در انواع پژو 206 پراید، پژو 405، پژو پارس، سمند و تندر 90 (ال90):
هر گونه روغن ریزی از خودرو غیر عادی است و باید پیش از بروز مشکلات جدی تر رفع شود.
به طور کلی در سیستم خودرو چهار نوع روغن وجود دارد:
1. روغن موتور
2. روغن ترمز
3. روغن هیدرولیک (فرمان)
4. روغن گیربکس
از بین این روغن ها، روغن هیدرولیک قابلیت اشتعال بیشتری داشته و در صورت تماس با گرمای خروجی اگزوز، یا دینام احتمال آتشسوزی موتور را در بر خواهد داشت.
اولین اقدام برای رفع ایراد روغن ریزی، شناسایی محل روغن ریزی است که در زیر ماشین وجود دارد،
دومین اقدام شناسایی نوع روغن می باشد.
روغن ریزی می تواند از هر یک از لوله های انتقال، مخازن و اورینگها (واشرها) اتفاق بیافتد. پس از تشخیص نوع روغن (با توجه به محل، رنگ و بو) و محل دقیق روغن ریزی، قطعه یا اورینگ معیوب تعویض می شود.
روغن موتور معمولا تیره تر است و بوی محفظه احتراق (شبیه به بنزین سوخته) دارد.
روغن هیدرولیک در اغلب خودروها روشن تر است و بوی بنزین یا محفظه احتراق را ندارد. روغن ترمز خاصیت خورندگی دارد و در صورت تماس با رنگ بدنه، آن را از بین می برد.
شایع ترین روغن ریزی ها معمولاً به شرح زیر هستند:
روغن ریزی از موتور
روغن ریزی کاسه نمدهای دو سر میل لنگ، کانالهای میل لنگ
سویچ فشار روغن فیلتر روغن
واشر درب سوپاپ و کارتل
پایه فیلتر روغن (در خودروهای 206)
پوسته فیلتر روغن، که به دلیل عدم تعویض به موقع فیلتر روغن یا اورینگ آن اتفاق می افتد (در 206 شایع تر است)
در موتورهای XU7 (پژو 405، پارس و سمند)، روغن ریزی درب سوپاپ و واشر آن، کاسه نمد عقب موتور، لاستیکهای معروف به چکمه ای یا عصایی شایع تر هستند. در پراید کاسه نمد عقب میل لنگ و لاستیکهای هلالی کارتل شایع تر است.
روغن ریزی از هیدرولیک و فرمان
فشنگی هیدرولیک، که در مسیر لوله فشار قوی هیدرولیک قرار دارد.
روغن ریزی از پینیون فرمان ماشین
روغن ریزی از مخزن روغن هیدرولیک
در انواع 206، مخصوصا مدل های قبل از 86، شیلنک فشار قوی هیدرولیک به دلیل پوسیدگی و مجاورت با حرارت بالا، نشت می کنند و این نوع نشت روغن، ممکن است باعث آتشسوزی موتور شود.
روغن ریزی از ترمز
روغن ریزی از پمپ اصلی ترمز
روغن ریزی از مخزن سیلندرهای ترمز چرخ عقب (در سمند، 405 و پارس شایع تر است)
علت کم کردن روغن موتور
کم کردن روغن موتور می تواند به یکی از سه دلیل زیر باشد:
روغن ریزی
روغن سوزی
کیفیت نامطلوب روغن مصرفی
در صورت استفاده از روغن توتال 7000، هر 10000 کیلومتر باید آن را تعویض کرد. کسانیکه بیشتر در ترافیک رانندگی می کنند باید زودتر روغن خودرو را تعویض کنند.
در صورت استفاده از روغن توتال 5000، هر 7000 کیلومتر باید آن را تعویض کرد. کسانیکه بیشتر در ترافیک رانندگی می کنند باید زودتر روغن خودرو را تعویض کنند.