پای قطعه سازان در گرداب مشکلات/ تعرفه‌های حمایتی راه نجات تولید کنندگان می‌شود؟

 

پای قطعه سازان در گرداب مشکلات/ تعرفه‌های حمایتی راه نجات تولید کنندگان می‌شود؟

 
از فروردین ماه امسال که آمار واردات قطعات خودرویی یکی پس از دیگری منتشر شده، بیش از هر زمان دیگری گلایه‌های قطعه سازان در سال گذشته را تداعی می کند.
 
روزهایی که قطعه سازان از قطع شدن ارز مبادله‌ای برای خرید مواد اولیه گلایه داشتند و از کسادی بازار به دلیل واردات بی رویه قطعات ناله می کردند تا زمانی که قطعه سازان زیر زمینی بیش از هر زمان دیگری بازار قطعات چینی را رونق می دادند، روزهای پر هیاهویی که صدای قطعه سازان داخلی به گوش کسی نمی رسید. 
 
حالا دیگر آمار واردات قطعات گویای همه مشکلاتی است که سال گذشته به قطعه سازان و صنعت قطعه سازی گذشته است. روزهایی که به واسطه توجه نشدن به فرصت های پیش رو این صنعت استراتژیک و دارای پتانسیل بالا در افزایش کیفیت تولیدات داخلی و صادرات قطعات خودرویی، باعث شده  تا برخی از قطعه سازان را به زمین بزند و برخی دیگر را ادامه فعالیت‌ های تولیدی بازدارد و آن ها را تنها به فکر واردات صرف مواد اولیه بیاندازد. 
 
جالب است که فرصت های از دست رفته درست در روزهایی رخ داده است که نه تنها سال 96 به عنوان سال «اقتصاد مقاومتی: تولید و اشتغال» نامگذاری شد، بلکه حتی هر روز بر افزایش تولیدات داخلی و حمایت از کالای ایرانی تاکید می شد. با این حال اما نه تنها سهم قطعه سازان داخلی در تولیدات داخلی خودروسازان آنگونه که انتظار می رفت، نبود؛ بلکه حتی برخی قطعه سازان نیز در قراردادهای خودرویی داخلی و مشترک دیده نشدند.
 
اما چرا حال و روز قطعه سازانی که هر روز دم از حمایت از آن ها زده می شد و بارها دولتمردان از قطعه سازان داخلی و افزایش سهم تولید قطعات خودرویی در ساخت خودروها خبر داده بودند، امروز به گونه ای شده که برخی قطعه سازان عطای تولید داخلی را به لقایش بخشیده اند و اکنون فقط به فکر پاس کردن چک‌ها و گذر از مرحله تراز کردن درآمد و هزینه هایشان هستند. 
 
نگاهی به مشکلات قطعه سازان در سال 96 
 
مشکلات یا دست اندازهای پیش پای قطعه سازان در سال گذشته کم نبود، با این حال بسیاری از قطعه سازان با کم و کاست این صنعت ساختند و تولیدات خود را تا جای ممکن ادامه دادند. اما در نیمه های سال گذشته ارز مبادله ای قطعه سازان قطع و آمار واردات قطعات خودرویی اوج گرفت. با این حال اما مجلس، وزیر صنعت معدن و تجارت و خودروسازان اعلام کردند که آماده حمایت از قطعه سازان داخلی هستند. اما از آذرماه سال گذشته تاکنون نه تنها حمایتی از قطعه سازان دیده نشد، بلکه همان حمایت های گذشته نیز رنگ و بوی خود را از دست داد و قطعه سازان تنهاتر از گذشته شدند. 
 
در همین میان بارها قطعه سازان نسبت به افزایش تعرفه‌های قطعات خودور گلایه کردند، اما با این حال آب از آب تکان نخورد و حتی خودروسازان نیز برای بهبود ساز و کار خودشان هم که شده به کمک قطعه سازان نیامدند. از طرفی دیگر ماجرای قدیمی بدهکاری خودروسازان به قطعه سازان همچنان ادامه دارد و هنوز بسیاری از قطعه سازان موفق به اخذ طلب های خود از خودروسازان نشده اند. 
 
از طرفی دیگر، واردات  قطعات خودرویی و تولیدات زیر زمینی قطعات خودرو رو به افزایش بوده و برخی فعالان این عرصه بر این باورند که گاها قطعات وارداتی از چین و سایر کشورها وارد و به صورت زیر زمینی با پک‌های ایرانی بسته بندی و به عنوان تولیدات داخلی توزیع می شود که این امر ضرر دو سویه به بازار و قطعه سازان وارد می‌کند.
 
یکی دیگر از مشکلات پیش روی قطعه سازان که بارها مقامات سازمان توسعه تجارت بر آن تاکید کرده اند، افزایش سهم قطعه سازان داخلی در قراردادهای خارجی یا مشترک خوردوسازی است. اما با گذشت دو سال از قراردادهای جوینت ونچر خودروسازی، هنوز سهم قطعه سازان داخلی در حد همان 20 درصد باقی مانده و تاکنون در هیچ قراردادی سهم 40 درصدی قطعه سازان داخلی اعمال نشده است. البته لازم به ذکر است که هنوز از میان قراردادهای مشترک، تولیدات انگشت شماری در حال اجرا است. 
 
چرا قطعه سازان بی انگیزه شدند؟
 
به تازگی اما اصغر خسروشاهی- مشاور وزیر صنعت معدن و تجارت از تدوین طرح تغییر تعرفه واردات قطعه در وزارت صنعت خبر داده و گفته است که قوانین و تعرفه‌های کنونی به هیچ عنوان از قطعه سازان داخلی حمایت نمی کند.
 
به گفته او در حال حاضر تولید قطعه در کشور بیشتر مربوط به محصولات ایران خودرو و سایپا از جمله خودروهای پژو  و سایر تولیدات است. اما در باره  خودروهای جدید از جمله خودروهای چینی سهم قطعه سازی پایین و به صورت CKD وارد کشور می شود. 
 
حال این پرسش مطرح است که چه عواملی دست به دست یگدیگر می دهند تا انگیزه کاری قطعه سازان را کاهش دهد و به عبارتی آن ها را نسبت به تولید قطعات خودرویی کم کار کند؟ 
 
 بهرام شهریاری- کارشناس صنعت خودرو در هیمن زمینه می گوید: « قطعه سازانی که فعالیت آن‌ها به صورت مستقیم به ارز وابسته است بیشترین لطمه را از تغییرات اقتصادی متحمل می شوند».
 
او می افزاید: « علاو بر تولید کنندگان قطعات خودرو که واردات مواد اولیه را به واسطه نوسانات نرخ ارز با قیمت های متنوع خریداری می کنند، قطعه سازنماها هستند که بیشترین ضربه های اقتصادی را از نوسانات نرخ متحمل می شوند».
 
شهریاری تاکید می کند: « در صنعت قطعه سازی کم نیستند قطعه سازنماهایی که قطعات خودرو را از چین وارد می‌کنند و به صورت زیر زمینی و به نام قطعات تولیدی داخلی به بازار تزریق می کنند، که در این میان بیشترین ضررکنندگان بازار هستند که از دولت گذشته به یادگار مانده اند».
 
او با بیان اینکه هنوز نرخ دلار 4200 تومانی برای قطعه سازان و خودروسازان محقق نشده است، ادامه می دهد: « گرچه قطعه سازان و خودروسازان با افزایش نرخ دلار همراه شده اند، اما هنوز اجازه افزایش قیمت ندارند، از این رو قطعه سازان دچار سردرگمی و یاس می شوند».
 
این کارشناس صنعت خودرو می افزاید: « گرچه ارتقا سهم قطعه سازی از 25 به 40 درصد مطرح است، اما این اختلاف مربوط به شیشه، باتری، تیونینگ و تایر می شود که هیچ یک در زمره قطعات خودرویی یا مواد اولیه محسوب نمی شوند». 
 
شهریاری تاکید می کند:« باید در کنار تسهیل شرایط واردات، نرخ تعرفه حمایتی از قطعه سازن اعمال شود، به طور مثال هنگامی که WTO صنایع تولید خود را در خطر دید، نرخ تعرفه فولاد را افزایش داد تا از واردات فولاد جلوگیری شود. حال به نظر می‌رسد اگر نرخ تعرفه‌ها به شرط اینکه قطعات یدکی از جمله قطعات خودرویی محسوب نشوند، حمایتی شوند؛ حال و روز قطعه سازان بهبود یابد». 
 
به گفته شهریاری، افزایش نرخ تعرفه می تواند تا حدی به بازگشت روحیه و امید به کار قطعه سازان بیانجامد.
 
با نگاهی به آمار منتشر شده از تولیدات داخلی و سهم واردات قطعات خودرو از چین، این پرسش مطرح است که حجم بالای واردات قطعات خودرو نشان دهنده چه چیزی خواهد بود‌؟ آیا این حجم از واردات قطعه نشان دهنده کاهش حجم تولیدات داخلی است یا نشان دهنده واردات فول CKD خودروها است؟ آیا چینی ها توانسته اند از مشکلات داخلی پیش پای قطعه سازان ماهی بگیرند و قطعات خود را به صنعت خودروسازی ایران تحمیل کنند؟ آیا اکنون که تنها دوماه از سال تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی گذشته است، نباید کاهش واردات با افزایش نرخ تعرفه‌ها جدی تر گرفته شود تا صنایع تولیدی داخلی کمتر از گذشته درگیر ضرر و زیان شوند؟
 
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهسا : دوستان خبری از دعوتنامه آذر ماه ندارید؟؟؟؟؟؟؟؟
ناصر محب نژاد : J4سفید ثبت نام۱۸ اردیبهشت از نمایندگی سلیمانی پور از شهر ری ۶اردیبهشت شاسی ۲۸ارسال مدارک وامروز هم کارت ماشین رافرستادن ماشینو کی تحویل میدن خدا میدونه خسته شدیم
حسین : روزی ۷۵۰ هزار تومان
Mr.p : کسی هست تحویل گرفته باشه از 90 روزه ها
عارف : واقعا مرسی که اسباب شادی ما رو فراهم میکنی😅😅😅😅😅😂😂😂
رضا : امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس چه ارتباطی به وزارت صمت و اَبَر کمپانی سایپا داره؟
محمد : یک ماهه که پول واریز کردیم خدا کنه که به موقع بدن گفتن تحویل اسفندماه
کوروش : دوست گرامی بهمین زودی نتیجه نمیده زمان بره ! سازمان حمایت از مصرف کنندگان به کارشناسی میکنه بعد تخلف محرز واقع شد میفرسته اداره تعزیرات اداره تعزیرات یک اداره زیر نظر قوه قضائیه س هیچ گونه تبعیضی هم قائل نیست رای صادره قابل اجراست .حال دوستان همگی از بازرسی کل کشور که فشار و نظارت بر تخلفات ارگانهای و شرکتهای دولتی است قطعا پیگیری و از ایرانخودرو علت تخلف رو باید در کوتاهترین زمان به سازمان ارائه کند که بازرسی ایرانخودرو را موظف و ملزم به جبران خسارت به خریداران میکند
درانتظار اطلس : سلام مبارک باشه ،سود تاخیر رو براتون حساب کردن ؟؟ چقدر شده
محتشم : درود . دوست گرامی مهران از شما سوال دارم ؟واسه تو فروش فوق العاده بودش یکماه بودش یا 90روز کلا چقدر واریز کردی کلا
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی : امیر اگر 170 پیش داده باشی حدودی باید 205 دیگه جور کنی
ساناز : برا منم نیومده شما پرداختی اولتون چند بود؟
مهسا X33 اتومات : سلام دوستان. ایکس 33 اتومات تا چه تاریخی تحویل دادند؟ آیا کسی تاریخ سیستمی شهریور ماه تحویل گرفته؟
رسول : سلام لطفاشماره پذیرش بزارید
امیر ساینا85گانه 90 روزه : من خودم 8مهر هستم هنوز فاکتور نشدم اما امروز خودم تو کانالها دیدم بچه های 24 شهریور فاکتور شدن
تیگو 7 پرمیوم .کرمانشاه : سلام تاریخ قرار داد 20 شهریور تاریخ تایید لیزینگ بانک صادرات 8 مهرماه تاریخ 28 ابان وامم واریز کردن و الان تمام مراحل انجام شده و همه مراحل وضعیت خودرو سبز هست جز تحویل خودرو حتی پلاک هم شده کارت ماشین هم تحویل پست دادن دوستان چقدر زمان میبره خودرو رو تحویل بدن ممنون میشم اطلاع بدین
محمد رصاناصرزاده : سلام در جواب سوال شما باید عرض کنم دیگر حوصله ای نمانده که از این شرکت شیاد ودزدگلایه وشکوه کنیم ومتوجه شدم که پشت این شرکت شیاد افراد رده بالای قوی هستند این شکایت ها وحرفها به جایی نمیرسد
207 tu3 : آخرین روز پرداخت کن که نیمه دوم بهمن فاکتور و مدل 404 بشه
یعقوب : سلام‌دوستان انگار همه موافق گرانی خودرو شدن چون همه به فکر فاکتور شدن و رنگ خودرو ....هستن ؟ یه عده به خاطر همه تلاش میکنن ولی یه عده ی دیگه فقط به فکر خودشان هستن واقعا که
پارسا : باسلام و احترام دیروز آماده برای صدور فاکتور برای من بروز رسانی شد به 1403/0830 تبدیل شد ، بنظرتون چقدر دیگ فاکتور مبشه؟