رییس سازمان ملی استاندارد ایران نظرش را در مورد تعداد خودروهایی که به دلیل عدم رعایت استانداردهای 85 گانه خودرویی در سال ۱۳۹۷ با توقف خط تولید روبرو می شوند اعلام کرد.
توقف خط تولید
نیره پیروزبخت در گفت و گويى در پاسخ به اینکه چه تعداد خودرو در فازهای دوم و سوم اجرای طرح استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی که به ترتیب در تیرماه و دیماه سال ۱۳۹۷ اجرایی میشود، با توقف خط تولید مواجه می شوند، اظهار کرد: در فاز اول اجرای استانداردهای ۸۵گانه خودرویی ۲۳ مدل خودرو با توقف خط تولید روبهرو شدند و به ترتیب در فازهای دوم و سوم اجرا که در تیر ماه و دی ماه سال ۱۳۹۷ اجرایی می شود، مجددا برخی مدلهای خودرویی خط تولیدشان متوقف خواهد شد.
وی ادامه داد: ما پیش بینی خود را انجام داده ایم و اما فعلا قصد نداریم نام و تعداد این خودروها را اعلام کنیم، اما پیش بینی کرده ایم که در فاز دوم رعایت استانداردهای ۸۵ گانه خودرو که تیرماه سال ۱۳۹۷ اجرا می شود دو مدل خودرو با توقف خط تولید رو به رو شوند.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه در مورد فاز سوم این طرح که دی ماه خواهد بود، قصد اعلام پیش بینی از تعداد خودروهایی که با توقف خط تولید روبرو می شوند نداریم، گفت: این مساله شائبه برانگیز است و ابهاماتی را ایجاد خواهد کرد، بنابراین نه نام این خودروها و نه تعداد آن ها را اعلام نمی کنیم و در نهایت هم امیدوار هستیم که خودروها بتوانند استانداردهای لحاظ شده را رعایت کنند و خط تولید هیچ خودرویی متوقف نشود.
پیروزبخت در پاسخ به اینکه اما سال گذشته اعلام کردید که بیش از چهار مدل خودرو در فاز اول اجرای طرح استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی با توقف خط تولید روبرو خواهند شد، همراه با لبخند خاطر نشان کرد: در فاز سوم اجرای این طرح نیز تعداد مدل خودروهایی که با توقف خط تولید مواجه خواهند شد بیش از چهار مورد است.
اسفندماه سال گذشته بود که سازمان ملی استاندارد ایران از افزایش تعداد استانداردهای خودرویی از ۵۵ به ۸۵ مورد خبر داد و اعلام کرد که براساس تفاهم نامه ای بین این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارتقای این استانداردها از نظر تعداد و کیفیت مطرح شده است؛ موضوعی که بر اساس مصوبه شورای سیاست گذاری خودرو با حضور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان ملی استاندارد، خودروسازان و قطعهسازان در دستور کار قرار گرفت.
براساس تصمیمی که در شورای سیاست گذاری خودرو که با حضور وزیر وقت صنعت، معدن، تجارت، خودروسازان، قطعه سازان و رییس سازمان ملی استاندارد ایران اتخاذ شده، لازم به ذکر است موارد اولیه تدوین شده در خصوص استانداردهای خودرویی که باید در موعد زمانی نزدیک تری اجرایی شوند، استانداردهای ساده تری به شمار می آیند که به نظر می رسد خودروسازان از عهده اجرای آن برخواهند آمد. اما هرچه به اجرای استانداردهایی که نیاز است تا ابتدای دیماه سال ۱۳۹۷ اجرایی شوند نزدیک شویم شرایط برای خودروسازان سخت تر خواهد شد.
براساس زمان بندی صورت گرفته باید تا ابتدای دی ماه سال ۱۳۹۶، ۶۱ مورد استاندارد خودرویی اجرایی می شد و پس از آن تا ابتدای تیر ماه سال ۱۳۹۷ دو مورد به ۶۱ استاندارد قبلی اضافه شده و در نهایت با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دی ماه سال ۱۳۹۷، تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به ۸۵ مورد افزایش یابد، موضعی که فاز اول اجرای خود را پشت سر گذاشته و در انتظار اجرای دومین مرحله است.
گفتنی است در فاز اول اجرای استانداردهای ۸۵گانه خودرویی، در ابتدای دی ماه سال گذشته، ۲۳ مدل خودرو با توقف خط تولید روبهرو شدند.
به تازگی نیز رئیس سازمان استاندارد در واکنش به عواقب توقف تولید خودروسازان و درخواست آن ها برای ارائه مهلت بیشتر، گفته است که حتی یک روز نیز به تولید خودروهای غیراستاندارد مهلت نخواهد داد.
تمام این موارد در حالی مطرح می شود که به گفته خودروسازان، برخی از بندهای قانون جدید 85 گانه هنوز در اروپا نیز اجرایی نشده اند و حتی خودروهای با کیفیت داخلی نیز توان رعایت این بند ها را ندارند، چندی پیش رامتین اسماعیلی، مدیرعامل رنو پارس در همین زمینه از احتمال توقف خط تولید تندر 90 و رنو ساندرو در پی وضع این استانداردهای تازه سخن گفته بود.
با این حساب باید در طی ماه های آتی انتظار چالش بیشتر میان سازمان استاندارد و خودروسازان را داشته باشیم، چالشی که بعید نیست حتی به قیمت تغییرات مدیریتی در سازمان استاندارد منجر شود.