ذخیره‌سازی انرژی با فیبر کربن؛ طرحی انقلابی در طراحی خودرو

 

ذخیره‌سازی انرژی با فیبر کربن؛ طرحی انقلابی در طراحی خودرو

 
بر اساس پژوهش‌های جدید، فیرکربن را می‌توان با هدف کاهش وزن و ذخیره‌ی انرژی استفاده کرد و بخشی از باتری خودرو دانست.
 
 
همان‌طور که می‌دانیم، فیبر کربن یکی از مهم‌ترین مواد در دنیای صنعتی کنونی به شمار می‌رود. سبکی و قدرت باورنکردنی فیبر کربن، آن را به ماده‌ای پرکاربرد در دنیای دوچرخه‌سواری مسابقه‌ای و طراحی خودروی سوپراسپرت تا هواپیماهای پیشرفته و مدرن تبدیل کرده است. اما آیا فیبر کربن می‌تواند نقش مهمی در ذخیره‌سازی انرژی داشته باشد؟ تیمی از دانشمندان در حال بررسی این ایده هستند و ادعا می‌کنند که اَشکال با دقت طراحی شده از این مواد، در واقع خواص الکتروشیمیایی از خود نشان می‌دهند؛ در این صورت می‌توان در سبک وزن کردن خودروها، استفاده‌های بیشتری از این متریال کرد.
 
این تحقیق در دانشگاه صنعتی چالمرز سوئد انجام و با یک فرض ساده شروع شد. قبلاً نشان داده شده است که فیبر کربن به عنوان ماده‌ای الکترودی (قطب الکتریکی) در باتری‌های آزمایشی قابل استفاده خواهد بود؛ در حالی که خواص مکانیکی فیبر کربن به خوبی مشخص شده است، آیا این دو ویژگی می‌توانند در یک ماده چندمنظوره ترکیب شوند؟
 
 
فیبر کربن ساخته شده برای اهداف ساختاری، طوری مهندسی شده است که تا اندازه ممکن سخت باشد؛ اما این مواد در ظرفیت الکتروشیمیایی، خیلی مطلوب نیستند. در مقابل فیبر کربن با توانایی‌های الکتروشیمیایی خوب، تمایل به سفتی بسیار کمتری دارد.
 
دانشمندان تصمیم گرفتند نوعی ماده فیبر کربنی پیدا کنند که بتواند با هر دو خاصیت سازگار باشد؛ این به معنی مطالعه ریزساختارها در انواع مختلف فیبر کربن تجاری قابل دسترس و به دنبال یافتن چگونگی اندازه و آرایش کریستال‌های آن‌ها است. دانشمندان کشف کردند که الیاف کربنی دارای سختی بیش‌تر، کریستال‌های به‌مراتب بزرگ‌تری داشتند؛ در حالی که الیاف فیبر کربن دارای سختی کمتر، کریستال‌های کوچک‌تر و ضعیف‌تری داشتند.
 
یافته‌های جدید، پایه‌ای برای یافتن نوعی فیبر کربن است که بتواند خواص الکتروشیمایی و سختی مورد نظر ر درکنارهم ارائه دهد. همان‌گونه که لیف اَسپ توضیح می‌دهد، می‌توان به سمت تولید فیبر کربن تجاری با خواص جذاب‌تر حرکت کرد.
 
 
لیف اَسپ می‌گوید:
 
ما اکنون می‌دانیم که چگونه باید فیبر کربن چندمنظوره تولید شود تا ظرفیت ذخیره‌سازی انرژی بالایی بدست آورد و در عین حال از سختی کافی آن نیز اطمینان داشته باشیم. کاهش جزئی سختی برای بسیاری از کاربردها مانند صنعت خودرو مشکل نیست. در بازار کامپوزیت‌ها، فیبر کربن گران‌بها وجود دارد که سختی آن‌ها برای استفاده در ساخت هواپیما مناسب است. بنابراین پتانسیل زیادی برای استفاده صنعتی از فیبر کربن وجود دارد.
 
 
وزن به عنوان یکی از پارامترهای مهم در طراحی بدنه و مصرف سوخت خودرو شناخته می‌شود. دانشمندان به‌دنبال این هستند که مواد جدید فیبر کربنی در صورت تبدیل شدن به بخشی از سیستم انرژی، چگونه می‌توانند شرایط را تغییر دهند. محققان برای بررسی امکان استفاده از مواد فیبر کربن در باتری‌های ساختاری، با صنایع خودروسازی و حمل‌ونقل هوایی همکاری می‌کنند.
 
اَسپ می‌گوید:
 
بدنه خودرو دیگر صرفاً یک عنصر باربری نیست، بلکه به عنوان یک باتری عمل می‌کند. همچنین ممکن است بتوان از فیبر کربن برای مقاصد دیگری مانند برداشت انرژی سینتیکی، حسگرها یا رساناهای انرژی و داده استفاده شود. اگر تمام این کاربردها بخشی از خودرو یا هواپیما باشند، می‌توان وزن خودرو را تا ۵۰ درصد کاهش داد.
 
این تحقیق در مجله Multifunctional Materials منتشر شده است.
 
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , فیبر کربن






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مجتبی : شاهین G پذیرش 11 آذر کی فاکتور میشه؟؟
J4 سفید تهران : سلام . ۳۱ خردا j4 سفید تهران نوشتم . ۲۶ آبان شاسی شده . بیمه هم شده ولی هنوز پلاک نشده .
A : شنبه حتما تجمع (معاونت فروش وبازار یابی شرکت سایپا کیلومتر ۱۱ جاده مخصوص کرج) فردا باید اینجا باشید  نه نمایندگی  حتما حتما بیایید خواهشا پارس های ۴۰۲ با همین تجمع به حق شون رسیدن خواهشا همه تا ساعت ۱۰ اونجا باشید
اطلسعلی : روند فاکتور اطلس به شرح زیر است سفیدمشکی تا ۱ شهریور مشکی تا ۵ شهریور نوک مدادی تا ۹ شهریور نقره ای تا ۳۰ خرداد
محمد : سلام من شاهین نوشتم اون موقع زد زمستان ۱۴۰۳ هنوز برا شاهین پیام نیومده چی میشه کی پیام میدن امروز ۲۳..۹
رضوان : تکمیل ۳۱ مرداد رنگ سفید
داریا : سفید قرمز تکمیل ۱۹ مهر فاکتور
فری : نمیدونم موقع تحویل سال چیکار داشتم میکردم از فروردین دارم پروفایل چک میکنم گمونم تا فروردین هم باید چک بکنم🤨
کوروش : تو دگ خیلی خوش شانسی اگه حقیقت گفته باشی که بعید میدونم من
شاهین : احسنت دوست عزیز انشالا همگی میایم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
جواد : سلام دوستان امروز کسی از پیش فروش های تحویل دی فاکتور شده اعلام کنه تا ما هم با خبر بشیم ممنون
محمد : سلام کوییک و وانت پراید فروختن
یاسین : مال من 22 آذر فاکتور شد
آریزو 6 پرو : پاسخ به آریزو 6 پرو منم خرید نقدی و تکمیل وجه 30 مرداد با تحویل سیستمی 11 دی هستم. اوایل مهر پلاک شد و کل مدارک چند زور بعد اومد. ولی خبری از خودرو نیست
صمد : با سلام وعرض ادب خدمت دوستان منتظر من سورن دوگانه تحویل 30آذر هستم ولی هنوز خبری از فاکتور شدن ماشین نیست از دوستان کسی سورن دوگانه تحویل آذر فاکتور شده یا نه
علی : پنج رقم اول مهمه
محمد بوشهر رانا پلاس : سلام خوبی مرد امروز هم مثل روزای قبل فقط تاریخ ارسال پلاک به ناجا پلاک شده همین نمیدونم چرا مال بقیه پلاک میشه به راحتی اما مال ما اینجوری دارن اذیت میکنن
سورن پلاس : 925رنگ سفید
علی : شماره قراردادت چنده چه رنگ
207 ارتقاع یافته اسفند : نهایتا 15 روز طول می کشه نگران نباش