چند نکته برای افزایش عمر لاستیک خودرو

 

چند نکته برای افزایش عمر لاستیک خودرو

 
با رعایت و انجام این 7 نکته عمر لاستیک خودرویتان را زیاد کنید.
 
 
1- باد چرخ‌ها را وقتی سرد هستند تنظیم کنید
 
توجه داشته باشید تغییر دما باعث می‌شود فشار باد لاستیک عوض شود، هر ۵ درجه تغییر در درمای هوا، ۱psi در فشار باد تایر تغییر ایجاد میکند، یعنی کاهش دما به مقدار ۱۵ درجه سانتی گراد ۱۰درصد کم بادی را به دنبال خواهد داشت.
 
خود لاستیک‌ها نیز به مرور کم باد می‌شوند. مثلاً هرماه به طور متوسط، لاستیک خودرو ۲psi از فشار باد خود را از دست می‌دهد که در هوای گرم این کاهش فشار با سرعت بیشتری صورت می‌پذیرد.
 
در خصوص تنظیم باد تایرها مهم است بدانیم که هیچ کس با نگاه کردن به تایر (به خصوص تایر رادیال) نمی‌تواند بگوید لاستیک کم باد است یا خیر زیرا از لحاظ ظاهری حتی ۵۰ درصد کم باد بودن هم قابل تشخیص نیست.
 
 
برای اطمینان از تنظیم بودن فشار باد باید یک درجه باد مرغوب خریداری کنید. معمولاً درجه‌های باد که آپاراتی‌ها به کار می‌برند دقیق نیستند زیرا به طور دائم در معرض ضربه اند و به طرز صحیحی نگهداری نمی‌شوند. ضمن آنکه فشار باد باید در حالت "سرد" اندازه گرفته شود یعنی خودرو حداقل سه ساعت متوقف بوده و یا کمتر از ۲ کیلومتر طی مسیر کرده باشد.
 
معمولاً در حالت نرمال رانندگی دمای لاستیک تا ۳۵ درجه سانتی گراد افزایش می‌یابد. پس اگر شما تا آپاراتی برانید، درعمل آنجا فشار باد به صورت دقیق اندازه گرفته نخواهد شد، پس بهتر است با درجه باد خانگی خود آن را امتحان کنید.
 
 
2- تایرها را از لحاظ فرسایش غیرمتقارن بازدید کنید
 
هرگونه ساییدگی غیرمعمول می‌تواند نشانی از بروز اشکال در سیستم فرمان و تعلیق باشد.
 
 
3- اگر خورده شیشه، شن و سایر اجسام خارجی لابه لای آج‌ گیر کرده باشد، آن را خارج کنید
 
این اجسام می‌توانند به تدریج در لاستیک فرو روند و سبب بروز نشتی باد از آن شوند.
 
 
4- تنظیم بودن چرخ‌ها
 
تنظیم بودن چرخ‌ها به معنی آن است که همه چرخ‌های خودرو نسبت به محور اصلی آن کاملاً عمود و در یک راستا باشند، در غیر این صورت لاستیک نمی‌تواند به خوبی به گردش درآید و مقداری از انرژی صرف کشیده شدن آن می‌شود که ضمن افزایش سوخت، عمر لاستیک را کم می‌کند.
 
 
برای اطمینان از تنظیم بودن چرخ‌ها خودرو را در محل مسطحی مانند یک پارکینگ خلوت به حرکت در آورید، به آرامی فرمان را رها کنید، نباید فرمان به هیچ سمتی بکشد. تنظیم فرمان و چرخ‌ها باید حداقل هر ۲۵ هزار کیلومتر یا سالی یکبار انجام شود.
 
 
5- بالانس تایرها
 
به طور معمول تایر و متعلقات چرخ روی هم حدود ۲۰ کیلوگرم وزن دارند. اگر این وزن به طور همگن روی چرخ توزیع نشده باشد به اصطلاح گفته می‌شود چرخ بالانس نیست. تغییری ناچیز به اندازه ۱۴ گرم در این ۲۰ کیلو سبب می‌شود خودرو هنگام حرکت مرتعش شود.
 
 
اگر در فرمان لرزش احساس می‌کنید احتمالاً چرخ‌های جلو بالانس نیستند و اگر در صندلی لرزش می‌بینید چرخ‌های عقب از بالانس خارج شده‌اند. لازم است با مراجعه به آپاراتی هر ۲۰ هزار کیلومتر از بالانس بودن چرخ‌ها اطمینان پیدا کنید.
 
فراموش نکنید در یک شاه راه که با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در حال حرکت هستید، هر تایر حداقل ۱۴ بار در ثانیه در حال چرخیدن است. بالانس نبودن سبب خرابی جلوبندی و سیستم تعلیق خودروی شما نیز خواهد شد.
 
 
6- جابه جا کردن چرخ‌ها
 
بهتر است هر ۸ تا ۱۰ هزار کیلومتر، جای لاستیک‌ها را با یکدیگر عوض کنید، به این دلیل که لاستیک های جلو سریع‌تر ساییده می شوند زیرا وظیفه چرخش خودرو در پیچ‌ها را نیز انجام می‌دهند، به خصوص اگر خودروی شما اکسل جلوست، سایش سریع تر رخ می‌دهد. نحوه تعویض لاستیک‌ها با یکدیگر در دفترچه راهنمای خودرو درج می‌شود.
 
 
7- نگهداری لاستیک
 
لاستیک را باید در محیط تمیز به صورت عمودی انبار کنید، جایی که از نور مستقیم آفتاب یا نورهای مصنوعی شدید، حرارت، موتورهای الکتریکی (به دلیل ایجاد اوزون) و هیدروکربن‌ها (برش‌های نفتی) دور باشد. اگر لاستیک را روی رینگ نگه می دارید، باد آن را روی ۱۵psi تنظیم کنید تا از ترک برداشتن جلوگیری شود.
 
 
چه زمانی به لاستیک نو نیاز داریم؟
 
هنگامی که آج رویه به ۶/۱ میلیمتر کاهش یابد باید لاستیک را عوض کرد.
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , لاستیک خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ابی : من ۲۳ دی تکمیل وجه کردم شاهین اتوماتیک رو (طرح تحویل فوری ) دوباره ۱۶ فروردین ۷۵۰۰ پول گرفتن ،هنوز بعد۴ ماه تحویل ندادن ماشین رو ، هنوز برام پلاک ثبت نشده به هر جا هم زنگ میزنم میگه صبر... تازه شاکی هم میشن از پیگیری میگن خوب دیر بدیم سود تاخیر میگیری!
جی سون هشتم آبان : امروز ماشین و تحویل گرفتم ثبت نام نقدی هشتم آبان تاریخ فاکتور 21 اسفند ارسال مدارک (کارت سوخت و کارت ماشین و سند سبز ظرف سه هفته گذشته) امروز دریافت شد. اداره تحویل تهران
تارا دستی مشکی V1 : منم تحویلی 2 بهمن هستم هنوز خبری نیست نه تاریختحویل مدارکم تغییر کرده(هنوز 1 /2 هست) نه فاکتور شده البته تا این لحظه خدا داند
امیر : نه عزیزم ساناز خانم شما را فراموش نکردن سلسله مراتب کار ها داره انجام میشه ایشاالله همین روز ها پیام میاد ولی اونروز پیام اومد خیلی خوشحال کننده است
سلام اگر نداری جاش شاهین بهمون بده : سلام خب نداری بجاش بهمون شاهین بده
علی : داداش چند فروختی شاهین رو؟
یوسف : واسه من هیچی اضافه نشده، فقط نوشته ارسال به خودروساز. و این متن جدید رو که بقیه دوستان میفرمایند برای من نوشته نشده. من هم ثبت نامی بهمن ۴۰۲ چانگان cs55 هستم، وضعیت ارسال به خودروساز و منتظر پیامک
علی : از پلیس من متونی استعلام کنی برای پلاک
ساناز : اسفندی ها یکی کمک کنه فکر کنم یادشون رفته یا شاید فکر کردن اسفند سال دیگه هس
محمد ناصری : سلام من برج ۱۰ پیش فروش ثبت نام کردم و قراره هفته چهار اردیبهشت تکمیل چجه کنم ولی دعوت نامه نیومده،کسی اطلاعی داره؟!
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سلام : من میخواستم خودرو بخرم خدا را شکر یکی راهنمایی کرد منصرف شدم
دوگانه بهمن : سلام چرا میرم وضعیت مشتری میگم اطلاعات موجود نمی باشد چرا اینو میزنه با این که درست همه چیومیزنم
حسین سورن بنزینی : 18 دی
تبدیل به سورن زدم : کسی هست سورن براش فاکتور شده باشه؟ 19 اسفند واریز کردم هنوز فاکتور نشده
سلام : نه نداشتم یه زنگ هم بزن راهنمایی رانندگی تعویض پلاک بپرس
مهدیه : سلام برا منم 28چرا فاکتور نشدم
محمد30بهمن : سلام واریزیت چند دی هست
ساینا تک 85گانه : منم مثه شمام فاکتور نشدم
سحر : فروش فوری 11634570 چرا فاکتور نمیشه 12بهمن پذیرش
پارس : لطفا ببندد خواهشن