عبور مزدا از مرز تولید 50 میلیون دستگاه / عقاب سفید به پرواز خود در ایران ادامه می دهد؟

 

عبور مزدا از مرز تولید 50 میلیون دستگاه / عقاب سفید به پرواز خود در ایران ادامه می دهد؟

 

شرکت خودروسازی مزدا به تازگی تولید 50 میلیونومین خودرو تاریخ خود را در خاک ژاپن جشن گرفت و به همین مناسبت در این گزارش قصد داریم به تاریخچه حضور محصولات این شرکت ژاپنی، که نام آن از اهورا مزدا خدای زرتشتیان گرفته شده است، در بازار کشورمان بپردازیم؛ حضوری که در مقاطع مختلف تحت الشعاع تحریم‌ها علیه ایران قرار گرفت و حال نیز پس از خروج امریکا از برجام و از سر گیری تحریم‎ها که خروج پژو-سیتروئن را نیز در پی داشت، زمزمه های حضور محصولات جدید مزدا در بازار ایران در هاله‎ای از ابهام به سر می‎برد.

شرکت مزدا در ابتدا به عنوان تولیدکننده ابزار و ماشین آلات در سال 1920 میلادی تاسیس شد و پس از گذشت یک دهه رو به تولید خودروهای سه چرخ در سال 1931 میلادی آورد. مزدا در جنگ جهانی دوم خدمات زیادی به ارتش ژاپن کرد و پس از آن در سال 1960 میلادی نخستین خودرو چهار چرخ این شرکت با نام مزدا 360 وارد بازار شد. حال این شرکت خودروسازی پس از گذشت 86 سال و 7 ماه از تولید نخستین خودرو سه چرخ تاریخ خود، موفق به ثبت رکورد 50 میلیون خودرو تنها در خاک ژاپن شده است.

بی شک با شنیدن نام مزدا در ایران، اذهان به سمت گروه خودروسازی بهمن می رود که از سال 1338 شمسی نخستین بار قرارداد همکاری با مزدا را در ایران نهایی کرد و پس از آن محصولات متنوعی از مزدا را در ایران به تولید رساند.

گروه بهمن در سال 1331 شمسی تاسیس شد و از سال 1338 رو به مونتاژ وانت‎های سه چرخ مزدا با ظرفیت 200 کیلوگرم آورد. این شرکت خودروسازی و محصولات مزدا نقش به سزایی در سازندگی ایران در اوایل انقلاب داشته‎اند، چرا که وانت‎های مزدا 1000 و مزدا 1600 از سال 1350 وارد خط تولید گروه بهمن شد و به بسیاری از نیازهای مردم و ارگان‎ها در جهت حمل بار پاسخ داد و حتی در این دوره نام شرکت به «ایران وانت» تغییر کرد.  همچنین همزمان با تولید وانت مزدا در ایران، خودروهای سواری همچون مزدا 929 کوپه نیز که بسیار پرطرفدار بودند به ایران وارد می‎شد.

در دهه 60 شرکت بهمن به مونتاژ وانت مزدا 1800 پرداخت و در سال 1372 پس از واگذاری سهام این شرکت به بخش خصوصی در پی تنوع‌بخشی در تولید محصولات، نخستین نمونه‌های مزدا 323 در ایران به مونتاژ رسید. این سدان دوست داشتی برای ایرانیان، از سال 1378 با نام‎های 323F  و 323SL به تولید رسید. پس از آن بود که این سدان محبوب مزدا در ایران با عرضه در نسخه 323FL  تا سال 1386 در پنج تیپ و با موتور 1600 سی‌سی توانست فروش خود را گسترش دهد.

از آخرین خودروهای مزدا در ایران می‎توان به خودرو هاچ‎بک مزدا 2 و مزدا 3 اشاره کرد. تولید مزدا 2 از سال 1390 در ایران آغاز شد و خیلی زود در سال 93 به پایان رسید. پس از آن تنها خودرو مزدا 3 با موتور 2000 سی سی را از این شرکت ژاپنی در چهار تیپ در ایران مونتاژ شد و هنوز نیز به تولید می رسد.

جالب است بدانید مزدا، که سمج‎ترین خودروساز در زمینه تداوم تولید پیشرانه‎های وانکل تا سال 2007 شناخته می شود، در بازار امریکا در سال 2017 میلادی کاهش فروش 3 درصدی را تجربه و تنها 289 هزار و 470 دستگاه خودرو به فروش رسانده است.

حال اما تا قبل از خروج امریکا از برجام و به دنبال آن خداحافطی پژو-سیتروئن با ایران، صحبت‎هایی حاکی از تولید نسل جدید مزدا 3 و همچنین خودرو  کراس اور  CX-5 توسط گروه بهمن مطرح بود که باید دید با اتفاقات اخیر چه سرانجامی در انتظار حضور محصولات مزدا در ایران است.

 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , مزدا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

امیر
2

مزدا 50 میلیون دستگاه خودرو ساخته و همگی باکیفیت و ایمن
انوقت ایرانخودرو و سایپا هم خیر سرشون پراید و سمند و دنا
که نه کیفیت دارند و نه ایمنی!
15:02  1397/03/17
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی ال : سلام و درود خدمت همه بزرگواران بنده ۲۱ خرداد تکمیل وجه کردم و تبدیل زدم موعد تحویل هفته چهارم تیرماه بود ولی هنوز فاکتور نشده
مهدی cvt : دوست عزیز من تکمیل وجه 19اسفندم خبری نیست شما میگی 20 فاکتور شده ؟
شاهین جی ال : سلام ۲۱ خرداد خبری نیست
22بهمن : سلام خدمت خدا نشناس های زامیاد وسایپا الان 3ماه ثبت نام نیسان کردیم قرار یک ماه زودتر هم گفتن تحویل بدن الان 3ماه بنده بدون یک ریال درآمد با دوتا بچه مدرسه ای ومستجر کل زندگیم همین 500ملیون پول شود ودوستی تقدیم شما کردیم به امید اینکه باهاش کار کنم کار که نکردم هیچ چندوقت دیگه 80ملیون از کجا بیارم چک پاس کنم اگر شرف دارید زودتر پلاک کنید اگرم بیشرفید همینجور مردم را گرفتار نگهدارید
شاهین جی تبدیل به جی ال : درجواب دوستمون گفته درصورت تبدیل تأخیر تعلق می‌گیرد بله من تبدیل زدم ۶ماه تأخیر داشتم حدودا ۱۰۰ملیون وبابت تبدیل ۲۱ملیون تعلق گرفته ولی چندماه طول میکشه بدن خداداند
g; : من 20خرداد تکمیل وجه کردم هنوز خبری از فاکتور نیست...
محمد : Cvt گیربکس اتوماتیک و sbrسنسور کمربند شاگرد
افشاگر : تو بیخود کردی مزدور منافق که حرف مفت میزنی وتو دل هموطنت رو خالی میکنی.من یکی از دوستام توشرکته وگفته شاید با تاخیر تحویل بشه ولی به همه ی اونایی که تعهد بهشون دادیم وقرارداد دارند خودرو به اندازه هست وقطعا تحویل میشه.بعضیا یا مریضند یا عمدا برای ایجاد یاس وناامیدی وآشوب تلاش میکنند.شنونده باید عاقل باشه
Azim : تو قرارداد من همچین چیزی نوشته نشده
X5 : آره تو هم رفتی ساختمون خراب کردی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مجید : اونی که مرداد ماه تحویل گرفته احتمال زیاد ثبت نامی اول تیر ماه یا خرداد ماه بوده ولی اونی که مهر ماه تحویل گرفته نمیدونم شاید شماره گذاری میکنن ولی به تعداد محدود
هادی : دوستان این حرف های افزایش الکی هست من تا دوشنبه صبر میکنم اومد که هیچ نیومد اول میرم شرکت جواب داد همونجا عیب نداره نداد شکایت میکنم وکیل میگیرم
24بهمن : کسی فوقالعاده24بهمن هست؟
کیان : 206 تیپ 2، یکم دورش رو با قیچی باید کوچیک کنی تا واشرش دورش بیفته
سجاد : همه گزارش دادیم
ساینا اس شهریور : صدای موتور و شتاب چطوره؟
ادیب : منم مثل شما هستم اگه فاکتور شدی اطلاع بده ممنون
نیسان تک : من 31 شهریور پدیرش شدم حالا به وقت تحویلم مونده نمیتونم نظر بدم با توجه به نظرات دوستان که میگن خرداد وتیر ثبت نام کرده بودن یه جای کار میلنگه من اردبیل هستم قبل ثبت نام من در شهریور ماه تو خود نمایندگی سایپا یه نفر اومده بود ماشینش رو بفروشه چکی گرفته بود بهش گفتم کی تحویل گرفتی گفت 10 مرداد خیلی ام مشتاق بود ماشین رو بده من پیش قسط رو بگیره من چک هارو پاس کنم از اونجایی که سند تو رهن بود ترسیدم و دلم میخواست به اسم خودم سند بیاد باز همونجا هم نیسان موجود بود همین الانم تو دیوار یکی اگهی گزاشته بود ازش پرسیدم میگه 2 مهر تحویل دادن فک میکنم نوع خودرو یا چیزهای دیگه در روند پیش برد پرونده مشتری شاید تاثیر میزاره این یه نظر شخصیه شاید دوستان واردتر باشن
پیش معروف : کلا فاکتور به پذیرش ربطی نداره بر اساس روز تکمیل وجه و موعد تحویل پس از تکمیل وجه هست برا پیش ها 30 روز بعد از واریز و برای فوق ها90 روز بعد از واریز هستش اگر مشکلی پیش نیاد از هفته آینده تا پایان ماه این دو هفته پیش رو باید پیش ها و تبدیلی های هم زمان با هم در موعد تحویل، فاکتور داشته باشن. هیچکس نمیتونه پیش بینی کنه سایپا رو ولی زمانی که حرف های اخیر سایپا و نمایندگی ها و روند فاکتور ها رو کنار هم قرار میدیم این نتیجه حاصل میشه
نیکشهر : مبارکه براس