سرایت حال نامساعد اقتصاد کشور به صنایع استراتژیک

 

سرایت حال نامساعد اقتصاد کشور به صنایع استراتژیک

 
حال نامساعد اقتصاد این روزهای اقتصادی کشور علاوه بر صنعت خودروسازی به صنعت قطعه سازی نیزسرایت کرده، به گونه ای که کسادی بازار و در مقابل تنش‌های مالی یکی پس از دیگری اقتصاد قطعه سازان را تحت تاثیر قرار داده است؛ ‌به گونه ای که برخی از آن‌ها در حال جمع کردن بساط تولیدات خود هستند. اما آیا وزارتخانه یا سازمان های تابعه اصلا به فکر راهی برای نجات این صنعت مولد، استراتژیک و زیرساختی صنعت خودروسازی است؟
 
بی شک صنعت قطعه سازی از جمله صنایع مولد، پرسود و استراتژیک کشور و صنعت پایه خوردوسازی کشور محسوب می شود که با رونق این صنعت، اقتصاد صنعت خودروسازی نیز رونق می یابد. اما امان از روزی که چرخ  این صنعت لنگ بزند یا به سختی بچرخد. از صنایع کوچک و خردی همچون آهنگری خودرو، تولید شیشه و آیینه خودرو،‌ تولید و مونتاژ لوازم یدکی گرفته تا تولید تایر و روکش صندلی و دیگر قطعات مورد نیاز ساخت یک خودرو؛ همگی در رشد اقتصاد صنعت خودروسازی موثر هستند حال با تصور نبود یا کاهش تولیدات این بخش، آینده صنعت خوردوسازی نیز گونه ای دیگر تصور می شود. 
 
طی ماه‌های اخیر و از زمان رشد حداقل سه برابری نرخ ارز، نه تنها قدرت خرید و تامین مواد اولیه برای قطعه سازان کاهش یافته، بلکه حتی برخی بنگاه ها و کارگاه های تولیدی قطعه سازی نیز در مسیر ورشکستگی قرار گرفته و کم کم در حال خروج از دایره تولیدات قطعات خودوریی هستند. از طرفی دیگر آغاز تحریم های آمریکا و ممنوعیت واردات خودرو و از چندی دیگر ممنوعیت واردات قطعات منفصله نیز لطمه های دیگری به این صنعت زده که تعدادی از قطعه سازان را با ضررهای میلیاردی مواجه کرده است. 
 
اما پرسش اصلی این جا است که در شرایط بحرانی، صنعت خودروسازی و قطعه سازی که تا حد زیادی روی ریل دولت حرکت می‌کند، از سوی وزارت صمت یا سازمان های ذیربط مورد حمایت قرار می گیرند و آیا اصلا صنایع کوچکی همچون قطعه سازان خرد در گارگاه های تولیدی از منظر جانمایی، حمایت های مالیاتی و غیره به چشم مسئولان می آیند و برنامه ای برای حمایت از صنایع کوچک و متوسط وابسته به صنعت خودروسازی و نیرو محرکه وجود دارد؟ 
 
 صادق نجفی- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت - در همین زمینه به خبرنگار خودروکار می‌گوید: « قطعا یکی از مهمترین بخش های اقتصادی که در زمان شروع دور جدید تحریم ها آسیب جدی خواهند دید، قطعه سازان هستند».
 
او می افزاید:« به دلیل اهمیت فعالیت های اقتصادی و صنعتی قطعه سازان، برای حضور آن ها در شهرک‌های صنعتی اقداماتی صورت گرفته؛‌ به گونه ای که در ابتدا قطعه سازان حاضر در شهرک ها شناسایی شده و جلساتی نیز حول مشکلات آنها برگزار شده است».
 
مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ادامه می دهد:« در راستای جلسات برگزار شده با قطعه سازان، مشخص شد برخی شرکت‌ها مطالبات و بدهی هایی دارند که باید هر چه زودتر به آن ها رسیدگی شود». 
 
او تاکید می کند: « ازطرفی دیگر با مدیران عامل گروه خودروسازی ایران خودرو و سایپا صحبت هایی مبنی بر بدهی ها و مطالبات قطعه سازان صورت گرفت تا قطعه سازان حاضر در شهرک های صنعتی در اولویت پرداخت بدهی‌ها از سوی خودروسازان قرار گیرند».
 
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار می کند:« همچنین جلساتی برگزار شد تا قطعه سازان در اولویت اخذ تسهیلات دولتی قرار گیرند تا چه زودتر مشکلات مالی این بخش مرتفع شود». 
 
او با اشاره به تحریم های صورت گرفته برای صنعت خودروسازی و در نهایت ضررهای وارد شده به صنعت قطعه سازی می گوید: « در رابطه با تحریم ها و تاثیر آن ها بر صنعت خوردوسازی و قطعه سازی نیز جلساتی با آقایان یکه زارع و جهرودی داشته ام تا برای مونتاژ و حمایت از تولید قطعات خودرو با یکدیگر همکاری کنند و قطعه سازان داخلی حمایت شوند. چرا که خودرو و قطعات خودرو از جمله مهمترین بخش های صنعتی کشور محسوب می شوند که نیازمند حمایت های بیشتری است».
 اساس آنچه ایالات متحده امریکا وعده داده بود، از 15 مردادماه امسال دور جدید تحریم ها علیه ایران با الویت بر صنعت خودروسازی آغاز شد؛ حال نگرانی از آینده صنعت خودرو و همچنین صنعت قطعه سازی در میان صنعتگران، تولید کنندگان و در نهایت مصرف کنندگان در کشور کم نیست که به نظر می رسد بیش از هر اقدامی وظیفه دولتمردان و سیاست گذاران است تا با حمایت‌های خود از این دو صنعا، از نگرانی‌های موجود بکاهند. 
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
4

وقتی واردکنندگان (مسئولین و اقوامشان) قدرت اصلی تصمیم گیری در صنعت باشند و برای تاسیس یک واحد تولیدی چند هزار مجوز تصویب کنند دیگه چه امیدی به پیشرفت صنعت ایران میشه داشت
14:53  1397/05/20
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
me : باسلام خدمت شما دوستان من سهند e اتومات رو با قیمت 213 میلیون و دعوتنامه اسفند 1404 اخر اردیبهشت 1404 پیش خرید کردم ولی خب باید این نظراتی که دارم میبینم فکر نکنم تا مهر 1405 خبری از ماشین باشه قبلا از ایران خودرو پژوپارس گرفته بودم 40 روتاخیر داشت رو همون حساب سایپا ثبت نام کردم ولی خب ظاهرا شرکت سایپا کلا ماشین نمیده واذیت میکنه اومیدوارم این مشکلات برای همه حل بشه
J7 فروردین ۱۴۰۴ : دوستان که تازه ثبت نام کردن، به گوش باشن که کرمان موتور واقعا دروغ گو هست. من ثبت ۹۰ روز مربوط به ۱۷ فرودین هستم. هنوز ماشینی دستمو نگرفته و ۲ ماه میگن در حال بارگیری هست. خدا لعنت کنه هرچی آدم کلاه برداره.
حمید : سلام اینکه میگن اگربعداز واریز وجه اول وپذیرش در سیستم قیمت ماشینا کارخانه گرون کنه براثبت نام کننده نصف مبلغ گرون شده حساب میشه یانه
X5 : اگه سواد خوندن و نوشتن بلد باشی نوشتم خودرو X5 را تا دی ماه تحویل دادن نگفتم بقیه ماشینها رو،مثلا J4 را که فکر کنم تا اسفند هم تحویل دادن
محمد : فکر نمیکردم تارا اینقد ماشین خوبی باشه،چرا این همه در موردش بد گفتن؟
شاهین جی : سلام دوستان. منم پارسال برج ده پیام واریز پیش پرداخت اومد ۲۹۱ واریز کردم تحویل ۴۰۴/۰۷/۳۰ قرار بوده باشه با این پیام هایی که شما دوستان گذاشتید کلا نا امید شدم هنوزم پیام تکمیل وجه نیومده واقعا آدم میمونه با این سایپا چه کار کنه
شاهین جی : نه روغه من این طوری شدم زنگ زدم بازرسی صمت اقای تنها گفتم جزیان اینطوریه زنگ بعدش زد رو بلند گو به سایپا گفت 15 الی 30 روزه تحویلشون یدیم الن تو ماه چهارمیم هنوز ندادن بیشرفا
شاهین جی 6 اردیبهشت : سلام دوستان من دیگه واقعا خسته شدم میخام تبدیل بزنم تو شرکت سایپا کدام قسمت باید برم تبدیل بزنم وچقدر طول میکشه ماشینو بدن کسی بوده تکمیل وجه اردیبهشت باشه تبدیل زده گرفته؟ سود تاخیر و مابقی رو کی میدن
نیسان ابی : برادر مدیر عامل زامیاد من مشتری چه گناهی کردم که ماشین از شما خرید کردم . برادر دینی اگر واقعا مشکل پلاک دارید چرا دوباره ثبت نام مکنید. و پول مردم رو میگیرید. شفاف سازی کنید چرا اینقدر به مردم دروغ تحویل می دید. بابا نیسان ی وسیله کاری هستش . مردم با اون کار میکنن. میفهمید خرج زندگی اجاره خانه بچه مدرسه ای تو به این کسی که دوست داری ماشین نیسان رو تحویل بده . به قرآن دیگه کم آوردیم ایقدر قرض کردیم . امروز فردا میکنم. ای خدا دردمون به کی بریم بگیم اخه .هیچ کس تو این مملکت نیست یعنی جواب مارو بده .یا بگه آقای شرکت پول مردم گرفتی چرا ماشین تحویل نمی دید.
رضا x5 : خدمت دوستمون که میگه x5دی ماه تحویل دادن لیتطور هم نیست اسفند ماه من‌میشناسم که تحویل گرفته خواستم بهتون بگم به این نظرات ن خیلی دلخوش شید ن نامید من به این نتیجه رسیدم بعضی اصلا ثبت نام ماشین نکردند اینجا نظر میدند
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : همه الکی میگن بیشتر اینایی که اینجا هستن بچه های خود سایپا هستند
امیر : دوستان کسی میدونه هفته ای یا روزی چندتا فاکتور میشه؟
اطلس 4 : سلام برای من هم به همین صورت هست
کوییک آر اس : تیری ها هنوز خیلی هاشون مونده من 22 تیرم هنوز فاکتور نشدم
مهیار : سلام. 12332564 پذیرش 4 شهریور فعلا خبری نیست..
علی : سلام دوست عزیز شما اولین و دومین واریزی رو کی انجام دادین اگه تبدیل رینگ بزنم ماشین رو عوض نمیکنن ماشین من 207 پانا tu5p هست با قالپاق
احسان بی پلاک : سلام دوستان فردا همه بیاید جلو شرکت این همه گفتید بیاید ما ک امروز اومدیم تهران بومهن هستم الان فردا میرم جلو شرکت از گنبد کاووس اومدم خواهشا شما هم بیاید الکی شعار ندید ک بریم فلان تو خونه بشینید تا خودمون به داد خودمون نرسیدم هیچکس هیچ کاری برامون نمیکنه منو داداشم فردا میرم جلو شرکت ساعت 9اونجام ی بنر هم دستمه
جواد سوری : سلام برا من مونده تو آماده برای صدور فاکتور نمیدونم چند روززمان میبره / مال من مردادماه
15 بهمن : در جواب سحر.خیر تکمیل وجه 23 اردیبهشت هیچ افزایش قیمتی نبود
24بهمن : منم 1مهر فاکتور شدم پلاک نمیشه