گران قیمت ترین خودروهای کلاسیک (1)
طرفداران خودروهای کلاسیک می دانند که برخی از مدل ها "خاص" هستند. همه ما در طول روز از خودروهایمان برای رفتن به سر کار، رساندن بچه ها به مدرسه و حمل و نقل لوازم مختلف استفاده می کنیم. خودروهایی که کار راه انداز و قابل اطمینان هستند، البته بیشتر اوقات حوصله سربر هستند. از طرفی برخی خودروها چیزی بیشتر از حمل و نقل برای ارائه به ما دارند. ماشین هایی که نماینده نهایت زیبایی این صنعت هستند و بیشتر افراد آن ها را معجزات مهندسی می دانند. خودروهایی که تجمل و سرعتشان را باید ستود.
از زمانی که انسان رانندگی با اتومبیل را تجربه کرد، این دست خودروها هم وجود داشتند. در تمامی سال ها همیشه شرکت هایی وجود داشته اند که برای پیشرف صنعت خودروسازی این سوال ها را از خود می پرسیدند، چقدر می توانیم این خودروها را سریعتر کنیم؟ تا چه اندازه بهتر می شوند؟ هر دوره تاریخی بهترین های خود را داشته است. این دوره ها معرف نام هایی مانند بنتلی، بوگاتی و فراری بوده اند.
بسیاری از این مدل های خاص در تعداد محدودی ساخته شدند و از این تعداد، بسیاری در گذر تاریخ گم شدند. تنها تعداد انگشت شماری از این مدل ها هنوز وجود دارند، مدل هایی که در زمان خود رکورد شکن و خوش فرمان بودند. شما هم می توانید مالک این مدل ها باشید، که البته به قدرت خریدتان بستگی دارد. یک فرد معمولی حتی به فکر خرید خودرویی 100,000 دلاری نمی افتد، جالب اینکه برخی حاضر به پرداخت میلیون ها دلار برای خرید یک ماشین می شوند. اما چرا این همه هزینه می کنند؟
در ادامه با ما باشید تا نگاهی به 10 خودروی گران قیمت کلاسیک و تاریخچه آن ها بیاندازیم. این مقاله در دو قسمت در 1Car قرار می گیرد، امروز رتبه 10 تا 6 این لیست را بررسی می کنیم.
10. Ferrari 250 LM 1962
مدل |
تعداد تولید شده |
قیمت خریداری شده |
LM 250 |
32 |
6.9 میلیون دلار |
با ورود به دهه شصت میلادی فراری قصد داشت تغییری در موتور خودروهای مسابقه ای ایجاد کند، آن ها با تولید 250 LM جای معمول موتور خودرو را از جلو به قسمت میانی منتقل کردند. موتور مدل تستا روزا در قسمت میانی خودرو قرار گرفت. این مدلی بود که از نسخه آزمایشی خودروی "250" شرکت فراری به تولید رسیده بود.
این خودرو که توسط "پنین فارینا" طراحی شده، برای مسابقات گرند تورینگ ساخته شده بود. اما شرکت فراری هرگز از 250 LM در مسابقات گرند تورینگ استفاده نکرد و تنها 32 دستگاه از آن را روانه بازارکرد. این تعداد معدود، در رده خودروهای آزمایشی به رقابت پرداختند. اتفاقی که آمریکایی ها را برای سلطنت در مسابقات گرند تورینگ، به فکر ساخت شلبی انداخت.
البته این مدل در مسابقات موفق بود و در آن زمان از آخرین قهرمانی فراری در مسابقات لمان دفاع کرد. فراری LM 250 1962 در بین کلکسیون داران به دلیل تولید بسیار کمش از محبوبیت بالایی برخوردار است. در یک حراجی در سال 2008 این خودرو به مبلغ 6.9 میلیون دلار به فروش رسید.
9. Shelby Daytona Cobra Coupe 1965
مدل |
تعداد تولید شده |
قیمت خریداری شده |
Daytona Cobra Coupe |
6 |
7.25 میلیون دلار |
"شلبی کبرا" دو کلمه ای که نیازی به توضیح ندارند، اما شلبی دی تونا کبرا کوپه داستانی تاریخی پشت سر دارد. مدلی که زاده اشتیاق وصف ناپذیر آمریکایی ها برای پایان دادن به سلطه رقبا در مسابقات گرند تورینگ قهرمانی جهان بود. مهندسین این شرکت یک کوپه سفید و آبی از مدل کبرا ساختند که موتور V8 شرکت فورد را در قلب خود جای داده بود. این مدل سرانجام تنها مدل آمریکایی نام گرفت که توانسته یک فراری را در مسابقات جهانی شکست دهد.
چهار دستگاه از این مدل در سال 2009 به حراج گذاشته شد که هر کدام به مبلغ 7.25 میلیون دلار به فروش رفتند. این رکورد تا به امروز به عنوان بالاترین مبلغ پرداختی برای یک خودروی آمریکایی در حراجی به جا مانده است.
8. Rolls-Royce 10 HP 1904
مدل |
تعداد تولید شده |
قیمت خریداری شده |
10 HP |
17 |
7.3 میلیون دلار |
تصور اینکه زمانی موتورها در تاریخ صنعت خودروسازی تنها 10 اسب بخار تولید می کردند بسیار سخت است، اما اوایل قرن بیستم همین 10 اسب بخار تولیدی برای انجام کارهای محوله کافی بوده است. دو کمپانی "رولز" و کمپانی "رویس" برای ساخت مشترک 17 دستگاه از این اتومبیل های اولیه دست به کار شدند. موتور فروتن این اتومبیل، دو سیلندری و 1.8 لیتری بود. این اتومبیل هم مانند اتومبیل های دیگر آن زمان، سنت ساخت اتاق هایی شبیه به کالسکه را دنبال می کرد، تنها با این تفاوت که فرمان داشت و خبری از اسب نبود. این مدل چراغ های برنجی بزرگ و اسپک های چوبی داشت و بوقی در آن تعبیه شده بود که بیشتر شبیه ساز موسیقی بود.
رولز-رویس 10 اسب بخاری در سال 2004 به قیمت 7.3 میلیون دلار فروخته شد، این رولز-رویس قدیمی ترین مدل رولز-رویس موجود است. شماره شاسی آن (20154) در دهه 30 قرن بیستم میلادی به روز شد اما در دهه 50 میلادی باز هم به مشخصات اولیه اش بازگردانده شد. رولز-رویس 10 اسب بخاری برای در امان ماندن در مزرعه ای پنهان شده بود، مثل بسیاری از خودروهای قبل از جنگ جهانی دوم.
با اینکه می دانیم 10 اسب بخار قدرت زیادی نیست، اما هیچ چیزی نمی تواند نام این رولز-رویس را از تاریخ پاک کند.
7. Mercedes-Benz 38/250 SSK
مدل |
تعداد تولید شده |
قیمت خریداری شده |
38/250 SSK |
30-35 |
7.4 میلیون دلار |
این مرسدس بنز خاص، تاریخچه بسیار جالبی دارد. خودرویی که کوتاه تر و کوچک تر از بسیاری از رقبای بزرگش می باشد. عبارت SSK مخفف سوپر اسپرت کورز (کورز در زبان آلمانی به معنای کوتاه است).
این آخرین مدلی بود که "فردیناند پورشه" برای شرکت مرسدس بنز طراحی کرد، فردیناند بعد از آن تصمیم به تاسیس شرکت خودروسازی پورشه گرفت. مدل SSK شاید به نظر کوچک می رسید اما قلب تپنده اش بزرگ بود، نیروگاهی 7.1 لیتری و سوپرشارژ.
در سال 1941 یک مرد انگلیسی با شخصیت و کلکسیون دار پرقدرت خودرو، با نام "جورج میلیگن" یازدهمین صاحب این مرسدس بنز شد. میلیگن تا پایان عمرش در سن 94 سالگی مالک این خودرو ماند. جالب اینجاست که طی این همه سال تقریبا تمامی قسمت های خودرو همان قسمت های اولیه بودند و هیچ زمانی ترمیم نشدند. در طی این 75 سال تنها یک بار مخزن روغن موتور آن تعویض شد.
6. Bugatti Type 57SC Atalante 1937
مدل |
تعداد تولید شده |
قیمت خریداری شده |
57SC Atalante |
11 |
7.9 میلیون دلار |
اتومبیل های ساخت شرکت بوگاتی در مسابقه دادن بسیار موفق بوده اند، اما این شرکت چند خودروی جاده ای جالب هم ساخته است. یکی از مدل هایی که چشم خیلی ها را به دنبال خود کشانده 57SC آتالانت است. خودروی بسیار غیرمعمول که سقف و سپرهایی منحنی شکل به سمت پایین و قطعات بدنه پرچ شده دارد. تنها 11 عدد از این مدل ساخته شد که هیچ کدام از آن ها دقیقا شبیه به دیگری ساخته نشد. SC نسخه کامل شده مدل 57 است. این اتومبیل از موتور 8 سیلندر خطی سوپرشارژ 3.3 لیتری بهره می برد که 170 اسب بخار نیرو تولید می کرد. مدل SC در مقایسه با 57 های دیگر، دارای یک شاسی جدیدتر بود که به آن فرمان پذیری و تعادل بسیار بهتری بخشیده بود. بسیاری این مدل را اولین سوپر ماشین تولید شده می دانند.
در مراسم سال 2008 "ساحل پبل"، یکی از این 11 بوگاتی تولید شده با قیمت تقریبی 8 میلیون دلار به فروش رسید.
رقم های پرداختی برای جذاب ترین خودروهای تمامی دوران صنعت خودروسازی را خواندید، خودتان را جای سرمایه داران طرفدار خودروهای کلاسیک بگذارید، شما کدامیک از این ماشین ها را انتخاب می کردید؟ اصلاً به نظرتان حفظ این خودروها اهمیتی دارد؟