عبور مزدا از مرز تولید 50 میلیون دستگاه / عقاب سفید به پرواز خود در ایران ادامه می دهد؟

 

عبور مزدا از مرز تولید 50 میلیون دستگاه / عقاب سفید به پرواز خود در ایران ادامه می دهد؟

 

شرکت خودروسازی مزدا به تازگی تولید 50 میلیونومین خودرو تاریخ خود را در خاک ژاپن جشن گرفت و به همین مناسبت در این گزارش قصد داریم به تاریخچه حضور محصولات این شرکت ژاپنی، که نام آن از اهورا مزدا خدای زرتشتیان گرفته شده است، در بازار کشورمان بپردازیم؛ حضوری که در مقاطع مختلف تحت الشعاع تحریم‌ها علیه ایران قرار گرفت و حال نیز پس از خروج امریکا از برجام و از سر گیری تحریم‎ها که خروج پژو-سیتروئن را نیز در پی داشت، زمزمه های حضور محصولات جدید مزدا در بازار ایران در هاله‎ای از ابهام به سر می‎برد.

شرکت مزدا در ابتدا به عنوان تولیدکننده ابزار و ماشین آلات در سال 1920 میلادی تاسیس شد و پس از گذشت یک دهه رو به تولید خودروهای سه چرخ در سال 1931 میلادی آورد. مزدا در جنگ جهانی دوم خدمات زیادی به ارتش ژاپن کرد و پس از آن در سال 1960 میلادی نخستین خودرو چهار چرخ این شرکت با نام مزدا 360 وارد بازار شد. حال این شرکت خودروسازی پس از گذشت 86 سال و 7 ماه از تولید نخستین خودرو سه چرخ تاریخ خود، موفق به ثبت رکورد 50 میلیون خودرو تنها در خاک ژاپن شده است.

بی شک با شنیدن نام مزدا در ایران، اذهان به سمت گروه خودروسازی بهمن می رود که از سال 1338 شمسی نخستین بار قرارداد همکاری با مزدا را در ایران نهایی کرد و پس از آن محصولات متنوعی از مزدا را در ایران به تولید رساند.

گروه بهمن در سال 1331 شمسی تاسیس شد و از سال 1338 رو به مونتاژ وانت‎های سه چرخ مزدا با ظرفیت 200 کیلوگرم آورد. این شرکت خودروسازی و محصولات مزدا نقش به سزایی در سازندگی ایران در اوایل انقلاب داشته‎اند، چرا که وانت‎های مزدا 1000 و مزدا 1600 از سال 1350 وارد خط تولید گروه بهمن شد و به بسیاری از نیازهای مردم و ارگان‎ها در جهت حمل بار پاسخ داد و حتی در این دوره نام شرکت به «ایران وانت» تغییر کرد.  همچنین همزمان با تولید وانت مزدا در ایران، خودروهای سواری همچون مزدا 929 کوپه نیز که بسیار پرطرفدار بودند به ایران وارد می‎شد.

در دهه 60 شرکت بهمن به مونتاژ وانت مزدا 1800 پرداخت و در سال 1372 پس از واگذاری سهام این شرکت به بخش خصوصی در پی تنوع‌بخشی در تولید محصولات، نخستین نمونه‌های مزدا 323 در ایران به مونتاژ رسید. این سدان دوست داشتی برای ایرانیان، از سال 1378 با نام‎های 323F  و 323SL به تولید رسید. پس از آن بود که این سدان محبوب مزدا در ایران با عرضه در نسخه 323FL  تا سال 1386 در پنج تیپ و با موتور 1600 سی‌سی توانست فروش خود را گسترش دهد.

از آخرین خودروهای مزدا در ایران می‎توان به خودرو هاچ‎بک مزدا 2 و مزدا 3 اشاره کرد. تولید مزدا 2 از سال 1390 در ایران آغاز شد و خیلی زود در سال 93 به پایان رسید. پس از آن تنها خودرو مزدا 3 با موتور 2000 سی سی را از این شرکت ژاپنی در چهار تیپ در ایران مونتاژ شد و هنوز نیز به تولید می رسد.

جالب است بدانید مزدا، که سمج‎ترین خودروساز در زمینه تداوم تولید پیشرانه‎های وانکل تا سال 2007 شناخته می شود، در بازار امریکا در سال 2017 میلادی کاهش فروش 3 درصدی را تجربه و تنها 289 هزار و 470 دستگاه خودرو به فروش رسانده است.

حال اما تا قبل از خروج امریکا از برجام و به دنبال آن خداحافطی پژو-سیتروئن با ایران، صحبت‎هایی حاکی از تولید نسل جدید مزدا 3 و همچنین خودرو  کراس اور  CX-5 توسط گروه بهمن مطرح بود که باید دید با اتفاقات اخیر چه سرانجامی در انتظار حضور محصولات مزدا در ایران است.

 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , مزدا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

امیر
2

مزدا 50 میلیون دستگاه خودرو ساخته و همگی باکیفیت و ایمن
انوقت ایرانخودرو و سایپا هم خیر سرشون پراید و سمند و دنا
که نه کیفیت دارند و نه ایمنی!
15:02  1397/03/17
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا v1 : تيتانيومى تحويل ٢٤دى الان نگاه كردم تيك آماده براى صدور فاكتور خورده فكر كنم به زودى فاكتور بشم
رها : درخواست تعیین تکلیف ثبت نام کنندگان شاهین دنده ای زمستان ۱۴۰۳ https://www.karzar.net/110333
نادر : سلام دوستان چیکار کنیم سه ماه گذشت این چانگان اگر شرکت بزنه زیر قولش زندگی من یکی رو بهم میریزه هرچی داشتم فروختم برای این ماشین الان هم چند برابر شدن کاش روز اول تکلیف مردم رو مثل همه ثبت نام ها روشن میکرد از یه تعداد پول میگرفت ویه تعداد هم ناموفق میزد من اگر روز اول بهم میگفت رد شدی برام اصلا مهم نبود میرفتم سراغ زندگیم الان سه ماهه ارسال به خودرو ساز زده وهیچ
ممم : با سلام و صبح بخیر هموطن گرامی .این دو نفر از بطن مردم نیستند اینها همانهایی هستند که دستشان به بالایا وصل میباشد .هر کدام از شماها انصراف دهید به نفع این دلالان میباشد . پس لطفا صبر کنید.
عادل : سلام کسی تحویل خرداد هستش برای ساینا دوگانه من پارسال همین موقع صد میلیون خوابوندم واسه من زده تحویل خرداد ولی پیامک تکمیل وجه نیاورده اگه کسی خبر داره جواب بده ممنون
رضا چانگانی : شما احتما در ۴ سال گذشته خودرو صفر ثبت نامی گرفتید
S3 سفید : یکی از دلایل این هست که مثلاً شما ۸ آبان ثبت نام کردید و همون موقع تکمیل وجه، اما طرف میشناسم شهریور ثبت نام کرده ولی دی ماه تکمیل وجه انجام داده، خوب منطقیه که عملاً این شما هستید که جلوتر از ایشونید چون جلوتر تکمیل وجه انجام دادی
S3 سفید : این حرفای بی اساس چیه مینویسین؟!؟ آخه کارت و بیمه و شاسی و پلاک مگه الکی میشه؟!؟ مگه همه اینها دست شرکته؟!؟ راهور تا مأمورش نره خودرو رو ببینه شماره شاسی و شماره موتورش رو چک نکنه مجوز صدور پلاک صادر نمیکنه و کارت و سند نمیزنه، مگر مغز خر خورده بیاد برای خودش دردسر درست کنه و الکی پلاک بده و کارت ماشین بزنه و مهمتر از همه سند صادر کنه، برای بیمه هم شرکت تا پول به بیمه نده بیمه هم بیمه نامه ای صادر نمیکنه از طرفی تا مطمئن نشه خودرویی وجود داره یا نه بیمه بدنه صادر نمیکنه چون براشون کلی بار حقوقی و دردسر داره، درسته ما همه شاکی هستیم ولی دیگه هر مزخرفی رو قبول نمیکنیم
Cs55 ! : من میگم شاید حرفی که شما میزنین، در مورد عدم تخصیص ها باشه؟!
منا : دوستان تو پیام های قبل قید شده بود در صورت تمایل اما تو این پیام در صورت تمایل نداره یعنی اجبار سایپا کارشناساش میگفتن پیام در صورت تمایل اجبار بوده الان وضعیت ثبت نامتون ۵۰ ۵۰جاست حالا توقع دارین این که در صورت تمایل نداره اختیاری باشه‌؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی دوگانه 29اسفند : درود آقا محمد آره احرازمنم برداشته شده
یاسین : سلام دوستان هیچ کس جواب ما رو نداد چطور بفهمیم کد یا بخشنامه چندیم لطفاً جواب
پرهام : دعوتنامه اسفند کی میاد؟
سورن تک : سلام من تکمیل وجه 10 دی موعد تحویل 11 فروردین 16 اردیبهشت فاکتور شد امروز 20 پلاک شده. انشالله برای همه مبارک باشه. چبدر طول میکشه ماشین برسه؟
مصطفی : تکمیل وجه 10 دی تبدیل به tu3 فعلا خبری نیست
علی شوقی : سلام فقط جهت اطلاع،26تکمیل وجه 15 فاکتور و19پلاک شدم ،روزهای پر استرس وسختیه ولی بزودی همگی شیرینیه تحویل خودرو را میدیم واسه یه مسافرت شیطون بلا اماده میشید ،ایشالِه مدارس که تعطیل بشه همگی توی ماشین خودتون هستین و به این روزها میخندید، امین
مسعود : سلام تکمیل وجه 27فروردی کسی فاکتور شده
صادق : درجواب گلی خانم خوب الان دو ماه گذشته الان فاکتور کنن که نکردن بعد 20 تا 25 روز تحویل میدن بعد بتوچه کسی میگه فاکتور شدم یا نشدم که میای زر زر میکنی
احمد : سلام من در نمایندگی واریز وجه انجام دادم و همون 18 ام هم کل مدارک و سخا را تحویل نمایندگی دادم . ولی در قسمت کاستومر ردیابی قرارداد ، واریز وجه داره میچرخه به نظرتون کی فاکتور میشم ؟
سورن دوگانه دیماه تبدیل 207 : سلام شما کی تبدیل زدی چه ساعتی