حفظ تعادل موتورسیکلت؛ با فناوری پرتاب موشک

 

حفظ تعادل موتورسیکلت؛ با فناوری پرتاب موشک

 
شرکت بوش آلمان، به منظور جلوگیری از وقوع تصادف هنگام لغزش چرخ جلوی موتورسیکلت، سیستمی پیشنهاد داده است که به کمک نیروی پرتابی شبیه موشک، از سُر خوردن پیشگیری خواهد کرد.
 
 
در دنیای کنونی، تولیدکنندگان تلاش می‌کنند که تا حد ممکن موتورسیکلت‌های امن‌تری بسازند. معمولا این کار توسط سیستم‌های الکترونیکی انجام می‌شود. این سیستم‌ها شامل کنترل کشش، ترمز ABS هنگام پیچیدن و سیستم‌ تعلیق الکترونیکی است. ظاهرا هیچ کسی فکر نمی‌کرد که روزی از فناوری موشک برای کمک به حفظ تعادل و ثبات موتورسیکلت استفاده شود؛ و احتمالا بوش اولین شرکتی باشد که در این زمینه وارد شده است. 
 
 
هر موتورسوار باید بداند، چیزی به عنوان موتورسیکلت بدون افتادن (سُر خوردن) وجود ندارد. متغیرهای زیادی وجود دارند که تعادل دینامیکی موتورسیکلت را تعیین می‌کنند و بخش زیادی از آن‌ها وابسته به اراده‌ی موتورسوار نیستند.
 
یکی از شایع‌ترین اتفاقات ناگواری که معمولا در جاده‌های عمومی برای موتورسواران رخ می‌دهد، لوساید (lowside) است که به دلیل کاهش کشش چرخ جلو اتفاق می‌افتد. مهم نیست که موتورسیکلت به تجهیزات ایمنی (مانند سیستم ترمز ضدقفل) مجهز شده باشد؛ اگر موتورسوار در پیچی لغزنده با سرعت حرکت کند و بخواهد بپیچید، به دلیل عملکرد یک حسگر الکترونیکی بسیار کوچک روی چرخ؛ عمل ترمزگیری به سرعت انجام می‌شود و ممکن است منجر به سر خوردن و تصادف موتورسیکلت شود. 
 
در اکثر اوقات و برای بیش‌تر موتورسواران، نجات یافتن از تصادف لوساید می‌تواند شانسی بزرگ و البته تجربه‌ای پرهزینه باشد. در این حالت باز نگه داشتن دریچه گاز پیشرانه موتورسیکلت، احتمالا تنها چیزی است که می‌تواند زندگی موتورسوار را نجات دهد؛ البته اگر زمان کافی برای نگه داشتن و کنترل کشش چرخ‌های آن وجود داشته باشد. 
 
بوش از روش جایگزین دیگری برای جلوگیری از این نوع تصادف استفاده می‌کند؛ یکی از این روش‌ها تحت عنوان "پروژه تحقیقاتی کاهش سُر خوردن" مورد بررسی قرار گرفته است که با دست جادویی به منظور جلوگیری از افتادن موتورسوار مقایسه می‌شود. ایده کلی مورد استفاده در این روش کاملا جدید است و از فناوری بسیار بالایی بهره می‌برد. 
 
بوش پیشنهاد می‌کند که برای بکارگیری فناوری دست جادویی، از نیروی پرتاب (فشار)‌ جانبی جهت جلوگیری از لغزش موتورسوار استفاده شود. اکثر موتورسیکلت‌های مدرن مجهز به حسگرهایی هستند که می‌توانند لغزش چرخ جلو را تشخیص دهند؛ بنابراین هنگامی که میزان لغزش از حد معینی تجاوز کرد، از نازل برای ایجاد نیروی پرتاب استفاده می‌شود. طرز کار به این صورت است که نازل گاز را برای جلوگیری از لغزش چرخ جلو در جهتی اسپری می‌کند، در نتیجه موتورسیکلت به صورت عمودی قرار می‌گیرد و می‌تواند مسیر حرکت خود را ادامه دهد. 
 
به نظر می‌رسد که این ایده بسیار شبیه به نحوه عملکرد موشک و براساس نیروی محرکه پرتابی آن باشد؛ در این مورد بوش پیشنهاد می‌کند از انباره (آکومولاتور) گاز برای تولید چنین نیرویی استفاده شود. این انباره‌ها شبیه مواردی هستند که در حال حاضر در کیسه هوای خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند. کل سیستم از فناوری کاربردی معمولی بهره می‌برد، در حالی که به سادگی برای دست‌یابی به هدف جدیدی بازآرایی شده است.
 
 
سوالات زیادی وجود دارند که در مورد ایده بوش به ذهن می‌رسند. آیا پس از استفاده از مخزن گاز، می‌توان آن را دوباره پر کرد؟ استفاده از چنین سیستمی چه میزان به وزن موتورسیکلت اضافه می‌کند؟ در حالتی که خود موتورسوار بسیار سریع رانندگی کند و سُر خوردن او ناشی از کاهش کشش به علت لغزندگی جاده نباشد، این سیستم چطور عمل می‌کند؟ آیا بکارگیری این ایده منجر به تبدیل سُر خوردن موتورسیکلت به چرخش در جهت محور طولی و پرت شدن راننده نخواهد شد؟ بوش چه تدبیری برای مقابله با این خطرات اندیشیده است؟
 
با این حال الان نمی‌توان به طور قطعی در مورد جنبه‌های کاربردی ایده بوش قضاوت کرد و به نظر می‌رسد که برای چنین کاری بسیار زود باشد. ایده بوش برای پیشگیری از لغزش و سُر خوردن موتورسیکلت در حال حاضر در آغاز راه قرار دارد و بوش نمونه اولیه‌ای برای اثبات کار آن ارائه کرده است؛ به همین علت باید تا زمان عملیاتی شدن و آزمایش آن در شرایط واقعی صبر کرد.
 
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , موتورسیکلت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد ۳اردیبهشت : منظورم شماره درخواست هست ممنون میشم عزیزان اردیبهشتی شماره درخواست رو بفرستید
اکبر 2 : مدیر عامل سایپا دنیا همینجور نمیمونه وقت شما هم میرسه
محمد ۳اردیبهشت : سلام لطفا اردیبهشتی ها شماره پذیرش رو بفرستید ببینیم چند چند هستیم
شاهین : اگه زودتر میخای تبدیل بزن ولی اگه وسیله زیر پاته تبدیل نزن
مهران : آقا تکمیل وجه 26 اسفند فاکتور شدن- منتها برخی به دلیل واریز وجه در تایم غیراداری بعد از ظهر واریز داشتن که اولویتشون افتاده 27 ام اسفند اونا هستن برخی هم به دلیل خطا و اشکال تراکنش بانکی به 28 اسفند موکول شدن بعد نوبت اردیبهشت هست. اما به دلیل عدم نقدینگی سایپا تامین سانروف میسر نیست و تاریخ مشخصی نداره!
شاهین G : برای تبدیل شاهین G به GL بایستی منتظر دعوتنامه موند یا مراجعه به نمایندگی؟؟
سرباز : منم فوق العاده پذیرش 17ام بودم 1ام مهر تبدیل زدم 9ام فاکتور شد
شاهین جی : برای دریافت پول ضرب العجل تعیین می کنند اما ماشینی که قرار بوده اسفند ۱۴۰۳ تحویل دهند را تا امروز ۱۰مهر هست تحویل ندادند و هیچ راه تماس و شکایتی هم نداریم اخه خدا لعنتتون کنه شما که ماشین ندارید بدید به ما چرا ثبت نامه میزارید
شاهین : ازوقتی که ماشین پلاک میشه چقدر زمان میبره تحویل مشتری بدن؟اگه کسی میدونه ممنون میشم اطلاع بدین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کلهر : سبحان برادر ،برو یه خبر بگیر
ایمان : دوستان پذیرش 23و24 بهمن که فاکتور شدین کسی تحویل گرفته ماشین رو؟؟ چرا خبری از تحویل نیس ؟؟؟هرکی گرفته اعلام کنه لطفا
سورن پلاس موتور جدید : سلام کدام طرح بودین اگر طرح پیش فروش بودین واریزی دعوتنامه نامه چه تاریخ بود
امین.ازنا : سلام.چه مدل سمندی؟برا من اینو نگفتن
سیامک : ما که 198 تومن اسفند 1402 واریز اولیه داشتیم و اسفند 1403 تکمیل وجه کردیم و هنوز هم فاکتور نشدیم چی باید بگیم
Gxr : دوستانی ک جی ایکس طرح مادران فوق العاده اسفند و فروردین هستند +را بزنین ببینیم چن نفریم
حسین : سلام دوستان من. شیرازم ، کجایید بریم برای اعتراض شیرازیا بیاید جمع بشیم بریم هرکس توی شهر خودش اقدام کنه از کجا بیاریم قسط بدیم نونمونو هم بریدن
مادرا 207 پانا فولاد تحویل 31 مرداد : پاسخ به 207 مرداد 31 ساعت 8 شب دیشب چک کردم ارسال پلاک خورده جایی از تحویل مدارک چیزی ننوشته
رضا : سلام کلاس خودرو فاقد صف فاکتور می باشد یعنی چی
اطلس دوران جنگ : خدمت دوستان ارز کنم ساعت پنج صبح بارزدم دارم میرم اهواز آقا جان از تهران که حرکت کردم فقط کامیون های حمل خودرو از ایران خودرو تو جاده هست این چهار رومی هست که میبینم خو آتیش بگیره سایپا نباید یه کامیون هم از محصولات سایپا تو جاده ببینیم بابا جان سایپا زده به سیم آخر فقط داره گوش بری می کنه خدا شاهده اینقدر به همکارم گفتم این داستان رو هر موقع کامیون حمل خودرو می‌بیند مسخره می کنه