چرا بیمه از پرداخت خسارت افت قیمت خودرو طفره می‌رود؟

 

چرا بیمه از پرداخت خسارت افت قیمت خودرو طفره می‌رود؟

 
برای صاحبان خودروهای صفر کیلومتر هیچ چیز دردناکتر از اولین تصادف و آسیب دیدن خودروی‌شان نیست؛ چیزی که باعث افت قیمت خودرو می‌‌شود و در نگاه اول هیچ کس حتی بیمه هم متعهد به پرداخت افت خسارت نیست.
 
بر اساس قانون مقصر حادثه برای پرداخت خسارت می‌تواند از بیمه شخص ثالث خود استفاده کند اما به شکل قانونی بیمه هیچ تعهدی برای پرداخت افت قیمت خودرو آسیب دیده ندارد و اگر شخص بخواهد از مقصر حادثه جریمه افت قیمت دریافت کند باید به دادگاه یا شورای حل اختلاف شکایت کند.
 
پرداخت افت قیمت در بیمه شخص ثالث در تعهدات بیمه‌گر نیست و در صورت بروز حادثه بیمه‎‌گر تنها موظف به پرداخت خسارت و هزینه تعمیر خودرو است. این موضوع که افت قیمت برعهده بیمه‌گذار باشد یا نباشد همیشه مورد بحث بوده است. با این حال تاکنون پرداخت افت قیمت برعهده بیمه‌گر نبوده، اما چرا؟
 
افت قیمت خودرو
 
یکی از کارشناسان حوزه بیمه خودرو در گفتگو با دیجیاتو به وارداتی بودن صنعت بیمه اشاره می‌کند و شرح می‌دهد که تعهدات بیمه‌گر و ضوابط آن از کشورهایی که در صنعت بیمه مقدم هستند، الگوبرداری و در کشور اجرایی می‌شود. این درحالی‌ست که روال قیمت خودرو و افت و خیزهای آن در کشور ما متفاوت از سایر کشورهاست.
 
بالاتر بودن قیمت خودرو در ایران، تاثیر مستقیم تورم، نرخ ازر و سایر موارد، شرایط خاصی را به وجود آورده که بیمه‌گر و بیمه گذار از حقوق خود راضی نیستند. چنانکه بیمه‌گران معتقدند باید حق بیمه بیشتری دریافت کنند و بیمه‌گذاران در بیشتر مواقع به حق بیمه‌ای که می‌پردازند و  خسارتی که دریافت می‌کنند راضی نیستند.
 
در ایران متغییرهایی که در قیمت خودرو تاثیر می‌گذارند بسیار متفاوت از سایر کشورهاست. برای مثال در ایران درصورتیکه گلگیر خودرویی آسیب ببیند و نیاز به صافکاری و رنگ داشته باشد، ناگهان رقم قابل ملاحظه‌ای از ارزش خودرو کم می‌شود اما افت قیمت در کشورهای دیگر به این شکل نیست و تاثیر چندانی هم بر قیمت خودرو ندارد، چراکه گلگیر خودرو باعث ضعف فنی خودرو نمی‌شود.
 
افت قیمت خودرو
 
به علاوه درصورتیکه چنین تعهدی برعهده بیمه‌گر گذاشته شود ممکن است تقلب‌های بسیاری در این مورد صورت گیرد که به ضرر بیمه‌گر خواهد بود و البته این احتمال ناشی از خلاءهای اطلاعاتی خودروهاست. کارشناس بیمه در این باره می‌گوید:
 
«تشخیص میزان افت قیمت برای بیمه‌گر دشوار است. بیمه‌گر تا قبل از حادثه خودرو را ندیده و از سوابق تصادفات این خودرو آگاه نیست. چنانکه ممکن است صاحب خودرو پیش ازین تصادف داشته اما به بیمه رجوع نکرده باشد یا حتی احتمال دارد قبلا خودرو با درخت، دیوار و اشیاء دیگر برخورد کرده و دچار افت قیمت شده باشد.
 
منتها در چنین حالتی، مالک خودرو معیوب بعد از اولین تصادف به بیمه‌گر مراجعه می‌کند و مدعی‌ بروز خسارت‌هایی می‌شود که واقعا ناشی از این تصادف نیست. در چنین حالتی بیمه چگونه می‌تواند میزان خسارت واقعی را تعیین کرده و افت قیمت ناشی از وقوع تصادف را پرداخت کند. بنابراین برای بیمه‌گر و حتی شخص مقصر قابل اثبات نیست که در یا گلگیر خودرو پیش ازین آسیب دیده یا خیر؟»
 
افت قیمت خودرو
 
به همین دلایل بیمه‌گران پرداخت خسارت افت قیمت را تقبل نمی‌کنند، ضمن آنکه در قانون نیز برای آنها چنین تعهدی، تعیین نشده است. بر اساس قانون بیمه‌گر موظف به پرداخت 7 میلیون و 500 هزار تومان خسارت تصادف است و درصورتیکه بیمه‌گذار قصد دریافت خسارت و افت قیمت از مقصر داشته باشد، باید برای دریافت خسارت ناشی از افت قیمت به شورای حل اختلاف مراجعه کند. پس از ثبت دادخواست، کارشناس مربوط به تصادفات تعیین می‌شود که با بررسی خودرو و یا در مواردی عکس‌های آن، خسارت افت قیمت را محاسبه و برآورد می‌کند.
 
در این پروسه بعد از برآورد خسارت با توجه به مبلغ خسارت تعیین شده توسط کارشناس، دادخواست مطالبه خسارت به دادگاه یا شورای حل اختلاف ارسال می‌شود تا از مقصر حادثه مطالبه شود. درصورتیکه خسارت بیش از ۲۰ میلیون تومان باشد رسیدگی به دادخواست مطالبه خسارت در صلاحیت دادگاه و اگر کمتر از آن باشد در صلاحیت شورای حل اختلاف است.
 
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بیمه خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اردی پلاس : وای دلم آب شد.مبارکت باشه. انقدر ذوق داری ،که ساعت ۲ نیمه شب هم بیداری! درکت میکنم.
محسن : با سلام خدمت دوستان عزیز و بالاخص شاهین سواران محترم لطفا تجربه رانندگی با خودروی مذکور ومعایب و مزایا ونقاط ضعف ماشین رو بفرمایید و اگر برای حل مشکل پیش آمده راه حل دارید عنوان نمایید .دوم اینکه آیا آمپر آب ماشین بالا میاد توضیح مختصر و راه حل باچگونگی رفع مشکل با تشکر
میرزاده مشفقی : دوستان جان سلامی دیگر تجربه رانندگی شاهین پلاس بعد از ده هزار کیلومتر... چندروز پیش بردم سرویس دوم بعد از 9000 کیلومتر رانندگی روغن هیوندای 5 دابلیو 30 میریزن و روغن خوبیه کیفیتش قبل تعویض خوب بود خود شرکت برای پلاس میگه هر ده هزار کیلومتر بیار عوض کن ولی توصیه میکنم هر پنج هزار کیلومتر خودتون بیرون یا اگه وقت اضافه دارید داخل نمایندگی عوض کنید ، ماشین تا الان خداراشکر ایرادی نداشته و سواری و کیفیت رانندگی خوبی داره ، اگر لاستیک پهن بندازید یکم نرمی خودرو کم میشه من کمهو 205 انداختم نسبت به 185 بارز کوبش بیشتر شده ولی کنترل و فرمان پذیری و طبیعتا ریسک سرعت و مخاطرات جاده پایین میاد ... امیدوارم همه چشم انتظاران بزودی خودروشون رو تحویل بگیرن و لذت ببرن موید باشید
ali s3 : سلام انصراف بهترین گزینه هست، پارسال تیر s3 نوشتیم که تحویل ابان بود، دی ماه بهمون گفتن توقف تولید شده، طرح جایگزین بردارید یا sr3 تبدیل کنید تمامی طرح های جایگزین باید پول بیشتری میدادیم و تحویل تا همین اردیبهشت طول میکشید تبدیل به sr3 کردیم. تازه توی این یک هفته پلاک و بیمه شده هنوز بعد از یکسال دستمون نرسیده ماشین یادمه با خبر توقف تولید s3 میگفتن یک قطعه از x5 هم نیست و اونم چندین ماه عقب افتاد اگه میتونید از بازار بخرید، ثبت نام توی این وضعیت لشتباهه
Shahin G : کلا اونایی ک نزدیکندهمراه خودتون چنتا دیگم بیارید کی میدونه اونا حواله دارن یا نه والابلا اینا اگ نریم تجمع ماشین نمیدن البته تجمع درست حسابی ن مثل قبلی
علی : معراج عزیز ببخشید A5 شما چه رنگی و ثبت نام کی هستید؟
تارا دستی سفید فروش فوری : رنگ سفید تحویل ۶ تیر نهم فاکتور ۱۲ ام تخصیص پلاک انشاله هرچه زودتر فاکتور باشین واقعا بی ماشینی سخته
میرزاده مشفقی : دوستان جان سلامی دیگر تجربه رانندگی شاهین پلاس بعد از ده هزار کیلومتر... چندروز پیش بردم سرویس دوم بعد از 9000 کیلومتر رانندگی روغن هیوندای 5 دابلیو 30 میریزن و روغن خوبیه کیفیتش قبل تعویض خوب بود خود شرکت برای پلاس میگه هر ده هزار کیلومتر بیار عوض کن ولی توصیه میکنم هر پنج هزار کیلومتر خودتون بیرون یا اگه وقت اضافه دارید داخل نمایندگی عوض کنید ، ماشین تا الان خداراشکر ایرادی نداشته و سواری و کیفیت رانندگی خوبی داره ، اگر لاستیک پهن بندازید یکم نرمی خودرو کم میشه من کمهو 205 انداختم نسبت به 185 بارز کوبش بیشتر شده ولی کنترل و فرمان پذیری و طبیعتا ریسک سرعت و مخاطرات جاده پایین میاد ... امیدوارم همه چشم انتظاران بزودی خودروشون رو تحویل بگیرن و لذت ببرن موید باشید
تجمع تجمع تجمع : تاریخ تجمع سه شنبه 17 تیر ماه صبح ساعت 9 صبح جلو شرکت
حسن اقا : برو انصراف بده 10 ماهه ماشین مارو ندادن هزار تا استرس داری بعدش جنگ بشه تشه راننده اعتصاب بکنه مدل ماشین 404بزنن 405 بزنن نمی خوای
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
آنا : سلام دوست عزیز ... برای منم 31 خرداد قرار بود تحویل بدن هنوز خبری نیست ،پانا رینگ فولادی طرح مادران بی زحمت هر وقت خبری شد تاریخ دقیق منم در جریان بذار ارادتمندم
مجید : منکه تحویل مرداد 1404 دعوتنامه دیروز آمد و تا 25 تیر مهلت پرداخت دادن 207 پانا قالپاق طرح فرسوده . . .
مجید : دعوتنامه تکمیل وجه واسم امده 207 پانا قالپاق طرح خوردو فرسوده تحویل مرداد 1404 و تا 25 تیر مهلت پرداخت داده بهم . . .
خطاب به کوییک اس تحویل تیر : دروغ نمیگم برادر من چه دلیلی داره دروغ بگم تو این ماه عزیز من تبدیلی از اطلس به کوییک اس هستم و تاریخی که گفتم یعنی 24 ام مبلغ رو تکمیل کردم و دیشب دیدم فاکتور شدم
دوگانه تیر : سلام وقتتون بخیر.... آقا من طرح مادران ساینا دوگانه تیرماه بودم پیش فروش ، تبدیل اومد به ساینا تک، همون لحظه واریز کردم یعنی 13 خرداد... واقعا خداوکیلی ، اطلاع دارید که ما داریم فاکتور میشیم؟یا درحد شایعه و حرفه؟؟؟ و اینکه اگه صحت داره ، کی فاکتور میشم؟؟
پانا 18 مشکی : دوستان 18 خرداد هنوز فاکتور نشدم سود تاخیر 17 ملیون
علی 1 تیر : سلام دوستان موتور جدید تحویل 1 تیر بودم پیش فروش بودم ک امروز صبح نگاه کردم خبری نبود .لی آخر شب دیدم فاکتور شده پلاکم شده
ساینا اس بهمن : گوه زیاد میخوری دلال
فوق العاده بهمن 6بهمن : دوستان به گفته نمایندگی سایپا غفوریان مشهد فقط تمجع جواب میده پس دوشنبه ساعت 10
فوق العاده بهمن 6بهمن : دنبال اینم بفهمم مدل گوشیت چیه بعد کارت دارم سایبری مواجب بگیر ...از پول ما میدن یه مشت انسان نما مثل تو دنبالت هستیم