طبق این آمار که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شده، ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو بهعنوان سه تولیدکننده اصلی و بزرگ داخلی، در مجموع 68 هزار و 979 دستگاه انواع خودروهای سواری را به تولید رساندهاند.بر این اساس، ایرانخودرو با تیراژی 33هزار و 598 دستگاهی، جایگاه خود را بهعنوان بزرگترین خودروساز کشور حفظ کرده و توانسته در مقایسه با فروردین سال گذشته، 6 دستگاه بیشتر به تولید برساند. از آن سو سایپا نیز بهعنوان دومین خودروساز بزرگ ایران، 24 هزار و 396 دستگاه محصول سواری را تولید کرده و صاحب افزایش تیراژی 71 درصدی شده است. همچنین پارسخودروییها نیز با توجه به تیراژ 10 هزار و 987 دستگاهیشان طی فروردین 97، توانستهاند افزایش تولید 5/ 14 درصدی را در کارنامه خود ثبت کنند. از جمله نکات مهم آمار تولید فروردینماه خودروسازان میتوان به منفی شدن تیراژ برخی خودروهای داخلی و همچنین رشد تولید محصولات مونتاژی چینی اشاره کرد.
همچنین تیبا توانسته با تولیدی بیش از 13 هزار دستگاه، نام خود را بهعنوان پرتیراژترین خودرو داخلی در اولین ماه امسال ثبت کند. ازسوی دیگر آمار تولید پژو 2008 نیز در فروردین صعودی بوده و حدودا پنج برابر شده است. نکته دیگر اینکه رانا به عکس ماههای گذشته، توانسته در فروردین با افزایش تیراژ مواجه شود.
اما منفی شدن آمار تولید برخی خودروهای داخلی در فروردینماه، به تعطیلات نوروزی مربوط میشود، چه آنکه معمولا در این بازه زمانی، تیراژ محصولات بهدلیل تعطیلات موردنظر افت میکند. این در شرایطی است که خودروسازان توانستهاند بیشتر به واسطه محصولات مونتاژی خود به خصوص چینیها، کاهش تیراژ دیگر محصولات را جبران کرده و در مجموع عملکردی مثبت را نسبت به فروردین سال گذشته به ثبت برسانند.
هرچند هنوز برنامه تولید امسال خودروسازان به طور رسمی اعلام نشده، با این حال بهنظر میرسد آنها قصد دارند رکورد سال 90 را که توانستند بیش از یک میلیون و 640 هزار دستگاه خودرو را به تولید برسانند، تکرار کرده یا حتی ارتقا دهند. این البته در حالی است که با خروج آمریکاییها از برجام و در اولویت قرار گرفتن تحریم خودروسازی ایران از سوی این کشور، تردیدهایی درباره توان تولید امسال خودروسازان داخلی ایجاد شده است.
شرایط به شکلی است که اگر اروپاییها یا ایران نخواهند یا نتوانند برجام را حفظ کنند، آنگاه ممکن است تولید خودروسازان از جنبه لغو قراردادهای خارجی و به مشکل خوردن تامین قطعات خارجی، دچار اختلال شود. البته فعلا که نه ایران قصد خروج از برجام را دارد و نه اروپاییها، با این حال عقل حکم میکند خودروسازان داخلی از همین حالا برنامهریزیهای لازم را برای تحریمهای احتمالی انجام دهند تا اتفاقات سالهای 91 و 92 دوباره رخ ندهد. در آن دوران، بهدلیل مشکلات و چالشهای ناشی از تحریم، تولید خودروسازان به شدت افت و در نتیجه قیمتها نیز افزایشی نامتعارف را تجربه کرد.
آغاز منفی 206 ، پارس و سمند
نگاهی اما به آمار تولید خودروسازان در فروردین امسال بیندازیم و ببینیم تیراژ خودروهای سواری چه افت و خیزی را تجربه کرده است.
آن طور که آمار میگوید، ایرانخودروییها در تولید پژو (به جز مدلهای 405 و 2008) و همچنین سمند، با کاهش تولید در اولین ماه امسال مواجه شدهاند. طبق آمار، آبیهای جاده مخصوص در مجموع 8 هزار و 996 دستگاه پژو 206 را به تولید رساندهاند که در مقایسه با فروردین سال گذشته، 12 درصد کاهش تیراژ را تجربه کردهاند. بهنظر میرسد وزارت صنعت، معدن و تجارت، آمار پژو 207ای یا همان پژو 206 پلاس را نیز جزو 8 هزار و 996 دستگاه موردنظر محاسبه کرده است؛ زیرا در لیست خودروهای تولیدی نامی از 207 نیست.
در بین دیگر محصولات پژویی ایرانخودرو، مدل 405 با افزایش تیراژ مواجه شده است. طبق آمار منتشره، این محصول طی فروردین امسال تیراژی 6 هزار و 384 دستگاهی از خود به جا گذاشته و در نتیجه با افزایش تولید 4/ 18 درصدی مواجه شده است. آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اما از کاهش تیراژ پژوپارس نیز طی فروردین امسال خبر میدهد.طبق آمار، این محصول، تیراژی 6 هزار و 335 دستگاهی را در بازه زمانی موردنظر از خود به جا گذاشته تا در مقایسه با فروردین سال 96، بیش از چهار درصد کاهش تیراژ را به نام خود ثبت کند.
کاهش تولید دو مدل پژو در شرایطی است که ایرانخودرو توانسته به تولید مدل 2008 بیفزاید. طبق آمار، طی فروردین 550 دستگاه پژو 2008 به تولید رسیده که در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته، 445 درصد رشد را نشان میدهد. ایرانخودروییها طبق تعهدی که دادهاند، باید تا پایان شهریور ماه امسال 16 هزار دستگاه پژو 2008 را که تابستان سال گذشته پیش فروش کردهاند، تحویل دهند.
از پژوها که بگذریم، ایرانخودرو در تولید سمند با کاهش تیراژ مواجه شدهاست. بنابر آمار منتشر شده این شرکت طی اولین ماه امسال، چهار هزار و 424 دستگاه سمند را به تولید رسانده که بخشی از این رقم را مدلهای دوگانه سوز تشکیل میدهند. با توجه به این آمار، تیراژ سمند در مقایسه با فروردین سال 96، 20 درصد کاهش پیدا کرده است.
در بین دیگر محصولات ایرانخودرو، اما دنا با افزایش تیراژ مواجه شده است. این محصول که در دو مدل معمولی و پلاس تولید میشود، در اولین ماه امسال تیراژی دو هزار و 703 دستگاهی را به نام خود ثبت کرده است. با احتساب این آمار، دنا نسبت به فروردینماه 96 حدود 47 درصد افزایش تیراژ داشته است.همچنین رانا محصول همیشه منفی سال گذشته ایرانخودرو نیز توانسته در فروردین امسال ترک عادت کرده و با افزایش تیراژ مواجه شود.
طبق آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، 333 دستگاه رانا در فروردین امسال به تولید رسیده که نشان از افزایش تیراژ 164 درصدی این محصول نسبت به بازه زمانی مشابه سال 96 دارد. ایرانخودرو اما چند محصول مونتاژی را که بیشتر چینی هستند نیز در فروردینماه امسال مونتاژ کرده که به جز یک محصول، باقی آنها افزایش تیراژ داشتهاند.
در این بین، هایما تیراژی یک هزار و 161 دستگاهی را به نام خود ثبت کرده و این در حالی است که این محصول چینی طی فروردین سال گذشته تنها دو دستگاه تیراژ داشت. همچنین دانگ فنگ نیز با تیراژ یک هزار و 391 دستگاهیاش، توانسته 30 درصد در مقایسه با فروردین سال گذشته، افزایش تیراژ را تجربه کند. اما دیگر محصول مونتاژی و ژاپنی ایرانخودرو یعنی سوزوکی گرندویتارا با افت تیراژ در فروردین امسال مواجه شده است. طبق آمار، سوزوکی گرندویتارا که در ایرانخودرو خراسان مونتاژ میشود، در اولین ماه امسال 290 دستگاه تیراژ داشته که نشان میدهد خودروی موردنظر حدود 50 درصد نسبت به فروردین سال گذشته کاهش تیراژ داشته است.
تیبا پراید را جا گذاشت
اما به سایپا برویم و ببینیم این شرکت و زیرمجموعهاش یعنی پارسخودرو چه آماری را طی فروردین امسال در کارنامه تولید خود به ثبت رساندهاند. طبق آمار اعلامی، سایپا در بازه زمانی موردنظر، یک هزار و 689 دستگاه سراتو مونتاژ کرده و با این حساب توانسته تیراژ این خودروی کرهای را در مقایسه با فروردین سال گذشته، بیش از 112 درصد رشد دهد.
در بین محصولات چینی گروه خودروسازی سایپا نیز برلیانس تیراژ 2 هزار و 861 دستگاهی را از خود به جا گذاشته و با این حساب در مقایسه با فروردینماه سال گذشته، 75 درصد رشد تیراژ داشته است. سایپاییها اما دو محصول چینی دیگر را نیز به مونتاژ میرسانند که در این بین، چانگان تیراژی 871 دستگاهی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. با این حساب، چانگان نسبت به فروردین سال گذشته، حدود 158 درصد افزایش تیراژ داشته است. دیگر محصول چینی سایپا یعنی آریو نیز که همچنان میهمان سایت بنرو است، طی فروردینماه امسال 761 دستگاه تیراژ را به نام خود ثبت کرده است. با توجه به این آمار، آریو توانسته نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، به رشد 74 درصدی دست پیدا کند.
گفته میشود سایت بنرو به رنو واگذار شده و قرار است از سال آینده، تولید محصولات این خودروساز فرانسوی در آن آغاز شود. ظاهرا طبق توافق سایپا و رنو، آریو تا پایان امسال در بنرو به تولید خواهد رسید و پس از آن به خط تولید دیگری منتقل میشود. سایپا البته به جز آریو، وانت پراید را نیز در بنرو به تولید میرساند و باید منتظر ماند و دید تکلیف این محصول در صورت انتقال سایت موردنظر به رنوییها، چه خواهد شد.
اما در آمار تولید فروردینماه امسال، تندر90 نتوانسته سیر صعودی خود را ادامه دهد. براساس آمار اعلامی، طی فروردینماه امسال، در مجموع چهار هزار و 637 دستگاه انواع تندر90 در ایرانخودرو و پارسخودرو به تولید رسیده که در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته، کاهش 20 درصدی را نشان میدهد.
آنطور که آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت میگوید، در حالت تفکیکی ایرانخودروییها با تیراژی یک هزار و 31 دستگاهی، کاهش تولیدی 52 درصدی را در مقایسه با فروردین 96 تجربه کردهاند. از پارسخودرو نیز خبر میرسد که تیراژ خانواده تندر90 طی اولین ماه امسال به سه هزار و 606 دستگاه رسیده و این آمار نشان میدهد تولید این خانواده در سومین خودروساز بزرگ ایران، 2 درصد پایین آمده است.
2 هزار و 218 دستگاه از تندر90های تولیدی پارسخودرو را مدلهای ساندرو تشکیل میدهند و طبق آمار، بیش از یک درصد به تیراژ این محصول نسبت به فروردین 96 اضافه شده است.
اما نگاهی هم به آمار تولید پراید بیندازیم، خودرویی که بالاخره تسلیم تیبا شد و جایگاه خود را بهعنوان پرتیراژترین خودرو داخلی از دست داد. بر این اساس، در مجموع 12 هزار و 177 دستگاه پراید در سایپا و پارسخودرو طی فروردینماه 97 به تولید رسیده که نشاندهنده افزایش تولید بیش از 13 درصدی این محصول نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته است.
این در حالی است که طبق آمار اعلامی،تیبا تیراژی 13 هزار و 416 دستگاهی را در فروردین امسال از خود به جا گذاشته و بنابراین نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، 116 درصد رشد تولید را تجربه کرده است. با توجه به این آمار، حالا تیبا لقب پرتیراژترین خودرو داخلی را یدک میکشد و باید منتظر ماند و دید در ماههای آینده موفق به حفظ آن خواهد شد یا پراید جایگاهش را پس خواهد گرفت.