همه داشته و نداشته های برجام برای صنعت خودروسازی/ حکایت رشته هایی که پنبه شد

 

همه داشته و نداشته های برجام برای صنعت خودروسازی/ حکایت رشته هایی که پنبه شد

 
سال 94 و پس از موفقیت برنامه جامع اقدام مشترک، پیش از هر صنعت دیگری، ابتدا کلید صنعت خودرو را روشن کرد. به گونه ای که شرکای خارجی یکی پس از دیگری درخواست همکاری با ایران را اعلام کردند. 
 
فرانسوی ها، ایتالیایی ها و چینی ها بیش از سایر شرکای تجاری پیشنهادات خود را برای ایران لیست کردند و صنعت خودرو ایران نیز از فرصت پیش آمده برای توسعه صنعت خودروی خود استفاده کرد و صنعت قطعه سازی و خودروسازی خود را گسترده تر از گذشته کرد. 
 
در این مدت صنعت خودرو ایران میزبان فرانسوی ها، ایتالیایی ها، آلمانی ها و چینی ها بود تا آن ها نیز فرصت رشد و توسعه این صنعت را در ایران بیابند. 
 
دو سال ابتدای برجام با موفقیت های پیاپی در توسعه صنایع داخلی و ارتباط موثر با خارجی ها گذشت تا اینکه ترامپ پایش را در یک کفش کرد و زمزمه های خروج از برجام را سر داد. از همان روزها واردات خودرو با مشکل مواجه شد و شرکای خارجی نیز از ترس نابودی برندشان و محدودیت های بین المللی برای اقتصاد و صنایعشان رفتن را بر ماندن ترجیح دادند. 
 
خودروهای پسابرجامی تولید شدند اما ...
حدود سه سال از قراردادهای پسابرجامی گذشت و در این مدت تنها قرارداد ایران خودرو و پژو آن هم بر سر تولید خودرو 2008 و پس از آن سایپا و سیتروئن برای تولید سیتروئنC3  به سرانجام رسید و سایر قراردادها در صف اجرا باقی ماندند. اما اکنون با خروج آمریکا از برجام و تعلیق قراردادهای شرکای فرانسوی، تولید این دو خودرو نیز مورد بحث و بررسی است.  
 
در همین میان قرارداد رنو و ایدرو به سکوت رفت و در نهایت قرارداد بن رو نیز اجرایی نشد. 
 
ایتالیا، فیات را در ایران احیا نکرد
 
در کنار این قراردادها، اما قراردادهایی هم بودند که  همچنان در گیر و دار تفاهم نامه نهایی‌اند. فیات که بارها بر سر ورود آن‌ها به کشور آن هم به واسطه بخش خصوصی صحبت شده اما همچنان در سکوت به سر می برد و هیچ صدایی از احیای آن در دوره تحریم های جدید بلند نمی شود. 
 
البته این در حالی است که همواره رابطه ایران و ایتالیا بر سر روابط تجاری دور از مناقشه بوده و ایتالیا از جمله اولین شرکای تجاری ایران بوده است. به گونه ای که از سال 94 که اجرای برجام آغاز شد، ایتالیایی‌ها از جمله اولین گروه های تجاری بودند که با هیات تجاری شان به ایران آمدند و نه تنها قراردادهای تجاری و صنعتی متعددی منعقد کردند، بلکه ایران را نسبت به تولید سالانه دو میلیون دستگاه خودرو امیدوار کردند.  ایتالیایی ها پس از برجام دوش به دوش ایران راه آمدند، تا جایی که این قدیمی ترین شریک تجاری ایران دست همکاری  با ایران را فشرد؛ اما با گذشت دو سال و نیم از اجرای برجام و اکنون در آستانه سومین سالگرد برجام که امریکا نیز خبر خروجش را اعلام کرد، ایتالیایی ها منفعل تر از همیشه در صنعت خودروسازی ایران اقدام کردند. 
 
اکنون با وجودی که بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران صنعت خودرو سال 97 را سال شکوفایی قراردادهای پسابرجامی و صنعت خودروسازی را با افزایش کیفیت عنوان می کردند، اما با آغاز سال 97 همه امید و آرزوها برای اجرای قراردادهای بین المللی از بین رفت. به گونه ای که تصمیم‌های ترامپ برای خروج از برجام به گونه ای لرزه به جان صنعت خودروسای ایران انداخت که نه تنها بازار وارداتی ها و داخلی‌ها را تحت تاثیر قرار داد، بلکه در حال حاضر سکوتی معنا دار برای اجرای قراردادهای پسابرجامی در این صنعت حکم فرمایی می کند. تا جایی که نه تنها بازار خودروهای وارداتی تحت تاثیر تصمیمات بین المللی مشوش شده، بلکه بازار خودروهای داخلی نیز به واسطه کمبود ارز و تغییرات در سامانه های عرضه ارز، تامین مواد اولیه قطعه سازان و در نهایت تولید و واردات خودرو را تحت تاثیر قرار داده است. 
 
تکلیف فولکس واگن با خودش هم مشخص نیست
 
در کنار قراردادهای پسابرجامی صنعت خودرو، شرکت خودروسازی فولکس واگن پس از برجام برای حضورش در ایران با ماموت به توافق رسید، اما اکنون با اعلام تصمیم ترامپ بر سر خروجش از برجام،  زمزمه های خروجش به گوش می رسد و گویی در حال رفتن است،‌ البته بسیاری از صاحبنظران بر این باورند فشار آمریکا به آلمانی ها چندان منطقی به نظر نمی رسد.  از سویی دیگر اما اوایل مهرماه امسال هانا سانگلند سفیر سوئد در ایران خروج شرکت خودروسازی سنگین ولوو از ایران را تکذیب کرد و گفت آنها به خاطر تحریم حجم کار خود را کم کرده‌اند.  با این وجود هانا سانگلند سفیر سوئد در ایران گفته است که غول خودروسازی این کشور اروپایی، همکاری خود را با شرکت‌های ایرانی قطع نکرده است.
 
برخی کارشناسان اما بر این باورند که  اگر ماموت توان سربلند بیرون آمدن از فشارهای امریکایی را داشته باشد، باید به دنبال شرکتی دیگر برای مذاکره و حضور در ایران باشد و در غیر این صورت، باید صنعت خودروسازی ایران همواره در حسرت ورود فولکس واگن به ایران باقی بماند. 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودروسازی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

مرتضی
0

ناراحت نباش فرزاد همه چیز درست میشه برای سلامتی شما ضرر داره!! شکر قرص نانی هست!
18:32  1397/09/03
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
x5 رامین : داداش ما اسفندیم هنوز فاکتور نشده. شما فروردینی. عجله نکن هنوز.
شاهین : آره ما دروغ میگیم بشین تا بعد از سالها بهت جی شاید دادن مشکل شما چندنفر نیستین ک بخایم ما گول بزنیم تبدیل بزنید شاهین جی گیر ما بیاد اگ سایپا برا چند هزارتا شاهین داشت برای این چند نفر که توسایت هم هستن دارن ماهم فروش فوری هستیم اولویت با ماست پس نیازی نداریم دروغ بگیم قبلا دوسه ساعته فاکتور میشد الان تبدلیا زیاد شده شاید یه هفته هم زمان ببره
محسن : تاریخ واریزی دوم 27اسفند ماه فاکتور شد
شاهین GL در تاخیر : من تبدیلی GL خردادم هنوز خبری از ماشین نیست حاضرم از GL به کویک تبدیل بزنم ولی فقط زودتر ماشین بم بدن خیلی سخته بی ماشینی تو فصل مدارس
شاهین G : فقط با تجمع درست میشه انقدر فشار بیاریم تا مجبور شن ماشین های که دپو کردن برای افزایش قیمت تحویل بدن
فروش فوری : حتما زنگ بزن . توی crm ایرانخودرو هم شکایت بزن
پلاس پلاس : دوستان شماره هایی که مینویسید اساسا هیچ ربطی نداره ، مبنا تکمیل وجه دوم و سخا هست. تا شهریور تعدادی از واریز وجه 27 و 28 اسفند مونده بعد نوبت اردیبهشته
فروردین x5 : من ۲۵ فروردین ثبت نام کردم ۸ شهریور دعوتنامه اومد همون روز هم تکمیل وجه کردم هنوز نه فاکتور شده و نه شاسی
شاهین بدبخت : کاش پیام تبدیل به جی ال بیاد بخدا من به همونم راضیم پیام نمیاد تحویل آبانم
تارا v4 : به به وارد ۱۳روز از تاریخ تحویل خودرو به باربری شدیم و هنوز از تحویل خبری نیست حمل خودرو براي تحويل 1404/06/30 دريافت خودرو توسط نمايندگي در حال انجام
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تحویل 31 شهریور، پانا بدون رینگ : قسمت واریز وجه برو مشخصات و ردیف قرارداد بزن بالا میاد، اگه طرح برات فعال شده باشه، البته اول داخل میز خدمت ببین برات زده تکمیل وجه نمی باشد اگه زده برو مرحله واریز وجه
طرح فرسوده : طرح فرسوده اردیبشهت این چند روز کسی فاکتور شده؟؟؟؟
اصغر : سلام شماره تماس بزار دوتاشم می خوام
کاظم : ❤️ دست نمی یاد
دنا دی ماه 6 دنده آلمینیوم : دوستان اینجا پیش فروش تحویل آذر نداریم. اگه هست اطلاع بده لطفا.
کرمونی : 🤚
کوییک آر اس : بله یک سالی هست که سود تاخیر درست نمیدن
توحید ارومیه : من چندین بار گفتم با نشستن و اینجا پست گذاشتن و اعصاب خودتون رو خراب کردن چیزی درست نمیشه.وقتی بندر منفجر شد من گفتم تاخیر سایپا بیشتر میشه چون بیشتر قطعات از اونجا وارد میشه بعضی ها جبهه گرفتن الان به حرفم رسیدید.هیچ وقت نگید مشکل من نیست.به نظر من همه دوستانی که اینجا هستن جز خانواده ساینا هستن.باید همگی با هم یه کاری بکنید.تنها راهش هم تجمع هست و گرنه ببندید کجا میگم الان که تاخیر 6ماه هست با این شرایط رفته رفته بیشتر هم میشه شاید تا یکسال هم برسه از طرفی شرکت سایپا با 11هزار میلیارد چک به قطعه ساز و سود تاخیر مشتری ها دیگه عملا یک شرکت ورشکسته هست.اونم باز برای ارزش پایین و بز خری شرکت توسط اقازاده ها اینطوری شده
توحید ارومیه : 2.3ماه پیش بود چند نفر از دوستان ازم همینجا سوال پرسیدن که نیسان و ساینا بخرن.من چندین بار گفتم فقط طلا بخرید و تا اخر مهر نگه صبر کنید.حتی چندین بار هم پست کردم خودرو رسید دستتون اگه لازم ندارید بفروشین طلا بخرین.الانم میگم تا 2سال اینده هر پولی هر وقت اومد دستتون به قیمت طلا نگاه نکنید فقط بخرید و بلند مدت نگه دارید بیشترین سود رو بین بازارها میتونید کسب کنید
ساینا فوق العاده 11/29 : سلام ن فوق العاده واریزی 28بهمن پذیرش29بهمن