ورشکستگی قطعه سازان خودرو با تغییر نکردن قیمت قطعه

 

ورشکستگی قطعه سازان خودرو با تغییر نکردن قیمت قطعه

 
رئیس انجمن قطعه‌سازان خراسان رضوی گفت: اگر خودروساز قیمت قطعات را تغییر ندهد باعث ورشکستگی قطعه‌ساز خواهد شد چراکه پولی که باید دست قطعه‌ساز، تولیدکننده و خودروساز برای افزایش گردش مالی، افزایش تولید، رونق و سرمایه گذاری صرف شود در دست دلالان قرار می‌گیرد.
 
محمدمهدی شکورزاده در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص وضعیت کنونی بازار قطعات اظهار کرد: بازار قطعات در شرایط کنونی وضعیت مناسبی ندارد و نمی‌توان علت آن را فقط مربوط به تحریم‌ها بدانیم زیرا به نظر من تحریم‌ها هنوز آغاز نشده، البته اثراتی همچون مشکل در سیستم بانکی و عدم فعالیت بعضی شرکت‌ها داشته اما عمده مشکل ما داخلی است و با مسائل خارجی هنوز چندان درگیر نشده ایم که شاهد اثرات آن باشیم.
 
وی افزود: مواد اولیه بسیاری از قطعات خودرو در داخل تولید می‌شود اما متاسفانه قیمت این مواد بسیار زیاد، خارج از کنترل، غیر قابل محاسبه ، خارج از دسترس است، مشکل اصلی ما تامین مواد اولیه داخلی، خرید از خارج، انتقال و دریافت ارز، ثبت سفارش و گشایش اعتبارات است و این روند به قدری طولانی و نامشخص است به طوری که قطعه سازان با ظرفیتی حدود 30 درصد کار می‌کنند.
 
رئیس انجمن قطعه‌سازان خراسان رضوی در خصوص علت گرانی قطعات خودرو، خاطرنشان کرد: بخشی از علت گرانی داخلی است و با تغییر قیمت ارز مواد اولیه نیز تغییر کرده و آلومینیوم که در اول سال 7000 هزارتومان بوده در حال حاضر کیلویی 36000 هزارتومان عرضه می‌شود البته اگر عرضه شود و در دسترس باشد همچنین، فولاد 1800 تومانی را در حال حاضر اگر قابل تامین باشد با قیمت 5 هزار تومان عرضه می‌کنند.
 
شکورزاده تشریح کرد: مواد اولیه و پتروشیمی دو برابر شده در صورتی که این مواد داخلی است و یا در اختیار ارگان‌های دولتی یا شبه دولتی است ولی قیمت‌ها آن‌قدر بالا است که مثلا مواد پلی‌آمید و پلی‌اتیلن 10 هزار تومانی را در حال حاضر  35 هزار تومان عرضه کرده و اگر نیاز به  100 تن مواد باشد تنها 20 تن تعلق خواهد گرفت.
 
وی ادامه داد: توزیع مواد در بورس نیز مشکل دیگری است که به علت خرید توسط دلالان دیگر مواد مورد نیاز مصرف‌کننده و تولیدکننده نهایی تامین نمی‌‍شود، برای خرید مواد اولیه باید به دلالان مراجعه کرد، آلومینیوم در بورس 20 هزار تومان عرضه و 34 هزار تومان به فروش می‌رسد و در این زمینه ارگان‌های تصمیم‌گیرنده باعث به وجود آمدن جو موجود، گرانی مواداولیه و کاهش ظرفیت تولید شدند.
 
رئیس انجمن قطعه‌سازان خراسان رضوی بیان کرد: برای وارد کردن قطعات به تولید کننده ارز سامانه نیما داده می‌شود ولی مواد داخلی با ارز 16 هزار تومان توزیع می‌شود و متاسفانه شرایط به صورتی است که قیمت محصولات خارجی کمتر از محصولات داخلی است، شرایط بسیار پیچیده و تجزیه و تحلیل آن بسیار سخت است.
 
شکورزاده گفت: مشکل بزرگ ما مابه‌التفاوت نرخ ارز است، عده‌ای نقد پول ارز را پرداخت کرده و در حال حاضر برای ترخیص کالاهای خود باید مابه‌التفاوت پرداخت کنند و این فقط مشکل قطعه‌سازان نیست بلکه کلیه واحدهای تولیدی این‌چنین درگیری‌هایی را دارند، همچنین بخشنامه‌های متناقص بانک مرکزی و وزارت صنایع و تغییر روز به روز آن باعث بوجود آمدن بلاتکلیفی در واحدهای تولیدی از جمله قطعه سازان شده و باعث سردرگمی آنان در تعیین قیمت نهایی کالای خود شده است.
 
وی اضافه کرد: در بحث حمل و نقل، باری که از تهران یک میلیون و 200 هزار تومان هزینه داشته را امروز با قیمت 7 میلیون جا به جا می‌کنند و این مسائل در قیمت تمام شده و فروش و قیمت بازار اثرگذار است.
 
رئیس انجمن قطعه‌سازان خراسان رضوی تشریح کرد: قیمت خودرو تغییری نکرده و اگر تغییری هم صورت گرفته رسمی نشده است، زیرا خودروساز قطعات را  بر مبنای ارز 4 هزار تومان می‌خرند و این امر سبب عدم سرمایه در گردش برای تولید کننده و عدم تامین قطعات مورد نیاز است، اینها مشکلاتی است که هر روز با آن مواجه هستیم و مسایلی همچون دارایی، مالیات و مالیات بر ارزش افزوده نیز قبلا وجود داشته و به آن عادت کرده ایم.
 
رئیس انجمن قطعه‌سازان خراسان رضوی  در خصوص میزان وابستگی تولیدکنندگان به محصولات خارجی اظهار کرد: فولادسازی  که مواد اولیه آن در داخل است حجم زیادی ارز برای مواد مصرفی تولید خود مصرف می‌کند و نمی‌توان واحدی را به طور مستقل بی‌نیاز به ارز دانست زیرا یا به طور مستقیم یا به صورت وارداتی از ارز استفاده می‌کنند.
 
شکورزاده گفت: تولید قطعات داخلی زیاد شده ولی تولیدکننده داخلی نیز به شکلی به ارز وابسته است زیرا تمام مواد اولیه، قطعات یدکی و ابزارهای مصرفی به شکلی است که در داخل تولید نمی‌شود و باید از خارج از کشور وارد کند، حدود 95 درصد تولیدات داخلی است ولی اکثرا مصرف ارز دارند که به صورت مستقیم و غیر مستقیم مصرف می‌شود.
 
وی در خصوص تاثیر گرانی قطعات در افزایش قیمت خودرو تصریح کرد: 65 الی 70 درصد تولید خودرو قطعاتی است که از قطعه سازان خریداری می‌شود و چند راه وجود دارد؛ یا باید خودرو گران شود که بتوانند پول قطعات را بگیرند یا خودرو ساز با ورشکستگی روبه رو شود و یا قیمت قطعات را تغییر ندهد که این گزینه دقیقا کاری است که در حال حاضر در حال انجام گرفتن است.
 
رئیس انجمن قطعه‌سازان خراسان رضوی گفت: این اقدام باعث ورشکستگی قطعه‌ساز است و پولی که باید دست قطعه‌ساز، تولیدکننده و خودروساز برای افزایش گردش مالی، افزایش تولید، رونق و سرمایه گذاری صرف شود در دست دلالان است.
 
شکورزاده عنوان کرد: پرایدی که در بازار 40 میلیون تومان قیمت دارد مابه التفاوت آن در دست کسی است که خودرو را خریده و با قیمت بیشتری به فروش رسانده است و پول دلالان نیز به جای استفاده در تولید صرف سفته بازی شده، این سیاست ثبات قیمت خودرو هیچ سودی به تولیدکننده و مصرف کننده نخواهد رساند.
 
وی در خصوص علت افزایش قیمت باطری پراید اظهار کرد: عمده‌ترین مواد اولیه سازنده باطری سرب و مواد پلیمری است که افزایش قیمت زیادی داشته، در واقع علت اصلی گرانی، افزایش قیمت مواد و قطعات است.
 

source

dande6

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

من
2

من یه پراید 131 دارم بیایید اینو ببرید بفروشید مواد اولیه بخرید
12:00  1397/07/28
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 58 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Mostafa : ماهم همکار هستیم.ولی چه بهتر درست حرف بزنیم بهتره.این بنده خدا های که ثبن نام کردند یکی ماشین فروخته یکی طلا شو فروخته یکی زمین نشو فروخته که سود کنند مثل شما که زحمت میکشی نمیخوابی میرسی کرایه میگیری .الان مثل اینکه شما بار بیاری کمسیون بدی گازویل وروعن وعوض بکنی ولی کرایه بهت ندن چی کار میکنی اون وقت
Mostafa : ماهم همکار هستیم.ولی چه بهتر درست حرف بزنیم بهتره.
راننده اسکانیا : والا چی بگم داداش هیچوقت برای تغییر دیر نیست آدم باید دنبال آرزو هاش بره
تارا v4 اتومات تیتانیم تحویل اسفند : سلام اگر تحویل تیر ماه هستین با توجه به شرایط فعلی احتمالا تا مهر ماه تو همین مرحله میمونید من تحویل اسفند هستم هنوز فاکتور نشدم.
Mostafa : سلام وقت بخیر .راننده اسکانیا بگو.کارت ماشینت چند تن هست جنابالی چند تن بار میزنی.تایر لاستیک ماشین کهنه هست هنوز تابستان نیامد .حالا لاستیک میترکه بحث جدا.درضمن به زور مگه میشه بارکرد ام شالاه برای کسی اتفاقی نیافته .بیمه هستش دیگه
مهدی لات : دادا کی ناراحتت کرده بگو میزنم پارش میکنم
عزتی : من میگم یک کار کنیم، بریم قطعات رو از کرمان موتور بگیریم نقشه وصل قطعات هم بگیریم خلاصه که هرچی که لازمه ، بعد بیاریم تو حیاط خونه ای یا جای دیگه ای بشینیم چند نفری کنار هم دیگه قطعات رو وصل کنیم و تمام چون اینجوری واقعا سریع تر پیش میره نهایت یک هفته ای جمع میشه
مهدی صدرا : با درود و عرض ادب دوستان ، لطفا ، خواهش می کنم رعایت بفرمایید ، بگذارید گروه به رسالت خودش برگرده. ممنونم
تارانتینو : سلام برادر درسته محکم بشین که حالا حالا باید بچرخه
تتلو : دادا بی ام وه وارد نمیکنن که ترخیص نشه x5 دیگه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
جلال : تمام شرکت ها افزایش قیمت دادن و حالا نوبت ایرانخودرو و سایپا هستش. شوک قیمتی همه را سکته خواهد داد.
قدرت الله دانایی : سلام دوستان واقعا دستمان به هیچ جا بند نیست از دست شرکت سایپا وایران خودرو امروز زنگ زدم نمایندگی عظمائ گنبد گفتم کی ماشین ماشین فاکتور میشه درسته 3ماه شده حالا باید تعطیلات حساب نمیشه شرکت 90روزکاری قراردادبسته خوب این حرف شما ماشین های ساینا چقدر تاخیر داره میده تا3ماه تاخیر داشتیم میگه بعد میگه سود تاخیر میگیرید بعد گفتم ماسود تاخیر نمی خواهیم چکار کنیم گفت مانمایندگی هستیم کاری ازدستم برنمیاد
سیدقلیچ : وقت بخیر دوستان امروز من تکمیل وجه زدم برای کوئیک.ساعت 12ظهر اما توی سیستم تکمیل وجه چراغش روشن نشد کسی میدونه چرا اینجوریه؟؟
ایکس 22 : 1/053/650/000 ریال دیون پیامک اومده واسه ایکس 22 چخبره خب اگه قرار بود‌ انقدر پرداخت کنیم پارسال از بازار آزاد میگرفتم 5ماه هم بدون ماشین نبودیم
حمید تحویل مرداد : یاحسین من 615قبمت ماشین دادم 7تومان کارت طلایی .دیگه اگر قرار باشه بگیرن چند باید بدم
علیرضا : شما کی ثبت نام کرده بودین و مدل ماشین چنده ؟ثبت نام سال قبل بعد افزایش قیمت بوده یا قبلش
علیرضا : من با وکیل صحبت کردم هم بازرسی کل کشور نسبت به مدیران خودرو بابت کلاهبرداری شکایت کنین مدیران خودرو دزد و کلاهبردار شده توی روز روشن
آریزو6 پرو : دوستان پیامک اومد واسه من باید 5 میلیون تومان پرداخت کنم،، الکی نترسید مبلغ بالا نیس تحویل سیستمی 6 خرداد هستم
علوی : من 18 بهمن تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشدم اصلا یادم رفت برا ماشین واریز کردم انصافا انگار میخوان رایکان بهمون بدن اونقدر که از فاکتور شدن ذوق میکنیم
دیون دولتی : دوستان تا زمانی که فیزیکی ماشین رو تحویل نگرفتید این دیون دولتی رو طبق قانون میتونن ازتون بگیرن که امسال حدود 10 درصد قیمت ماشینه و احتمالا باز مجدد براتون فاکتور صادر میکنن قبل از تحویل ماشین که پرداخت کنید و تازه بعدش ماشین رو میدن.