نتایج یک پژوهش مهم؛ نقش پر رنگ آپشن ها و امکانات رفاهی بر عدم تمرکز رانندگان

 

نتایج یک پژوهش مهم؛ نقش پر رنگ آپشن ها و امکانات رفاهی بر عدم تمرکز رانندگان

 
صفحه های لمسی، دستور های صوتی، موس های چرخان کنسول، کدام یک از این موارد کمترین حواس پرتی را برای راننده دارند و کدام یک ایمن تر هستند؟
 
هیچکدام. این نتیجه جدیدترین تحقیقاتی است که در این رابطه صورت گرفته است. خودرو های جدید در همه دسته بندی ها ، ویژگی های به خصوصی دارند که راننده را از نظر ذهنی مشغول می کنند و خودروسازان در حال حاضر به اندازه کافی جلوی این ویژگی ها و امکانات را در حین رانندگی نگرفته اند.
 
در سال 2014 یک تحقیق و بررسی در دانشگاه یوتا آمریکا برای مقایسه سیستم های اپل سیری و سیستم های ویژه هر خودروساز انجام شد که در آن 30 خودرو به همراه 120 نفر راننده با میانگین سنی 25 سال در نظر گرفته شد.
 
محققان عکس العمل همگی این افراد را در هنگام تنظیم مقصد در سیستم ناوبری، خواندن و ارسال پیام های متنی، شماره گیری و تنظیم سیستم صوتی و تعویض آهنگ مطالعه کردند.
رانندگی
 
هر راننده باید این وظایف را چندین بار با صفحه لمسی ، موس چرخان کنسول و یا تاچ پد تکرار می کرد و همگی این دستورات در طول 3.2 کیلومتر و با سرعت 40 کیلومتر بر ساعت یک به یک انجام می شد.
 
شاید این آزمون آزمایشی ساده به نظر آمده باشد، اما نتایج این آزمایش 104 صفحه بود و محققان آن را به صورت خارق العاده ای تشریح کردند. این آزمایش در 2017 نیز تکرار شد و هیچکدام از 30 خودرویی که شامل پیکاپ، شاسی بلند های بزرگ، کراس اوور، سدان و هاچ بک می شود، رابط کاربری ندارند.
 
مشخص شد که راننده ها بیش از 24 ثانیه زمان برای انجام یک دستور العمل به خصوص زمان صرف می کنند تا آن را به اتمام برسانند. این زمان در سال 2013 به عنوان حداکثر زمانی که راننده برای انجام کار به خصوصی در خودرو و در حین رانندگی باید صرف کند در دستورالعمل مربوط به حواس پرتی های سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه های آمریکا ثبت شده و یک زمان شاخص است.
 
اگر این زمان به بیش از 24 ثانیه برسد ، در نمره ایمنی خودرو تاثیر خواهد گذاشت. در میان تست هایی که این دانشگاه در دستور العمل های متفاوت انجام داد، تنظیم سیستم ناوبری برای مقصدی مشخص بیشترین زمان را صرف کرد.
 
 
از بین 30 خودرویی که در تست حضور داشتند، تنها 12 خودرو به این سیستم مجهز بودند و به طور متوسط تنظیم سیستم ناوبری به 40 ثانیه زمان نیاز دارد و در سرعت 40 کیلومتر بر ساعت یعنی طی کردن مسیری معادل 4 زمین فوتبال با حواس پرتی ناشی از مشخص کردن مقصد در سیستم ناوبری.
 
در رده بندی خودرو های این لیست، آئودی Q7، فورد موستانگ، هوندا سیویک، تسلا مدل S، ولوو XC60 و هفت خودروی دیگر بیشترین میزان حواس پرتی را در رابطه با سیستم های چند رسانه ای دارند.
 
پس از آن ها 11 خودروی بعدی با درصد پایین تری قرار گرفته اند که چند خودروی معروف محبوب مانند کادیلاک XT5 ، فورد فیوژن و تویوتا RAV4 و کرولا در میان آن ها قرار گرفته اند.
 
اگر به این لیست دقت کرده باشید، می فهمید که برخی خودرو ها از یک کارخانه یکسان هستند اما نتیجه ای متفاوت در این لیست دادند. مانند فورد موستانگ و فیوژن.
 
در آخر این دانشگاه نتایج جالبی را درباره هر سیستم منتشر کرده است. برخلاف تصور ، کنترلگر های صوتی بیشتر از فشار دادن دو ثانیه ای دکمه برای یک دستور کوتاه زمان می برند و این زمان تا حدود 20 ثانیه نیز ثبت شده است.
 
 
در حالی که پیش از این تصور می شد که صفحه های لمسی، جوی استیک ها و تاچ پد ها حواس راننده ار به میزان کمی پرت می کنند اما در این تحقیقات خلاف این مساله ثابت شد و این تجهیزات حواس پرتی زیادی را برای راننده به همراه دارند. در درجه بعدی فرمان های صوتی قرار می گیرند.
 
پیام های متنی نیز بیشتر از تماس های صوتی یا کنترل سیستم صوتی حواس را پرت می کنند و برخی از خودروسازان در سرعت های بالاتر این سیستم را غیرفعال می کنند و البته بسیاری دیگر این کار را هنوز انجام نداده اند.
 
پس درصدی از توپ توجه را باید به زمین خودروسازان انداخت تا این سیستم ها را حتی الامکان برای راننده محدود کنند. یکی از پیشنهاداتی که به سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه های آمریکا داده شده و آن ها نیز پذیرفته اند ، محدود سازی پیام های متنی به 30 کاراکتر و یا کمتر است که زمان پرتی حواس راننده را به حداقل می رساند.
 
البته در کنار آن رانندگان نمی توانند شماره تلفن های 10 رقمی، وب سایت و یا برنامه های رسانه های اجتماعی را در حین رانندگی اجرا کنند. پورشه و تویوتا نخستین خودروسازانی بودند که اعلام کردند در حال انجام کار هایی جدید برای کم کردن زمان حواس پرتی در حین رانندگی هستند.
 
 
از سوی دیگر باید تایید کرد که این پژوهش شامل کار کردن با موبایل در زمان رانندگی نبوده است و با توجه به این نکته می توان با اطمینان گفت که موبایل می تواند خطرناک ترین گجت در زمان رانندگی باشد. چرا که در زمان طراحی اپلیکیشن های موبایل برخلاف ادوات داخلی خودرو، توجه چندانی به کاهش زمان ارتباط کاربران نمی شود و این اپلیکیشن ها معمولا به شدت زمان بر هستند.
 
همچنین اگر قرار به مقایسه سطح تجهیزات و ایمنی خودروهای تولیدی در ایران به نسبت خودروهای حاضر در بازار جهان باشیم، باید گفت که احتمالا کمبود شدید امکانات جانبی و ادوات مختلف در خودروهای وطنی تاکنون جان هزاران نفر را نجات داده است و در صورت تجهیز خودروهایی مانند پراید و پژو 405 به امکانات بیشتر قاعدتا شاهد افزایش محسوس تصادفات در کشور خواهیم بود.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , آپشن






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

امید
0

اینجا هست که میفهمیم چقدر پراید خوب هست که اصلا اپشن نداره.واقعا باید از خودرو سازی سایپا تشکر کنیم که ۲۰ سال زود تر به این تحقیقات پی برده
19:33  1397/06/01
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس بهمن : بسلامتی داداش ایشالا که خوب در بیاد چرخش بچرخه برات
مریم : سلام دوستان کسی جک s3ثبت نام تیر هست امروز به من زنگ زدن ماشین تولید نمیشه بیا ماشین رو عوض کن کسی خبری داره ؟؟؟؟
محبوبه : شاهین اتومات زمستان ۴۰۳تشکر میکنم فقط میشه لطفا بگین برا پلاس که ۵۴تومن کم بشع حدودا چقدر دیگه باید بدیم ؟خیر ببینی
محمد : امروز پیامک تحویل از نمایندگی آمد بریم ببینیم این اطلس چی هست .تکمیل 29 مرداد سفید قرمز اصفهان
اطلس ارومیه تحویل بهمن : دوست عزیز اگه به قرداد اولیت نگاه کنی، البته اگه ازش اسکرین گرفته باشی! اونجا زمان ارسال دعوتنامه رو همون ماه تحویل خودرو زده. یعنی منیکه تحویل بهمن هستم نوشته زمان ارسال دعوتنامه بهمن ماه. به احتمال زیاد هفته اول یا دوم هرماه دعوتنامه ارسال بشه.
j4 اردیبهشت مشگی : امروز بیمه شده ماشین
یاری : از منبع معتبر میگی یا همینجوری ؟؟؟
محمد : سایپا که افزایش قیمت داد و خیالش راحت شد ، حداقل همون شاهین که ثبت نام کرده بودیم رو به ما تحویل بدید
مهرداد اطلس دی : الان زنگ زدم نمایندگی در مورد نقص پرونده سوال کردم گفتش که ایراد سیستمیه مشکلی نداره در مورد ارسال دعوت نامه هم سوال کردم گفتش هنوز دعوت نامه آبان ماهیا صادر نشده برای شما میره ماه بعد من که بعید میدونم ماه بعدم دعوت نامه بفرستن
J4مشکی گیلان : سلام منم ثبت نامی ۳۱ خرداد j4مشکی هستم تحویل سیسنمی ۲۲ مهر بود . ولی در مرحله تکمیل وجه مونده.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دانیال. اهواز : زنگ زدم ایران‌خودرو گفت تحویل 30 آبان نیمه دوم فاکتور میشن.
چند نقطه : دیگه حتی کامنتاتو گزارش نمی‌کنم پاک شن. هر چقدر میخوای به جای من کامنت بذار. زندگیت در همین حده دیگه :))))))))
فاطمه : سلام تاریخ واریز وجه 17 آبان و پذیرش 19 آبان 1 آذر فاکتور شد
ممد دنا : شما 6 سرعته هستید یا آپشنال؟
امین : سلام منم همینطوری بودم من از زمستان پارسال که موعد تحویل پارس بود بازیچه ایرانخودو شدم
مجید اریزو5 : سلام دوستان کسی از تحویل سیستمی های 18 شهریور مجوز خروج خورده؟امروز زنگ زدم صدای مشتری گفت تا 2 شهریور مجوز خورده
حسین : اگه کسی فاکتور شده اعلام کنه
راناا : چیو ماست مالی کنه از روز تحویل ماشین تا روزی که ماشینتون فاکتور بشه سود تاخیر براتون حساب میشه. شاید خبری از فاکتور شدن هست که تاریخ دریافت پرونده اومده 3 آذر
فرهاد : درود بر شرکت محترم مدیران خودرو آفرین بر این مدیریت قوی و هوشمند موجود در این شرکت عزیز
احمدی : آقا مهرداد عزیز اگه به حرف آشناهایی هست که دوستان اعلام میکنن ما باید 2 ماه پیش ماشین رو گرفته بودیم