ذخیره‌سازی انرژی با فیبر کربن؛ طرحی انقلابی در طراحی خودرو

 

ذخیره‌سازی انرژی با فیبر کربن؛ طرحی انقلابی در طراحی خودرو

 
بر اساس پژوهش‌های جدید، فیرکربن را می‌توان با هدف کاهش وزن و ذخیره‌ی انرژی استفاده کرد و بخشی از باتری خودرو دانست.
 
 
همان‌طور که می‌دانیم، فیبر کربن یکی از مهم‌ترین مواد در دنیای صنعتی کنونی به شمار می‌رود. سبکی و قدرت باورنکردنی فیبر کربن، آن را به ماده‌ای پرکاربرد در دنیای دوچرخه‌سواری مسابقه‌ای و طراحی خودروی سوپراسپرت تا هواپیماهای پیشرفته و مدرن تبدیل کرده است. اما آیا فیبر کربن می‌تواند نقش مهمی در ذخیره‌سازی انرژی داشته باشد؟ تیمی از دانشمندان در حال بررسی این ایده هستند و ادعا می‌کنند که اَشکال با دقت طراحی شده از این مواد، در واقع خواص الکتروشیمیایی از خود نشان می‌دهند؛ در این صورت می‌توان در سبک وزن کردن خودروها، استفاده‌های بیشتری از این متریال کرد.
 
این تحقیق در دانشگاه صنعتی چالمرز سوئد انجام و با یک فرض ساده شروع شد. قبلاً نشان داده شده است که فیبر کربن به عنوان ماده‌ای الکترودی (قطب الکتریکی) در باتری‌های آزمایشی قابل استفاده خواهد بود؛ در حالی که خواص مکانیکی فیبر کربن به خوبی مشخص شده است، آیا این دو ویژگی می‌توانند در یک ماده چندمنظوره ترکیب شوند؟
 
 
فیبر کربن ساخته شده برای اهداف ساختاری، طوری مهندسی شده است که تا اندازه ممکن سخت باشد؛ اما این مواد در ظرفیت الکتروشیمیایی، خیلی مطلوب نیستند. در مقابل فیبر کربن با توانایی‌های الکتروشیمیایی خوب، تمایل به سفتی بسیار کمتری دارد.
 
دانشمندان تصمیم گرفتند نوعی ماده فیبر کربنی پیدا کنند که بتواند با هر دو خاصیت سازگار باشد؛ این به معنی مطالعه ریزساختارها در انواع مختلف فیبر کربن تجاری قابل دسترس و به دنبال یافتن چگونگی اندازه و آرایش کریستال‌های آن‌ها است. دانشمندان کشف کردند که الیاف کربنی دارای سختی بیش‌تر، کریستال‌های به‌مراتب بزرگ‌تری داشتند؛ در حالی که الیاف فیبر کربن دارای سختی کمتر، کریستال‌های کوچک‌تر و ضعیف‌تری داشتند.
 
یافته‌های جدید، پایه‌ای برای یافتن نوعی فیبر کربن است که بتواند خواص الکتروشیمایی و سختی مورد نظر ر درکنارهم ارائه دهد. همان‌گونه که لیف اَسپ توضیح می‌دهد، می‌توان به سمت تولید فیبر کربن تجاری با خواص جذاب‌تر حرکت کرد.
 
 
لیف اَسپ می‌گوید:
 
ما اکنون می‌دانیم که چگونه باید فیبر کربن چندمنظوره تولید شود تا ظرفیت ذخیره‌سازی انرژی بالایی بدست آورد و در عین حال از سختی کافی آن نیز اطمینان داشته باشیم. کاهش جزئی سختی برای بسیاری از کاربردها مانند صنعت خودرو مشکل نیست. در بازار کامپوزیت‌ها، فیبر کربن گران‌بها وجود دارد که سختی آن‌ها برای استفاده در ساخت هواپیما مناسب است. بنابراین پتانسیل زیادی برای استفاده صنعتی از فیبر کربن وجود دارد.
 
 
وزن به عنوان یکی از پارامترهای مهم در طراحی بدنه و مصرف سوخت خودرو شناخته می‌شود. دانشمندان به‌دنبال این هستند که مواد جدید فیبر کربنی در صورت تبدیل شدن به بخشی از سیستم انرژی، چگونه می‌توانند شرایط را تغییر دهند. محققان برای بررسی امکان استفاده از مواد فیبر کربن در باتری‌های ساختاری، با صنایع خودروسازی و حمل‌ونقل هوایی همکاری می‌کنند.
 
اَسپ می‌گوید:
 
بدنه خودرو دیگر صرفاً یک عنصر باربری نیست، بلکه به عنوان یک باتری عمل می‌کند. همچنین ممکن است بتوان از فیبر کربن برای مقاصد دیگری مانند برداشت انرژی سینتیکی، حسگرها یا رساناهای انرژی و داده استفاده شود. اگر تمام این کاربردها بخشی از خودرو یا هواپیما باشند، می‌توان وزن خودرو را تا ۵۰ درصد کاهش داد.
 
این تحقیق در مجله Multifunctional Materials منتشر شده است.
 
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , فیبر کربن






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تاراا : سلام 31تیر کسی فروش فوری تارا دستی واریزی داشته فاکتور شده باشه
X5 سفید : اتفاقا رنگ سفید بهتره چرا چون جلو پنجره تمام مشکی هست تو رنگ سفید خودشو نشون میده و بزرگ جلوه میدهد ولی رنگ مشکی جلو پنجره گم میشه و همرنگ هست و از دور معلوم نیست ولی سفید خیلی خوش رخ هست
وحید : X5 فقط رنگ مشکیش قشنگه
شاهین پلاس تکمیل وجه ۲ اردیبهشت : حرف اپراتور رو باور کن ، من دستگاه دروغ سنج دارم .....
سوم بهمن : ان شاءالله هرچی خیره ولی فعلا خبری نیست تکمیل وجه ۱۷ بهمن
j4 : منم ثبتنام 1 اسفند بودم امروز همزمان با پاس شدن چک ماشینو تحویل دادن
زینلی : درود درپژو پارس مدل ۱۳۸۴در تریپ های کیلومتر شمار گزینه ای هست با علامتkh/h14. 3این عدد متغیر است و گاهی در مسافت زیاد تاعدد۹۹/۹هم میرسد.وزمان که پاک را پر میکنم از۱۰/۳دوباره شروع میشود ومتغیر گاهی با سرعت وگاز بالا سریع شروع به بالا رفتن عدد میکند وبا ایستادن کم کم پایین می‌آید از بسیاری از برق کارهای وباطریساز پرسیدم جوابی نداشتند سپاسگزار خواهم بود اگر شما راهنمایی بفرمایید ،سپاس
مملی شاهین جی : حالا شده 1403/9/14کامل پول گرفتن ۵۹۶میلیون گرفتن ....... صبح زنگ زدم کارشناس بیشرفا میگن ۱۳ آذر فاکتور شده دروغ میگن بیشرفا خاک برسرتون چکار میکنن این بیشرفا باید اعدام کنند
علی دی ۴۰۳ : من مشکی ام امروز شاسی شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اسما : چرا نگو بابا برو بخون تو اینترنت نوشته و مرخصی برای همه کارکنان و همه پرسنل برو ببین نفوذی احمق
تحویل 31 تیر س : برای منم امروز بروز شد
رانا7تیر : فاکتورشدم فعلاصدوراسنادداره میچرخه
احسان 13 تیر : اواخر مهرماه.برا من 13 تیر هستم هنوز فاکتور نشده زنگ زدم میگن تا اواسط ماه بعد فاکتور میشه برا شما و بقیه اواخر مهر یا آبان تحویل میدن
سلیم : سلام ببخشید ثبت نام شما چ تاریخی بوده
محسن : باهواپیما میارن دم خونه😄
محمد : طرف مگه دیوانه است550پول پراید99بده ساینا یا سهند میخره
اس : سلام ما م بهمن فوق العاده ایم چرا فاکتور نمیشیم خدا لعنتت کنه 😔😔😔سایپا
تبدیل دوگ به تک 11تیر 12122679 : شماره پذیرش اولین پرداخت کی بوده
حسین : شما دلالی دوست داری بره بالاقیمت دلار92