راه های جلوگیری از افزایش قیمت خودرو در ایران

 

راه های جلوگیری از افزایش قیمت خودرو در ایران

 
قیمت‌گذاری خودرو طی یک دهه گذشته تابع شرایط خاص سیاسی و اقتصادی کشور بوده است؛ به‌طوری‌که در برهه‌ای کمیته قیمت‌گذاری خودرو تصمیم‌گیر اصلی در این زمینه بوده و در مقطعی دیگر که با اوج‌گیری تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران تلاقی پیدا کرد، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان و در ادامه آن شورای رقابت تعیین‌کننده نهایی قیمت‌ها شدند. در این بین خودروسازان نیز در کنار دیگر نهادهای قیمت‌گذاری، هم‌اکنون بخشی از این وظیفه را به عهده دارند. به این ترتیب در شرایط کنونی که تحریم‌ها لغو شده و در دوران پسا برجام قرار داریم، دیگر از کمیته قیمت‌گذاری و سازمان حمایت خبری نیست و شورای رقابت در کنار خودروسازان تعیین‌کننده نهایی قیمت‌ها هستند.
 
راه های جلوگیری از افزایش قیمت خودرو در ایران 
 
پیشینه قیمت‌گذاری خودرو در کشور طی یک دهه گذشته نشان از آن دارد که تا به امروز مراکز متعددی در این زمینه دخیل بوده‌اند. مراکزی که هر کدام به سبک و سیاق خاصی در قیمت‌گذاری خودرو فعالیت داشته‌اند. بر این اساس بسیاری از کارشناسان معتقدند که تعدد مراکز تصمیم‌گیری عملا فرآیند نظام قیمت‌گذاری را به کلاف سردرگمی تبدیل کرده که پیرو آن مشتریان را تا حدودی از منافع قابل‌دسترس دور کرده است؛ اما شاید دولت دهم با واگذاری این وظیفه خطیر به شورای رقابت و تولید‌کنندگان تصور بر این داشته که غائله قیمت‌گذاری این کالای استراتژیک دیگر ختم به خیر شده، حال آنکه افزایش سالانه قیمت‌ها نشان می‌دهد قیمت‌گذاری از هیچ الگوی واحدی پیروی نمی‌کند و صرف حمایت از تولید‌کننده‌، قیمت خودروها تعیین می‌شود. هر ساله با فرارسیدن آغازین ماه‌های سال قیمت خودرو با دلایلی همچون نرخ ارز، تورم، افزایش قیمت مواد اولیه و... روند صعودی به خود می‌گیرد. اینکه این روند تا چه سالی ادامه خواهد یافت، مشخص نیست حال آنکه به‌نظر می‌رسد خودرو از هیچ نظام واحد قیمت‌گذاری تبعیت نمی‌کند.هم‌اکنون بسیاری از مشتریان از وضعیت قیمت‌گذاری خودرو در کشور ابراز نارضایتی می‌کنند؛ چراکه در بی‌تفاوتی تولید‌کنندگان نسبت به کیفیت محصولات، تنها قیمت‌ها روند صعودی دارند. در هر حال آنچه مشخص است، اعتراض به قیمت‌گذاری خودروهای تولید داخل در چند سال گذشته تبدیل به سوژه‌ای تکراری شده است. 
 
آنچه مشخص است قیمت‌گذاری خودرو در کشور از هیچ یک از مولفه‌های بین‌المللی تبعیت نمی‌کند و این مساله در ایران بیش از هر چیز تابع سیاست‌های کلان کشور و در چارچوب حمایت از تولید صورت می‌گیرد. بر این اساس قیمت‌گذاری خودرو در ایران کاملا یک مکانیزم دستوری را طی می‌کند در صورتی که در کشورهای دیگر کمترین اثری از حضور این قبیل مکانیزم‌ها طی فرآیند قیمت‌گذاری دیده نمی‌شود.خودروسازان جهانی براساس مجموعه‌ای از عوامل داخلی که ناشی از عوامل فنی و تکنولوژیک و عوامل خارجی یعنی فضای کسب‌وکار و شاخص‌های اقتصادی و وضعیت قیمت محصولات شرکت‌های رقیب است به تعیین قیمت خودرو می‌پردازند.در حالی که خودروسازان داخلی که در یک بازار انحصاری فعالیت می‌کنند بدون توجه به عوامل تکنولوژیک، مسیر بقای خود را تنها در افزایش قیمت جست‌وجو می‌کنند. از این رو در چند سال گذشته، همواره جدالی بر سر افزایش قیمت خودرو در جریان است. اما به راستی چه زمانی می‌توانیم شاهد توقف این روند در تعیین قیمت‌گذاری خودرو در ایران باشیم.
 
مسیر قیمت‌گذاری خودرو
 
با توجه به قیمت‌گذاری کنونی خودرو و نارضایتی عمومی که در این زمینه شکل گرفته، برخی کارشناسان ایده‌هایی مبنی‌بر تغییر مسیر قیمت‌گذاری خودرو پیشنهاد می‌کنند. مسیرهایی همچون تحقق خصوصی‌سازی واقعی در شرکت‌های خودروساز، بهبود وضعیت کسب‌و‌کار و در نهایت رقابت‌پذیری و خلاصی از انحصار کنونی تولید‌کنندگان.در این ارتباط حسن کریمی، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌و‌گو با «دنیای‌اقتصاد» مکانیزم عرضه و تقاضا را مکانیزمی موثر در قیمت‌گذاری در عرصه بین‌المللی می‌داند و تاکید می‌کند که در ایران به دلیل نوسان در پارامترهای تاثیرگذار روی قیمت تمام شده مانند افزایش نرخ ارز، تورم و... نهادهایی همچون شورای رقابت برای مدیریت عرضه و تقاضا وجود دارند. 
 
وی با بیان اینکه در شرایط فعلی نمی‌توان نهادی مانند شورای رقابت را از مکانیزم قیمت‌گذاری خودرو حذف کرد، عنوان می‌کند که بازار خودروی کشور یک بازار انحصاری است و این بازار در اختیار دو خودروساز بزرگ کشور قرار دارد، با این شرایط اگر بخواهیم شورای رقابت را حذف کنیم، این امکان وجود دارد که این دو خودروساز مدیریت عرضه را به‌صورتی پیش ببرند که منافع خودشان تامین شود و در این مسیر ضرر اصلی متوجه مشتری و مصرف‌کننده است.این کارشناس صنعت خودرو به چالش‌های پیش روی این صنعت اشاره می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر صنعت خودرو با چالش‌های متعددی از قبیل بهره‌وری پایین، هزینه گردش سرمایه بالا و... رنج می‌برد که این مسائل با بحث قیمت‌گذاری خودرو رابطه مستقیم دارد. در نهایت اینکه کریمی راهکار برون‌رفت از شرایط فعلی قیمت‌گذاری را خصوصی‌سازی می‌داند. 
 
این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این سوال که با توجه به میزان بدهی‌هایی که در ارتباط با این دو خودروساز مطرح می‌شود، سرمایه‌گذاران تمایل کمی دارند تا این شرکت‌ها را خریداری کنند، تاکید می‌کند: هنگامی که از خصوصی‌سازی دو شرکت خودروساز صحبت به میان می‌آید، در واقع از مجموعه دارایی‌های فیزیکی و غیر‌فیزیکی آنها صحبت می‌کنیم.نکته قابل‌توجه در مورد این دو خودروساز، حضور در بازاری است که به‌صورت سالانه ۳۰ میلیارد دلار گردش مالی دارد و از طرف دیگر ایران جزو ۱۰ کشور نوظهور محسوب می‌شود که این امکان را دارد تا قیمت تمام شده کالا را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. این دو مزیت می‌تواند سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در این دو شرکت ترغیب کند. 
 
کریمی در ادامه به این نکته هم اشاره می‌کند که برای اینکه بتوانیم سرمایه‌گذاران را ترغیب کنیم تا به این مزیت‌ها توجه کنند، باید به سمتی حرکت کنیم تا از تنش‌هایی که در عرصه بین‌المللی وجود دارد کاسته شود.وی ادامه می‌دهد هنگامی که رتبه فضای کسب‌و‌کار کشور براساس آمارهای بین‌المللی، ۱۲۷ است، سرمایه‌گذار داخلی و خارجی اشتیاقی به سرمایه‌گذاری در کشور ندارد. اولین قدم برای بهبود فضای کسب‌و‌کار، رفع تنش‌های بین‌المللی است.
 
کنترل شاخص تورم؛ ضربه گیر قیمتی
 
در‌حالی‌که کریمی، خصوصی‌سازی را راهکار برون‌رفت از مکانیزم قیمت‌گذاری فعلی می‌داند، مهدی تقوی، اقتصاددان به عوامل دیگری در این میان اشاره می‌کند.این اقتصاددان معتقد است، برای اینکه از قیمت‌گذاری دستوری کالاهایی مانند خودرو فاصله بگیریم و به سمت قیمت‌گذاری کالاها براساس عرضه و تقاضا حرکت کنیم، ابتدا باید شاخص تورم را کنترل کنیم. 
 
وی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران در سال‌هایی تورم ۴۹ درصدی را هم تجربه کرده است، عنوان می‌کند که در بحث قیمت‌گذاری روی کالاها نمی‌توانیم ایران را با کشورهای اروپایی مقایسه کنیم، زیرا شرایطی که بر اقتصاد این کشورها حاکم است به هیچ‌وجه با شرایط اقتصادی ما هماهنگی ندارد. وی ادامه می‌دهد که در مقاطعی اقتصاد ایران تورم ۴۹ و ۴۰ درصدی را تجربه کرده است و در بهترین شرایط، شاهد تورم ۸ تا ۱۰ درصدی بوده‌ایم، این درحالی است که نرخ تورم معقول و منطقی در عرصه بین‌المللی بین ۳ تا ۴ درصد است.بنابراین در این شرایط تعیین قیمت تنها براساس عرضه و تقاضا و به دور از قیمت‌گذاری توسط نهادها، غیر‌ممکن است.این اقتصاددان به بازار انحصاری هم به‌عنوان یکی از موانع تعیین قیمت به‌وسیله عرضه و تقاضا اشاره دارد و تاکید می‌کند عرضه و تقاضا زمانی می‌تواند برای تعیین قیمت مورد استفاده قرار بگیرد که شاهد وجود انحصار در بازار نباشیم. وجود انحصار سبب می‌شود تا نیاز به حضور نهادها در قیمت‌گذاری وجود داشته باشد.تقوی معتقد است در کنار دو ضلع مهار تورم و جلوگیری از انحصار، ضلع سومی هم وجود دارد تا مثلث جلوگیری از قیمت‌گذاری توسط نهادها را کامل کند. این ضلع سوم، استفاده صحیح از ابزار تعرفه است. 
 
استفاده صحیح از ابزار تعرفه علاوه‌بر اینکه می‌تواند به تنظیم قیمت در بازار براساس عرضه و تقاضا کمک کند این امکان را به‌وجود می‌آورد تا اشتغال در داخل کشور از رونق برخوردار شود.بر این اساس سجاد ابراهیمی، اقتصاددان، نیز شاخص رقابت‌پذیری را برای حرکت به‌سوی قیمت‌گذاری براساس عرضه و تقاضا بسیار مهم ارزیابی می‌کند. وی درباره الزامات تغییر مکانیزم قیمت‌گذاری خودرو و حرکت به‌سمت قیمت‌گذاری براساس مکانیزم عرضه و تقاضا عنوان می‌کند که افزایش رقابت مهم‌ترین مولفه در این ارتباط است و تا زمانی که بازار رقابتی نباشد، نمی‌توان قیمت‌گذاری را بر مبنای عرضه وتقاضا انجام داد.ابراهیمی با اشاره به اینکه نظام تعرفه‌ای در عرصه بین‌المللی برای صنایع نوپا استفاده می‌شود، گفت: صنعت خودروی کشور، صنعت نوپا محسوب نمی‌شود و باید در سال‌های گذشته برنامه‌ای برای حذف تدریجی تعرفه در دستور کار قرار می‌گرفت تا صنعت خودرو کشور این امکان را بیابد که به‌تدریج و با کاهش تعرفه‌ها توانمندی‌های لازم را برای حضور در بازارهای بین‌المللی کسب کند.اتفاقی که متاسفانه نیفتاده و شاهد هستیم که صنعت خودرو کشور از بازار انحصاری برخوردار است. 
 
این اقتصاددان داشتن برنامه و نقشه راه مشخص در این زمینه را بسیار حائز اهمیت می‌داند و عنوان می‌کند که باید یک برنامه با زمانبندی مشخص را سیاست‌گذاران در دستور کار قرار دهند، طی این مدت با کاهش تدریجی تعرفه‌ها این امکان را در اختیار بنگاه‌های خودروساز کشور قرار می‌دهیم تا روند تولید محصولات خود را با شرایط بازارهای جهانی تطبیق دهند.این نقشه راه باید محدود به یک دولت نباشد، بلکه باید فراتر از دولت‌ها باشد تا با تغییر آنها متوقف نشود. 
 
ابراهیمی در پاسخ به این سوال که چنانچه خودروسازی کشور نتواند در مدت تعیین شده محصولات خود را به‌روزرسانی کند چه راهکاری را باید پیش گرفت، گفت: صنعتی که نتواند محصولات قابل رقابت با محصولات بین‌المللی تولید کند، نباید با حمایت‌های دولتی و انحصار آن را نگه داشت. باید به‌سمتی حرکت کنیم تا صنایعی مورد حمایت‌های دولتی قرار بگیرند که دارای مزیت رقابتی در بازارهای بین‌المللی هستند.وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که از وی پرسید آیا می‌توان در شرایط فعلی از ابزاری مانند بورس کالا برای تعیین قیمت به‌جای مکانیزم قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت استفاده کرد، عنوان می‌کند که بورس کالا برای محصولی مانند خودرو که در داخل کشور از بازار انحصاری برخوردار است نمی‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. 
 
باتوجه به اینکه بازار انحصاری برای طرف عرضه، قدرت زیادی ایجاد کرده است، این امکان وجود دارد تا طرف عرضه بتواند مقررات حاکم را به نفع خود تغییر دهد.به‌عنوان مثال بتواند با نحوه عرضه محصول خود در بورس یا ایجاد تقاضای کاذب قیمت محصول را از حالت واقعی خارج کند و به قیمتی که مدنظرش است برساند. بنابراین در شرایط فعلی با عرضه محصولی مانند خودرو در بورس کالا نمی‌توان مکانیزم تعیین قیمت براساس عرضه و تقاضا را اجرایی کرد.
 
 
 
 

منبع (source)

دنیای اقتصاد

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قیمت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

7 نظر

کاوه
0

لبّ مطلبش که گفته اینه:
قیمت‌گذاری خودرو در کشور از هیچ یک از مولفه‌های بین‌المللی تبعیت نمی‌کند..
یعنی هر جوری دلشون بخواد مردم را می چاپند!
17:06  1397/02/20
پاسخ دادن
اریابهمن
0

اقای فرزاد،جان کلام همینه.مطمئن باش.
23:47  1397/02/18
پاسخ دادن
فرزاد
0

با حذف امامه و قبا پوشها همه چیز درست میشه
18:44  1397/02/18
پاسخ دادن
امينو
1

امروز 207 اتوماتيك را كرده 54 تومن
18:11  1397/02/18
پاسخ دادن
m.a
0

شورای کثیف رقابت دستشون با خودروسازا یکیه اصلا رقابت کجاست من نمیدونم!
چرا باید هر سال چندین میلیون روی ماشینای آشغال ایرانی بگذارند؟
سه ساله ماشین نخریدم تا شاید وضعیت بهتر بشه رفته رفته هم خرابتر شده... افسوس به این خراب شده
18:01  1397/02/18
پاسخ دادن
کاربر: علیرضا کبک کانادا
0

کاری نداره دلار رو ببرن رو 800 تومن حقوق مردم هم بره روی 5 میلیون تومن... وضع مالی و روحی مردم تاسف باره... پراید بشه 100 میلیون اگر بتونی بخری میخری اگر نتونی بخری میگی گرونه...
17:19  1397/02/18
پاسخ دادن
2%
0

گرون کنید بره مردم و مچل نکنید
ماشینهای ثبتنامی رو تحویل بدید
14:38  1397/02/18
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
میلاد : از شاهین من کو‌ رسیدیم به شاهین ارزون من کو؟😅😅 پارسال با همین قیمت طرح گذاشتن با ۶۰۰ اتومات دادن جایگزین یه سریا گرفتن و الان با ماشین شون عشق می کنند.
J4 خاکستری : نمیشه بریم کرمان همونجا تحویل بگیریم؟؟؟ ۴۵ روزه شاسی شده ، پلا شده ، هنوز میگن صبور باشید
J4 تاخیری : سلام ، این عادیه که من ۱۵ مهر پلاک شدم و هنوز تحویل نگرفتم؟؟؟ مگه نگفتن یک ماه بعد از فاکتور شدن تحویل میدن؟؟
درسا : چرا تو وضعیت خودرو زده پرونده دارای نقص می باشد ، الان باید چیکار کنم ، از کجا بفهمم چی تو پرونه ام نقص داره ؟
شاهین زمستان : بچه ها الان با تمام هزینه هل جانبی، این شاهین لعنتی چند در میاد؟،دقیقا
محیا : دوستان من دوماهه پلاک شدم از مدارک هم فقط کارت خودرو دستم رسیده سند ها هنوز تو مبدان و ماشین هم مرحله ی حمل هست این طبیعیه؟بی خواب شدم خدالعنتشون کنه
وحید : به محسن خدارو شکر که جور شد، اون موقع ها آنقدر نگران بودی، منم هی دعا می کردم مال تو زودتر فاکتور بشه
وحید : ایشالا به موقع می دن، چون خیلی تولید و انبار کردن، فعلا بیرون ندادن که یهو چند هزار تا با هم بیرون بدن که قیمت بازار رو مدیریت کنن، چون اگه یکی دو تا می دادن بیرون، هر کی هر قیمت می خواست می فروخت
وحید : شما عادی بودی یا فرسوده؟فوری یا پیش فروش؟ من پیش فروش، جایگزینی فرسوده هستم، برای فروش فوری ها انجام شده، برای ما پیش فروش ها فعلا پیامک هم نفرستادن
J4مشکی گیلان : پس اینایی ک ثبت نامی اردیبهشت رنگ سفید و طوسی بودن چرا میگن شاسی شده و مرحله صدور پلاکه؟؟؟ اونام اردیبهشتی بودن دیگ. من ک ۳۱ خرداد هستم هنوز شاسی نشده. ولی بچه های اردیبهشت میگن شاسی شدیم چطور برای شما نشده؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 تحویل شهریور : دوستان تو بخشنامه زده تحویل 75 روزه منظورشون 75 روز کاری هست ؟ یا جمعه ها هم حساب میشه ؟؟؟
دنا تحویل پاییز 1403 : سلام دوستان عزیز ،دعوت نامه دنا شش دنده برا موعد تحویل بهمن برای کسی ارسال شده؟
زاگرب : سلام برای سفف فلز 55 روزه واریز وجه کردم فوری طرح مادران خبری نیست هر روز صبح هم به امید فاکتور سر به این کاستومر لعنتی میکنم و هیچ. کارمون شده چک کردن کاستومر.
207 دی ماه : دوستان اگه اطلاع دارید لطفا جواب بدید من الان دعوتنامه 207 سقف فلز برام اومده 293تومان الان نمیتونم تکمیل وجه کنم اگه یه ماه دیگه دعوتنامه بیاد همین قیمت هست یا اون حدود 15 تومان تخفیف رو که بهمون دادن هم باید اضافه پرداخت کنم. و اگه سقف شیشه برام بیاد ایا اون درصد واریزی من رو از ماشین کم میکنن مثلا به نسبت قیمت قبل من حدود 47 درصد پول رو دادم ایا الان باید 53 درصد قیمت جدید پرداخت کنم
محمد رحیمی : سلام بعد از فاکتور چند روز طول می کشه پلاک شه خودرو ساینا
ساناز : 207 بهمن ....تو میز خدمت شما مهلت پرداختم زده
ساناز : منم تبدیلی بودم من زمستان 402بودم برای منم پیامکی نیومده
ابولفضل‌ابراهیم : خواهشا‌اگه‌خداخواست‌ورفتین‌که‌خیلی‌عالیه اولآ هرکدومتون چندنفرباخودتون ببرین،دومافیلم‌گرفتن‌یادتون‌نره
ساحل دخترترک تبار : سلام بر همه ببخشید کسی هست 207 سقف فلز تکمیل وجه کرده باشه آخه پیام نیومده ولی روی میز مشتری دعوتنامه ارسال شده‌. لطفا اگه کسی پرداخت کرده برام پیام بزاره ممنون🌹🌹🌹🌹
علی : دوستان ماها که واریزی خرداد بودیم برگه سخا رو کی باید تحویل نمایندگی بدیم من ثبت نام کردم الان برگشو باید پرینت بگیرم کی ببرم