چرا احتمال ترکیدن لاستیک خودرو در فصل تابستان بیشتر است؟

 

چرا احتمال ترکیدن لاستیک خودرو در فصل تابستان بیشتر است؟

 
ترکیدن تایر خودرو به دلایل مختلف بستگی دارد، اما چرا این اتفاق در فصل تابستان شایع‌تر است و برای جلوگیری از آن، چه باید کرد؟ 
 
شاید بارها در حاشیه‌ی جاده‌های بزرگ و کوچک، تکه‌های جدا شده‌ی تایرهای خودرو را دیده باشید. این مورد در تابستان بیشتر محسوس است و به‌خصوص در بزرگراه‌های مناطق گرم کشور، حاشیه‌ی جاده به قبرستان تایر تبدیل می‌شود. درواقع بازه‌ی زمانی مشخص اواخر بهار تا اوایل پائیز، در بین رانندگان (به‌خصوص کشنده‌های سنگین) به فصل «ترکیدن تایر» شهرت دارد.
 
در این زمان مشخص تایرها یکی از بخش‌های خودرو هستند که به مراقبت زیادی نیاز دارند. به‌طور ویژه، کم بودن باد تایر در این فصل در افزایش حرارت لاستیک و به‌دنبال آن ترکیدن کامل آن نقش اساسی دارد. این مورد به‌خصوص در بزرگراه‌هایی که در مناطق گرمسیر قرار دارند، به دلیل حرارت بالای آسفالت بیشتر اتفاق می‌افتد. البته ترکیدن تایر به‌دلیل کم بودن باد آن در هر فصلی محتمل است، اما ترکیب باد کم و حرارت زیاد بلای جان لاستیک خواهد شد. در هنگام رانندگی، بخش جانبی تایرها به‌طور مرتب در حال واکنش دادن به سطح آسفالت هستند که این حالت انعطاف‌پذیر حرارت قابل توجهی ایجاد می‌کند. اگر باد تیر تنظیم باشد، حرارت تولیدشده در کم‌ترین حالت باقی می‌ماند و خطر ترکیدن لاستیک کم‌تر خواهد بود. اما اگر باد تایر کم‌تر از میزان استاندارد باشد، بخش جانبی آن باید بیشتر در حال خم و باز شدن و واکنش دادن به سطح آسفالت باشد که به‌طبع حرارت بیشتری تولید می‌شود. ترکیب این حالت با گرمای آفتاب و آسفالت، منجر به ترکیدن تایر در هنگام حرکت و معمولاً در صورت ناهشیاری راننده، انحراف خودرو می‌شود.
 
 
شاید برای کسانی که هنوز این اتفاق را تجربه نکرده‌اند، ترکیدن تایر چندان مهم به‌نظر نرسد اما در مناطق گرمسیری، ترکیدن تایر بارها باعث ایجاد تصادفات شده است. برای مثال در آمریکا به‌طور میانگین هر سال ۱۱ هزار تصادف به‌دلیل مشکلات تایرها ثبت می‌شود. فقط در سال ۲۰۱۶، مشکلات تایر خودرو ۷۳۳ مصدوم در پی داشته است که البته تمام این موارد به‌دلیل صرفاً ترکیدن تایرها نیستند، اما به‌صورت کلی ترکیدن تایر نقش قابل توجهی در این تصادفات دارد. کارشناسان برای جلوگیری از ترکیدن تایر در فصل گرما، موارد زیر را توصیه می‌کنند:
 
باد تایرها را بر اساس مقدار توصیه شده‌ی سازنده که معمولاً در دفترچه‌ی راهنمای خودرو درج شده است، تنظیم کنید.در فصل گرما، باد تایرها را به‌طور منظم هر ماه یک‌بار بررسی کنید. معمولاً تایرها در هر ماه حدود یک PSI فشار از دست می‌دهند؛ با افزایش هر ۵.۵ سلسیوس دما، یک PSI باد تایر کمتر می‌شود.
سعی کنید دستگاه تشیص باد تایر به‌همراه داشته باشد. خرید یک کمپرسور قابل حمل نیز توصیه می‌شود.
 
 
معمولاً تایرهایی که در آستانه‌ی ترکیدن قرار دارند، باتوجه به تغییرات ظاهری قابل تشخیص هستند. پس از تنظیم باد تایر در صورتی که در قسمتی از آن تورم یا آسیب دیدگی واضح  وجود داشت، احتمال ترکیدن آن بالا خواهد بود. برای چک کردن باد تایر، باید در زمانی که حداقل ۳ ساعت خودرو پارک بوده است، اقدام کرد. هنگامی که خودرو و تایر اصطلاحاً گرم باشند، باد تایرها به‌صورت دقیق در دستگاه نشان داده نمی‌شود. بسیاری از خودروهای جدید، به سیستم تشخیص وضعیت باد تایر و اعلام هشدار در صورت کاهش ۲۵ درصد از میزان استاندارد مجهز هستند. با این‌حال، نباید فقط به این سیستم تکیه کرد؛ در واقع بررسی تایر در زمانی که ۲۵ درصد باد آن کاهش داشته است، ایده‌ال نیست. بهتر است با بررسی مرتب وضعیت باد لاستیک‌ها از کاهش ۲۵ درصدی باد آن جلوگیری شود.
 
 
با تمام این تفاسیر، در صورت رعایت کردن تمام توصیه‌ها، همچنان احتمال ترکیدن تایر در هنگام رانندگی وجود دارد. زمانی که این اتفاق افتاد، در اولین اقدام خونسردی خود را حفظ کنید؛ فرمان را محکم نگه‌داشته و مسیر مستقیم حرکت خودرو را حفظ کنید. به‌هیچ‌وجه در این شرایط ترمزگیری نکنید؛ درواقع تا زمانی که سرعت خودرو به کمتر از ۴۰ کیلومتر بر ساعت نرسیده است، ترمزگیری خطر انحراف خودرو و حوادث ناگوار را افزایش می‌دهد. پس از کاهش سرعت خودرو، به‌آرامی به حاشیه جاده فرمان دهید.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , لاستیک خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 71 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
احمد : سلام کسی میدونه جریمه طرح طرافیک هم شامل محدودیت ندادن پلاک میشه یا نه فقط جریمه راهنمایی رانندگی و آراد راهه؟؟؟؟ ممنون
سکه : نه بابا داداش من ۴ تا سکه خرید دونه ای ۱۰۲میلیون پانصد به خدا فروخت دونه ای ۷۵ میلیون ۱۱۰ میلیون ضرر کرد قابل توجه شاهین جی صدای دهل از دور خوشه
شاهین g : سلام انشالله سره ساعت اونجاییم.لعنت بر مدیر بی کفایت
شاهین : سلام وقت بخیر مابه التفاوت نداره تکمیل وجه کردید بعد ماشینتون رو نفروشید چون 25% درصد کارخونه میخواد افزایش بده
تارا : سلام من فروشی فوری طرح عادی تحویل ۶ خردادم
سینا : سلام. احتمالا مربوط به افرایش مالیات خودرو و شماره گذاری و ...‌که‌ احتمالا باید پرداخت بشه و بعد مجدد میره به مرحله تخصیص و فاکتور ...
علیرضا ۱ : برا منم برگشته عقب تکمیل وجه ۱۵اسفند
شهاب ایکس5 اذر : عجیبه والا هنوز تو تحویل سری اولا موندن تازه تخفیف ۸۰ میلیونی هم دادن یعنی دقیقا اندازه مابه تفاوت برای ما
شاهین پلاس : من سخا 22 اسفند تحویل دادم هنوز اماده تخصیصه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
29بهمن : منم دقیقا رفت رو آماده تخصیص دوباره 😂😂😂😂😂
سارا اف ایکس404 : سلام من همین امروز فاکتور و بیمه و پلاک شدم خدایا شکرت
حسن‌ : مبارک باشه انشالله به دل خوش میشه بگید کی تکمیل وجه کرده بودید
207فلز : این تحویل مادران و فوق العاده و فروش فوری فرقی داره خسته شدیم بخدا این چه مدل فروشه ؟ با همه جای دنیا فرق داریم ما . اسیر شدیم خدا کنه یک تغییر اساسی پیش بیاد
سورنا اریزو 6 پرو : دوستان گرامی جهت اطلاع..من اریزو 6 پرو برج 9 ثبت نام کردم مدل 1403 دیروز تحویل گرفتم با یک ماه تاخیر چون موعد تحویلم 26 فروردین بود نمایندگی بسیار برخورد خوبی داشتند و پذیرایی کردند همچنین مبلغ 15 میلیون تومان سود تاخیر بهم تعلق گرفت. امیدوارم خودروی خودتون رو زودتر تحویل بگیرید و حال تون باهاش خوب باشه
ایکس 22 پرومکس : بنظرتون چکار کنم دیون رو پرداخت کنم یا نه!؟
سجادم : متم دقیقا همینطور.امروزم پلاک شد 3 تومنم دادم
حصین : دوباره برگشت رو حالت آماده تخصیص
سورن طرح مادران16خرداد : در جواب بنده خدایی که گفته 16خرداد فاکتور شدم آیا شما تغییر رنگ دادین یا نه؟
حصین : دقیقا اون دفعه هم این 4 روز اینجوری شد