غرامت قراردادهای جدید خودرویی زیر ذره بین/ حقوق خودروسازان ایرانی چقدر لحاظ می شود؟

 

غرامت قراردادهای جدید خودرویی زیر ذره بین/ حقوق خودروسازان ایرانی چقدر لحاظ می شود؟

 
موضوع تحریم های خودرویی باعث شد از سال 91 به بعد بحث دریافت غرامت از شرکای خارجی بسیار داغ شود و فشارهای زیادی از سوی رسانه ها و دولت بر شانه طرف های ایرانی قرادادهای خودرویی به منظور دریافت غرامت های حاصل از ترک بازار ایران وارد شود. اما سوال بسیار مهم آن است که آیا در این نوع متارکه های اجباری شرکای خارجی، پدیده ای با نام غرامت دست وبال طرف ایرانی را می گیرد؟
در دور قبلی تحریم هایی که به ترک بازار ایران از سوی شرکای خارجی به خصوص پژو منجر شد، فشارهای بسیاری بر مدیران ارشد ایران خودرو وارد آمد که چرا پژو با این سرعت و به عنوان اولین نفر بازار ایران را ترک کرده است و در راستای این اقدام باید غرامت خسارت هایی که صنعت خودرو کشور متحمل می شود را پرداخت کند.
 
این موضوع برای مدتی به سوال رایج خبرنگاران تخصصی حوزه خودرو در تمامی نشست های خبری ایران خودرو بدل شد و هر بار پاسخ های متنوعی از سوی مدیران ارشد این شرکت ارائه می شد. اما سوال مهمی در این میان ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول می کرد، این که تحریم ها مهم ترین عامل پشت پا زدن ناخواسته برندهای خودروساز خارجی به بازار ایران است. تحریم عاملی خارجی است در نتیجه آیا یک عامل خارجی می تواند بهانه مناسبی برای پرداخت یا دریافت غرامت محسوب شود؟
 
پدیده ای با نام تحریم برای کشور ایران پدیده ناشناخته و جدیدی نیست و تقریبا در همان سال های آغازین انقلاب ایران با شرایط دشوار که دستپخت تحریم های غرب بود دست و پنجه نرم می کرد. از این رو انتظار می رود در مواجه با این پدیده رفتارهایی منطقی و پیشگیرانه از سوی مسئولان اتخاذ شود. اما همانطور که پیش بینی می شود، تحریم به ذات پدیده ای خارج از کنترل شرکت های خودروساز است از این رو در قراردادهای خودرویی مشترک میان دو خودروساز آیا تحریم پدیده ای شامل غرامت تلقی می شود؟
 
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در رابطه با غرامت هایی که در دوران تحریم های پیشین باید از سوی شرکای خارجی به طرف ایرانی پرداخت می شد به خبرنگار خودروکار می گوید: «همه قرادادهای تابع یک سری قوانین حقوقی هستند. تحریم در همه جا به صراحت به عنوان شرایط فورس ماژور (Force Majeure) تعریف می شود که به معنای شرایط خارج از حیطه اختیارات طرفین قرارداد است.»
 
او ادامه می دهد: «تحریم سازمان ملل یا ایالات متحده آمریکا علیه ایران چه ارتباطی با پژو یا سایر برندهای خودرویی دارد؟ اعمال این تحریم ها نیز هیچ ارتباطی با پژو و سایر خودروسازها ندارد و چون خارج از حوزه اختیارات طرفیت قرارداد است، اصولا قابل پیگیری نیست که بخواهد غرامتی در کار باشد.»
 
این کارشناس تاکید می کند: «شرکت ها غالبا یا حساب های مالی گذشته را صاف یا اقدام به پرداخت گود ویل (Goodwill) می کنند. گود ویل تقبل پرداخت های مالی به منظور نشان دادن حسن نیت است چرا که شرکت مورد بحث به خواسته خود از بازار ایران بیرون نرفته و تحت الزامات قانونی چون تحریم ها مجبور به ترک بازار کشور مورد نظر شده است. از این رو با پرداخت حسن نیت میل خود برای ادامه همکاری های آینده و پس از تحریم ها را به طرف مقابل خود نشان می دهد.»
 
زاوه ادامه می دهد: «آنچه که پیرامون دریافت غرامت های ایکو از پژو بسیار مطرح شد نیز هزینه ها و پرداخت هایی بود که پژو در قالب گود ویل و سایر موارد مالی انجام داد که به هیچ عنوان شامل غرامت یا سرمایه گذاری خارجی نمی شود. باید در استفاده از واژگان حقوقی بسیار دقت کرد. درضمن قراداد خودرویی بین دو شرکت، به عنوان مثال پژو و ایران خودرو بسته شده است نه ایران و فرانسه، پس موضوع چندان به روابط مستقیم کشوری ارتباطی پیدا نمی کند. از این رو در صورت گشایش پرونده حقوقی بسیار بعید است ایران خودرو نوعی پیروز میدان باشد چرا که این موارد در قراداد ها به عنوان شرایط فورس ماژور برشمرده شده و دادگاه های بین المللی نیز این شرایط را درک کرده و منطقی می دانند.»
 
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو تاکید می کند: «مسئولان مربوط تاکید داشتند که این بار تمهیدات بسیاری اندیشیده ایم که پژو نمی تواند از بازار ایران برود. حالا در برابر تحریم ها و پا پس کشیدن این برند از بازار ایران چه اقدامی می توانند انجام دهند؟ آنچه آن ها در ذهن داشتند از دیدگاه حقوقی ناممکن بود. در آخر هم هر اقدامی که به افزایش قیمت نهایی خودرو منجر شود بدون شک به عنوان اقدامی در راستای دور زدن تحریم ها برشمرده نخواهد شد.»
 
این کارشناس در ادامه با اشاره به باز بودن دروازه های بازار آزاد در کشور به عنوان راه حل می گوید: «بهترین راه آن بود که دروازه های کشور به روی برندهای خارجی باز می شد تا آن ها بتوانند بیایند و آزادانه و به میل خود شریک تجاری انتخاب کرده و فعالیت خود را آغاز کنند. اجرای سیاست های اشتباه در صنعت خودرو باعث شد برندهای وابسته به صنعت خودروسازی از جمله برند مطرح بوش از بازار ایران فرار کنند.»
 
پاشنه هر قراردادی بر پایه پاره ای از قوانین از پیش تعیین و مشخص شده می چرخد. زمانی که صحبت قرادادهای بین المللی به میان می آید بدون شک این قرادادها با وسواس و توجه بیشتری نسبت به جزئیات و شرایط کلی طرفین، چه از نظر سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... بسته می شود. پس بدون شک می توان گفت که در همه این قرادادها بدون شک به موضوع بسیار مهمی به نام تحریم ها، که دهه ها است با تاریخچه ایران عجین شده، توجه ویژه ای شده است. از این رو در بند شرایط فورس ماژور، تحریم به عنوان یکی از کلیدی ترین فاکتورهای خارجی موثر در نتیجه قرارداد گنجانده شده و منطقا نمی تواند غرامتی برای طرف دیگر قراداد به همراه داشته باشد.
 
بهتر است طرف ایرانی به هنگام عقد هر نوع قراداد در جامعه بین الملل، ضمن مد نظر قرادادن شرایط فورس ماژور، تمهیدات منطقی تری برای پیشگیری از ایجاد ضررهای سنگین مالی و اقتصادی برای خود تدارک ببیند، چرا که در غیر این صورت هیچ قانونی نمی تواند شرایط بیان شده در قرارداد را زیر سوال ببرد.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
آیدین سالاری : داداش حالت خوبه ؟ ماشین تو کارخونه درست میکنن کلی ایراد داره بعد میخوای خودت بشینی سرهم کنی مگه لگو داری درست میکنی🤣🤣
جی زمستان : سلام، از طریق سایت تغییر مدل میزنم،جواب نمیده،
تجمع : هرکی میخاد فردا صبح ساعت۹ بیاد کیلومتر۱۱ یا بمونید منتظر
جواد : فردا ساعت 9صبح قرار گذاشتن توی کرج مشهد هم سه شنبه ساعت 17نمایشگاه بین المللی غرفه سایپا
شاهین گی : شاید دلیل جواب ندادنشون اینه که فهمیدن مردم ۲۱میلیون ندارن شکایت کنن واسه همین گفتن بزار دزدینون‌ علنی کنیم کسی که زورش به نا نمیرسه
,شاهین زمستان : درجواب شاهین gl. اینکه پرسیدی از کجا فهمیدی فاکتور شدم. والا ما چن ماهه هرروز 4 5 بار وارد سایت میشیم. تو گوگل سرچ کن وضعیت خودروی سایپا. وارد شو مشخصات بزن میاد بالا. ش پذیرش 12093061
سعید : سهیلا جون فردا پس فردا فاکتور میشی عجله نکن. سعید ۳ ساله از تهران😁😁
تارا تیتانیوم اتومات ۳۰ روزه ۲۹ مرداد تحویل فاکتور نشده : ردیف قرارداد اخرش ۲۶۷۴ تکمیل وجه ۳۱ ام دریافت پرونده ۱ ام تحویل ۲۹ مرداد هنوز فاکتور نشده تا الان ۲۷۰۰ جریمه تاخیر خورده
شاهین G آذر 13 : دوستان چرا جدیدا زنگ میزنم، کارشناس 096550 پاسخگو نیستن؟
نیکان : سلام دوستان عزیز شاهین جی پذیرش 12اذر ماه امروز فاکتور شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فوق العاده 11بهمن : منم 12156655هستم شما چه روزی پذیرش شدی
تحویل 31 تیر : من 20 اردیبهشت تکمیل وجه کردم 23 هم ارسال پرونده هنوز تبدیل رینگ نیومده برای من
ساینا اس فوری : هر نفری که ساینا اس فوق العاده بهمن فاکتور میشه شماره پذیرش و تحویل سخا رو اعلام کنه
دنابورسی تحویل19مرداد : من ازنمایندگی چندتاماشین تحویل گرفتم بیمه وسندسفید چند روز بعداز تحویل ماشین میدن
هاشم : سایپا بدبخت میخواست افزایش قیمت بده حالا با سودی که بهش میخوره ضرر می کنه ههههه خودرو+ندادن=سود عالیه دوستان یه بنده خدایی می گفت پول میذاشتن بانک آخه آدم عاقل درسته بانک بیشتر سود میده اما تو الان حداقل تو نوبت یک خودرویی تازه با نصف افزایش قیمت که در فواصل تاخیر سود آن و فراتر آن را هم دریافت میکنید #سود ماهانه سایپا
دنا 6دنده رینگ معمولی تحویل 31 تیر : شما هم 32 میلیون اضافه دادید؟؟؟
فوق العاده 8 بهمن : با سلام تبریک به همه کسایی که دارن فاکتور میشن ❤️❤️لطفا ضمن اعلام فاکتور شماره پذیرشم قید کنید ک بقیه هم بدونن چند نفر مونده دوستان اینقدم سر اینکه اول نوبت کیه پیش فروش یا فوق العاده بحث نکنید چون به حرف هیچکدوم از ما نیست فقط پیامای بی ربط و بی فایده رد و بدل میشه و دلخوری پیش میاد . یا حق
دنا 6دنده رینگ معمولی تحویل 31 تیر : تاخیر ربطی به طرح نداره ، اول به تیپ ماشین ربط داره ، حتما شما رینگ آلومینیومی هستین. بعد تاریخ تکمیل وجه . فعلا که اتوماتیک سر موقع تحویل میشه . جدیدا 6 دنده آلومینیومی کمی تاخیر داره . بعد 5 دنده هست با یکی دوماه تاخیر. در آخر ما 6دنده فولادی هستیم بین 2 تا 3 ماه تاخیر
تحویل مرداد دوگانه پیش فروش : من اذر پول دام .تحویل تیر فقط پیامک تک اومده همین
ساینا فوق العاده11بهمن : فوق العاده ای بهمن لطفا فاکتور شدین شماره پذیرش بزارین ببینیم تا کجا رسیده یکم امیدواریم 🙏🙏🙏🙏