واردات یک میلیارد دلار قطعه با ارز 8000 تومانی؛ فروش با ارز 12000 تومانی

 

واردات یک میلیارد دلار قطعه با ارز 8000 تومانی؛ فروش با ارز 12000 تومانی

 
با توجه به اینکه اکثر لوازم یدکی از خارج کشور تامین می شود، همچنین در تولیدات داخلی نیز بخشی از مواد اولیه از خارج کشور وارد می شود صنف فروشندگان لوازم یدکی وابستگی بسیار زیادی به ارز دارد و افزایش قیمت دلار روی این صنف نیز همانند سایر اصناف تاثیر زیادی دارد. با اين حال بررسی آمارهای تجارت خارجی نشان میدهد، در نیمه نخست سال جاری، حدود یک میلیارد دلار قطعات خودرو با ساخت داخل زیر 30 درصد از گمرکات وارد کشور شده است.
 
بر اساس آمارهای گمرک، در 6 ماهه نخست سال جاری قطعات خودرو همچنان در صدر لیست واردات قرار گرفته است و بر این مبنا، قطعات منفصله با ساخت داخل کمتر از 30 درصد با رقمی نزدیک به 1 میلیارد دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 78 درصدی را تجربه کرده است.
همچنین حدود 223 میلیون دلار قطعات منفصله با ساخت داخل 50 درصد و بیشتر وارد شده که با افت 20 درصدی مواجه شده است. گفتنی است، در این مدت حدود 192 میلیون دلار قطعات خودرو با ساخت داخل زیر 50 درصد وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 33 درصدی را شاهد بوده است.
 
این درحالیست که اگر گشتی در بازار لوازم یدکی بزنید به راحتی با قیمت های افزایش یافته با نرخ هایی بین سه تا پنج برابر نرخ های سابق مواجه خواهید شد. این بدان معناست که قطعات وارد شده یا ساخته شده برمبنای ارز نیما، حالا در حال فروش با نرخ ارز آزاد یا اندکی کمتر از نرخ ارز آزاد در بازار کشور هستند.
 
چنین شرایطی باعث ایجاد فشار مضاعف بر رانندگان شده است به شکلی که رانندگان تاکسی، اسنپ، رانندگان اتوبوس و کامیون و آژانس ها به شدت دچار مشکل اقتصادی شده اند. چرا که درآمد ریالی کفاف تامین هزینه های دلاری را نمی دهد.
متأسفانه حجم خرید و فروش قطعات تقلبی و معیوب نیز در سطح بازار افزایش پیدا کرده است. این قطعات در بازار به طرق مختلف مورد معامله قرار می‌ گیرند و وقتی کسی جنس تقلبی بر خودروی خود نصب می‌ کند از همان ساعات نخست متوجه تقلبی قطعه نمی‌ شود اما بعد از طی یک مسیر باز مشاهده می ‌کند که ماشین خراب شده و آن را به تعمیرگاه برمی ‌گرداند.
 
این موضوعات عاملی شده تا حجم برگشتی ماشین به تعمیرگاه‌ ها افزایش پیدا كند.
تعداد زیادی از رانندگان خودروی سنگین نسبت به افزایش قیمت روزانه لوازم یدکی به شدت گلایه دارند و برخی از این افراد حتی نسبت به ارائه نشدن برخی از اقلام لوازم یدکی از سوی لوازم یدکی فروشان معترضند.
 
البته این مشکل تنها به شاغلان در زمینه رانندگی محدود نمی شود و به نوعی تمامی مالکین خودروها با مشکل افزایش بی رویه نرخ قطعات یدکی مواجه شده اند. امری که به نظر می رسد قابل رصد توسط سازمان های مربوطه نباشد و تنها در صورت به ثبات رسیدن شرایط اقتصادی کشور می توان به تعدیل قیمت های فعلی تا حدی متناسب با ارز 8000 تومنی دلخوش بود.
کم فروشی، احتکار و گران فروشی تخلف است و باید جلوی این امر گرفته شود تا در حق رانندگان اجحاف نشود.
 
قطعه سازان: برای جلوگیری از ورشکستگی، باید قیمت ها را 80 درصد افزایش دهیم
در این روزهایی که پشت سر می گذاریم، هم قطعه ها مشکل دارند، و هم قطعه سازان! در طی چند روز گذشته شاهد خبرِ چند برابر شدن قیمت باتری خودروها بودید که البته اگر در این اواخر نه فقط باتری خودرو، بلکه هر قطعه ی دیگری، چه مصرفی و چه فنی را برای خودروتان خریداری کرده باشید، این گرانی را با تمام وجود در تمامی بخش های بازار خودرو حس کرده اید.
فقط باتری خودرو نیست که به طور تقریبی از فروردین امسال حدود ۴ برابر افزایش قیمت داشت، بلکه دیگر قطعات خودرو ها نیز دچار افزایش قیمت  های عجیب و غریب شده اند. این روز ها، بازار خودرو شرایط بسیار وخیمی را پشت سر می گذارد. شرایطی که ظاهراً همه از آن ناراضی هستند. چه مصرف کننده و چه تولید کننده.
چندی پیش دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان اظهار نظر کرد:
 
تامین قطعات مورد نیاز بیش از ۱۰۰ هزار خودروی پیش فروش شده از سوی خودروسازان نیازمند حدود ۶ هزار میلیارد تومان نقدینگی است.
 
این مقام خاطر نشان کرد که طبق محاسبه هایی که انجام شده، قیمت قطعات خودرو باید به قیمت واقعی خود نزدیک شوند، که در این صورت اگر آمار ها درست ارائه شود به طور متوسط در مقایسه با سال گذشته، دست‌کم ۸۰ درصد قطعات خودرو افزایش قیمت را تجربه خواهند کرد. ایشان همچنین اضافه کردند که برای سر و پا نگه داشتن این صنعت یعنی قطعه‌سازی، و جلوگیری از ورشکستگی، باید دستکم قیمت ها ۸۰ درصد افزایش یابند و بدون افزایش قیمت، به زودی صنعت قطعه سازی ورشکست خواهد شد.
 
 
متاسفانه مسئله ای که از گرانی نیز، مشکل ساز تر است، بلاتکلیفی و مشخص نبودن وضعیت ارز و در نتیجه مواد اولیه است. نبود ثبات در قیمت ارز، هم برای تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان مشکلات جدی ای را به وجود آورده است.
 

source

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رضا : من هفته چهارم بهمن هستم هنوز دعوتنامه سهند نیومد خواستم بگم انصراف بزنم پولمو سریع عودت میدن یه خیلی طول میکشه
شاهین پلاس : کرمانشاه هستم از نمایندگی همین جا تحویل گرفتم ماشین هم زود رسید تقریبا 8ام رسید ولی دیر تماس گرفتن و خودم تماس گرفتم با سایپا که گفتن رسیده و میتونم برم تحویل بگیرم
شاهین : سلام پس اگه تا ۵ اسفند فاکتور شده احتمالا پرونده شاهین بسته میشه چون ثبت نامیوها تا اخر اسفند بوده و تحویل برای ۴۰۴ نداشتن
t9 : سلام ما هم 21 بخمن ثبت نام کردم فعلا تو مرحله تکمیل وجه
وحید x5 : سلام کسی هست که x5 بهمن یا اسفند شاسی شده باشه؟
Sr3 : والله خسته شدیم یکسال اسیرمون کردن چک سومش هم هفته دیگه باید بدیم اصلا انصاف ندارن دگ زودتر تا شرایط ارومه تحویل بدن
علی : سلام دقیقا همینطوره
زهرا : اقا من اذر ماه یا دی ماه بود یادم نیس دقیقا نصف پول ماشینو واریز کردم برای تحویل ابان 1404 میخوام بدونم این افزایش قیمتی که خورده چجوریاست ینی چقدر دیگه باید بدیم با این وضعیتی که شما میگید ینی ابان ماشینمو تحویل نمیدن ؟
بهزاد 22 اسفند : آقا مجید منم همین مشکل رو داشتم ،زنگ بزن به 096550شماره درخواست و با شماره پذیرش رو باهاش چک کن،برا من شماره درخواست که تو فاکتور بود اشتباه بود
Arash : با سلام من تا حالا شاید حدود ۲۰ مرتبه با سایپا برای زمان تحویل شاهین پلاس تماس گرفتم باور کنید هر اپراتور یه جور جواب داده و جوابهای کاملا متفاوت متوجه شدم اونها هم اطلاعی ندارن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علیرضا : سلام. من همین حالا با شماره ای که دوستان از قسمت شکایت سایپا گذاشته بودن تماس گرفتم و یه آقای خیلی محترم بر خلاف اپراتور های که زنگ میزنم جواب داد و گفت اینکه میگن قطعات نداریم الکی هست . ما از طرف سازمان استاندارد مشکل داریم و احتمالا تا یکی دو هفته آینده حل میشه . تازه گفتن ما تمام پیش فروش ها را که تولید کردیم 2500تا حدودا اضافه نیز تولید شده . این هم شماره شکایات خواستین شما هم تماس بگیرید 02144528533
مهران 207 پانا : سلام دوستان کسی امروز فاکتور شد اطلاع بدین ممنون
حسن پیش مرداد پانا فولادی : مبارکت باشه به سلامتی استفاده کنی. اینا دیگه علنا دارن دزدی رو به رخ ما میکشن. رینگ الومینیومی رو حتی جلو جلو دارن میدن فولادی بیست روز تاخیر. شرم بر اینا
ایکس33 کراسmt : حمل بشه پیامک میاد ، ولی اگه777 باشین پدر ادم رو درمیارن چون شلوغه و پیگیر نیستن
Yasix33mt : 8تیر خروج
دنا 31 تیر : فروش فوری بودین یا پیش فروش ؟
اطلس اذر : ی خواهشی ک برادرانه ازهمه دوستان دارم اینه ک لطفا تا ازخبری مطمئن نشدین اینجا اعلام نکنیدبخدا همون ازار سایپا ازخدا بی خبر بستمونه شما دیگ نمک روزخمامون نپاشید بیایم هوای همو داشته باشیم چون ماهممون ازسایپا ضربه خوردیم
اطلس اذر : دروغ میگن اینم ی دروغ تازشون برای خریدن وقت من خودم ازشون سوال کردم حضوری هم رفتم ک بگم کی ماشینهای مارو تحویل میدین اخراسرائیل سایپا روهم میزنه گفت ن خیالتون راحت سایپا تمام ماشینا برده ی جای امن موردی پیش نمیادباز الان شایعه کردن ماشینا توجنگ آسیب دیده همش دروغ همش کلک اینا ازخداهم نمیترسن وای برسایپا وای
میثم GXR-L : سلام پیش فروش دی ماه ثبت نام بودم تحویل مرداد 1404 اون موقع ک من ثبت نام کردم GXR-L 391 تومن بود یک هفته بعد شد 456 به نظرتون الان GXR-L افزایش قیمت خورده چون داخل قیمت جدید لیست سایپا نیست ممنون میشم دعوت نامه برای کسی نیومده؟؟
الی (ایکس 33 دستی) : هشتم تیرماه حمل شده از بم ولی جالبه که نمایندگی نمیدونه که خمل شده😕