بررسی نشتی‌های عمومی که در یک خودرو رخ می‌دهد

 

بررسی نشتی‌های عمومی که در یک خودرو رخ می‌دهد

 

درون یک اتومبیل، سیالات مختلفی وجود دارد که به منظور روان‌کاری، خنک‌کاری، انتقال نیرو و البته تامین انرژی استفاده می‌شوند. نشت‌کردن هر یک از این سیالات هشداری جدی برای مالک است که سیستم به بازدید و سرویس احتیاج دارد.

در این نوشتار به بررسی متداول‌ترین نشتی‌ها در یک اتومبیل می‌پردازیم.

 

نشتی روغن پیشرانه

روغن پیشرانه به عنوان سیال روان‌کار و خنک‌کننده، نقشی کلیدی در حفظ سلامت پیشرانه خودروی شما را بر عهده دارد. بنابراین نشت‌کردن آن از قسمت‌های مختلف دردسر‌ساز خواهد بود. با توجه به اینکه روغن همواره درون بخش‌های مختلف پیشرانه در گردش بوده و در میان قطعات ثابت و متحرک جریان دارد، از کاسه نمد، اورینگ و واشر برای آب‌بندی بخش‌های مختلفی که امکان فرار روغن وجود دارد استفاده می‌شود. ‌روغن پیشرانه در عموم موارد از چند بخش می‌تواند نشت کند که تشخیص آن چندان کار دشواری نیست.

نشتی روغن پیشرانه از ناحیه گیربکس در بیشتر موارد از خرابی کاسه نمد میل‌لنگ حکایت دارد که منجر به کثیفی محل اتصال پیشرانه و گیربکس شده و در موارد حاد می‌تواند چرب‌شدن دیسک و صفحه و لغزش آن را به دنبال داشته باشد. نشتی روغن در ناحیه گیربکس می‌تواند از خرابی کاسه نمد میل سوپاپ نیز باشد که در این صورت شاهد رد پای روغن از سرسیلندر تا روی پوسته گیربکس خواهیم بود. این مشکل خصوصا در خودروهایی که واجد سنسور میل سوپاپ هستند، بیشتر رخ می‌دهد چرا که روغن نشت کرده از کاسه نمد می‌تواند از اورینگ سنسور نیز عبور کند و به بیرون از سرسیلندر راه پیدا کند.

روغن‌ریزی از ناحیه فیلتر روغن یکی از جدی‌ترین مشکلاتی است که باید به سرعت رفع شود. البته باید در نظر داشت که همواره ناحیه فیلتر روغن چرب و آلوده است و این آلودگی ناشی از ریختن روغن در هنگام تعویض فیلتر است. بنابراین اگر به روغن‌ریزی از ناحیه فیلتر مشکوک هستید ابتدا ناحیه فیلتر را شست‌وشو دهید. روغن‌ریزی و آلودگی شدید بدنه کارتر می‌تواند نشانه خرابی آب‌بندی پیچ کارتر یا خود واشر بدنه کارتر باشد.

وجود روغن زیاد در منیفولد هوا بیانگر عملکرد نامناسب سوپاپ تهویه روغن و یا استفاده از روغن نامناسب است که میزان تبخیر بالایی دارد.

در نهایت وجود روغن در مایع خنک‌کننده و تشکیل رسوبات گلی مفهومی جز مرگ واشر سرسیلندر ندارد.

 

نشتی روغن گیربکس

در گیربکس‌های دستی از واسکازین برای روغن‌کاری، صداگیری و خنک‌کردن چرخ‌دنده‌ها استفاده می‌شود که در هنگام دوران چرخ‌دنده‌ها، همواره میان آنها قرار می‌گیرد. در گیربکس‌های دستی واسکازین توسط کاسه نمدها کنترل‌شده و معمولا یک مسیر تنفس نیز برای گیربکس در نظر گرفته می‌شود. نشتی واسکازین در بیشتر موارد از ناحیه کاسه نمد پلوس‌ها روی می‌دهد. همچنین واسکازین می‌تواند بسته به طراحی گیربکس از راه شفت اصلی و یا مکانیسم تعویض دنده نیز به بیرون راه پیدا کند. در گیربکس‌هایی که پوسته چند‌تکه دارند، نشتی می‎‌تواند از محل اتصال پوسته رخ دهد. در گیربکس‌های اتوماتیک از روغن هیدرولیک برای راه‌اندازی سیستم استفاده می‌شود. به سبب ذات طراحی این گیربکس‌ها، نشتی روغن به‌ندرت در آنها رخ می‌دهد اما بخش‌هایی همچون مجموعه بلوک هیدرولیک، کاسه نمد پلوس‌ها، خنک‌کن و لوله‌های انتقال پتانسیل نشتی را دارند.

 

نشتی مایع ترمز

مایع ترمز که در بیشتر موارد به اشتباه روغن ترمز نامیده می‌شود، مایعی است که به هیچ عنوان نباید دچار نشتی شود چرا که بروز نشتی در مدار ترمز به معنی از دست رفتن فشار و خطر بروز حادثه خواهد بود. پایین رفتن پدال ترمز در فشار شدید و چسبیدن پدال نشانه روشنی از وجود نشتی جدی در سیستم ترمز است. در یک ترمز معمولی بوستری، روغن می‌تواند از واشرهای لاستیکی پمپ ترمز نشت کند که ناشی از فرسودگی واشرهاست. نشت مایع ترمز از محل اتصال خطوط به‌ندرت رخ می‌دهد اما شل بودن شلنگ‌ها یا پارگی آنها خطرات بعدی هستند. گاهی تاخیر در تعویض به‌موقع روغن ترمز و بی‌دقتی در نصب لوله‌ها در حین تعمیرات می‌تواند زمینه خوردگی آب‌بندی برخی از بخش‌ها را فراهم کند و شاهد نشت مایع ترمز از اتصالات باشیم.

 

نشت مایع خنک‌کننده

مایع خنک‌کننده راه‌های زیادی برای فرار دارد. متاسفانه یکی از نکاتی که تقریبا هیچ کس آن‌را جدی نمی‌گیرد، تعویض به‌موقع مایع خنک‌کننده است. هیچ ترکیب ضد‌یخ و آبی بیش از 2 سال یا 120 هزار کیلومتر خاصیت خود را حفظ نمی‌کند. کولانت‌های قوی‌تر نیز محدود به عمر مفید درج شده ‌روی بسته‌بندی خود هستند. نشتی مایع خنک‌کننده می‌تواند از ناحیه رادیاتور روی دهد. رادیاتورها به صورت پرس شده ساخته شده‌اند و نشتی از آنها به معنی باز‌شدن پرس یک ناحیه و یا سوراخ شدن خود رادیاتور یا شکستن آن است که در تصادفات از جلو روی می‌دهد. برخی از رادیاتورها پیچ تخلیه مخصوص دارند که فرسودگی آن موجبات نشتی را فراهم می‌کند. شل‌شدن اتصالات جنت‌ها یا سوراخ‌شدن آنها نیز موجب نشتی از این قطعات است. در ناحیه پیشرانه ممکن است شاهد نشتی از هوزینگ ترموستات باشیم که در صورت مشاهده باید واشر آب‌بندی آن تعویض شود. وجود مایع خنک‌کننده روی بدنه پیشرانه می‌تواند به معنی بیرون‌زدن یکی از پولکی‌ها نیز باشد. فشنگی دمای آب نیز در صورت عدم نصب صحیح با گشتاور کافی می‌تواند محل فراری برای مایع خنک‌کننده باشد. نشتی از محدوده تسمه‌ها نیز می‌تواند بیانگر خرابی آب‌بندی واتر پمپ باشد. نشتی مایع خنک‌کننده از محل اتصال سرسیلندر نیز روی می‌دهد که نشانه خرابی واشر سرسیلندر و ترکیب مایع خنک‌کننده و روغن خواهد بود. ورود مایع خنک‌کننده به داخل اتاق نیز دلیلی جز خرابی رادیاتور بخاری یا نشتی شیر کنترل و لوله‌های اتصال ندارد. در نهایت باید در نظر داشت که وجود نشتی در سیستم خنک‌کننده، همواره به معنی وجود هوا در مدار خنک‌کننده است بنابراین ضمن رفع نشتی در اسرع وقت، سیستم را هواگیری کنید.

 

 

 
 
 

source

asrekhodro

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , نشتی خودرو , مکانیک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا اتو : با سلام دوستان دعوتنامه من چرا اینقدر زود اومده پیش فروش تحویل آخر بهمن هستم دیروز دعوتنامه اومد
معصومی : سلام من هم اردیبهشت تکمیل .وجه کردم اما هیچ خبری نیست
mehdi 021 : با پول جدیدا ماشین قبلی ها رو تحویل میده . حالا پول تاخیر تحویل هم با ثبت نام های بعدی پرداخت می کنه
حمید : علی آقا مگه دست ماهست که بهت بگیم مااگر چیزی بلد بودیم یاکاری از دستمون برمیومد که اول براخودمون انجام‌میدادیم کاکاجانم کارهاسایپاهیچ معلومی نداده دیگه خدا خودش وشانس شما که چندروز طول بکشه رچندروزتوسایت وضعیت خودروی مشتری چک‌کن هروقت پلاک شدماشینت نهایتش یک هفتهدبعدماشینت میادوسلام
مهدی پلاس : ای کاش برا من پیام تغییر رنگ میامد بابا بزنید تغییر رنگ زودتر فاکتور بشیم نجات پیدا کنیم از دست این سایپا لعنتی
حمید : آقا مسعود شما ها که خدا به دادتون برسه توفکر500ملبون دیگه برای جی ال باش یاهم تبدیل بزن کوییک بردار امروزه هزارتومنش هم اززیرسنگ هزارمن درمیاد
حمید : توقراردادت ببین زده زمان ارسال دعوتنامه کی هست اگر تا مهرماه باشه نه افزایش شامل شما نمیشه افزایش قیمت ازابان ماه به بعد اعمال شدسایپابه اونایی که شامل افزایش قیمت نبودن پیامک ارسال کرد مگه براشماپیامکش نیمد
شاهین جی هفته چهارم شهریور : محاله دعوتنامه مرداد ارسال نشده باشه
شاهین ۰۱ : شاهین جی آذر ماه پارسال ۲۹۵ ودیعه اول بود.ودیعه دوم چقدر میشه؟افزایش قیمت جدید شامل ما ها هم میشه؟
شاهین ۰۲ : سلام.دوستان من آذر ماه ۴۰۳ ودیعه اول شاهین جی دادم،تحویل مردادماه ۴۰۴ هستم.چقدر باید برای ودیعه دوم جور کنم؟افزایش قیمت به ما هم می خوره؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد آبان : دوستان تحویل 30آبان الان بار سوم که پیامک املاک و اسکان میاد من قبلا انجام دادم و امروز هم چک کردم همه چی درست و ثبت شده اس نمیدونم مشکل از کجاست خواهشا راهنمایی کنید ممنونم
اس : چه مدلی هستین؟تاریخ تکمیل وجه تون چه تاریخی بود؟؟؟
تکمیل وجه تیر : سلام 24 ام تیر تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشدم ،تبدیل هم میزنم خطا میده سیستم چیکار کنم؟
تیگو 7 پرو مکس : وضعیت تحویل تیگو 7 پرو مکس در چه حالی هست؟ الان تکمیل وجه کنیم کی تحویل میدن با تشکر
محمد : مجتبی..داداش زدم حضوری میگه برای پارکینگ شما امکان حضوری ندارد
علی : خطاب به مدیران بی شرف سایپا وقتی میدونی سر موقع ماشینو تحویل نمیدی بی جا میکنی مردم رو علاف خودت میکنی مث مرد روز اول بگو یک سال بعد تکمیل وجه ماشینو تحویل میدم
تبدیل به تک : سلام خدمت دوستان بنده یک ساینایی دوگانه تبدیلی ثبت نام 25آذر 403 تبدیل وتکمیل 12شهریور 404 فاکتور 21آبان 404 پلاک 25آبان تحویل 28آبان خدا نگهدار همگی انشالله همه به ماشیناشون برسن و خیرشو ببینن
مجتبی : درخواست حضوری بده برو جاده مخصوص تحویل بگیر
نازنینم : سلام تیوتری تحویل 26دی به نظرتون کی فاکتورمیشم مردم ازپیاده روی اسنپ ممنون میشم جواب بدین ماهم امیدواربشیم
مهدی : 12355129 31شهریور فاکتور شد