5 نتیجه احتمالی آزاد شدن قیمت خودروهای داخلی؛ از تعدیل نیرو تا واردات خودروهای خارجی دست دوم

 

5 نتیجه احتمالی آزاد شدن قیمت خودروهای داخلی؛ از تعدیل نیرو تا واردات خودروهای خارجی دست دوم

 
براساس تازه ترین اخبار منتشر شده، قیمت دلار در بازار ثانویه در محدوده 8000 تومان تعیین شده است و خودروسازان نیز مانند قطعه سازان قرار است تا ارز مورد نیاز خود را با چنین نرخ هایی از بازار ثانویه تامین نمایند. چنین روندی به معنای حداقل 2.5 برابر افزایش قیمت خودرو نسبت به زمستان سال گذشته خواهد بود. در تا همین چند ماه قبل نیز خودروسازان می توانستند ارز مبادله ای 3800 تومانی را برای سفارشات خود دریافت کنند و عجیب تر آنکه ارز مورد نیاز برای واردات قطعات مونتاژی نیز با نرخ 3200 تومان تامین می شد.
 
بنابراین می توان به جرات گفت که با رسیدن نرخ دلار تحویلی به صنایع به 6400 تومان، شاهد دوبرابر شدن هزینه ساخت خودروهای داخلی خواهیم بود. این درحالیست که با مطرح شدن نرخ های بیش از 8000 تومان، افزایش قیمت به 2.5 برابر نیز بعید به نظر نمی رسد.
 
درهمین رابطه در روزهای اخیر خبری در رابطه با احتمال رسیدن قیمت پراید به 50 میلیون تومان منتشر شده است که البته واقعیتی محتمل در شرایط اقتصادی فعلی به نظر می رسد، اما پرسش اینجاست که در صورت وقوع چنین اتفاقی، چه پیامد هایی گریبان صنعت خودرو و مشتریان را خواهد گرفت؟
 
کوچک شدن حجم بازار
 
نیازی نیست به سال ها قبل بازگردیم، در سال 91 در پی 2 برابر شدن قیمت خودروهای داخلی، تیراژ خودرو به حدود نصف کاهش یافت. انبار شدن خودروهای ناقص در کف کارخانه ها و تشکیل کمپین نخریدن خودرو صفر از دیگر پیامدهای این افزایش قیمت بود. اینبار نیز بروز چنین شرایطی کاملا متحمل است اما آنچه باعث تفاوت در این ماجرا می شود. تغییر شرایط کشور در سال 92 است که در پی تمام شدن دولت دهم به وقوع پیوست و به تدریج نیز شرایط خودروسازان به شرایط عادی بازگشت. هرچند در این روند بسیاری از قطعه سازان ناچار به توقف فعالیت های خود شدند.
 
اما شرایط در حال حاضر اندکی متفاوت است. در واقع چشم انداز چندانی برای تغییر نگرانی های اقتصادی وجود ندارد و ممکن است مسئله رکود و کاهش تیراژ تولید، مدت ها ادامه پیدا کند. در این صورت طبیعتا بار دیگر شاهد تعدیل نیروی گسترده در صنایع قطعه سازی خواهیم بود و حجم بازار خودرو کوچک و کوچکتر می شود. در چنین حالتی حتی ورشکستگی ایران خودرو و سایپا یا ادغام این دو شرکت در یکدگیر نیز محتمل خواهد بود.
 
گران شدن تدریجی خودروهای دست دوم
 
همانطوری که از روند دوماه گذشته بازار خودرو مشخص است. کاهش عرضه در بلند مدت به افزایش قیمت منجر می شود. چنانچه فرض کنیم پراید 50 میلیونی یا 206 یکصد میلیونی با تیراژی در حدود نصف تیراژ فعلی عرضه شوند. مسلما نیاز بسیاری از مشتریان (که پول کافی برای خرید چنین خودروهایی را ندارند) بی پاسخ خواهد ماند و همین مسئله به افزایش قیمت خودروها در بازار منجر می شود.
 
کُند شدن روند کاهش قیمت خودروهای دست دوم از دیگر پیامدهای این وضع است. در واقع با کاهش عرضه، خودرو حتی بیش از حالا تبدیل به کالایی سرمایه ای می شود و این امر باعث افزایش قیمت ها در بازار دست دوم خواهد شد.
 
 
احتمال نیاز به واردات خودروهای دست دوم خارجی
این یک رویه جهانی است که برای تامین نیازهای کشورهای کم درآمد، از واردات خودروهای دست دوم خارجی بهره گرفته می شود. تاکنون در ایران به بهانه حفظ اشتغال و جلوگیری از خروج ارز، چنین رویکردی مورد موافقت مسئولان واقع نشده است اما چند سال قبل در پی افزایش سن ناوگان خودروهای تجاری، اجازه واردات کامیون های دست دوم به کشور داده شد و حالا نیز برای جبران فاصله عظیم قیمتی تا 50 میلیون تومان؛ بعید نیست که شاهد عرضه برخی خودروهای دست دوم باشیم. هرچند مسلما مقاومت های بسیاری در این زمینه وجود خواهد داشت اما واقعیت این است که با توجه به محدودیت های ناوگان حمل و نقل عمومی و نیاز مبرم مردم به خرید خودرو، مسلما با تضعیف صنعت خودرو و کاهش تیراژ، راه دیگری جز واردات خودروهای ارزان قیمت دست دوم باقی نخواهد ماند.
 
رونق استفاده از استارتاپ ها
 
طی سال های اخیر، اپلیکیشن هایی مانند اسنپ و تپ سی از رشد قابل توجهی برخوردار بوده اند. طبیعتا با افزایش قیمت خودرو و خارج شدن این کالا از دسترس عموم، نیاز به استفاده از چنین برنامه هایی بیشتر می شود. حتی احتمال فراگیر شدن سیستم های حمل و نقل اشتراکی (سامانه اشتراک گذاری خودروهای سواری برای اعضا) نیز وجود دارد و مسلما چنین روندی، پنجره جدیدی برای سرمایه گذاری و کسب در آمد در کشور خواهد بود.
 
بازگشت مجدد روش های فروش اقساطی با شرایط ویژه
 
افزایش قیمت خودرو در سال 91 باعث شد تا خودروسازان ناچار به ارائه تسهیلات ویژه ای برای فروش اقساطی خودرو شوند. حالا در صورت افزایش مجدد قیمت، بار دیگر لزوم ارائه چنین راهکارهایی تشدید می شود. در این میان نقش بانک ها یا توان مالی خودروسازان برای فروش اقساطی محصولاتشان نقشی حیاتی بازی خواهد کرد و حتی ممکن است برخی خودروسازان خارجی ثروتمند نظیر فولکس واگن، رنو یا شرکت های چینی بتوانند با ارائه تسهیلات بیشتر، گوی سبقت را از رقبای ایرانی خود بربایند.
 
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , تحریم های خودرویی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

کاوه
0

دیگه از این بهتر نمیشه، قدم در مدینه فاضله گذاشته ایم و دنیا باید به حالمان حسرت بخورد!
10:44  1397/05/28
پاسخ دادن
k f
0

دولت اگه به فکر مردم بود اجازه نمیداد شرکتهای تولید داخلی مثل سایپا و ایران خودرو تولیدات خود را احتکار و سایت فروش نقدی را ببندند.
00:51  1397/05/21
پاسخ دادن
محمد1
0

به جای اینکه هزینه های سربارشون رو کاهش بدن دستشون توی جیب مردمه!
دولت باید به حقوق های دریافتی خودروسازی کشور هم ورود کنه که ببینه چقدر برای خودشون حقوق برمیدارن!؟؟؟؟
جالبه میگن چرا باید پول توی جیب دلال بره، خب توی جیب خودروساز بره!
یکی نیست بگه اگه شما عرضه رو مطابق تقاضا انجام بدین کسی از بازار نمیخره و از خود خودروساز میخره! که البته بازار هم دست خودروسازه!
در ضمن من به عنوان مشتری چندین ساله خودروی ایرانی همیشه از شرکت خریدم و از بازار و دلال نخریدم! و به نظرم مشتری واقعی کسیه که پیش فروش مینویسه و از خود خودروساز میخره! حتی تحویل چندین ماهه ...
21:01  1397/05/16
پاسخ دادن
یوسف
0

خدا به داد ما برسه ، بابا ملت همین الان هم تو خرید پراید و ۲۰۶
با قیمت های کنونی موندن چه برسه به اینکه بخوایم
پراید حلبی رو ۵۰ تومن و ۲۰۶ رو ۱۰۰ تومن بخرن ،
مرگ یه بار شیون یه بار ،کمپین تحریم خرید خودرو
راه بندازیم ، تا قیمت ها پایین بیاد ، تنها یه راه چاره
هست .آقا نخرین ،خواهشا نخرین .
20:47  1397/05/16
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ستاره : شاید به استان مربوطه. من تهران بودم.
ثبت نام۲۴اردییهشتx5 : دوستان صداسیما1624تماس گرفتن شماره1 بگیرن وصل میشن صداوسیما تهران بعدش گزینه وصل میشن به کارشناسان بگیدرسانه ای کنندتاخیرخودروهارا
سهند آبان : ممنون بابت اطلاع رسانی.... شرمنده امروز فاکتور شده آید
تاراv4اتومات : سلام تارااتومات فروش فوری تحویل ۱۰ آذرهنوز فاکتورنشده کسی هست تحویل آذرفاکتورشده باشه؟
ثبت نام۲۴اردییهشتx5 : منم زنگ زدم صداسیماگفت اگه تعدادتماس هازیادبشه 2030پخش میشه خواهشن همه همکاری کنن زنگ بزنن صداوسیما وارد عمل بشه
شایان بهاری : سلام و درود بنده واریزی ۱۴ شهریور سه ماهه تحويل ۱۳ آذر رنگ سفید هستم
وحید شاهین زمستان : شاهین زمستان تا تحویل مهر پر شد آبان باز
رضا : این شرکت به تعهدات خودش اصلن عمل نمی کند متاسفانه خودروهای ۹۰روزه ۱۸۵ روزه تحویل میده مدیریت نیست
امیر : با سلام . تارا وی ۴ تحویل ۳۰ آبان امروز فاکتور شد . قسمت همه دوستان
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا دی ماه : سلام به همگی منم تحویل دی ماه بودم امروز برام فاکتور شد
اتومات تیر : مشکل داری تو مگه؟؟واسه تو 17اومده واسه بقیه هم 17بایدبیاد،داداش من دعوتنامه تیرماه از16خرداد اومده تا31خرداد تکمیل وجه کنن،،افتاد یابازم توضیح میخوای؟؟؟
رضا : واسه من هم 16 خرداد اومد پیامک واریز
محسن : سلام دنا 5 دنده واریزی 15 آبان فاکتور 10اذر امروز زده نصب پلاک. به نظرتون کی تحویل میشه؟؟ ممنون از پاسخگویی دوستان
207 اتو تیر : آدم با سواد اولین روزی که پیامک واریز اومد 17 ام بوده ساعت 8و نیم صبح و اولین شروع واریز لطفا اولین تحقیق کن بعد اینما اظهار نظر کن
رضا : سلام تکمیل وجه 28 خرداد تحویل 31 تیر هنوز فاکتور نشده
کوییک : سلام پذیرش 4مهر کسی پلاک شده؟
بهمن : سلام من 5 روز بعد از فاکتور پلاک شد و این 3 روز هست ملاک شده ولی تحویل نخورده
وحید : سلام اگه کسی اطلاع داره جواب بده پلاک چقدر طول میکشه مال من آبان 6 روزه پلاک نمیشه اگه کسی میدونه خواهش میکنم جواب بده ممنون
دنا تحویل 6 آبان : سلام خسته نباشید دنا واریز 5 مرداد تحویل آبان. 10 آذر فاکتور شد امروز هم بعد 12 روز پلاک شد.