دنا چقدر ارزش خرید دارد؟

 

دنا چقدر ارزش خرید دارد؟

 

رپورتاژ - عمر عرضه‌ی دنا در بازار خودروی ایران هنوز به نیم دهه هم نرسیده است. اولین بار دنا در سال ۱۳۹۳ وارد جاده‌های و خیابان‌های کشور شد. ایران خودرو در زمان تولید اعلام کرد که قصد دارد این خودرو را جایگزین سمند و پژو کند،‌ اما این اتفاق هرگز رخ نداد. دنا به عنوان خودروی ملی برای رقابت با محصولات چینی وارد بازار شد. در یک جمله، دنا در واقع همان سمند است که ظاهر آن زیباتر شده است. حتی موتور به کار رفته در هر دو خودرو نیز یکی است. انتقادهایی به قدیمی بودن این موتور وارد می‌شود. با وجود طراحی ظاهری جوان پسند، شتاب اولیه‌ی خودرو به دلیل استفاده از موتور قدیمی مناسب نیست و شاید یک جوان را چندان از خرید دنا و سواری آن خوشحال نکند. از طرفی دنا بر خلاف ظاهر بزرگش فضای کابین بزرگی ندارد، پس برای خانواده‌های بالای ۴ نفر انتخاب راحتی نیست.

بعد از دنا، مدل دنا پلاس وارد بازار شد. این دو خودرو نیز تفاوت زیادی با هم ندارند. دنا پلاس به خاطر داشتن سانروف و دوربین دید عقب کمی لوکس‌تر از دنا معمولی است. ایران خودرو به این مدل‌ها بسنده نکرد و دنا پلاس توربو شارژ را نیز وارد بازار کرد. این خودرو نیز از نظر ظاهری شبیه سایر مدل‌های دنا و از نظر فنی کاملا مشابه سورن توربو است. شرکت ایران خودرو مدتی است که خبر از تولید دنا دنده اتوماتیک می‌دهد که متاسفانه همچنان خبری از عرضه‌ی آن نیست.

ویژگی‌های  مثبت و مزایای دنا چیست؟

رضایت گروهی از خریداران دنا که به خدمات پس از فروش علاقه دارند، در مقایسه با خریداران خودروهای چینی هم قیمت بازار بیشتر است، زیرا خدمات پس از فروش و دسترسی به قطعات این خودرو راحت‌تر و فراوان‌تر است. قدرت سیستم تعلیق دنا از ویژگی‌های بسیار خوب آن است. تجربه‌ی رانندگی با دنا نشان می‌دهند که ایران خودرو تمام تلاشش را به کار بسته تا ضربات و ارتعاشاتی که به خودرو وارد می‌شوند به راننده و سرنشین وارد نشوند و آنها در راحتی باشند. فرمان‌پذیری خودرو نیز به دلیل تعلیق خوب تامین شده است. علاوه بر این صدای خودرو نیز داخل کابین شنیده نمی‌شود. البته متاسفانه به علت دقیق نبودن مونتاژ در تمام خودروهای مونتاژ داخل پس از مدتی خودرو به سر و صدا می‌افتد. اگر قصد خرید دنا کارکرده را داشتید و این صدا برای شما اذیت کننده بود لازم است بررسی بیشتری انجام دهید. می‌توانید با تست رانندگی متوجه این موضوع بشوید. خوشبختانه دنا از لحاظ تجهیزات رفاهی در کلاس خود ضعیف عمل نکرده است. کروز کنترل، دسترسی به صندوق عقب از کابین،‌ سیستم رهیاب، صندلی جلو برقی، مالتی مدیای لمسی، فرمان تلسکوپی، کانال تهویه‌ی عقب،‌ آینه برقی و ... از امکانات رفاهی این خودرو است.

دنا در بازار چند میلیون تومان معامله می‌شود؟

 بیشتر انتقادهایی که از دنا می‌شود مربوط به قیمت بالای آن است. تعداد زیادی از افراد قیمت دنا را نسبت به ویژگی‌های این خودرو و همچنین دیگر رقبای موجود غیر منصفانه و بالا می‌دانند. قیمت خرید دنا صفر معمولی موتور ۱.۷ در بازار فعلی در حال حاضر ۱۰۰ میلیون تومان است. بازه قیمتی آگهی‌های مربوط به خرید دنا کارکرده در سایت دیوار  بین ۶۵ میلیون تا ۸۰ میلیون است. برای مثال یک خودروی دنا معمولی، مشکی رنگ، مربوط به سال ۱۳۹۵، با کارکرد ۲۲ هزار کیلومتر با قیمت ۷۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. در آگهی دیگری یک دنا پلاس مدل سال ۱۳۹۶ که تنها ۳ هزار کیلومتر کارکرد داشته است ۹۵ میلیون تومان قیمت گذاری شده است. قیمت این خودرو از زمان آغاز عرضه تاکنون و با توجه به شرایط تورمی بازار تقریبا دو برابر شده و این شرایط خرید دنا را از دسترس قشر متوسط خارج کرده است.

 

 

 

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , دنا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

11 نظر

سعید
0

دنا ماشین بسیار خوبی است و موتور ef7 هم موتور پرجون خصوصا در دورهای بالا و در سربالایی هاست.
کابین دنا بسیار نرم و بیصدا است.
طراحی چهره دنا هم خصوصا دنا پلاس زیباست.
15:18  1398/05/31
پاسخ دادن
علی مرادی
0

اشغال است
07:05  1397/07/23
پاسخ دادن
حسین
0

من مدل پلاس دارم،ولی میگن پلاس توربو بهتره،ولی همه اینها دلیل نمیشه که بالای 100 پولش باشه،قیمت دنا نسبت به امکاناتش خیلی بالاست ومتاسفانه،هیچ نظارتی هم صورت نمیگیره،مثلا ما سازمان بازرسی داریم،البته مثلا
14:31  1397/07/22
پاسخ دادن
فرزاد
0

یه اشغال واقعی هست.نه کیفیت داره نه ایمنی نه موتور پر شتابی.من بیشتر ۳۲ میلیون بابت این نمیدم
13:55  1397/07/22
پاسخ دادن
دنا
0

دنا ماشین بدی نیست ولی نه با این موتور بدنام ای اف سون
اگر هر موتور دیگه ای داشت اوضاعش بهتر بود و قابل اطمینان تر
بدترین نقطع ضعف دنا همین موتورش هست که هم شتاب اولیه خیلی ضعیفی داره و هم اصلا قابل اطمینان نیست و تعمیرکار و قطعاتش هم به سختی پیدا میشه
برای تعمیر استارت باید مانیفولد باز بشه یا از زیر ماشین سینی رو باز کنی تا برسی به استارت . برای تعویض تسمه تایم باید نصف موتور رو پیاده کنی . مشکلات روغن ای اف سون که نیاز به گفتن نداره
11:47  1397/07/22
پاسخ دادن
مهندس
0

شتاب اولیه ضعیف ربطی به قدیمی و جدید بودن موتور نداره . چیزی که شتاب اولیه رو تعیین میکنه میزان گشتاور سر چرخ در دور پایین هست . پس یا باید ضریب دنده گیربکس سنگین تر بشه یا موتور تو دور پایین گشتاور بهتری داشته باشه . کلا ef7 تو دور پایین گشتاور خوبی نداره . الان هم موتور xu7 روی سمند نصب میشه هم موتور ef7 . سمند xu7 تو شتاب گیری اولیه و تو دور پایین بهتر عمل میکنه چون گشتاور xu7 تو دور پایین بهتر هست . در عوض ef7 تو دور بالا قوی تر هست . پس شتاب اولیه ضعیف ربطی به تاریخ ساخت موتور نداره بلکه به گشتاور خروجی موتور مربوط هست .
11:39  1397/07/22
پاسخ دادن
علی
0

افتضاح صنعت خودرو واقعا همین دنا هست . یه طرح جعلی و کپی کاری شده بدنه با درزهای بدنه بسیار باز و زشت به همراه یک موتور شکست خورده و بدنام مثل ef7 رو به ضرب و زور چهار تا آپشن الکی میندازن به مشتری هایی که میخوان ادای ماشین های لوکس رو در بیارن . کاپوت دنا رو نگاه کن دو سانت باز مونده مجبور شدن با لاستیک پرش کنن . کاپوت با جلو پنجره دو سانت فاصله داره . به کاپوت دنا نگاه کنید تا اوج سرهم بندی رو ببینید . صد رحمت به طرح قدیمی پراید و 405 و سمند . حداقل سرهم بندی شده و جعلی نبودن . تازه این وضعیت بدنه نو دنا هست . بداز دنا چند سال که کارکرد اونوقت می بینی چقدر لش و زشت تر هم میشه
11:35  1397/07/22
پاسخ دادن
امیر
0

از نظر بنده که هر دو را سوار شدم بهیچ وجه خرید دنا با
سی میلیون بیشتر قیمت ارزش ندارد انهم بخاطر کابین نه
چندان جادار و چهار تا اپشن اضافه چینی که اکثر مواقع
هم مشکل دارند!!
09:01  1397/07/22
پاسخ دادن
مسعود
8

سمند هست دیگه
سرسیلند سوزی هم رو شاخشه
14:57  1397/07/21
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا دستی : سلام لطفا ردیف قرارداد رو کامل بنویسید مت ۱۴۸۰۱۲... هستم هنوز خبری نیست
J4 سفید تهران : درود بر مردم صبور و ناچار ایران خودرو j4 سفید تاریخ قرارداد ۳ تیر شاسی ۲۷ آبان بیمه ۱۰ آذر پلاک ۲۰ آذر منتظر مراحل بعدم
ابی : سلام پیش پرداخت شاهین برا مهر و ابان و اذر مگه هنوز بازه؟؟؟ کسی اطلاع داره؟؟؟ چون من تا پولم جور شد برا مهر و ابان و اذر مونده بود و خواستم برا مهر واریز کنم کلا از تو سایت برداشتن شاهینو برام تاریخ ۲۱یکم ای تو روحت سایپا چطور برا بقیه فرصت پرداخت داده برا من نداد کلا از موقه ای که پیامکش برام اومد تا پول جور کردم ۶ روزم نشد
فرهاد : حمید رضا خان این حرفا چیه حسادت چیه شما لطف دارید انشاالله هفته آینده تکلیف شما هم روشن میشه
تارا۶ دنده پلاس : سلام تارا دستی سفید تحویل ۱۳ مهر .فاکتور۱۴ آذر. پلاک ۲۲ آذر غروب
مهدی : کیا براشون هنوز پیامک نیومده لایک کنید ببینم چند نفریم ممنون
اطلسg : بابا بیاید ی کاری بکنیم این ماشین بده نیس
تارادستی پیش فروش ۳۰دی : سلام دوستان عزیزم کسی اطلاع داره تارادستی پيش فروش تاچه تاریخی فاکتورشده ممنون میشم اطلاع رسانی کنید
شاهین زمستان : به نظرتون تا آخر ماه پیامک میاد؟ یا بریم ایرانخودر ثبت نام کنیم؟
شاهین زمستان : بچه‌ها یه جا خوندم برای اعتراض شاهین زمستان تا الان ۴۶ نفر حمایت کردن،لطفا شماهم حمایت کنید انشالله امید به خدا شاید کسی صدایمون شنیدو پیگری کنن،باتشکر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
وحید : سلام دوستان عزیز ممنون میشم منو راهنمایی کنید . طریقه درخواست تحویل حضوری چطوره؟
سورن جدید : سلام من تحویل 27 اذر هنوز فاکتور نشده باید منتظر باشم یا به ای ان خودرو زنگ بزنم راهنمای لطفا
سورن پلاس : سلام وقت بخیر ببخشید من هم تحویل یک دی هستم ولی فاکتور نشده
امیر : آ جمشید پیش فروش یا فوق‌العاده؟
امیر : آ غلام پیش فروش یا فوق‌العاده؟
جمشید : فروش فوق العاده
جواب : سلام آقا یوسف دوگانه ها یا موتور جدید ها؟
مهدی : با بیمه 403500تومان من هم دقیقا شرایط شما رو داشتم
عرفان : سلام 207 ارتقا سفید 21 شهریور تکمیل وجه تهران 18 آذر فاکتور شد 22 آذر پلاک شد
میثم : سلام من تحویل 30 بهمن هستم یعنی امکان دارد زود تر از موعد تحویل بدن یعنی تو دیماه؟