عیب یابی خودرو به زبان ساده؛‌ شناسایی عیوب بر اساس هشدار اعلامی

 

عیب یابی خودرو به زبان ساده؛‌ شناسایی عیوب بر اساس هشدار اعلامی

 
هشدار چک
 
یکی از اصلی‌ترین هشدارها در خودرو است که بسیاری از افراد آن را چندان جدی نمی‌گیرند. چراغ هشدار چک (Check Engine)، هشداری است که هنگام تشخیص خطاهای جدی از جانب ECU روشن می‌شود. بنابراین با توجه به دامنه اختیارات ECU پیشرانه می‌توان گفت که عمده دلایل روشن‌شدن چراغ چک مربوط به مشکلات احتمالی موجود در سیستم سوخت‌رسانی و اجزای وابسته تحت اشراف ECU هستند. روشن‌شدن چک دلایل فراوانی دارد و ممکن است به خاطر ایرادی نه‌چندان جدی باشد که در بلند‌مدت دردسر‌ساز است و یا ایرادی بسیار جدی که خودرو را زمینگیر می‌کند. در اکثر خودروها پیش از استارت‌زدن، چراغ چک به همراه سایر علائم برای چند ثانیه روشن می‌شود تا از سلامت چراغ آن اطمینان حاصل کنیم. روشن‌شدن چک در درجه اول ممکن است به خاطر نوسانات ولتاژی باشد. نصب سیستم‌های صوتی، دزدگیرها و آپشن‌های بازاری نظیر استارت کی‌لس یا پاور ویندوز، باعث بروز نوسانات ولتاژی و ثبت خطا در حافظه ECU می‌شود. خرابی یا قطع ارتباط با سنسورهایی که نقش مستقیم در تنظیم نسبت هوا و سوخت دارند نظیر سنسور اکسیژن، سنسور مپ یا سنسور موقعیت دریچه گاز نیز باعث روشن شدن چراغ چک خواهند شد. در بیشتر خودروها چراغ چک قادر به چشمک‌زدن نیز هست و چشمک‌زدن آن در بسیاری از موارد حکایت از ایرادی حاد دارد نظیر مشکل در تغذیه خود ECU یا ایجاد خرابی سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری برای خود ECU. روشن‌شدن چراغ چک حتی ممکن است به دلایلی نظیر خام‌سوزی و خرابی کوئل نیز رخ دهد.
 
اگر پس از برداشتن سرباتری برای پاک‌کردن حافظه موقت مجددا چراغ چک با اولین استارت روشن شود، یعنی با خطای دائمی مواجه هستیم که رفع نشده است (نظیر خرابی سنسور) اما اگر پس از بستن سوئیچ و استارت دوباره چراغ چک خاموش شد، احتمالا با ایرادی موقت رو‌به‌رو بوده‌ایم نظیر خام‌سوزی لحظه‌ای.
 
‌هنگام باز‌بودن سوئیچ ‌روی پله اول یا دوم بدون استارت‌زدن و به صورت کلی شرایطی که باتری زیر بار باشد، روشن‌بودن این چراغ طبیعی است تا به ما یادآوری کند که در حال مصرف شارژ باتری هستیم. اما در حالت روشن‌بودن پیشرانه و کار‌کردن آلترناتور، این چراغ خاموش خواهد شد. بنابراین اگر ‌حین رانندگی با هشدار باتری مواجه شدیم، بدین معنی است که در پروسه کاری آلترناتور مشکلی پیش آمده و باتری زیر بار قرار گرفته است. مثلا شل‌شدن تسمه دینام یا پاره شدن آن (که عموما با سفتی فرمان نیز همراه است). خرابی پولی سر میل‌لنگ و خرابی اجزای داخلی خود آلترناتور (تمام‌شدن کلکتورها، سوختن دیود یا آفتامات) نیز باعث روشن‌شدن این هشدار می‌شوند. لازم به ذکر است که در بیشتر خودروها تحریک اولیه آلترناتور از جانب چراغ هشدار شارژ باتری تامین می‌شود. بنابراین روشن‌شدن این چراغ پیش از استارت تاییدی است بر ارسال جریان تحریک اولیه. اگر به هر علتی این چراغ روشن نشود، نشانه عدم ارسال تحریک اولیه به آلترناتور بوده و به احتمال زیاد آلترناتور پروسه شارژ باتری را آغاز نخواهد کرد.
 
طبیعتا هنگامی روشن می‌شود که دمای آب از محدوده مجاز گذر کرده باشد. برخی ‌خودروها سنسوری موسوم به سنسور دمای سرسیلندر یا سنسور 118 درجه دارند. این سنسور مستقیما دمای فلز سرسیلندر را حس می‌کند و اگر به هر دلیلی سنسور دمای آب درست کار نکند، با رسیدن سرسیلندر به دمای 118 درجه این سنسور، سنسور دمای آب را دور زده و هشدار دمای آب را روشن می‌کند. روشن شدن هشدار دمای آب در بیشتر موارد با قطع‌شدن کمپرسور کولر، روشن‌شدن هشدار Stop و چرخش فن‌ها ‌روی دور تند همراه است. بنابراین اگر همراه با هشدار دمای آب شاهد این علائم نبودید، 2 احتمال وجود دارد؛ یا فشنگی دمای آب گزارش غلط ارسال کرده و دما طبیعی است یا مشکلی در عملکرد ECU یا یونیت فن وجود دارد. روشن‌شدن هشدار دمای بالا به همراه علائم فوق نشان می‌دهد که مشکلی در سیستم خنک‌کننده وجود دارد. این مشکل می‌تواند ناشی از هواگیری غلط سیستم، کثیفی مایع خنک‌کننده، تایم‌نبودن پیشرانه و ... باشد.
 
هشدار فشار روغن، هشداری است که باید آن را بسیار جدی گرفت چرا‌که در اکثر خودروها روشن‌شدن آن به معنی آن است که فشار روغن به کمتر از 1 بار افت کرده ‌و این به معنی مرگ یاتاقان‌ها خواهد بود. در این صورت باید به سرعت خودرو متوقف و خاموش شود و دلایل روشن‌شدن هشدار بررسی شود. کمبود شدید روغن (که ممکن است به خاطر نشتی رخ داده باشد)، لزجی روغن (قاطی‌شدن روغن و آب یا کهنگی شدید)، گرفتگی فیلتر روغن و خرابی اویل پمپ از جمله دلایل اعلام این هشدار هستند. برخی از خودروها به سنسور ارتفاع روغن نیز مجهزند و کمبود شدید روغن را با آلارمی جداگانه اعلام می‌کنند. چراغ هشدار روغن باید به محض استارت‌زدن خاموش شود و اگر روشن ماندن آن برای لحظاتی پس از روشن‌شدن پیشرانه سرد ادامه پیدا کند، احتمالا به این معنی است که از روغن مناسبی در پیشرانه خودرو‌ خود استفاده نمی‌کنید.
 
هنگام باز کردن سوئیچ، تمامی هشدارها روشن می‌شوند تا از سلامت لامپ‌ها اطمینان حاصل کنیم. شل بودن تسمه می‌تواند عامل روشن شدن هشدار شارژ باتری باشد. سنسور اکسیژن از جمله اولویت‌های ECU است که خرابی یا قطع ارتباط آن یا ارسال اطلاعات خارج از حالت عادی (به دلایلی چون خام سوزی یا خرابی منبع) باعث روشن شدن چک می‌شود.
 
 
گرفتگی فیلتر روغن و عمل نکردن سوپاپ بای پس آن باعث افت فشار روغن و روشن شدن هشدار روغن می‌شود
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , عیب‌یابی خودرو , تعمیرکار






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
احمد : سعید جان من تارا اتومات حدود دو ماهه گرفتم مشکلاتی که شما فرمودید در خصوص باد و کاپوت ندارم. لاستیک ها رو کومهو انداختم بسیار نرم و بی صداست. در خصوص شتاب اتومات بله در شروع حرکت من هم مشکل شتاب رو دارم ولی در کل رضایت بخشه
محمد : تجمع نکنید. گرون میشه... اینا منتظر بهونه هستند..😂😂😂😂😂 عه گرون شد؟؟؟ پس تجمع بکنید😂😂😂
بهی : منظورتو نفهمیدم.. من هفته۴ مرداد بودم جی. تبدیل زدم به جی ال. ۱۷خرداد تکمیل وجه کردم... فعلا اوستوراخ خبری نشده.
ali s3 : قبل تر بهتون گفتم، ماشین جدید هست، سری اول sr3 هستیم. باید مجوز شماره گزاری گرفته بشه. به محض گرفتن مجوز اول بیمه میکنن، همون روز هم پلاک میشه باید به شرکت فشار بیاریم تا پیگیر باشن و زودتر بتونن مجوز رو بگیرن
محمد : توجه توجه. دوستان به هیچ وجه تجمع نکنید.... وگرنه گرون میشه.... آفرین به همگی.. محمد قصاب.
سیاوش : سلام مهدی خان شما سخا رو هم ۲۵ انجام دادید؟ساعت ۳عصر به بعد خلوته تماس بگیر لطفا به اپراتورسایپا بگو چرا میگید تاآخراسفندفاکتورشدن.سپاس
سیاوش : سلام مهدی خان شما سخا رو هم ۲۵ انجام دادید؟ساعت ۳عصر به بعد خلوته تماس بگیر لطفا به اپراتورسایپا بگو چرا میگید تاآخراسفندفاکتورشدن.سپاس
شهابx5 آبان : دوستان خیلی برای بیمه و پلاک حرص نخورید ،چون حتی اگه پلاک هم بشه معلوم نیست کی تحویل بدن ،ماشین من ۱۴۰۴/۰۳/۷ پلاک شده ولی خبری از تحویل نیست
میثم : با سلام واریزی ۲۶ اسفند سخا ۱۵ اسفند فعلا از فاکتور خبری نیست
مهدی شاهین پلاس : چوخ مبارک
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مریم : دارم میرم از نمایندگی تحویل بگیرم، ده بار اینجا سوال پرسیدم یکی جواب نداد. ولی خداروشکر اومده نمایندگی
حسینی : 2تیر1404 هنوز خودرو فاکتور نشده بعد دوباره فروش فوق العاده گذاشته ایران خودرو
اس : منم 7 بهمن تکمیل وجه فوق العاده است هه زنگ میزنم میگن در صف تخصیص
پانا207 : اصلا ربطی به ردیف قرارداد نداره طبق چیزی که حواله یاب زده نسبت ب ردیف قردارداد خودم اینو میگم چون من 153888هستم اینا که 153900بودن فاکتور شدن من نه تازه من 16خرداد بودم امروز 17و 18خرداد هم فاکتور شدن ولی 16نه هنوز معلوم نیس چی به چیه 😂😂😂😭
آزربایجان : سلام دوستان تحویلی 31خرداد پانا ..که تا به امروز تبدیل نزده بودم الان تبدیل به رینگ الومینوم زدم ببینم تاثیری رو فاکتور شدن داره؟خرداد ماه تا چندم فاکتور شده؟
پانا207 : هیچ گونه قاعده و قانونی این وسط نیس برا اساس احتمالا سود تاخیر باشه سود تاخیر هر چقدر بیشتر باشه از اونا شروع میکنن انگار
9اسفند پیش فروش : پیش فروش 9اسفند هیچ خبری نیست مسخره کردن خودشونو
ساینا تکمیل 7 اسفند : تکمیل 7 اسفندم خبری نیست اعصابم بهم ریخته😑
6دنده : سلام اردیبهشت کسی هست فاکتور نشده باشه دنا6دنده سفید
زینب اپشنال 4 مرداد : به دنا اپشنال شهریور: فکر کنم شما پیش فروشی .. اقا محمد فروش فوریه