Drift
Braking Drift
Kansei Drift
Long Slide Drift
Swaying Drift , Manji Drift , Choku-Dori
Power Over
 
دریفت، رقص خودروها در جاده دریفت (بخش دوم)
 
 
Heel Toe Shifting
 
در قسمت پنجم رانندگي فني تكنيك Heel-toe downshifting به صورت كامل توضيح داده شده بود ٫ ميتوان از اين تكنيك براي دريفت استفاده كرد.
 
Heel toe shifting يك تكنيك Race است كه بدين روش راننده ميتواند در حال ترمز كردن به سرعت معكوس دهد.انجام درست اين تكنيك باعث ايجاد تعادل و تناسب بين موتور ٫ اجزاي سيستم انتقال نيرو ٫ چرخها و سرعت اتومبيل ميشود و بدين طريق هنگام معكوس دادن اتومبيل از drive line دلخواه لغزش نخواهد داشت.
هنگام دريفت از تكنيك heel toe downshifting براي انجام معكوس همراه با افزايش rpm ( دور موتور) در هنگام ترمز كردن براي انتقال وزن اتومبيل به چرخهاي جلو و كاهش وزن روي چرخهاي عقب استفاده ميشود.
 
قبل از ورود به پيچ ترمز كنيد تا وزن اتومبيل روي چرخهاي جلو منتقل شود ٫ Double clutch / heel toe downshift را انجام داده ( قسمت بعدي را ببينيد) فرمان را چرخانده و وارد پيچ شود ٫ حركت بايد به گونه اي باشد كه اتومبيل دچار Oversteer شود.
 
كلاج را فشار داده و دنده را خلاص كرده و كلاج را رها كنيد ٫ در حال ترمز كردن ٫ پاشنه پا را روي پدال گاز آورده و دور موتور را افزايش دهيد (blip) تا دور موتور متناسب با سرعت اتومبيل و اجزاي انتقال نيرو باشد. بدون تنظيم كردن دور موتور هنگام دنده معكوس ٫ سرعت موتور باعث تكان اتومبيل و خارج شدن از driveline دلخواه ميشود و چسبندگي لاستيكهاي عقب كنترل ناپذير خواهد بود.
 
بعد از تنظيم دور موتور (revs) كلاج را بگيريد و دنده معكوس بدهيد. Double clutching ( 2 كلاج براي heel and toe downshift) اختياري است و ميتوانيد از Double clutching استفاده نكنيد ولي انجام ندادن اينكار باعث فرسايش صفحه كلاج و ساير قطعات انتقال نيرو ميشود. اگر نيروي حركتي و دنده معكوس براي ايجاد ميزان دلخواه oversteer كافي نيست ٫ از ترمز دستي (e-brake) استفاده كنيد.
 
كلاج را رها كنيد ٫ پا را از روي پدال ترمز برداريد و گاز را فشار دهيد. به حد كافي بايد گاز داد تا چرخها در جا بچرخند و حالت oversteer ادامه پيدا كند. حالا فرمان عكس بدهيد (countersteering و يا steering input ) تا جلوي اسپين و پرت شدن اتومبيل را بگيريد (pivoting و spinning out) . كه در اينجا كنترل و بازي كردن با گاز و فرمان بسيار مهم است.
 
نكات : انجام دريفت بدين روش با يك اتومبيل ديفرانسيل عقب و پر قدرت ميتواند زيبا ٫ روان و لذت بخش باشد.
ميزان دريف در اين روش ميتواند يك دريفت كوتاه و سريع و همچنين طي كردن كل پيچ و يا چند پيچ با دريفت باشد.
 
با اتومبيلهاي ديفرانسيل جلو هم ميتوان با اين روش دريفت كرد و Overseer با نحوه فرمان گرفتن و استفاده از ترمز دستي خواهد بود ولي دقت كنيد تا هنگام ورود به پيچ و انتقال وزن به چرخهاي جلو توسط ترمز ٫ اتومبيل عوض oversteer دچار understeer نشود.
اگر شما كاملا به روش Heel and toe downshifting مسلط هستيد و توسط اين تكنيك با موفقيت پيچها را طي ميكنيد ٫ دريفت به روش Heel Toe Shifting نيز براي شما سخت نخواهد بود.
 
 
 
E-Brake Drift
 
اين تكنيك از روشهاي ساده و ابتدايي دريفت به شما ميرود ولي با اين روش نيز ميتوان به زيبايي دريفت كرد و بخصوص در اتومبيلهاي ديفرانسيل جلو كاربرد دارد.
 
با سرعتي بسيار فراتر از ليميتهاي اتومبيل وارد پيچ شويد ٫ با سرعتي كه اگر دريفت نكنيد اتومبيل وارد Understeer شود.
 
با تكنيك Heel-Toe Downshift معكوس دهيد ٫ بايد از دنده اي استفاده كنيد كه در طول دريفت بتواند اتومبيل را بكشد ( غالبا دنده 2)
 
به صورت تيز فرمان را چرخانده و وارد پيچ شويد ٫ زماني كه دنده معكوس و چرخاندن فرمان را به اتمام رسانديد بايد در Apex پيچ باشيد.
 
دكمه ترمز دستي (E-Brake) را فشار داده ٫ ترمز دستي را سريع و با قدرت كشيده و بخوابانيد ( بايد فقط براي حدودا 1 ثانيه ترمز دستي را بكشيد) . در اتومبيلهاي ديفرانسيل عقب(RWD) هنگام كشيدن ترمز دستي بايد كلاج بگيريد. در اتومبيلهاي ديفرانسيل جلو (FWD) هنگام كشيدن دستي به گاز دادن ادامه دهيد.
 
وقتي احساس كرديد قسمت عقب اتومبيل به صورت بصورت ضربه اي سر خورد ٫ بلافاصله فرمان را در جهت عكس بچرخانيد (countersteer) تا چرخهاي جلو موازي جهت مسير باشند.
اتومبيل شما در جهت چرخهاي جلو تا زمان چرخيدن چرخها كشيده ميشود. به گاز دادن ادامه دهيد ٫ اگر شما گاز را رها كنيد و يا ترمز كنيد چون اتومبيل به شدت در حالت oversteer ميباشد ٫ اتومبيل يا از مسير خارج ميشود و يا اسپن وحشتناكي روي ميدهد.كه در اينجا كنترل و بازي كردن با گاز و فرمان بسيار مهم است.
 
وقتي خواستيد دريفت را به اتمام رسانده و به صورت مستقيم حركت كنيد ٫ بعد از پايان دريفت گاز را به رواني رها كرده و فرمان را را صاف كنيد ٫ اتومبيل با حركتي ضربه اي از حالت دريفت خارج شده و به شكلي مستقيم در جهت چرخهاي جلو حركت ميكند.
 
نكات : در انجام دريفت بدين روش عملكرد ترمز دستي بايد خوب باشد.
 
ادامه اين حركت بسيار سختتر از شروع آن است و هرچه قدرت اتومبيل بيشتر باشد بهتر خواهد بود. پس هنگام اجراي اين تكنيك به فكر ادامه دريفت در سرتاسر نميه دوم پيچ نيز باشيد ٫ بخصوص براي پيچهاي U شكل و طولاني. همچنين بايد سرعت زيادي داشته باشيد و اتومبيل شما قدرت ادامه دريفت را داشته باشد.
يك نكته تكراري : roll bar نصب كرده باشيد.
بازي كردن با گاز و فرمان در اين تكنيك براي دريفتهاي طولاني مهم است.
نكته ديگر اينكه از اين روش براي اصلاح خطاهاي رخ داده در هنگام Race نيز استفاده ميشود و در رالي هاي حرفه اي ٫ بخصوص براي پيچهاي تيز و با زاويه زياد نيز مورد استفاده است.
 
 
 
Clutch Kick
 
با سرعتي بسيار فراتر از ليميتهاي اتومبيل وارد پيچ شويد ٫ با سرعتي كه اگر دريفت نكنيد اتومبيل وارد Understeer شود.
 
فرمان را به داخل پيچ چرخانده و گاز را فشرده و نگه داريد.
 
در اين سرعت اتومبيل شما بايد شروع به Understeer كند. وقتي اين حالت رخ داد و يا درست قبل از رخ دادن آن ٫ كلاج را فشار داده و نگه داريد و همچنان گاز را فشار دهيد.
 
با فشار دادن كلاج و نگه داشتن گاز دور موتور تا حداكثر بالا ميرود ٫ به محض اينكه دور موتور بسيار بالا رفت كلاج را ناگهان رها كنيد و اين كار باعث از دست دادن ناگهاني چرخهاي عقب ميشود.
 
وقتي احساس كرديد قسمت عقب اتومبيل بشكل ضربه اي سر خورد ٫ بلافاصله فرمان را در جهت عكس بچرخانيد (countersteer) تا چرخهاي جلو موازي جهت مسير باشند.
اتومبيل شما در جهت چرخهاي جلو تا زمان چرخيدن چرخها كشيده ميشود. به گاز دادن ادامه دهيد ٫ اگر شما گاز را رها كنيد و يا ترمز كنيد چون اتومبيل به شدت در حالت oversteer ميباشد ٫ اتومبيل يا از مسير خارج و يا اسپن ميشود.كه در اينجا كنترل و بازي كردن با گاز و فرمان بسيار مهم است.
 
وقتي خواستيد دريفت را به اتمام رسانده و به صورت مستقيم حركت كنيد ٫ بعد از پايان دريفت گاز را به رواني رها كرده و فرمان را را صاف كنيد ٫ اتومبيل با حركتي ضربه اي از حالت دريفت خارج شده و به شكلي مستقيم در جهت چرخهاي جلو حركت ميكند.
 
نكات : همانطور كه در قسمت قبلي اشاره شده بود اين تكنيك مخصوص اتومبيلهاي ديفرانسيل عقب است.
با اجراي اين تكنيك فشار زيادي به صفحه كلاج و ساير قطعات منتقل كننده نيرو وارد ميشود و انجام اين تكنيك مستلزم داشتن موتوري پرقدرت و صفحه كلاج ريسي است تا داغ نكند و زود خراب نشود و تحمل ضربه ناشي از انجام اين تكنيك را داشته باشند.
با اتومبيلهاي پر قدرت ميتوان با سرعتهاي متوسط نيز اين تكنيك را انجام داد.
 
 
 
Shift Lock Drift
 
با سرعتي بسيار فراتر از ليميتهاي اتومبيل وارد پيچ شويد ٫ با سرعتي كه اگر دريفت نكنيد اتومبيل وارد Understeer شود.
 
شروع به پيچيدن كرده و سريعا دنده معكوس بدهيد ( غالبا اتومبيل بايد در دنده 2 باشد)
 
بوسيله معكوس  اتومبيل دچار لغزش شده ٫ سرعت كاهش زياد ميابد و دور موتور بالا ميرود.
 
پس از معكوس دادن سريعا گاز بدهيد و اينكار باعث مي شود لاستيكها چسبندگي خود را ناگهان از دست بدهند و دريفت آغاز ميشود.
 
وقتي احساس كرديد قسمت عقب اتومبيل بشكل ضربه اي سر خورد ٫ بلافاصله فرمان را در جهت عكس بچرخانيد (countersteer) تا چرخهاي جلو موازي جهت مسير باشند.
اتومبيل شما در جهت چرخهاي جلو تا زمان چرخيدن چرخها كشيده ميشود. به گاز دادن ادامه دهيد ٫ اگر شما گاز را رها كنيد و يا ترمز كنيد چون اتومبيل به شدت در حالت oversteer ميباشد ٫ اتومبيل يا از مسير خارج و يا اسپن ميشود.كه در اينجا كنترل و بازي كردن با گاز و فرمان بسيار مهم است.
 
وقتي خواستيد دريفت را به اتمام رسانده و به صورت مستقيم حركت كنيد ٫ بعد از پايان دريفت گاز را به رواني رها كرده و فرمان را را صاف كنيد ٫ اتومبيل با حركتي ضربه اي از حالت دريفت خارج شده و به شكلي مستقيم در جهت چرخهاي جلو حركت ميكند.
 
نكات : همانطور كه خوانديد در زمان ورود به پيچ با معكوس دادن و رها كردن كلاج دور موتور سريعا بالا رفته و از سرعت چرخهاي عقب ناگهان كاسته ميشود و بدين ترتيب Oversteer و دريفت شروع ميشود و اينكار تاثيري شبيه به كشيدن دستي ايجاد ميكند.
انجام اين تكنيك به موتور و دنده ها ضربه وارد ميكند و براي كاهش مقدار اين ضربه بهتر است اين تكنيك روي زمين خيس انجام شود ٫ زماني كه سطح پيست خيس است و يا هنگام باريدن باران انجام اين تكنيك لذت خاصي خواهد داشت
در اين روش با مقدار كمي اشتباه ممكن است نتوانيد Oversteer را كنترل كرده و دريفت را انجام دهيد و چون بر روي زمين خيس انجام اين تكنيك آسانتر خواهد بود و oversteer آسانتر صورت خواهد گرفت ٫ كنترل اتومبيل و انجام دريفت آسانتر و زيباتر خواهد بود.
همانند اغلب تكنيكهاي دريف اين روش نيز احتياج به قدرت و گشتاور موتور زياد است.
 
 
 
Dirt Drop Drift
 
با سرعت كم و يا متوسط وارد پيچ شويد.
 
شروع به پيچيدن كرده و به گاز دادن ادامه دهيد ٫ ولي با پهلوي اتومبيل كمي به طرف بيرون مسير تمايل پيدا كنيد ( براي مثال اگر پيچ به چپ است ٫ چرخهاي سمت راست را از روي خرده ريزه ها و گرد و خاك اطراف مسير پيست عبور دهيد)
 
هنگامي كه چرخهاي عقب در لبه بيروني مسير ( محل چركهاي اطراف مسير) است ٫ گردو خاك و كثافت سطح آسفالت باعث كاهش چسبندگي لاستيكها و خواهد شد. به گاز دادن ادامه بدهيد تا oversteer تشديد پيدا كند و اتومبيل را به داخل مسير عادي برگردانيد تا به دريفت ادامه دهيد.
 
وقتي احساس كرديد قسمت عقب اتومبيل بشكل ضربه اي سر خورد ٫ بلافاصله فرمان را در جهت عكس بچرخانيد (countersteer) تا چرخهاي جلو موازي جهت مسير باشند.
اتومبيل شما در جهت چرخهاي جلو تا زمان چرخيدن چرخها كشيده ميشود. به گاز دادن ادامه دهيد ٫ اگر شما گاز را رها كنيد و يا ترمز كنيد چون اتومبيل به شدت در حالت oversteer ميباشد ٫ اتومبيل يا از مسير خارج و يا اسپن ميشود.كه در اينجا كنترل و بازي كردن با گاز و فرمان بسيار مهم است.
 
وقتي خواستيد دريفت را به اتمام رسانده و به صورت مستقيم حركت كنيد ٫ بعد از پايان دريفت گاز را به رواني رها كرده و فرمان را را صاف كنيد ٫ اتومبيل با حركتي ضربه اي از حالت دريفت خارج شده و به شكلي مستقيم در جهت چرخهاي جلو حركت ميكند.
 
نكات : در اين روش با قرار گذراندن لاستيكهاي عقب از روي گرد و خاك و كثافتهاي لبه بيروني مسير پيست و سپس گاز دادن ٫ اتومبيل وارد oversteer و دريفت ميشود و بدين دليل زاويه دريفت كمي متفاوت خواهد بود.
اين تكنيك براي اتومبيلهاي با قدرت كم كاربرد خوبي دارد.
 
 
 
Feint Drift - Faint Drift
 
در حال رسيدن به پيچ ٫ فرمان را خلاف جهت پيچ بچرخانيد.اينكه چه ميزان بايد فرمان را در خلاف جهت پيچ چرخاند بستگي به سرعت اتومبيل دارد.هدف از چرخاندن فرمان در خلاف جهت پيچ ٫ انتقال وزن به يك طرف اتومبيل بر روي تعليق است ٫ اينكار باعث متراكم شدن فنرهاي يك سمت شده و اتومبيل در جهت معكوس پيچ تمايل به گرانش پيدا ميكند.
 
هنگامي كه تعليق يك طرف متراكم شد ( تعليق مخالف جهت پيچ فشرده ميشود) ٫ سريعا فرمان را به سمت ديگر بچرخانيد ( موافق جهت پيچ).
اين حركت فريب مانند (feint motion) بايد با رواني صورت گيرد و لزومي ندارد خيلي با سرعت عمل كنيد.چرخاندن خيلي ناگهاني فرمان در جهت پيچ باعث understeer خواهد شد.
 
بعد از برگشت اتومبيل به سمت دلخواه ٫ گاز بدهيد. هنگام تركيب نيروي چرخشي ٫ گريز از مركز و برگشت ٫ با گاز دادن زياد اتومبيل وارد دريفت ميشود. در اتومبيلهاي ديفرانسيل جلو (FWD) ميتوان عوض گاز دادن از ترمز دستي (E-Brake) براي oversteer استفاده كرد.
 
وقتي احساس كرديد قسمت عقب اتومبيل بشكل ضربه اي سر خورد ٫ بلافاصله فرمان را در جهت عكس بچرخانيد (countersteer) تا چرخهاي جلو موازي جهت مسير باشند.
اتومبيل شما در جهت چرخهاي جلو تا زمان چرخيدن چرخها كشيده ميشود. به گاز دادن ادامه دهيد ٫ اگر شما گاز را رها كنيد و يا ترمز كنيد چون اتومبيل به شدت در حالت oversteer ميباشد ٫ اتومبيل يا از مسير خارج و يا اسپن ميشود. كه در اينجا كنترل و بازي كردن با گاز و فرمان بسيار مهم است.
 
وقتي خواستيد دريفت را به اتمام رسانده و به صورت مستقيم حركت كنيد ٫ بعد از پايان دريفت گاز را به رواني رها كرده و فرمان را را صاف كنيد ٫ اتومبيل با حركتي ضربه اي از حالت دريفت خارج شده و به شكلي مستقيم در جهت چرخهاي جلو حركت ميكند.
 
نكات : اين تكنيك روش محبوب من هست و واقعا عاشق اين تكنيك هستم. و با همه انواع اتومبيل ( AWD, FWD , RWD) قابل انجام مي باشد.
اسم اين تكنيك در بعضي جاها Feint ( بمعني تظاهر و فريب) و در برخي ديگر Faint ( به معني حالت ضعف و غش ) نوشته شده كه هر دو نام نيز مناسب اين تكنيك هستش٫ ولي در آموزشهاي Keiichi Tsuchiya ملقب به Drift king به نام Faint معرفي شده است.
اين تكنيك از فنون سنگين rally و race محسوب ميشود و گرايش اتومبيل را هنگام پيچيدن تغيير ميدهد.
چون توصيف مراحل اين تكنيك دريفت كمي پيچيده به نظر ميرسه به صورت خلاصه نيز توضيح ميدهم ٫ براي مثال يك پيچ به راست:
در حال رسيدن به پيچ بسته به سرعت اتومبيل و شرايط موجود ٫ يك ميزان به چپ فرمان ميگيريد ٫ به گونه اي كه وزن روي تعليق چپ منتقل شود ٫ بلافاصله فرمان را برگردانده و شروع به پيچيدن ميكنيد ٫ كه برگشت فرمان بايد با سرعتي باشد كه اتومبيل understeer نشود.
سپس در ديفرانسيل جلو گاز ميدهيد تا oversteer ادامه پيدا كرده و دريفت آغاز شود و در ديفرانسيل عقب از دستي براي ادامه oversteer و آغاز دريفت استفاده ميكنيد.
يك پيشنهاد : این تكنيك بسیار سنگيني است و هنگام انجام اين تكنيك 2 خاطره بد دارم.شدت oversteer و ميزان نيروي G وارده خيلي زياد و لذت بخش و فراتر از تحمل بسياري از اتومبيلها میتواند باشد.
 
 
 
 
Jump Drift
 
 
انجام اين تكنيك رو توصيه نميكنم.
 
 
با سرعت متوسط وارد پيچ شويد.
 
شروع به پيچيدن كرده و به گاز دادن ادامه دهيد ٫ چرخهاي داخل پيچ را از روي crub ( يا bumper) كوتاهي عبور دهيد.
 
وقتي چرخ عقب از روي curb پريد به گاز دادن ادامه دهيد. زماني كه چرخها با آسفالت برخورد كردند ٫ درجا ميچرخند كه بدين وسيله traction (چسبندگي كششي) لاستيكها كم شده و لاستيكها چسبندگي خود را از دست ميدهند. به گاز دادن ادامه دهيد تا دريفت آغاز شود.
 
وقتي احساس كرديد قسمت عقب اتومبيل بشكل ضربه اي سر خورد ٫ بلافاصله فرمان را در جهت عكس بچرخانيد (countersteer) تا چرخهاي جلو موازي جهت مسير باشند.
اتومبيل شما در جهت چرخهاي جلو تا زمان چرخيدن چرخها كشيده ميشود. به گاز دادن ادامه دهيد ٫ اگر شما گاز را رها كنيد و يا ترمز كنيد چون اتومبيل به شدت در حالت oversteer ميباشد ٫ اتومبيل يا از مسير خارج و يا اسپن ميشود. كه در اينجا كنترل و بازي كردن با گاز و فرمان بسيار مهم است.
 
وقتي خواستيد دريفت را به اتمام رسانده و به صورت مستقيم حركت كنيد ٫ بعد از پايان دريفت گاز را به رواني رها كرده و فرمان را را صاف كنيد ٫ اتومبيل با حركتي ضربه اي از حالت دريفت خارج شده و به شكلي مستقيم در جهت چرخهاي جلو حركت ميكند.
 
نكات : انجام اين تكنيك توصيه نميشود و حتي در برخي از پيستها و در آموزش دريفت نيز انجام آن ممنوع است.دليل واضح است ٫ كمك گرفتن از crubs براي پرتاب اتومبيل و كمك به oversteer كه ميتواند حادثه ساز باشد.
در اين تكنيك با كمك گرفتن از crubs تماس لاستيكها را از زمين قطع كرده و با برخورد مجدد آنها با آسفالت چرخها در جا چرخيده و اتومبيل دچار Oversteer شده و دريفت را آغاز ميكنند.
براي انجام اين تكنيك بايد crubs ( كه Bumper و rumble strip هم ناميده ميشود) از لحاظ ارتفاع و جنس مناسب اينكار باشند.
 
 
 
Braking Drift
 
 
با سرعتي بسيار فراتر از ليميتهاي اتومبيل وارد پيچ شويد ٫ با سرعتي كه اگر دريفت نكنيد اتومبيل دچار Understeer شود.
 
به روش Heel -toe downshift اتومبيل را در دنده اي قرار دهيد كه هنگام گاز دادن لاستيكهاي عقب چسبندگي خود را از دست بدهند.( دنده 2) در اينجا ترمز كردن بايد بگونه اي باشد كه چسبندگي لاستيكها كاهش يابد.
 
به صورت تيز وارد پيچ شويد. هنگامي كه اتومبيل روي apex پيچ قرار گرفت شما بايد چرخاندن فرمان را به اتمام رسانده و دنده معكوس داده باشيد.
 
به شدت گاز دهيد ٫ ولي براي ادامه دريفت گاز را تنظيم كنيد ( بازي با پدال گاز)
 
وقتي احساس كرديد قسمت عقب اتومبيل بشكل ضربه اي سر خورد ٫ بلافاصله فرمان را در جهت عكس بچرخانيد (countersteer) تا چرخهاي جلو موازي جهت مسير باشند.
اتومبيل شما در جهت چرخهاي جلو تا زمان چرخيدن چرخها كشيده ميشود. به گاز دادن ادامه دهيد ٫ اگر شما گاز را رها كنيد و يا ترمز كنيد چون اتومبيل به شدت در حالت oversteer ميباشد ٫ اتومبيل يا از مسير خارج و يا اسپن ميشود. كه در اينجا كنترل و بازي كردن با گاز و فرمان بسيار مهم است.
 
وقتي خواستيد دريفت را به اتمام رسانده و به صورت مستقيم حركت كنيد ٫ بعد از پايان دريفت گاز را به رواني رها كرده و فرمان را را صاف كنيد ٫ اتومبيل با حركتي ضربه اي از حالت دريفت خارج شده و به شكلي مستقيم در جهت چرخهاي جلو حركت ميكند.
 
نكات : خلاصه اين روش اينگونه است : ترمز كردن در مسير مستقيم ورودي در قبل از پيچ ٫ به نحوي كه چسبندگي لاستيكها كاهش يابد و سپس oversteer را هنگام حركات فرمان و گاز متعادل كرده و دريفت ادامه داده ميشود.
 
براي انجام اين روش بايد نقاط ترمز هر پيچ و ليميتهاي اتومبيل خود را دقيقا بدانيد تا بتوانيد ترمز كردن را به شكلي مطلوب براي دريفت و Oversteer انجام دهيد.در غير اينصورت اتومبيل به راحتي و بدون كنترل spin خواهد شد ٫ لذت و لحظه اوج اين تكنيك زماني است كه اتومبيل را در لبه مرز اسپين قرار داده و دريفت كنيد.
با اتومبيلهاي ديفرانسيل جلو نيز ميتوان اين تكنيك را انجام داد ٫ و همانند بسياري از تكنيكها به جاي گاز از ترمز دستي استفاده كرد.
 
 
 
Kansei Drift
 
 
با سرعت بالا وارد پيچ شويد ٫ Kansei Drift در سرعتهاي race انجام ميشود.به نحوي كه اگر دريفت نكنيد اتومبيل دچار Understeer شود.
 
به صورت تيز وارد پيچ شده و سريع گاز را رها كنيد. نيروي گرانشي همراه با از دست دادن چسبندگي در اثر رها كردن گاز ٫ باعث ايجاد Oversteer ميشود.
 
زماني كه لاستيكها شروع به از دست دادن چسبندگي (oversteer) كردند ٫ دوباره سريعاگاز بدهيد.اينكار باعث غلبه قدرت بر چسبندگي لاستيكها ميشود و لاستيكها چسبندگي ناچيز خود را نيز از دست ميدهند و دريفت آغاز ميشود.
 
وقتي احساس كرديد قسمت عقب اتومبيل بشكل ضربه اي سر خورد ٫ بلافاصله فرمان را در جهت عكس بچرخانيد (countersteer) تا چرخهاي جلو موازي جهت مسير باشند.
اتومبيل شما در جهت چرخهاي جلو تا زمان چرخيدن چرخها كشيده ميشود. به گاز دادن ادامه دهيد ٫ اگر شما گاز را رها كنيد و يا ترمز كنيد چون اتومبيل به شدت در حالت oversteer ميباشد ٫ اتومبيل يا از مسير خارج و يا اسپن ميشود. كه در اينجا كنترل و بازي كردن با گاز و فرمان بسيار مهم است.
 
وقتي خواستيد دريفت را به اتمام رسانده و به صورت مستقيم حركت كنيد ٫ بعد از پايان دريفت گاز را به رواني رها كرده و فرمان را را صاف كنيد ٫ اتومبيل با حركتي ضربه اي از حالت دريفت خارج شده و به شكلي مستقيم در جهت چرخهاي جلو حركت ميكند.
 
نكات: اين نحوه دريفت به علت سرعت بالا ٫ مستلزم داشتن مهارت و عكس العمل سريعتر ولي روان و آگاهانه است.
 
اين روش در سرعتهاي ريس (race speeds) صورت ميگيرد ٫ در حال ورود به يك پيچ پر سرعت (high speed corner) راننده وقتي كمي وارد پيچ شد ٫ گاز را رها ميكند تا اتومبيل دچار كمي oversteer شود و سپس براي oversteer بيشتر دوباره سريعا گاز را پر ميكند و يا با حركتها و بازي با گاز و فرمان و اگر احتياج باشد بازي با ترمز ٫ oversteer تشديد و دريفت آغاز و كنترل ميشود.
براي اجراي اين تكنيك نياز به اتومبيلي با neutral balanced است ( تعادل وزني برابر ٫ لغتنامه رانندگي را ببينيد) تا oversteer قابل كنترل باشد.
اگر اتومبيل در پيچ "پله" كند اين تكنيك انجام نخواهد گرفت.
 
 
 
Long Slide Drift
 
براي انجام اين تكنيك با سرعت زياد وارد پيچ شويد.
 
زودتر شروع به پيچيدن كنيد.
 
دكمه ترمز دستي (E-Brake) را فشرده و نگه داريد ٫ سريع و با قدرت دستي را كشيده و بخوابانيد ( ترمز دستي را فقط حدود يك ثانيه كشيده نگه داريد) اگر اتومبيل شما RWD ( ديفرانسيل عقب) است هنگام كشيدن دستي كلاج بگيريد.
 
وقتي احساس كرديد قسمت عقب اتومبيل بشكل ضربه اي سر خورد ٫ بلافاصله فرمان را در جهت عكس بچرخانيد (countersteer) تا چرخهاي جلو موازي جهت مسير باشند.
اتومبيل شما در جهت چرخهاي جلو تا زمان چرخيدن چرخها كشيده ميشود. به گاز دادن ادامه دهيد.
 
اگر از سرعت اتومبيل در هنگام sliding sideways ( سر خوردن روي چهار چرخ با پهلو) كاسته شد ٫ به روش heel-toe downshift معكوس داده و اتومبيل را در دنده اي قرار دهيد كه بتوان به دريفت ادامه داد.
 
وقتي خواستيد دريفت را به اتمام رسانده و به صورت مستقيم حركت كنيد ٫ بعد از پايان دريفت گاز را به رواني رها كرده و فرمان را را صاف كنيد ٫ اتومبيل با حركتي ضربه اي از حالت دريفت خارج شده و به شكلي مستقيم در جهت چرخهاي جلو حركت ميكند.
 
نكات : دريفتهاي زيبايي بدين روش ميتوان انجام داد و در مقايسه با برخي از تكنيكها دريفت چرخاندن فرمان براي ورود به پيچ نيز زودتر انجام ميگيرد. انجام heel and toe downshift براي ادامه دريفت جالب است ولي بايد كاملا صحيح انجام شود ٫ در اين هنگام يك ضربه كوچك ميتواند تعادل را از بين برده و دريفت را خراب كند.
 
 
 
Swaying Drift , Manji Drift , Choku-Dori
 
Choku-Dori در زبان ژاپني به معني 6 و 8 است.
 
براي انجام اين تكنيك با سرعتي در حدود متوسط تا زياد وارد پيچ شويد.
 
ديرتر شروع به پيچيدن كنيد.
 
دكمه ترمز دستي (E-Brake) را فشرده و نگه داريد ٫ سريع و با قدرت دستي را كشيده و بخوابانيد ( ترمز دستي را فقط حدود يك ثانيه كشيده نگه داريد) اگر اتومبيل شما RWD ( ديفرانسيل عقب) است هنگام كشيدن دستي كلاج بگيريد.
 
وقتي احساس كرديد قسمت عقب اتومبيل بشكل ضربه اي سر خورد ٫ بلافاصله فرمان را در جهت عكس بچرخانيد (countersteer) تا چرخهاي جلو موازي جهت مسير باشند.
اتومبيل شما در جهت چرخهاي جلو تا زمان چرخيدن چرخها كشيده ميشود. به گاز دادن ادامه دهيد .
 
اكنون اتومبيل شما از بيرون پيچ شروع به sliding sideways كرده است (سر خوردن روي 4 چرخ با پهلو )
 
وقتي خواستيد اتومبيل را در جهت پيچ بعدي هدايت كنيد ٫ گاز را سريع و كامل رها كنيد. با رها كردن ناگهاني گاز ٫ اتومبيل به ناگاه در جهت مخالف حركت ميكند. وقتي بدين روش اتومبيل را در جهت و زاويه دلخواه قرار داديد ٫ دوباره گاز داده و حالت دريفت را ادامه دهيد ( براي ادامه دريفت در طول پيچ دوم)
 
فرمان را كمي شل كنيد و اجازه دهيد فرمان برگردد تا چرخهاي جلو بار ديگر با مسير در يك جهت باشند. اگر احتياج باشد فرمان معكوس بدهيد (Countersteer)
 
اگر از سرعت اتومبيل در هنگام sliding sideways ( سر خوردن روي چهار چرخ با پهلو) كاسته شد ٫ به روش heel-toe downshift معكوس داده و اتومبيل را در دنده اي قرار دهيد كه بتوان به دريفت ادامه داد.
 
وقتي خواستيد دريفت را به اتمام رسانده و به صورت مستقيم حركت كنيد ٫ بعد از پايان دريفت گاز را به رواني رها كرده و فرمان را را صاف كنيد ٫ اتومبيل با حركتي ضربه اي از حالت دريفت خارج شده و به شكلي مستقيم در جهت چرخهاي جلو حركت ميكند
 
نكات : خلاصه اين تكنيك بدين شكل است : استفاده از ترمز دستي در مسير مستقيم و شروع دريف با زاويه زياد (كه در مقايسه با ساير دريفتها پيچيدن و ورود به پيچ ديرتر آغاز ميشود) ٫ جهت حفظ اين زاويه و آمادگي و امكان براي دريفت در پيچ بعدي. براي همين اين نوع دريفت بايد با سرعت زياد انجام شود.
به نظر من اين تكنيك از بهترين و زيباترين انواع دريفت است ٫ انجام اينكار با يك اتومبيل Fwd سخت ولي با يك اتومبيل RWD بسيار زيبا و لذت بخش است. در هر صورت انجام صحيح اين تكنيك با هر اتومبيلي نشان دهنده اينست كه راننده مهارت و تسلط خوبي در انجام دريفت دارد.
 
 
 
 
Power Over
 
با هر سرعتيي دلخواه وارد پيچ شويد. مبناي انجام powerover drift قدرت موتور (horsepower) است و در نتيجه نيازي به سرعت و يا نيروي چرخشي و گرانشي نيست.
 
به صورت تيز وارد پيچ شده و كاملا گاز بدهيد ٫ به حدي كه ميزان گاز براي از دست دادن چسبندگي لاستيكها كافي باشد. با تركيب نيروي گرانشي در اثر پيچيدن و گاز دادن زياد ٫ اتومبيل دچار oversteer ميشود.
 
وقتي احساس كرديد قسمت عقب اتومبيل بشكل ضربه اي سر خورد ٫ بلافاصله فرمان را در جهت عكس بچرخانيد (countersteer) تا چرخهاي جلو موازي جهت مسير باشند.
اتومبيل شما در جهت چرخهاي جلو تا زمان چرخيدن چرخها كشيده ميشود. به گاز دادن ادامه دهيد ٫ اگر شما گاز را رها كنيد و يا ترمز كنيد چون اتومبيل به شدت در حالت oversteer ميباشد ٫ اتومبيل يا از مسير خارج و يا اسپن ميشود. كه در اينجا كنترل و بازي كردن با گاز و فرمان بسيار مهم است.
 
وقتي خواستيد دريفت را به اتمام رسانده و به صورت مستقيم حركت كنيد ٫ بعد از پايان دريفت گاز را به رواني رها كرده و فرمان را را صاف كنيد ٫ اتومبيل با حركتي ضربه اي از حالت دريفت خارج شده و به شكلي مستقيم در جهت چرخهاي جلو حركت ميكند.
 
نكات : اين تكنيك با گاز دادن مفرط هنگام پيچيدن انجام ميشود و اتومبيل شديدن oversteer ميشود (tail slide)
نياز به اتومبيلي ديفرانسيل عقب با قدرت زياد است.اتومبيلي كه توان انجام كامل Burn out را داشته باشد.
 
 
 
 
 

منبع (source)

ajcar.blogfa.com

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , دریفت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
میلاد : از شاهین من کو‌ رسیدیم به شاهین ارزون من کو؟😅😅 پارسال با همین قیمت طرح گذاشتن با ۶۰۰ اتومات دادن جایگزین یه سریا گرفتن و الان با ماشین شون عشق می کنند.
J4 خاکستری : نمیشه بریم کرمان همونجا تحویل بگیریم؟؟؟ ۴۵ روزه شاسی شده ، پلا شده ، هنوز میگن صبور باشید
J4 تاخیری : سلام ، این عادیه که من ۱۵ مهر پلاک شدم و هنوز تحویل نگرفتم؟؟؟ مگه نگفتن یک ماه بعد از فاکتور شدن تحویل میدن؟؟
درسا : چرا تو وضعیت خودرو زده پرونده دارای نقص می باشد ، الان باید چیکار کنم ، از کجا بفهمم چی تو پرونه ام نقص داره ؟
شاهین زمستان : بچه ها الان با تمام هزینه هل جانبی، این شاهین لعنتی چند در میاد؟،دقیقا
محیا : دوستان من دوماهه پلاک شدم از مدارک هم فقط کارت خودرو دستم رسیده سند ها هنوز تو مبدان و ماشین هم مرحله ی حمل هست این طبیعیه؟بی خواب شدم خدالعنتشون کنه
وحید : به محسن خدارو شکر که جور شد، اون موقع ها آنقدر نگران بودی، منم هی دعا می کردم مال تو زودتر فاکتور بشه
وحید : ایشالا به موقع می دن، چون خیلی تولید و انبار کردن، فعلا بیرون ندادن که یهو چند هزار تا با هم بیرون بدن که قیمت بازار رو مدیریت کنن، چون اگه یکی دو تا می دادن بیرون، هر کی هر قیمت می خواست می فروخت
وحید : شما عادی بودی یا فرسوده؟فوری یا پیش فروش؟ من پیش فروش، جایگزینی فرسوده هستم، برای فروش فوری ها انجام شده، برای ما پیش فروش ها فعلا پیامک هم نفرستادن
J4مشکی گیلان : پس اینایی ک ثبت نامی اردیبهشت رنگ سفید و طوسی بودن چرا میگن شاسی شده و مرحله صدور پلاکه؟؟؟ اونام اردیبهشتی بودن دیگ. من ک ۳۱ خرداد هستم هنوز شاسی نشده. ولی بچه های اردیبهشت میگن شاسی شدیم چطور برای شما نشده؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مسعود : سلام. من تحویل آبانم 22 مهر تکمیل وجه کردم هنوز خبری نیست. ولی پیامک زدن که مشمول افزایش قیمت نمیشم. بخاطر اینکه تکمیل وجه کردم.
207 تحویل شهریور : دوستان تو بخشنامه زده تحویل 75 روزه منظورشون 75 روز کاری هست ؟ یا جمعه ها هم حساب میشه ؟؟؟
دنا تحویل پاییز 1403 : سلام دوستان عزیز ،دعوت نامه دنا شش دنده برا موعد تحویل بهمن برای کسی ارسال شده؟
زاگرب : سلام برای سفف فلز 55 روزه واریز وجه کردم فوری طرح مادران خبری نیست هر روز صبح هم به امید فاکتور سر به این کاستومر لعنتی میکنم و هیچ. کارمون شده چک کردن کاستومر.
207 دی ماه : دوستان اگه اطلاع دارید لطفا جواب بدید من الان دعوتنامه 207 سقف فلز برام اومده 293تومان الان نمیتونم تکمیل وجه کنم اگه یه ماه دیگه دعوتنامه بیاد همین قیمت هست یا اون حدود 15 تومان تخفیف رو که بهمون دادن هم باید اضافه پرداخت کنم. و اگه سقف شیشه برام بیاد ایا اون درصد واریزی من رو از ماشین کم میکنن مثلا به نسبت قیمت قبل من حدود 47 درصد پول رو دادم ایا الان باید 53 درصد قیمت جدید پرداخت کنم
محمد رحیمی : سلام بعد از فاکتور چند روز طول می کشه پلاک شه خودرو ساینا
ساناز : 207 بهمن ....تو میز خدمت شما مهلت پرداختم زده
ساناز : منم تبدیلی بودم من زمستان 402بودم برای منم پیامکی نیومده
ابولفضل‌ابراهیم : خواهشا‌اگه‌خداخواست‌ورفتین‌که‌خیلی‌عالیه اولآ هرکدومتون چندنفرباخودتون ببرین،دومافیلم‌گرفتن‌یادتون‌نره
ساحل دخترترک تبار : سلام بر همه ببخشید کسی هست 207 سقف فلز تکمیل وجه کرده باشه آخه پیام نیومده ولی روی میز مشتری دعوتنامه ارسال شده‌. لطفا اگه کسی پرداخت کرده برام پیام بزاره ممنون🌹🌹🌹🌹