نتایج یک پژوهش مهم؛ نقش پر رنگ آپشن ها و امکانات رفاهی بر عدم تمرکز رانندگان

 

نتایج یک پژوهش مهم؛ نقش پر رنگ آپشن ها و امکانات رفاهی بر عدم تمرکز رانندگان

 
صفحه های لمسی، دستور های صوتی، موس های چرخان کنسول، کدام یک از این موارد کمترین حواس پرتی را برای راننده دارند و کدام یک ایمن تر هستند؟
 
هیچکدام. این نتیجه جدیدترین تحقیقاتی است که در این رابطه صورت گرفته است. خودرو های جدید در همه دسته بندی ها ، ویژگی های به خصوصی دارند که راننده را از نظر ذهنی مشغول می کنند و خودروسازان در حال حاضر به اندازه کافی جلوی این ویژگی ها و امکانات را در حین رانندگی نگرفته اند.
 
در سال 2014 یک تحقیق و بررسی در دانشگاه یوتا آمریکا برای مقایسه سیستم های اپل سیری و سیستم های ویژه هر خودروساز انجام شد که در آن 30 خودرو به همراه 120 نفر راننده با میانگین سنی 25 سال در نظر گرفته شد.
 
محققان عکس العمل همگی این افراد را در هنگام تنظیم مقصد در سیستم ناوبری، خواندن و ارسال پیام های متنی، شماره گیری و تنظیم سیستم صوتی و تعویض آهنگ مطالعه کردند.
رانندگی
 
هر راننده باید این وظایف را چندین بار با صفحه لمسی ، موس چرخان کنسول و یا تاچ پد تکرار می کرد و همگی این دستورات در طول 3.2 کیلومتر و با سرعت 40 کیلومتر بر ساعت یک به یک انجام می شد.
 
شاید این آزمون آزمایشی ساده به نظر آمده باشد، اما نتایج این آزمایش 104 صفحه بود و محققان آن را به صورت خارق العاده ای تشریح کردند. این آزمایش در 2017 نیز تکرار شد و هیچکدام از 30 خودرویی که شامل پیکاپ، شاسی بلند های بزرگ، کراس اوور، سدان و هاچ بک می شود، رابط کاربری ندارند.
 
مشخص شد که راننده ها بیش از 24 ثانیه زمان برای انجام یک دستور العمل به خصوص زمان صرف می کنند تا آن را به اتمام برسانند. این زمان در سال 2013 به عنوان حداکثر زمانی که راننده برای انجام کار به خصوصی در خودرو و در حین رانندگی باید صرف کند در دستورالعمل مربوط به حواس پرتی های سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه های آمریکا ثبت شده و یک زمان شاخص است.
 
اگر این زمان به بیش از 24 ثانیه برسد ، در نمره ایمنی خودرو تاثیر خواهد گذاشت. در میان تست هایی که این دانشگاه در دستور العمل های متفاوت انجام داد، تنظیم سیستم ناوبری برای مقصدی مشخص بیشترین زمان را صرف کرد.
 
 
از بین 30 خودرویی که در تست حضور داشتند، تنها 12 خودرو به این سیستم مجهز بودند و به طور متوسط تنظیم سیستم ناوبری به 40 ثانیه زمان نیاز دارد و در سرعت 40 کیلومتر بر ساعت یعنی طی کردن مسیری معادل 4 زمین فوتبال با حواس پرتی ناشی از مشخص کردن مقصد در سیستم ناوبری.
 
در رده بندی خودرو های این لیست، آئودی Q7، فورد موستانگ، هوندا سیویک، تسلا مدل S، ولوو XC60 و هفت خودروی دیگر بیشترین میزان حواس پرتی را در رابطه با سیستم های چند رسانه ای دارند.
 
پس از آن ها 11 خودروی بعدی با درصد پایین تری قرار گرفته اند که چند خودروی معروف محبوب مانند کادیلاک XT5 ، فورد فیوژن و تویوتا RAV4 و کرولا در میان آن ها قرار گرفته اند.
 
اگر به این لیست دقت کرده باشید، می فهمید که برخی خودرو ها از یک کارخانه یکسان هستند اما نتیجه ای متفاوت در این لیست دادند. مانند فورد موستانگ و فیوژن.
 
در آخر این دانشگاه نتایج جالبی را درباره هر سیستم منتشر کرده است. برخلاف تصور ، کنترلگر های صوتی بیشتر از فشار دادن دو ثانیه ای دکمه برای یک دستور کوتاه زمان می برند و این زمان تا حدود 20 ثانیه نیز ثبت شده است.
 
 
در حالی که پیش از این تصور می شد که صفحه های لمسی، جوی استیک ها و تاچ پد ها حواس راننده ار به میزان کمی پرت می کنند اما در این تحقیقات خلاف این مساله ثابت شد و این تجهیزات حواس پرتی زیادی را برای راننده به همراه دارند. در درجه بعدی فرمان های صوتی قرار می گیرند.
 
پیام های متنی نیز بیشتر از تماس های صوتی یا کنترل سیستم صوتی حواس را پرت می کنند و برخی از خودروسازان در سرعت های بالاتر این سیستم را غیرفعال می کنند و البته بسیاری دیگر این کار را هنوز انجام نداده اند.
 
پس درصدی از توپ توجه را باید به زمین خودروسازان انداخت تا این سیستم ها را حتی الامکان برای راننده محدود کنند. یکی از پیشنهاداتی که به سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه های آمریکا داده شده و آن ها نیز پذیرفته اند ، محدود سازی پیام های متنی به 30 کاراکتر و یا کمتر است که زمان پرتی حواس راننده را به حداقل می رساند.
 
البته در کنار آن رانندگان نمی توانند شماره تلفن های 10 رقمی، وب سایت و یا برنامه های رسانه های اجتماعی را در حین رانندگی اجرا کنند. پورشه و تویوتا نخستین خودروسازانی بودند که اعلام کردند در حال انجام کار هایی جدید برای کم کردن زمان حواس پرتی در حین رانندگی هستند.
 
 
از سوی دیگر باید تایید کرد که این پژوهش شامل کار کردن با موبایل در زمان رانندگی نبوده است و با توجه به این نکته می توان با اطمینان گفت که موبایل می تواند خطرناک ترین گجت در زمان رانندگی باشد. چرا که در زمان طراحی اپلیکیشن های موبایل برخلاف ادوات داخلی خودرو، توجه چندانی به کاهش زمان ارتباط کاربران نمی شود و این اپلیکیشن ها معمولا به شدت زمان بر هستند.
 
همچنین اگر قرار به مقایسه سطح تجهیزات و ایمنی خودروهای تولیدی در ایران به نسبت خودروهای حاضر در بازار جهان باشیم، باید گفت که احتمالا کمبود شدید امکانات جانبی و ادوات مختلف در خودروهای وطنی تاکنون جان هزاران نفر را نجات داده است و در صورت تجهیز خودروهایی مانند پراید و پژو 405 به امکانات بیشتر قاعدتا شاهد افزایش محسوس تصادفات در کشور خواهیم بود.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , آپشن






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ایگل ۲۰ روزه : کسی اینجا ثبت نامی نقدی ایگل ۲۰ روزه هست؟ تو قرارداد من زده بدون خسارت میخوام ببینم مال شمام همینطوره یا این نمایندگی فقط این کار رو کرده
نوروزی : به رنگ هم بستگی داره. الان نقره ای ۳ شهریور فاکتور نشده در حالی که سفید ۲۷ شهریور تحویل گرفته
cvt : متاسفانه فعلا حداقل تا دو ماه آینده خبری از فاکتور نخواهد بود
طاها : سلام برای منم ۹مهر پیام آمد منم مثل شما ۱۴۰۲ اتوماتیک نوشتم ولی برام پیشنهادی آمد رفتم نمایندگی گفت قبول کنی خیلی بهتر چون سایپا معلوم نیست کی دعوت نامه اتوماتیک بفرست یا ن منم مجبور شدم همان دندی بگیرم ۲۹۰ داد بودم ۴۰۲ امروزم ۱۷۱ دادم
1اردیبهشت : ۲۸ اسفندم داریم؟
شاهین جی هفته چهارم شهریور : قرار بود هفته چهارم شهریور برا من تکمیل وجه بیاد گفتم اشکال ندارد چند هفته دیرتر حالا میبینم تکمیل وجه خرداد هم تحویل ندادن من که دیگه کلا دلسرد شدم ولی یه نکنه خوب اینکه سایپا گفت تیر ماه ثبت نامی شاهین کلا کسی شاهین ندارن آیا حقیقت داره؟؟
علی : سلامت باشی داداش انشالله همه دوستان زودتر برسن به ماشینشون ۱۲۰۶۸۶۵۶ شماره پذیرشمه
بردیا شاهین پلاس اردیبهشت : 😂😂😂😂😂😂😂😂😂واریزی دوم رو مطمئنی به حساب سایپا واریز کردی
داریوش ۲ اردیبهشت : اقا هادی این ره که می روی به صبرستان است صبر ایوب داری بسم الله
داریوش ۲ اردیبهشت : ۲۷ اسفند منظورشون بوده اینا واریزی ۲۶ اسفندن چون بعد از وقت اداری واریر داشتن افتاده ۲۷
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
لعنت به سایپا : ناشتایی خوردی
قربان خان : نیسان ها را کی تحویل میدهند
سلام : من اردیبھشت واریز اولم بودہ
فوق العاده24 بهمن : سلام به همه امروز رفتم نمایندگی ماشین رو تحویل گرفتم قسمت همه انشالا بعد از 8 ماه
والاس : ار اس؟
کامران : سلام برای کسی دعوتنامه تحویل آذر صادرشده؟ کسایی که اخرمرداد واریزکردن 343میلیون
دی : نگفتند بول ساندرو ف رو کیه بر می گردانند؟
دنا اتومات اپشنال تیتانیومی : احتمالا بشید پرداخت دوم فاکتور شده 5 شهریور بوده احتمالا ما بعد از اونا پرداخت داشتیم من 15 پرداخت دومم
نیسان تک : جون عزیزترین شخص زندگیت راست میگی اگه درست میشه ماهم دونه دونه بریم اگرم درست نشده خون جگرمون نکن ممنون جواب بدی
منصور : تحویل مردادی ها ، سقف پانا ، هر کی پلاک شده یه خبری بده ، نهم رفته برای پلاک اما هنوز خبری از پلاک نیس