استراتژی متفاوت چینی ها در صنعت خودرو/برند بازی هایی که جواب داد

 

استراتژی متفاوت چینی ها در صنعت خودرو/برند بازی هایی که جواب داد

 
با نگاهی مختصر به کشورهای پیشرو و توانا در زمینه ساخت و تولید خودرو به سادگی در می یابیم که مجموع تعداد برندهای خودروساز آن ها از انگشتان یک دست تجاوز نمی کند. حتی اگر زیرمجموعه های خودرویی آن ها را نیز در شمارش خود به حساب آوریم تعداد مجموع آن ها به 20 برند نمی رسد.
 
برای مثال آمریکای شمالی، غول خودروساز جهانی تنها چهار برند اصلی خودروساز جنرال موتورز، فورد، کرایسلر و تسلا و کشور پیشرو آلمان سه برند اصلی فولکی واگن، ب ام و و دایملر AG را در اختیار دارد. اما با نگاهی به آمار خودروسازان چینی می توان به سادگی بیش از 40 برند خودروساز را برشمرد که این تعداد منحصر از برندهای زیرمجموعه آن ها است. 
 
این تعدد برند در صنعت خودرو چین به چه معنا است و چینی ها با این استراتژی چه هدفی را دنبال می کنند؟ 
 
بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در این باره می گوید: «خودروسازان کشور چین در دو سطح محلی یا کلان شکل می گرفتند که در این میان خودروسازان محلی تحت حمایت دولت محلی  فعالیت می کردند. از اواسط دهه 90 میلادی دولت چین به منظور ایجاد اشتغال، جذب سرمایه و افزایش رقابت در هر منطقه اقدام به ایجاد تعداد بسیار زیادی خودروساز محلی کرد.»
 
او ادامه می دهد: «خودروسازی صنعتی بزرگ دارای پتانسیل بالای اشتغال زایی است از این رو دولت چین تعدد و افزایش شرکت های خودروساز را در برنامه قرار داد. اما با گذر زمان و گسترش این صنعت در ابعاد جهانی ممکن است برخی از این خودروسازها نابود  یا در ساختار خودروسازان بزرگ تر خود ادغام شوند.»
 
صدرایی در پاسخ به این که چینی ها چه مقدار از این استراتژی پاسخ گرفتند می گوید:« چینی ها در زمینه صنعت خودرو هم دروازه های واردات و مونتاژ را باز کردند هم با ایجاد تعداد بسیار زیادی از برندهای خودرویی، بازاری به شدت رقابتی و متنوع را ایجاد کردند. حال این بازار رقابتی بر اساس مولفه های مختص به خود، در طی زمان بهترین و بدترین را انتخاب می کند. درنتیجه این همه برند خودروساز در گذر زمان به خودی خود در بازار رقابتی غربال می شوند.»
 
این کارشناس خودرو در پاسخ این پرسش که آیا این استراتژی خوب است یا بد ادامه می دهد: « خوب یا بد دانستن یک استراتژی به تنهایی کار درستی نیست بلکه باید دید کجا مفید عمل می کند. ، استراتژی داشتن بیش از 40 برند خودروساز محلی که تنها برای آن محل بخصوص خودرو تولید می کنند در کشور چین با جمعیت 1.5 میلیارد نفری و بازار مصرف 28 میلیونی، جواب می دهد اما همین استراتژی در بازار کشور ایران با 80 میلیون نفر هرگز جواب نمی دهد.»
 
او ادامه داد: «خوب یا بد بودن استراتژی کاملا نسبی و وابسته به عوامل بسیاری است. به عنوان مثال بستن دروازه واردات خودرو به کشور برای حمایت از تولید داخل استراتژی خوبی قلمداد می شود یا بد؟ پاسخ آن است که این استراتژی سی سال پیش استراتژی خوبی بود اما امروز تاثیر منفی به همراه دارد. از این رو تاثیر استراتژی را باید با توجه به عوامل محیطی مورد بررسی قرار داد.»
 
آن طور که به نظر می آید استراتژی عجیب و غریب و شاید از نظر ما اشتباه، در کشور چین به خوبی پاسخ داده است. مهم تر از آن این که این کشور با توجه به نیازهای روز و به صورت مداوم متناسب با شرایط تغییر کرده است و امروز به یکی از بزرگ ترین و موثر ترین خودروسازان جهان بدل شده است. صنعت خودرو ایران اما در فازهای ابتدایی بلوغ خود وامانده و بحث خوب و بد بودن تاثیر آزادی واردات خودرو بر صنعت خودرو داخلی نقطه ای گنگ و حل نشده باقی مانده است تا همچنان در سربالایی تند خودروساز شدن درجا بزنیم.
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , چینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: علیرضا کبک کانادا
2

وضع مردم خوب نیست و نمیتونن هزینه تکنولوژی های پیشرفته رو بپردازن و برای همین ماشین خیلی گرون تموم میشه قیمت ساختش.... در نتیجه یک سیکل منفی و.... تنها راهش هم چند برابر شدن قدرت خرید مردمه!!! که در وضع کنونی تمام بخشهای تولیدی از بین خواهند رفت...وسلام
17:44  1397/02/19
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 57 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بهزاد : دقیقا به منم همین و گفت من۲۲ اسفندم
مجتبی : سلام من شاهین اتوماتیک G 5مهرماه 402مبلغ290میلیون واریز کردم که زدن تحویل اسفند ماه سال 403هنوزم از پیامک سایپا خبری نیست الان 3ماهه هر روز زنگ میزنم تهران میگن مشخص نیست کسی چیزی اعلام نکرده به ما نمی‌دونم چیکار کنم خدا لعنتشون کنه انشاالله
میلاد : دسته دنده تارا چرا اینقدر زشت و اینقدر سفته. مدل قبلیا بهتر بود.
حواله : دوستان من کارم خرید و فروش حواله هستش،علی آقا راست میگن فروش فوری زیاد اجازه تاخیر نمیدن به خاطر اینکه ۳۶ درصد جریمه داره،به جاش پیش فروش ها که ۱۲ درصد جریمه دارن رو میزارن تو اولویت آخر،بنده تو این چند ساله ندیدم که فورش فوری بیشتر از ۲۰ روز تاخیر بخوره،درضمن تارا اتومات چون طرفدار نداره پیش فروش هاشم داره فاکتور میشه
محسن : سلام وقت بخیر من پیش خرید ثبت نام کردم چطوری میتونم نانو سرامیک انتخاب کنم؟؟؟
شاهین اتومات طرح نیمه شعبان cvt : سلام تکمیل وجه دوم آذر بود تا امروز که خبری از فاکتور و پلاک نشد رفتم داخل سایت که بزنم تحویل حضوری و برم پارکینگ سایپا تحویل بگیرم شاید زودتر بشه پیام میده که خودرو شما در حال بار گیری به نمایندگی شهر مربوطه است یک اس ام اس هم اومده که مابهالتفاوت بیمه رو واریز کن من که هنوز ماشینی ندیدم که مابهالتفاوت بیمه رو واریز کنم
قلی : نخرید اقا نخرید.ما از مهر پول دادیم هنوز ماشین ندادن
حسین زند ایرانی : شیرینی سند یادت نره
Alireza : زنگ زدم میگن آخرین فاکتور برای 6 بهمن بوده
تاراv4خرداد : سلام من پیش فروش هستم و بدوم تاخیر فاکتور شدم.مشابهش یکی از دوستان فروش فوری هست و در انتظار صدور فاکتوره با 25روز تاخیر. این استدلال شما کاملا اشتباهه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
عصمتی اریزو 8 : من زنگ زدم صدای مشتری گفت 50 نفر پشت خط هستن قطع کردم نمیدونم برای من صادر شده یا نه از کجا میشه فهمید به غیر از این صدای مشتری راه دیگه ای هم هست نمایندگی هم میگه تا بارگیری نشه ما خبر دار نمیشیم
اطلس 21 مهر : یکی یه خبر بده دلمون ترکید خدایا تا کی ظلم خسته شدیم راهم دور بود مرخصی نتونستم بگیرم خدایا چه گیری کردیم
خسارت دیده از سایپا : یکی نیس که به سایپا بگه که اونایی که ریدی پاک کن بعد پیش فروش بذار
اطلس : امروز داره سایپا محصولاتش پیش فروش میکنه ..تا جایی که میتونین تو گروها پخش کنید که مردم خرید نکنن که مثل ما اسیر نشن ..فقط اطلاع رسانی کنید که ما یک سال وسه ماه هس که پول زدیم حساب شرکت سایپا ماشین هنوز تحویلمون ندادن
اف ایکس1403 : ازتجمع امروزچه خبر؟یکی بگه ببینیم به کجارسید
یونس : پیش فروشم
سورن جدید : سلام فاکتور شدید امروز
اطلس 24 مهر : من اطلس 24 مهر هستم ..فقط خدا کنه امروز وفردا فاکتور بشم ..خدا میدونه که چه قدر از شرکت سایپا ناراحت وناراضی هستم از استان فارس هستم خدا میدونه که چه قدر راهم دوره وگرنه میومدم از حقم دفاع میکردم
4 اسفند : تو این دو هفته فقط 17و 18 بهمن فاکتور شدن ، اگر برای هر روز تکمیل وجه، یک هفته طول بکشه برای من میشه 3 ماه دیگه چون برای اسفندیا از 27 بهمن شروع میشه این سایپا هم که زمان دقیق رو بهمون نمیگه
اطلس آذر : سلام محمدچکارکردی اگ کاری ازپیش بردی منم بلیط بگیرم بیام