هرآنچه باید در مورد کارواش نانو [کارواش بدون آب] بدانید

 

هرآنچه باید در مورد کارواش نانو [کارواش بدون آب] بدانید

 
چند سالی است که تبلیغات کارواش بدون آب و کارواش نانو بیشتر و بیشتر می شود و این امر ابهامات زیادی را در ذهن مصرف کنندگان ایجاد کرده است. واقعیت این است که شست و شوی خودرو از روش های متفاوتی انجام می شود. در حال حاضر استفاده از آب تحت فشار گرم و سرد پر استفاده ترین روش است. همچنان هم میهنان ما ترجیح می دهند خودرو های خود را به روش شلنگ و لنگ بشویند که باتوجه به مصرف بالای آب در این روش کارواش های تحت فشار اخیرا مورد استقبال مردم قرار گرفته اند. اما رفته رفته با پیشرفت علم نانو ذرات شاهد ورود این علم به کارواش نیز هستیم که موجب شده است.
 
مصرف آب برای شستو شوی خودرو ها به صفر برسد و چون نیازی به تخصص و ابزار خاصی ندارد خود راننده ها نیز میتوانند این کار را انجام بدهند. علاوه بر آن این روش موجب رونق کارواش های سیار نیز شده است.
 
 
نانو و فرایندی بی نیاز به آب
 
پیش از هر چیزی باید بدانید که پوشش های نانو از صنعت کشتی سازی وارد صنعت خودرو سازی شده اند. در صنعت کشتی سازی از این پوشش ها به دلیل مقاومت بالا به نفوذ، برای مقاوم کردن سطوح در تماس با آب دریا استفاده می کنند.
 
این پوشش ها به علت بافت فشرده ای که دارند هنگامی که بر روی سطح اجرا می شوند مانع از نفوذ ذرات و جرم های محیطی شامل کثیفی، گرد و غبار، ... و حتی آب به سطح شده و خاصیت آب گریزی ایجاد می کنند. فناوری تولید این نوع پوشش ها برای سطوح مختلف، متفاوت و بسیار پیچیده و اکثرا هزینه بر است.
 
 
به عبارتی دیگر کارواش های بدون آب متشکل از مقدار قابل توجهی "مواد شوینده" اند: 
 
اکنون به بررسی مواد شوینده می پردازیم. هنگامی که جرم یا کثیفی از هر نوع آلودگی روی سطوح قرار می گیرد، به دلیل جاذبه بین مولکولی، حالت چسبندگی ایجاد می شود. انباشته شدن ذرات و جرم های مختلف روی سطوح سبب کدر شدن رنگ آنها می شود.
 
در تمیز کردن خودرو تنها با آب و یا مواد شوینده در کنار آب، مولکول های آب یا شوینده، نقش واسط در احاطه ذرات و جابجایی آنها را بر عهده دارند و هر چه مولکول های آب با سرعت بالاتری به سطح برخورد کنند، توانایی بیشتری در پاک کنندگی دارند که در کارواش های معمول از فشار هوا و آب برای نیل به این هدف استفاده میشود. (کتاب شیمی دبیرستانتان را به خاطر بیاورید)
حال فرض کنید آب در اختیار نیست، پس نیاز به یک ماده ای دارید که همان نقش واسطه گری آب و مواد شوینده را در برابر جرم ها و ذرات چسبیده شده روی سطح داشته باشد. تکنولوژی مواد شوینده نانو همان ماده مورد نظر ماست.
 
این مواد می توانند روی سطوح با ابعاد بسیار ریز نانومتری نفوذ کنند و آنها را با ایجاد رشته های به هم پیوسته، به الیاف دستمال منتقل نمایند. بنابراین جرم های بسیار ریز غیر قابل رویت، در ابعاد نانو از روی سطوح پاک می شوند. هم چنین این مواد بعد از فرایند تمیزکاری, با ایجاد یک لایه با چسبندگی بالا از سطح محافظت میکنند.
 
 
آموزش استفاده در خانه
 
اول باید مواد نانو را به سطح خودرو اسپری کرد که این عمل باعث جدا شدن آلودگی از آن سطح شده و همزمان لایه‌ای بسیار ظریف از ذرات نانو در زیر گرد و خاک ایجاد می‌شود. پس از آن با کشیدن حوله ابتدا تمام آلودگی و کثیفی را جذب کرده و بلافاصله بعد از آن حوله دوم کشیده می‌شود.(چرا؟) چون کشیدن حوله دوم سبب یکنواختی و پرداخت همان لایه نانو و همچنین براق شدن سطح رنگ می شود. در مرحله آخر مشاهده خواهید کرد که به سادگی اتومبیل تمیز و واکس شده است.
 
تا پیش از طرح "پرسش اصلی" همه چیز خوب و آرام است
 
بمب تبلیغات و اثر قابل توجه آنها، شعارهای رنگ به رنگ و دلنشین و مسائل این چنینی اگر واقعیت را تحریف هم نکنند، گاهی با اغراق بیش از حد، به شکل قابل توجهی از آن فاصله می گیرند. در این قسمت به مزایای مثبت این روش کارواش می پردازیم و در انتهای مطلب صحت این ادعاها را بررسی می کنیم.
 
یکی از مهمترین مزایای این کارواش ها چند منظوره بودن آنهاست که علاوه بر نظافت و درخشندگی فوق‌العاده به علت وجود واکس مخصوص موجود در این شوینده ها، خودرو مدت بیشتری نسبت به روش سنتی تمیز و براق باقی می ماند.
استفاده از این روش، باعث می شود سطح خودرو بسیار صیقلی و لیز شود وچنانچه گرد و خاک در حالت سکون روی خودرو بنشیند، پس از حرکت بخش عمده آن آلاینده‌ها در اثر باد از روی ماشین بلند خواهد شد.
رنگ خاصیت آب گریز و آنتی استاتیک پیدا می‌کند و به همراه خاصیت اول که همان سطح بسیار لیز است پس از تجمیع قطرات کوچک به قطره‌های بزرگ‌تر سبب جاری شدن آب از روی بدنه خودرو می‌شود.
به علت وجود صمغ مخصوص، از کدر شدن رنگ بدنه در اثر تابش خورشید تا حد زیادی جلوگیری می شود.
این واکس ها به طور کلی بیشتر از روش سنتی خودرو را براق می کنند.
 
 
در محترمانه ترین حالت: این پرسش سطح بسیار پایینی دارد. تا به اینجای مطلب تلاش شد کارواش بدون آب یا نانو و روش کار آن شرح داده شود، در هر صورت برای باری دیگر به طور خلاصه مطرح می کنیم: در این نوع کارواش دیگر نیازی به آب برای شست و شو نداریم و با استفاده ار مواد مخصوص با فناوری نانو، ذرات را روی سطح بدنه خودرو اسپری می کنیم، سپس با دستمال یا حوله مخصوص آن را پاک می کنیم.
 
آیا قبل از استفاده از کارواش نانو باید ماشین را با آب بشوییم؟
چطور می شود لفظ کارواش "بدون آب" را به این روش نسبت داد اما همچنان پیش از شروع از آب استفاده کرد؟! این پرسش، در حالتی محترمانه نیز سوالی ساده لوحانهh است. برای آخرین بار: در این روش هیچ احتیاجی به آب نیست.
 
 
 
منظور از حوله یا دستمال مخصوص پاک کردن چیست؟
 
منظور از آنها، دستمال های مایکروفایبر است. این دستمال ها خاصیت ضد خش دارند و اثرشان پس از استفاده روی سطح باقی نمی ماند. دقت کنید که آن ها یکبار مصرف نیستند و می توانید چه به صورت دستی و چه با ماشین لباسشویی آن ها را بشورید و دفعه بعدی از آن ها استفاده کنید. (البته توصیه می کنیم در هنگام شستشوی حوله از مواد نرم کننده استفاده نکنید تا جهت اطمینان بافت پارچه آسیب نبیند).
 
آیا این محصولات دارای خاصیت لایه برداری و پولیش هستند؟
خیر. این مواد فاقد هرگونه پولیش و لایه بردار می باشند چرا که در صورت داشتن این خاصیت، کاربر می بایست مهارت و تخصص پولیش کاری را دارا باشد. در مدل هایی مواد پولیشی و لایه بردار دیده شده. اما دقت کنید که اگر در آن ها لایه بردار به کار رفته باشد حتما بر روی آن ها ذکر می شود.
 
 
پرسش اصلی
 
آیا در این روش با توجه به کثیف بودن و وجود گرد و خاک روی رنگ، خط و خش ایجاد می شود؟
به شخصه کاملا درک می کنم که پاسخ دادن به سوالِ بله یا خیر، به روشی غیر از بله یا خیر، چندان خوشایند نیست! اما واقعیت همین است و بهتر است با آن کنار بیایید. طبق ادعای سازندگانِ این مواد نانو، پاسخ قطعا "خیر" است؛ اما تا دلتان بخواهد ما پاسخ های بله داریم!
 
 
میزان منفی یا مثبت بودن پاسخ این سوال به دو عامل بستگی دارد. اول این که کیفیت دستمال های مایکروفایبر نقش قابل توجهی در خط و خش افتادن یا نیفتادن دارد. یک دستمال مایکروفایبر خوب، علاوه بر جذب بالا، گرد و خاک و آلودگی هایی از سطح بدنه جدا شده را پس از جذب، لابلای پُرزهای خود قرار می دهد تا با سطح بدنه تماس پیدا نکنند. (پس عامل اول که حتما به آن توجه کنید: دستمال خوب و مناسب) عامل دوم سیلیکون است.
 
اگر واقع بین باشیم، خواهیم پذیرفت که واکس‌های موجود در بازار، دارای درصد بالای سیلیکون بوده و از خاصیت چرب کردن برای درخشندگی بهره می گیرند و همان‌طور که بهتر می دانید هر ماده‌ای که چرب باشد به‌خوبی خاک و گرد و غبار را به خود جذب می کند و سیلیکون که باعث سفت شدن لاستیک می شود آن را دچار ترک های زود هنگام در دیواره ها می‌کند. پس اینکه مواد تشکیل دهنده یک شوینده نانو دقیقا متشکل از چیست عامل تعیین کننده دیگر است.
 
 
خلاصه اینکه چه برند و چه کارواش نانویی می خرید و سپس با چه دستمالی آن را تمیز می کنید تعیین کننده سلامت رنگتان است. پاسخ کاملا وابسته به این دو مورد است. در هر صورت کارواش نانو آینده مثبتی دارد. در عصر بحران آب، که تنها مربوط به کشورما نیست و تمام دنیا را تهدید می کند، کارواش نانو، پاسخی مثبت است. به علاوه اینکه در هر جایی بتوان بدون نیاز به آب، خودرو را کامل تمیز کرد خود به تنهایی مسئله تاثیر گذاری است. تنها آنکه در انتخاب برند کارواش حتما دقت و تحقیق کنید تا خیالتان بابت خط و خش نیافتادن و کم نکردن طول عمر رنگ خودروتان، کاملا آسوده باشد.
 
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , کارواش نانو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

مهرراد
0

چی نوشتی عامو....
22:19  1397/08/14
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سایپا نه، سارق : احتمال!!!! مدت زیادی هست این مردم با احتمالات سایپا، بسیاری از فرصت های اقتصادی رو از دست دادن و متحمل ضرر و زیان شدن. با احتمال و حدث و گمان نمیشه نمیشه جناب، مردم بازيچه ی دست این حضرات نشدن که بخوان بشینن به امید احتمالات
شاهین زمستان : کس دیگه سودشو میبره حال میکنه اینجا ما افتادیم به جون همدیگه تفرقه بندازو......
م . م : مبارکتون باشه. چوب شدن ترمز یعنی چی؟ اشتباه تایپی است یا اصطلاح خاصی است؟ تشکر
ایمان : هفته آخر اذر هم اومد خبری از دعوت نامه نشده لعنت خدا بر سایپا
اولین روز ثبت نامی اردیبهشت : هنوز تحویل ندادن ولی شاسی شده کارت ماشین اومده چکها رو دارن پاس میکنن ولی هیچکس پاسخگو نیست که چه موقع تحویل میدن نمایندگی هم میگه ما اصلا خبر نداریم برید کرمان موتور پیگیر باشید اونموقع طلا فروختم گرمی 3100 ثبت نام کردم الان شده 4800 خخخخخخخخ تمام شرکتهای خودرو سازی و مونتاژ کار توی ایران به تعهداتشون عمل نمیکنن واقعا برای خودم متاسفم که همیشه تجربه تلخ دیگران رو دوباره تجربه میکنم
سلام : باسلام واریزی ۹ مردادماه تا حالا هیچ گونه پیامکی از بابت رنگ خودروهای وبیمه برام نیامده تو این گروه هست کسی مثل من
J7 : مریم جان برنامه پلیس من را روی گوشی نصب کنید. پلاک را نشان میدهد
راضیه : برای ماهم پیام نیومده فعلا
Amin : سلام من ۱۶ تیر j7 ثبت نام کردم تحویل ۹۰ روزه که ۲۷ آبان شماره شاسی خورد و بعد از یک هفته بیمه و پلاک شد الان از ۱۴ آذر در مرحله ارسال مدارک مونده ۱۵ دی هم اولین چک اقساط ماشین هست هنوز که نه مدارک رسیده نه ماشین خداوکیلی از ثبت نام کرمان موتور پشیمونم فقط خدا باید جواب اینا رو بده انشالله
میلاد : من پذیرش ۸ آذر هستم فاکتور نشدم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پری دنا اتو : سلام دوستان اطلاع دارید دعوت نامه کی میاد؟؟تحویل 30بهمن هستیم
207 اتومات تحویل 31 تیر : سلام سودش یک ماه بعداز تحویل خودرو بهتون میدن از وقتی دیگه فاکتور شد دیگه سودی بهتون نمیدن
وحید : سلام وقت بخیر منم دوگانه تحویل 30 دی ماه هستم اگه خبری مبنی بر فاکتور شد به ماهم اطلاع بدید ممنونم
ناهید : 207 دستی تیوفایو سفید طرح مادران فروش فوری واریزی 1 مهر تحویل 1 دی 9.16 فاکتورشد 9.22تخصیص پلاک و تا امروز9.24 تومرحله بعدیعنی اماده جهت تحویل است
محمد : ماشینتون کدوم مدل بود داداش svdhیاsvd
مهدی اتومات : سلام به مریم فروش فوری برجی 21ملیون روزی 700
امیر تحویل 7 مهر : سلام امروز برای من رو تحویل دادن
سما : سلام بعد فاکتور شدن چقدر طول میکشه ماشین رو تحویل بدن
رانا بهمن ماه : دی و بهمن هر کی پیش فروشه فاکتور شد اطلاع بده
حسین : حالا حالا باید صبر کنید