دلیل تولید صدا در خودرو هنگام ترمزگیری چیست؟

 

دلیل تولید صدا در خودرو هنگام ترمزگیری چیست؟

 
در ترمزهای دیسکی ارتعاش‌ها می­‌تواند بین لنت و دیسک، لنت و کلیپر یا کلیپر و اتصالات نصب شده بروی آن باشد.
 
در ترمزهایی که از سیستم کاسه چرخ استفاده می­‌کنند، ارتعاشات می‌تواند بین کفشک و کاسه چرخ یا کفشک و صفحه پشت­بند آن ایجاد شود.
 
همچنین ارتعاش در یک قسمت می­‌تواند باعث تحریک و ایجاد ارتعاش در قسمت دیگر شود؛ به­‌خصوص که قطعات پیوسته در حال سبکتر شدن هستند و به این ترتیب ارتعاش آسان‌تر صورت می­‌گیرد.
 
برای حذف صداهای اولیه، استفاده از صلبیت اجزای سیستم ترمزی در اولویت است که در طراحی سیستم های ترمزی، دمپینگ یا حذف­ کننده ارتعاش اولیه توسط عوامل ذیل قابل اجراست؛
 
۱- هنگام ترمز به دقت گوش کنیم و ببینیم صدایی از لنت شنیده می­‌شود یا نه و در صورت لزوم چک کنیم لنت­‌ها در جای خود محکم هستند؛ به طوری که با دست جابه­ جا نمی­‌شوند.
 
۲- استفاده از عایق‌ها که Shim نیز نامیده می­‌شوند. در­حقیقت عایق­‌ها یک مجزا­کننده­‌اند که مانند بالشتک عمل می­‌کنند و برای جلوگیری از ارتعاشات مورد استفاده قرار می­‌گیرند. اگر لنت­‌ها در جای خود به­ درستی نصب شده باشند ولی هنوز صدا تولید ­کنند، یکی از ارزانترین و موثرترین راه­‌ها برای از بین بردن صدای مذکور این است که لنت­‌ها را از جای خود در­آوریم و پشت آن‌ها Shim نصب کنیم، زیرا Shimها ارتعاشات بین لنت و کلیپر را کاهش می­‌دهند.
 
۳- گیره­‌ها که با محکم کردن اتصالات و اجزا به یکدیگر باعث افزایش صلبیت سیستم ترمزی می‌­شوند باید امتحان گردند و مطمئن شویم به درستی نصب شده­‌اند و در جای خود محکم هستند.
 
۴- همه گیره‌­ها، پین­‌ها و فنرها که به­ واسطه دمای بالای ترمز حالت فنری خود را از ­دست داده و شُل شده‌اند باید تعویض شوند.
 
۵- تمیز کردن و روغن‌کاری متعلقات کلیپر به حذف ارتعاشات کمک می­‌کند. ارتعاشات می­‌تواند به­‌دلیل خرابی یا لق بودن قطعات و اجزای مربوطه باشد.
 
۶- جایگزینی پین­‌ها و بوش­‌ها نیز می­‌تواند به عنوان یک راه­ حل در نظر گرفته شود.
 
۷- اگر کلیپر بسیار کهنه شده است و لَق­‌لَق می­‌زند، شاید تعویض آن تنها راه حل ممکن باشد.
 
۸- یکی دیگر از علل صدای جیغ در ترمزهای عقب، تماس ضعیف بین کفشک و کاسه چرخ است که این مشکل با جایگزینی لنت­‌های ترمز عقب یا پرداخت مجدد سطح داخلی کاسه چرخ قابل­ حل است.
 
۹- گرفتن لَقی اجزای سیستم ترمز عقب که باعث ایجاد ارتعاش بین صفحه پشت­بند و لنت ترمز عقب و در­نهایت عامل ایجاد صداست، یکی دیگر از راه­‌های حذف صدای ترمز عقب به­ شمار می­‌رود.
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , ترمز خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین gl : دروغ میگن من 22 اردیبهشت هستم فاکتور نشدم
تارا دستی قزوین : انتخاب نمايندگي 1404/05/02 پرداخت كل وجه 1404/05/02 دريافت پرونده 1404/05/06 آماده براي صدور فاكتور 1404/05/25 فاكتور شده در حال انجام....
طرح ۱۰۰ لعنت به پدر مسول سایپا : لعنت به مردگان همه ی مسولین دزد و دروغ گوی سایپا هرکسی موافقه + بزنه
شاهین G : من هفته چهارم مهر ماه نوشته تحویل خودرو کسایی ک اردیبهشت پول کاملشونو ریختن ماشینشون فاکتور شده؟
سیامک : سلام آقا شاهین شما کی فاکتور شدین؟ چون سود تاخیر رو تا روز فاکتور حساب میکنن
افتخاری : من اسفند۴۰۳ ماشینx5نقدی نوشتم ولی خبری نیست راهنمایی کنید😔
ج ج : سایپا میگه ۱۲ فاکتور شده منم ۱۶ اسفندم خدالعنتشون کنه
افتخاری : سلام من آخر اسفند۴۰۳ نقدی ثبت نام کردم فعلا خبری نیست چکارکنم
شاهین cvt تحویل هفته چهارم دی : من ۹ دی تکمیل وجه کردم اگر اشتباه نکنم ۲۸ تیر تحویل گرفتم سود تاخیر توی فاکتور کارخونه نوشته ۱۰ میلیون تومان که عدد چرتیه امروز زنگ زدم سایپا گفت سود تاخیر شما ۶۱ میلیون تومانه حالا برای شما دوستان اگر این هفته تحویل بدن تا 75 میلیون سود تاخیر میگیرید البته با 4، 5 ماه تاخیر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
س : سلام بر گروه فعال دنا.یه سوال داشتم تحویل 3شهریور تارا دستی فروش فوری هستم امروز قراردادن باز نشد خطا میزنه قبلا باز میشد...هنوز فاکتور نشدم کسی اطلاع داره واسه چیه...ممنون
محمد : از تحویل خرداد هم کسی موتده فاکتور نشده باشه؟؟؟؟+بزنید
فولادی 6دنده 31تیر : سلام تحویلی های خرداد تموم شد یا هنوز مونده؟بخدا مردیم انتظار کشیده انتظار این آشغالا خدا لعنتشون کنه
علی : منم امروزفاکتورشدم تبدیل دوگانه به تک سوز بیست وچهارم ماه پیش،تکمیل وجه کردم...دوستان دارن همه روفاکتورمیکنن خیالتون راحت
مراد بیگ : دوستان بلد نیستید الکی اظهار نظر نکنید سفید خوبه و باید باشه فرق مهم سفید شیری با سفید اینه اگر سفید شیری بعدان وقتی خدایی ناکرده سپر جلو و عقب بخواهد رنگ بشود یا تعویض بشود در تعویضی هیچکدوم از سپر های جدید بهش نمیخوره چون اونها سفیدند نه سفید شیری بعد در بدنه هم همینطوره ساخت رنگش و خوروندن به رنگ اصلی سخته در اصل سفید شیری یک رنگ الکی هستش که ما را بعدا سخت می کنه تجربه خودم در قدیم گفتم بدونید در اصل شاید کسی بگه میشه ببین وقتی سپر جدید از بیرون میخری و به بدنه سفید شیری خودت وصل میکنیم رنگ سپر جدید با بدنه فرق داره انگار مال یه ماشین دیگرو انداختی هیچ کجا هم پیدا نمیشه اون رنگ چون کارخانه همه را با هم رنگ کرده و پخته خلاصه تجربه بود مخلص همه دوستان گرام
رادمهر : سلام،تبدیلی دوگانه به تک،واریزاولیه25آذر1403،تکمیل وجه وسخا16تیر،فاکتور25مرداد,امروز26مردادپلاک آنلاین شد
قاسم 153450080تحویلی 31 تیر : 05133563501 داخلی 6070
دنا تیر : زنگ بزن نمایندگی ببین داستان چیه
دروغ : سلام ان شاا... این بار دروغ سایپا راست باشه چند وقت پیش بود امدن گفتن 80 درصد تعهدات اطلس فاکتور شده الان دوباره میگن 8000 ماشین آماده فاکتور
سحر : امیدوارم اینطور باشه 🌹