استقبال خصوصی ها از طرح نوسازی خودرو

 

استقبال خصوصی ها از طرح نوسازی خودرو

 
سال 82 بود که اولین نامه اسقاط خودروهای فرسوده تصویب و آیین نامه ای نیز برای آن در هیات دولت تشکیل شد. اما از آن زمان تاکنون دولت دائما به واسطه مواجه با کسری بودجه در رابطه با بحث های این چنینی از جمله بحث خودروهای فرسوده با سکته مواجه شد و پس از تغییر دولت، مجددا در سال ۸۷، آئین نامه دیگری در دولت تصویب شد. در این آیین نامه نیز بحث‌های حمایتی وجود داشت، اما این طرح ها هنوز هم به واسطه کسری بودجه های دولت در طول این سال ها، ناقص مانده است.
 
 گرچه بارها دولت به حمایت از اسقاط خودروهای فرسوده به پا خواسته است، اما باید به طور معمول سالانه حدود 200 تا 300 هزار دستگاه خودرو از رده خارج می شد که البته این امر هر ساله به دلایل متعددی همچون کافی نبودن طرح های حمایتی دولت از این بخش و در نهایت کسری های بودجه به تعویق افتاد و باعث شد تا دولت از اجرای این طرح ها سربلند بیرون نیاید و همواره ظرفیتش برای اجرای این چنین طرح ها کاهش یابد. 
 
دهه 90، سبک دیگر اسقاط خودروهای فرسوده برای وارداتی ها 
اما اوایل دهه 90 بود که دولت مصوبه ای برای وارد کنندگان خودرو در نظر گرفت تا هر واردکننده خودرو یک گواهی اسقاط دریافت کند. به همین جهت این مصوبه در سال ۹۳ تقویت شد؛ بدین معنا که در مصوبه سال ۹۰ که مقرر بود به ازای هر خودروی وارداتی دو دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شود، در این سال این طرح تقویت و مقرر شد به ازای هر خودروی وارداتی، چهار خودرو اسقاط شود!
 
البته این روند تا چندی پیش ادامه داشت؛ اما ناگهان دولت با مصوبه خود مبنی بر معافیت خودروسازان داخلی از اسقاط خودروهای فرسوده تولیدی شان، مقرر کرد تا واردکنندگان به ازای هر خودرو باید شش گواهی اسقاط ارائه کنند و همین امر نه تنها وارد کنندگان را درگیر مشکلات اسقاط کرد، بلکه موضوع اسقاط خودرو نیز از دایره فعالیت های دولتی خارج شد. 
 
همزمان با همین اتفاقات، سایت ثبتارش بسته شد و واردات خودرو کاهش یافت تا جایی که امروز واردات خودرو به طور کلی ممنوع اعلام شده و این امر دور نمای اسقاط خودرو را با مشکلاتی بیشتر پیش روی می آورد؛ چرا که باید بر اساس آنچه وارد و تولید می شد، وارد کنندگان معادل 140 هزار خودرو را به پروسه اسقاط می سپردند. 
 
البته طی سال های اخیر دولت طرح هایی برای اسقاط خودروهای فرسوده در نظر گرفت که از جمله موفق ترین آن ها، طرح نوسازی تاکسی های فرسوده در کشور بود که این طرح با مشارکت بخش خصوصی و دولتی میسر شد. همچنین از بهمن ماه سال گذشته و پس از دستور ریاست جمهوری، نوسازی 202 هزار دستگاه خودروی سنگین نیز مطرح و از اواخر اسفند ماه نیز این طرح با مشارکت دستگاه های دولتی کلید خورد. اما برخی کارشناسان و فعالان این بخش نیز بر این باورند نه تنها اجرای تمام و کمال این طرح به سه سال زمان نیاز دارد، بلکه در حال حاضر نیز نیازمند تسهیلات ویژه ای است که با توجه به شرایط اقتصادی کشور، ممکن است با تعویق در اجرا همراه شود. 
 
امیر سیفی زاده- کارشناس فنی و اسقاط خودرو- با اشاره به اجرای طرح های اسقاط خودروهای سبک و سنگین می گوید: « نوسازی 202 هزار دستگاه خودرو سنگین از سوی دولت، چندان جدی گرفته نشده است در حالی که دستگاه های مربوطه دولتی در تلاش هستند تا ابزار اجرایی و عملیاتی این طرح مهیا شود». 
 
او می افزاید: « در حوزه خودروهای سنگین همچنان مشکل وجود دارد، چرا که به نظر می رسد تامین این خودروهای سنگین در شرایط فعلی اقتصادی تا حدی مشکل است. از این رو با وجود مشکلات اقتصادی متقاضی در چه صورتی می خواهد خودروی خود را نوسازی کند؟».  
 
سیفی زاده تصریح می کند:« در موضوع نوسازی خودروهای سنگین بخشی فرهنگسازی و بخشی اقتصادی است. این روزها برخی صاحبان خودروهای هر چند با متوسط سن 30 سال، در حال گذران زندگی هستند و در صورتی که اقتصاد داخلی و بین المللی با کاهش تردد همراه شوند، صاحبان خودروهای سنگین نیز ترجیح می دهند نسبت به نوسازی خودرو خود اقدام نکنند».  
 
به گفته این کارشناس فنی خودرو، از طرفی دیگر ممنوعیت واردات می تواند به اسقاط خودرو لطمه وارد کند. چرا که بارها اعلام شد با ممنوعیت واردات خودرو اسقاط خودروهای فرسوده نیز با کندی و مشکل همراه می شوند. 
 
براساس آمارهای موجود از انجمن اسقاط خودرو، در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار نفر به صورت مستقیم و حدود ۷۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم از این بخش کسب درآمد می کنند. همچنین بیش از دو میلیون و 500 هزار گواهی اسقاط خودرو در انتظار هستند و هر روز تصمیمات دولتی به مشکلات این بخش می افزاید. حال  به نظر می رسد با فعال شدن طرح های اسقاط خودرو و حمایت همه جانبه دولت از این بخش، نه تنها حدود 90 هزار شغل فعال تر می شوند، بلکه این امکان وجود دارد تا سایر مشاغل مرتبط با اسقاط خودرو ایجاد و پویا شوند و به طور کلی کسب و کاراین بخش رونق یابد و دیگر خبر تعطیلی مراکز اسقاط خودرو چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی نباشیم.
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , نوسازی خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 74 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی از نیشابور : سخا همون روز ۱۳ آذر و پرداخت ۱۳ آذر پذیرش ۱۴ آذر رنگ سفید شیری
مهدی از نیشابور : سخا همون روز ۱۳ آذر و پرداخت ۱۳ آذر پذیرش ۱۴ آذر رنگ سفید شیری
شاهین جی : من که میگم سیاه بازی بیشرفا هست چون می‌دونن شنبه قرار تجمع بشه میان اینجوری مینویسن
bac x3 : سلام ثبت نام چند آذر بودید؟ شماره قرارداد چند است؟
سامان : من نمی‌فهمم تاریخ سخا چه اهمیتی تو فاکتور شدن داره؟؟؟ الزام سخا فقط بابت این هست که مدارک خودرو به آدرس درست مالک بره. اگر سایپا داره همچین چیزی رو تو اولویت تخصیص لحاظ می‌کنه واقعا جای تعجبه
سیدی : باسلام من پذیرش 13اذرهستم ،میخواستم بگم درسردرسایپاومعاونت فروشش بایدچکارکرد شمامی دانید
bac x3 : سلام ثبت نام چند آذر بودید؟ شماره قرارداد چند است؟
شاهین جی سانروف : سلام آقا مهدی سخا رو کی تحویل دادین؟؟؟ منم پذیرش ۱۴ آذرم ولی خبری نیست
Meysam : سلام آقا مهدی بی زحمت ماشین و تحویل گرفتی اینجارو فراموش نکن ببین سود تاخیر چقدر بهت میدم بما بگو ممنون
حسن : اول دی ماه پول گرفتند 60 روزه ماشین بدند ماشین و با تعرفه 403 وارد کردند و شاسی هم خورده مدل 403 هم زدند ولی طبق معمول مدیران تاخیر شد حالا پول زور میخان و از پروفایل بنده هم مدل حذف شده هم شاسی حذف شده !!؟؟ به کجا باید پناه برد از این همه دوز وکلک ای خدا
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 پانا خرداد : سلام نه طرح مادران پیش فروش تبدیل هم نزدم به رینگ آلیومنیوم ریگ فولادی هستش
رضا : سلام منم تحویا 9 خردادم تیتانیوم پانا ارتقا فاکتور نشده
مهسا 28بهمن : مرسی زحمت میکشین تشکر
فولادی مشکی تحویل 19 خرداد : سلام به پانا 17 خرداد:رنگ ماشین چی بوده؟
207 پانا تحویل 17 خرداد فولادی : سلام من تبدیل به فولادی نکردم طرحمم دقیقا مو به مو آقای صادق 17 خرداد و مادران ولی متاسفانه فاکتور نشدم
توحید ارومیه : احتمالا شب فاکتور بشن.من که هر یک ساعت چک میکنم
رضا : سلام فروش فوری تحویل 9 خرداد تکمیل وجه 11 اسفند هنوز فاکتور نشده پانا فولادی تیتانیوم تبدیل رنگ هم چند روز پیش اومد واسه سفید که نزدم امروز هم تبدیل رنگ جدید باز شده واسم به مشکی ابنوس.
توحید ارومیه : ساینا تکمیل وجه 29بهمن.شما با واریزی های همان روز فاکتور میشی احتمال زیاد هفته بعد.اما در اصل سود تاخیر شما رو از 30اسفند باید حساب کنه اما شرکت دزدی میکنه به بهانه سخا.سخا ربطی به فاکتور نداره سخا فقط برای پلاک هست.فقط 12درصد سود تاخیر سالیانه شما میشه تا امروز میشه 8200که از این مقدار 6ت بابت بیمه و مالیات کسر میشه.برای همین هم موقعی که هفته قبل از اماده تخصیص برگشت رو تکمیل وجه شده از شما پول نخواستن و فعلا 2200سود تاخیر داری که بعدا ها از شرکت میگیری
سایناتکمیل وجه 29بهمن : آقاتوحیدارومیه . لطفا پیام های پایین رو چک کنیدجواب منم بدین
توحید ارومیه : 27بهمن من خودم 27 ساعت 2ونیم ظهر تکمیل وجه کردم سخا رو هم همان روز دادم نمایندگی.فک کنم از اولین نفرات واریزی 27 باشم که فاکتور بشم