شیب تند مصرف بنزین در کشور

 

شیب تند مصرف بنزین در کشور

 
شدت گرفتن مصرف سوخت در ماه‌های گذشته به یکی از دغدغه‌های مهم در حوزه انرژی تبدیل شده تا جایی که ادامه این روند زنگ خطر اوج گیری مصرف را به صدا در می‌آورد.
 
بنا بر آمار ارائه شده میانگین مصرف سوخت در ایران ۷،۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که این رقم در دنیا ۵.۵ لیتر اعلام شده که در آینده نیز این رقم به کمتر از این میزان نیز کاهش خواهد یافت.
 
طبق آمار دیگری مصرف بنزین از ابتدای سال جاری تاکنون رشد ۹.۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته می‌دهد که این حجم در نوع خود قابل توجه بیان می‌شود.
 
کارشناسان برای این موضوع دلایل مختلفی را ذکر کرده اند که از جمله آن می‌توان به وجود خودرو‌های فرسوده، قاچاق سوخت، قیمت بنزین، افزایش سفر‌ها در فصل تابستان اشاره کرد که هر کدام سهم مخصوص خود را دارند.
 
در این میان حضور خودرو‌های فرسوده در سطح شهر و مصرف بالای بنزین در آن‌ها انتقاد‌های فراوانی را به همراه داشته و به عنوان یکی از مقصران اصلی در صعودی شدن شدت مصرف حامل‌های انرژی مطرح شده است.
 
طبق اعلام شرکت‌های ذی ربط از تعداد ۱۶ میلیون دستگاه خودروی سبک در کشور حدود ۲،۳ میلیون دستگاه اسقاطی هستند که باید برای آن چاره اندیشی شود.
 
ساسان کاظمی‌نژاد مدیر بهینه‎سازی در بخش حمل‌ونقل شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت در جدیدترین اظهارات خود با اشاره به اینکه سالانه در بخش حمل‌ونقل حدود ۲۵۸ میلیون بشکه معادل نفت خام فرآورده‎های نفتی مصرف می‎شود، گفت: در بخش حمل‌ونقل بیشترین مصرف در بنزین، نفت و گاز انجام می‎شود که اگر بتوان معیار‌های استاندارد را برای مصرف سوخت رعایت کرد و از طرفی استفاده‎کننده‎ها ملزم به رعایت استاندارد‌ها باشند، می‎توان سالانه ۵،۷ میلیون بشکه معادل نفت خام در مصرف سوخت در بخش حمل‌ونقل صرفه‌جویی کرد.
 
در این میان باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که خودرو‌های فرسوده در کنار مصرف بالای سوخت، آلودگی فراوانی نیز تولید و در محیط پراکنده می‌کند، به همین خاطر طرح نوسازی ناوگان عمومی و حمل و نقل در بازه‌های زمانی مختلف اجرا شده است.
 
گفتنی است با توجه به اهمیت موضوع شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت به همراه سازمان ملی استاندارد و مجلس شورای اسلامی، سختگیری‎هایی در صدور برچسب انرژی خودرو‌ها در دستور کار خود قرار داده است.
 
بدون شک بهینه سازی مصرف سوخت در کشور، همت همگانی را می‌طلبد که وظیفه آن تنها بر عهده یک سازمان یا وزارت خانه نیست بلکه باید با اراده جمعی به سمت این هدف حرکت کرد تا همگی از منافع آن منتفع شویم.
 
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , مصرف بنزین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

رضا
0

بگو می‌خوایم گرون کنیم چرا میپیچونی
21:49  1397/07/02
پاسخ دادن
سامی
0

لعنت بهتون اگ بخاین با این پیش زمزمه ها خیال افزایش نرخ سوخت رو بکنید
12:52  1397/07/01
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
0

شما بجای اینکه این مسئله را از ریشه حل کنید(خودروساز) دنبال بهانه میگردید که دوباره از جیب مردم همیشه در صحنه بکنید
12:09  1397/07/01
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حمید : ادم واقعا می مونه چی بگه به اونایی که این تصمیم هارو برا ما میگیرن، هر چی هم نفرین میکنی انگار فایده نداره، می خواستید ماشین بفروشید، تعداد محدود، چرا تمدید میکنید؟!!!! چرا یک ماه قبل از سال جدید اینکارو انجام میدید چرا دقیق اطلاع رسانی نمی کنی شرایط ثبت نامو ؟!!! ، این 500 تومن بلوکه کردن رو از کجاتون در اوردید، با کجاتون فکر میکنید واقعا چرا هیچی درست نیست، سخته توی اطلاعیه بزنی تعداد محدوده و در صورت ثبت نام بیش از ظرفیت قرعه کشی میشه؟!! چرا طرف باید ثبت نام کنه ارسال به خودرو ساز باشه بعد خودرو ساز بگه اسمت تو لیست یا گلاک فعال داشتی نیست؟! سر صحبت با اونایی که زندگی چند هزار نفر رو بهم ریختن، من که نمی گذرم خدا ازتون نگذره
مجید : لطفاشایعه درست نکنید ازماست که برماست
یوسفی : سلام من امروز زنگ زدم گفتن اسفند حالا حالا ها باید صبر کنید.
مجید : باسلام سال گذشته ازتاریخ15تیرماه 1402به مدت3روز مهلت اعلام کردن جهت واریزوجه برای شاهین باتحویل زمستان 1402هنوز زوده لطفاخودتون کاری نکنیدکه قیمت نامتعارف براش تعیین کنند
اس ۵ : من اومدم ۱۶ مخصوص گفتن اینجا برای گمرکه برو جنت آباد الان اومدم اینجا
ماه : سلام دوستان برای کسی هست که تارا v4 اتومات اسفند فاکتور شده باشه ؟
شاهین اتوماتیک 90 روزه : کارشناس خود سایپا (09660) بهتون گفت که تا آخر خرداد خبری نیست؟
سعید : سلام. من تحویل 24 مهر هستم. هنوز هیچ خبری نیست و فاکتور نشده. آخرین بار گفتن تیر ماه به بعد فاکتور می کنن
سان : تکیمل وجه 25 آذر بوده هنوز خبری نیست این چه بساطیه راه انداختن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اتومات30دی : حدود 8ر وز من 9ام فاکتور شدم امروز پلاک نصب شد دیگه امروز یا فردا میاد نمایندگی تهرانم،
60019تحویل 29اسفند به 21 : ما تبدیل زدیم صد و بیست روز هم گذشته هنوز فاکتور نشدیم تو حرف از تحویل میزنی.
مجید اسفند : اقا پرهام اخرین خبر از دعوتنامه اسفند چیه؟ لطفا جواب بدید
تیگو 7 پرمیوم : دوستانی که قرار دادشون قبل از دیماه بوده 90 روز کاریشون تمام شده میتون متعرض بشن . روز های تعطیل هم شامل پنجشنبه و جمعه و تعطیلات رسمی و تعطیلات أیام عید هم میشه اگر قرار دادتون توی دیماه و بعد از دیماه هست 90 روز کاریتون تموم نشده و استرس بیهوده به خودتون ندید
صادق : بمنم گفت حداقل 2 ماه تاخیر دارن
207 اتومات : سلام تکمیل وجه 22 آذر رنگ سفید 13 ام فاکتور شده چقدر طول میکشه تا پلاک بشه؟ نمایندگی تهران هست میشه رفت از کارخونه تحویل گرفت نیارن نمایندگی؟
سارا محمدی : سلام دوستان اسفند دو گانه من همین الان تماس گرفتم گفتم به زودی میفرستن گفتم تاریخ گفت مشخص نیست اما به زودی میفرستن به نظرم همه گی تماس بگیرین همه ی اسفند ماهی ها شاید روندش سریع تر شد
دی : اقا مال من زده سفید شیری با سفید فرق داره کسی میدونه بگه
اسفند : خدا واستون نسازه نمی‌دونیم کی به کیه
محمد607 اتو : اتوماتیک تبدیلی نداره ثبت نام کد 607 سقف فلز بود و خودشون به خاطر استاندارد 85 گانه با کد 611 سقف فلز تحویل دادن